16.4. 2018 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Renault Master L1H1 2.3 DCI Biturbo 170 Quickshift: Spojení siláků

 

Renault začal v Česku nabízet nejsilnější verzi motoru 2.3 dCi 170 ve spojení s automatizovanou převodovkou Quickshift. Jak si spolu rozuměly?

Ačkoliv v tuzemsku se testované provedení teprve dostává na trh, v Německu se již spojení automatizované převodovky Quickshift s nejsilnější motorizací prodává i jako speciály včetně například přepravníku pro dva koně. Vysoký výkon a záruka plynulého pohybu přesně odpovídají na tento a podobný druh přepravy.

Automatizovaná

Pro značku Renault není automatizovaná či jiným názvem robotizovaná převodovka žádnou novinkou. Již deset let ji známe z osobních vozů značky Renault i největšího užitkového Masteru po modernizaci z roku 2007. Tehdy byla automatizovaná převodovka spojená se čtyřválcem 2.5 dCi, v roce 2014 však v rámci další generace vozidla došlo k downsizingu na 2,3 litru. Tomuto motoru i v nové specifikaci Euro 6 patří chvála, protože některá vozidla s ním mají najeto kolem půl milionu kilometrů a bez vážných potíží.

Pan nejsilnější

Model Master nabízí jedinou motorizaci 2.3 dCi, která patří k nejobjemnějším v segmentu dodávek do 3,5 tuny. Dvě slabší verze 81 a 96 kW používají jedno turbodmychadlo, silnější 107, 122 a 125 kW dopují dvě dmychadla. V rámci emisního limitu Euro 5b bylo možné získat automatizovanou převodovku Quickshift s výkonovou úrovní 107 kW. Cena tohoto provedení se přesně shodovala s nejsilnějším motorem 125 kW spojeným s přímo řazenou převodovkou. Dlužno dodat, že všechny převodovky používají šest stupňů a z tohoto hlediska jsou srovnatelné.

Vyrážíme

Volicí páka Quickshiftu nevyžadovala po nás přílišné přemýšlení. Dokonce jsme zpočátku hledali polohu pro parkování. Jednoduchost ovládání převodovky byla dovedena až do dokonalosti, protože k běžné jízdě i zastavení stačily dvě polohy pro jízdu vpřed a vzad. K zaparkování stačilo se sešlápnutým brzdovým pedálem vypnout motor a vůz se automaticky zabrzdil pomocí zařazeného převodového stupně. Raději jsme vždy zatahovali také parkovací brzdu, abychom měli naprostou jistotu o zabezpečení masteru.

Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

Sekvence možná

Kromě automatického pohybu vpřed či vzad bylo možné krátkým pohybem voliče vlevo změnit samočinné řazení vpřed na sekvenční. Po první hodině jízd jsme sekvenční volbu využívali rádi, protože nám během předjíždění dávala jistotu, že převodovka nezvolí vyšší stupeň během manévru. Občas jsme pak na zařazenou sekvenční volbu zapomněli a chvilku se divili, proč motor drží otáčky kolem 3000 min-1.

Brzy jsem si však na střídání automatického a pro předjíždění sekvenčního modu tak zvykli, že nám to připadalo přirozené. Velmi silný motor si totiž o dynamickou jízdu téměř říkal. Tah čtyřválce nás natolik nadchl, že si jej dovedeme představit s plně naloženým furgonem i případným přívěsem až do celkové hmotnosti šest tun.

Daň za komfort

Plynulá jízda s automatizovaným řazením by se kromě přepravy koní také skvěle hodila pro převoz tekutin, ale byla výrazně pomalejší změnou převodů, než provádí běžný řidič v manuálním modu. Nejvíce nás to omezovalo během rozjíždění v křižovatce, protože prodleva z jedničky na dvojku způsobovala, že jsme v křížení zůstávali déle, než bylo nutné.

Po rozjetí už bychom raději než přímo řazenou volili automatizovanou převodovku Quickshift, protože nám přinášela naprostou pohodu. Ještě jedna výjimka však přišla. V prudkém stoupání nám nebylo příjemné, že během automatického podřazování jsme vlivem délky časové prodlevy ztratili příliš rychlost.

Elektromotorky

Konstrukce automatizované převodovky s elektromotorky pro rozepnutí spojky a změny převodů potřebují pro svou práci určitý čas. Základ však tvoří klasická mechanická převodovka, takže servisní interval výměny převodového oleje je u ní stejný jako u přímo řazené. To je ve srovnání s automatickými hydrodynamickými měniči velké úspora provozních nákladů.

