Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reportáž: Ypres Rally 2015 – Ve znamení mladých talentů (+videa)

Ondřej Chamilla
Diskuze (3)
Opel nás pozval na populární belgickou Ypres Rally, aby ukázal, jak se dokáže postarat o mladé talenty a nakolik rychlý je vůz Adam R2. Napínavé to bylo až do úplného konce.

Belgická Ypres Rally je jedním z nejstarších podniků evropského šampionátu v rallye a je hned několik důvodů, proč by se jí fanoušek tohoto motoristického sportu měl zúčastnit. V prvé řadě je město Ieper, česky Ypry, krásným historickým místem s půvabným náměstím. A právě přímo v malebném centru vyrostl servisní park rally včetně hlavního pódia. Je to trochu nevšední kontrast, když se člověk prochází vedle historické katedrály a pod ní tlupa mechaniků opravuje závodní vůz, nicméně dává to tomuto podniku neopakovatelné kouzlo. Navíc se člověk dostane do servisu velmi snadno a je tak s jednotlivými týmy v blízkém kontaktu.

Většina rychlostních zkoušek i zajímavých diváckých míst je pak dostupných v řádu desítek minut od centra města a organizace je rovněž velmi dobrá. Překvapilo nás, že divácké zóny jsou poměrně blízko trati, to by u nás neprošlo. Samotný pohled na vozy je rovněž kouzelný, díky rovinatému charakteru krajiny pouze s mírnými kopci má člověk šanci vidět jednotlivé vozy v akci hned několik desítek sekund. Samotné zatáčky pak však nejsou natolik atraktivní, jak může být český divák zvyklý, většinou se jezdí na velmi úzkých silničkách mezi poli, přičemž zatáčky jsou povětšinou buďto velmi mírné, nebo devadesátistupňové. Vozy tak přijedou po rovince rychle, brzdí ostře většinou až na jedničku, projedou zatáčkou a pak se vydají opět na rychlou rovinku. Parádní jsou však dobře tvarované příkopy kolem trati, kterými si jezdci zkracují zatáčky.

Nás do Belgie pozval Opel, který se očividně cítí velmi silný v juniorském poháru, kterého se v rámci podniku Ypres Rally účastnili dva tovární jezdci Němec Marijan Griebel a Švéd Emil Bergkvist, stejně jako dvojice soukromníků Polák Aleks Zawada a Němec Julius Tannert. Všichni jezdci jeli s vozem Opel Adam R2, v rámci třídy RC4 se k nim navíc přidal ještě domácí Stephan Hermann se stejným automobilem.

Detailně jsme si tak mohli prohlédnout celé zázemí týmu Opel Motorsport i pohovořit si s jednotlivými osobami. O nastavení podvozku se kupříkladu stará i Volker Strycek, německý závodník, který se stal vítězem hned prvního ročníku šampionátu DTM za volantem BMW 635CSi. Ten nám popisoval, jak dokázal u Adama R2 nastavit podvozek tak, aby s ním byl rychlý, ale jeho kolega nastavil automobil zcela jinak, opět podle sebe. Když si pak závodní Adamy vyměnili, ani jednomu nastavení toho druhého nevyhovovalo. Rozhodli se tedy spojit tyto dvě cesty, až došli do bodu, kdy nastavení vyhovovalo oběma jízdním stylům závodníků. Proto je údajně Adam tak snadno a jistě ovladatelný pro každého, což mu dává velkou výhodu.

Video se připravuje ...

Všichni z týmu Opel Motorsport pak byli překvapeni, s jakým nadšením se v České Republice začal jezdit Opel Adam Cup. Jsme přitom teprve třetí zemí po Německu a Francii, kde tento šampionát pro mladé talenty funguje. My jsme si poctivě připravené závoďáky taky několikrát vyzkoušeli. Na Ypres Rally jsou již v továrním týmu Opelu dva vítězové tohoto klání v Německu. Velkou výhodou je, že běžný Adam Cup je v podstatě základem pro silnější Adam R2, má rovněž sekvenční převodovku Sadev a podvozek Reiger, Adam R2 je ale pokročilejší a hlavně silnější, nabízí 140 kW z atmosférické šestnáctistovky. Pokud tedy v současné době některý z jezdců jezdí Adam Cup, může si vůz ponechat a pro příští sezonu jej upgradovat na verzi R2.

