Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž živě: Renault Z.E. - Blízká budoucnost bez emisí

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Francouzská automobilka se na domácí půdě pochlubila konceptem elektromobilu na bázi nového modelu Kangoo Be Bop.

Aliance Renault-Nissan od začátku letošního roku podepsala několik dohod s představiteli různých států o propagaci elektřinou poháněných automobilů od roku 2011. Zatímco Nissan ukázal v Paříži malý elektromobil Nuvu, na stánku Renaultu se představil koncept Z.E. Zkratka znamená zero emission, tedy nulové emise.

Jako základ posloužila novinka výrobce s diamantem ve znaku – Kangoo Be Bop. Vývoj se zaměřil na snížení spotřeby energie při provozu automobilu. Karoserie byla tepelně izolována a nalakována barvou, která pohlcuje světlo. Tím odpadlo použití klasické klimatizace a topení. Izolace je podobná termoláhvi – mezi dvěma stěnami proudí vzduch, který vnitřní prostor ochlazuje a omezuje teplotní výkyvy mezi exteriérem a interiérem. Chlazení sice energii spotřebovává v hojné míře, ovšem vůz má také zabudovaný regulační systém, který napájejí solární panely, umístěné na střeše. Ty udržují konstantní teplotu, ať už automobil stojí, či jede. Konstruktéři se snažili najít rozumný kompromis mezi výkonem obou systémů a spotřebou energií. Jedovaté žlutozelené prosklení konceptu navozuje dojem tepla.

Konvenční zpětná zrcátka byla nahrazena aerodynamicky optimalizovanými kamerami, které jsou také napájeny střešními solárními panely a poskytují slušný přehled při manévrování. I kola z hliníkových slitin byla navržena s ohledem na aerodynamiku. Světlomety pochopitelně využívají diody.

Renault Z.E. disponuje také několika interaktivními komunikačními funkcemi, které zpříjemňují cestování. Například, nastoupí-li všichni pasažéři do vozu, automaticky se rozsvítí logo, automobil tak dává jakési znamení, že je připraven k jízdě. Dále třeba displej na dveřích, podobný indikátoru nabití baterie mobilního telefonu, ten ukazuje, jak daleko je řidič vzdálen od vozu. Palubní počítač je nahrazen mobilním telefonem, který je přímo připojen do palubní desky. Ten dodal Samsung a je vybaven rozhraním MMI (Man-Machine Interface), které umožňuje i automatické vyhledání nejbližšího parkovacího místa s elektrickou zásuvkou pro dobití baterií. Mobilní telefon funguje také jako navigace, řidič může zadávat data pomocí dotykové obrazovky, umístěné mezi předními sedadly. Kromě multimédií bylo dbáno i na bezpečnost. Nárazníky jsou vyrobeny z polyuretanového gelu, což ocení zejména chodci, kterým hrozí menší riziko zranění při srážce.

Koncept pochopitelně jezdí. Je poháněn elektromotorem o maximálním výkonu 70 kW, který poskytuje největší točivý moment 226 Nm, trvalý výkon pak dosahuje hodnoty 50 kW. Pohonná jednotka je napájena lithiovými bateriemi. Převod je přímý s redukcí pro jízdu vpřed a vzad a s měničem. Vůz je 3.945 mm dlouhý, 1.856 mm široký, na výšku má 1.748 mm, s vyklopenou zadní stěnou, která usnadňuje nakládání zavazadel, pak 1.902 mm. Rozvor náprav činí 2.406 mm, rozchod předních i zadních kol 1.572 mm. Z.E. váží 1550 kg a jezdí na jedenadvacetipalcových kolech, obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport PS2 rozměru 245/35 R21.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
3. 10. 2008 15:47
Růžové brýle
To jako přes ty zelený okna uvidim více eko? Kurnik, to je bude strana zelených asi fasovat ve velkym ;-)
Avatar - salamoon
3. 10. 2008 15:30
Naaadhera
paci sa mi ovela viac ako ten nissan.....
avsak tie zelene skla uz mat nemusel...... ;-)
Avatar - micaello
3. 10. 2008 14:04
Co ze ve znaku?
"Jako základ posloužila novinka výrobce s diamantem ve znaku " - to fakt ten kosoctverec na kapote ma evokovat diamant? >:D >:D >:D >:D