Další výhodu automatizovaného ústrojí tvoří menší třecí a další ztráty, takže výrobcem udávaná spotřeba ve srovnání s klasickou přímo řazenou převodovkou činí navíc jen o 0,2 l/100 km. Srovnáme-li u převodovek nejvyšší rychlost furgonu s předním pohonem a testovaným nejsilnějším motorem, je automatizovaná pomalejší nepatrně o čtyři km/h. Je však jasné, že automatizovanou převodovku Quickshift si nepořídí nikdo, kdo chce s masterem křižovat Evropu. Naopak, tato převodovka patří do města i okolí s tím, že řidič chce nebo vzhledem k obtížnosti řízení a velikosti furgonu potřebuje mít více klidu.

Signalizace

Vpravo od ukazatelů stavu paliva a provozní teploty motoru se nacházel malý displej, který dával najevo stav převodovky. Po nastartování a posunu voliče vpřed došlo k aktivaci jedničky a na displeji se objevil znak A. Jakmile jsme do samočinného řazení zasáhli sekvenční volbou, okamžitě se pod písmenem A objevila velká číslice odpovídající zařazenému stupni.

Plusy

  • Plynulá jízda
  • Se silným motorem
  • Nízké navýšení ceny

Minusy

  • Časová prodleva v řazení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi Energy
Typ 2x přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 125/3500
Točivý moment (N.m/min-1)380/1500-2750
Emisní norma Euro VI
Převodovka šestistupňová automatizovaná
Spotřeba paliva (1/100 km) 7,9/6,8/7,3
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5048/2070/2307
Rozvor (mm) 3182
Provozní hmotnost (kg) 1852
Celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 8,0
D/š/v nákl. prostoru (mm) 2583/1765/1700
Šířka mezi podběhy (mm) 1380
Šířka posuvných dveří (mm) 1050
Objem palivové nádrže (l) 80
Cena (Kč bez DPH) zatím není
Spolupracujeme s TipCars.com
Za nelegální čerpání dotací hrozí deseti osobám až 12 let vězení Za nelegální čerpání dotací hrozí deseti osobám až 12 let vězení

Zlínská pobočka brněnského krajského zastupitelství…

Indie se vzpamatovává z povodní, přírodní katastrofu nepřežilo přes čtyři sta lidí Indie se vzpamatovává z povodní, přírodní katastrofu nepřežilo přes čtyři sta lidí

Na více než 400 mrtvých vystoupila bilance povodní na…

Ozbrojenci Tálibánu narušili příměří s Afghánistánem, zajali stovku žen a dětí Ozbrojenci Tálibánu narušili příměří s Afghánistánem, zajali stovku žen a dětí

Více než 100 rukojmích včetně žen a dětí zajali…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 



Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka Renault Master 4x4 L3H2 2.3 DCI Biturbo: Pracovní čtyřkolka

Renault ve spolupráci s německou firmou Oberaigner…

Renault Trucks představuje Master Euro 6 Renault Trucks představuje Master Euro 6

Renault Master je v současnosti jediný model, který je…

 



 
Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Tady všude najdete motor Ferrari: Třeba u značek ASA, Fiat nebo Lancia!

Dnes 08:00

V historii lze narazit na několik více či méně známých případů, kdy mířily motory z Maranella ke zcela jiným značkám.




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Zázračné přežití českého řidiče v Itálii: Poprvé se postavil na nohy a chystá se domů

Zázračné přežití českého řidiče v Itálii: Poprvé se…

Dobrá zpráva! Český kamioňák Martin K. (46), který přežil zřícení mostu v Janově, se už postavil na nohy. V…

 

iSport.cz

Ščasný kroutil hlavou: Závěr? Neuvěřitelné! To nemůžeme dopustit

Ščasný kroutil hlavou: Závěr? Neuvěřitelné! To…

Bídná koncovka i hrubé chyby v defenzivní činnosti. Dva faktory, které Spartu stály v neděli v 5. kole…

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala Příbram. Plzeň opět o gól

SESTŘIHY: Slavia poprvé padla, Spartu obrala…

Fotbalisté Sparty i Slavie přišli v 5. kole FORTUNA:LIGY o stoprocentní bilanci, tu si drží už jen Plzeň.…

 

Reflex.cz

Muslimové se k nám budou tlačit, až ztratí výhody v Německu. Musí se podřídit, říká Čunek

Muslimové se k nám budou tlačit, až ztratí výhody v…

Zákaz zahalování na veřejnosti je důležitým signálem, že se nám muslimové musí přizpůsobit, budu pro přijetí…

Bojíte se teroristů? Proměňte svůj batoh v neprůstřelnou vestu

Bojíte se teroristů? Proměňte svůj batoh v…

S nápadem navrhnout batoh, který se během několika vteřin stane neprůstřelnou vestou, přišli dva bratři z USA,…