My se však již vydáváme k jedné z rychlostních zkoušek. Na špici jezdí zejména vozy kategorie R5, mezi nimi i nová Fabia R5 s devítinásobným vítězem Ypres Rally Freddym Loixem za volantem. Překvapilo nás, jak je Škoda oproti ostatním závodním vozům tichá, odhadem na úrovni běžného sportovního vozu. Takže zatímco ostatní závodní speciály jdou slyšet desítky sekund předem, Fabia se prostě najednou zjeví.

V nejlepší desítce se pak pohybují i starší atmosférické vozy kategorie S2000, zejména Fabie s českými jezdci za volantem. Výtečně jede Jaroslav Orság, stejně jako Jaromír Tarabus, celkově všichni Češi bavili poměrně rozevlátými průjezdy zatáček. Třešničkou na dortu byly automobily kategorie RGT, které zastupovalo několik strojů Porsche 911 GT3 s legendami rallye za volantem. Bavíme se zejména o Francois Delecourovi a Patricku Snijersovi, přičemž druhý jmenovaný byl na čtrnáctém místě tím nejrychlejším, kdo měl vůz s pouze jednou poháněnou nápravou.

Video se připravuje ...

Podobné časy jako tito zkušení harcovníci v šestiválcových bestiích však zajížděli rovněž mladí talenti za volantem Adamu R2. Celou dobu zářil zejména Němec Marijan Griebel, který byl v předchozích závodech zastíněn svým švédským týmovým kolegou. Na vítězství v rámci kategorie to však nakonec nestačilo a to jen kvůli defektu v poslední rychlostní zkoušce. A to měl náskok více než minutu! O šest sekund tak v juniorském poháru zvítězil polský jezdec Aleks Zawada, ačkoliv v jedné z rychlostních zkoušek přímo před našimi zraky vyletěl z trati a trvalo snad minutu, než jej fanoušci vytlačili zpět na silnici. Rovněž třetím automobilem v pořadí byl Opel Adam R2, který tak zcela zastínil konkurenci v podobě zejména Peugeotu 208 R2. Celkově dojel Zawada na šestnáctém místě, což je s nikterak silnou atmosférickou předokolkou výtečný výsledek. Navíc Adamy i na pohled předvádějí opravdu rychlé a zajímavé průjezdy.

Přesně si pamatuji slova legendy Ypres Rally, Freddyho Loixe z Belgie, který po prvním závodním dni, kdy se pohyboval v polovině první desítky, prohlásil: „Teprve se s novou Fabií sžíváme, máme za sebou však jen první den. Počkejte si na celkový výsledek, máme toho ještě mnoho před sebou.“ Právě Loix se totiž nakonec stal celkovým vítězem této rallye, přičemž se jednalo o jeho jubilejní desátý titul na Ypres Rally a o další vítězství Fabie R5.

Na druhém a třetím místě se nakonec umístily posádky sedlající Citroën DS3 R5. Přesněji se těsně pod vrchol dostal Francouz Bryan Bouffier, za ním skončil Belgičan Verschueren.

Kromě výtečné atmosféry této rallye jsme si mohli vychutnat jak český úspěch, ať už se jedná o vítězství Orsáka mezi vozy S2000 či celkový triumf Fabie R5, tak zejména radost našich hostitelů. Pro tovární tým Opelu nedopadl závod zcela ideálně, talentovaný Švéd kvůli technické závadě nedojel, všechny tři stupně vítězů však v rámci juniorů obsadily Adamy R2, ve třídě RC4 to pak byla první dvě místa, což je úžasný výsledek. Vyzkoušeli jsme si rovněž, jaké to je být alespoň částečně součástí takovéhoto týmu a moc se nám líbilo, jak je staráno o nové talenty. Škoda jen, že v rámci Opelu již nemají kam stoupat, taková Corsa R5 by se značce rozhodně hodila. Tak uvidíme.

Ondřej Chamilla
Diskuze (3)
30. 6. 2015 08:16
Re: ???
Dobrý den,

tak to potom chápu. Mě přišlo divné, že s tím řidič jede tak opatrně. ;-)
29. 6. 2015 18:15
Re: ???
Dobrý den,

samozřejmě že ne, ostře nás jezdit nenechali, je to jen ukázka z vozu Adam Cup.
29. 6. 2015 16:10
???
Kterej houbař řídil to auto na tom onboard videu? To snad nebylo myšlený jako ostrá jízda ne? 8-s