29.6. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Reportáž: Ypres Rally 2015 – Ve znamení mladých talentů (+videa)

 

Opel nás pozval na populární belgickou Ypres Rally, aby ukázal, jak se dokáže postarat o mladé talenty a nakolik rychlý je vůz Adam R2. Napínavé to bylo až do úplného konce.

Belgická Ypres Rally je jedním z nejstarších podniků evropského šampionátu v rallye a je hned několik důvodů, proč by se jí fanoušek tohoto motoristického sportu měl zúčastnit. V prvé řadě je město Ieper, česky Ypry, krásným historickým místem s půvabným náměstím. A právě přímo v malebném centru vyrostl servisní park rally včetně hlavního pódia. Je to trochu nevšední kontrast, když se člověk prochází vedle historické katedrály a pod ní tlupa mechaniků opravuje závodní vůz, nicméně dává to tomuto podniku neopakovatelné kouzlo. Navíc se člověk dostane do servisu velmi snadno a je tak s jednotlivými týmy v blízkém kontaktu.

Většina rychlostních zkoušek i zajímavých diváckých míst je pak dostupných v řádu desítek minut od centra města a organizace je rovněž velmi dobrá. Překvapilo nás, že divácké zóny jsou poměrně blízko trati, to by u nás neprošlo. Samotný pohled na vozy je rovněž kouzelný, díky rovinatému charakteru krajiny pouze s mírnými kopci má člověk šanci vidět jednotlivé vozy v akci hned několik desítek sekund. Samotné zatáčky pak však nejsou natolik atraktivní, jak může být český divák zvyklý, většinou se jezdí na velmi úzkých silničkách mezi poli, přičemž zatáčky jsou povětšinou buďto velmi mírné, nebo devadesátistupňové. Vozy tak přijedou po rovince rychle, brzdí ostře většinou až na jedničku, projedou zatáčkou a pak se vydají opět na rychlou rovinku. Parádní jsou však dobře tvarované příkopy kolem trati, kterými si jezdci zkracují zatáčky.

Opel Adam S a Adam Cup: Jízdní dojmy z Česka

Nás do Belgie pozval Opel, který se očividně cítí velmi silný v juniorském poháru, kterého se v rámci podniku Ypres Rally účastnili dva tovární jezdci Němec Marijan Griebel a Švéd Emil Bergkvist, stejně jako dvojice soukromníků Polák Aleks Zawada a Němec Julius Tannert. Všichni jezdci jeli s vozem Opel Adam R2, v rámci třídy RC4 se k nim navíc přidal ještě domácí Stephan Hermann se stejným automobilem.

Detailně jsme si tak mohli prohlédnout celé zázemí týmu Opel Motorsport i pohovořit si s jednotlivými osobami. O nastavení podvozku se kupříkladu stará i Volker Strycek, německý závodník, který se stal vítězem hned prvního ročníku šampionátu DTM za volantem BMW 635CSi. Ten nám popisoval, jak dokázal u Adama R2 nastavit podvozek tak, aby s ním byl rychlý, ale jeho kolega nastavil automobil zcela jinak, opět podle sebe. Když si pak závodní Adamy vyměnili, ani jednomu nastavení toho druhého nevyhovovalo. Rozhodli se tedy spojit tyto dvě cesty, až došli do bodu, kdy nastavení vyhovovalo oběma jízdním stylům závodníků. Proto je údajně Adam tak snadno a jistě ovladatelný pro každého, což mu dává velkou výhodu.

Video

Všichni z týmu Opel Motorsport pak byli překvapeni, s jakým nadšením se v České Republice začal jezdit Opel Adam Cup. Jsme přitom teprve třetí zemí po Německu a Francii, kde tento šampionát pro mladé talenty funguje. My jsme si poctivě připravené závoďáky taky několikrát vyzkoušeli. Na Ypres Rally jsou již v továrním týmu Opelu dva vítězové tohoto klání v Německu. Velkou výhodou je, že běžný Adam Cup je v podstatě základem pro silnější Adam R2, má rovněž sekvenční převodovku Sadev a podvozek Reiger, Adam R2 je ale pokročilejší a hlavně silnější, nabízí 140 kW z atmosférické šestnáctistovky. Pokud tedy v současné době některý z jezdců jezdí Adam Cup, může si vůz ponechat a pro příští sezonu jej upgradovat na verzi R2.

My se však již vydáváme k jedné z rychlostních zkoušek. Na špici jezdí zejména vozy kategorie R5, mezi nimi i nová Fabia R5 s devítinásobným vítězem Ypres Rally Freddym Loixem za volantem. Překvapilo nás, jak je Škoda oproti ostatním závodním vozům tichá, odhadem na úrovni běžného sportovního vozu. Takže zatímco ostatní závodní speciály jdou slyšet desítky sekund předem, Fabia se prostě najednou zjeví.

V nejlepší desítce se pak pohybují i starší atmosférické vozy kategorie S2000, zejména Fabie s českými jezdci za volantem. Výtečně jede Jaroslav Orság, stejně jako Jaromír Tarabus, celkově všichni Češi bavili poměrně rozevlátými průjezdy zatáček. Třešničkou na dortu byly automobily kategorie RGT, které zastupovalo několik strojů Porsche 911 GT3 s legendami rallye za volantem. Bavíme se zejména o Francois Delecourovi a Patricku Snijersovi, přičemž druhý jmenovaný byl na čtrnáctém místě tím nejrychlejším, kdo měl vůz s pouze jednou poháněnou nápravou.

Podobné časy jako tito zkušení harcovníci v šestiválcových bestiích však zajížděli rovněž mladí talenti za volantem Adamu R2. Celou dobu zářil zejména Němec Marijan Griebel, který byl v předchozích závodech zastíněn svým švédským týmovým kolegou. Na vítězství v rámci kategorie to však nakonec nestačilo a to jen kvůli defektu v poslední rychlostní zkoušce. A to měl náskok více než minutu! O šest sekund tak v juniorském poháru zvítězil polský jezdec Aleks Zawada, ačkoliv v jedné z rychlostních zkoušek přímo před našimi zraky vyletěl z trati a trvalo snad minutu, než jej fanoušci vytlačili zpět na silnici. Rovněž třetím automobilem v pořadí byl Opel Adam R2, který tak zcela zastínil konkurenci v podobě zejména Peugeotu 208 R2. Celkově dojel Zawada na šestnáctém místě, což je s nikterak silnou atmosférickou předokolkou výtečný výsledek. Navíc Adamy i na pohled předvádějí opravdu rychlé a zajímavé průjezdy.

Přesně si pamatuji slova legendy Ypres Rally, Freddyho Loixe z Belgie, který po prvním závodním dni, kdy se pohyboval v polovině první desítky, prohlásil: „Teprve se s novou Fabií sžíváme, máme za sebou však jen první den. Počkejte si na celkový výsledek, máme toho ještě mnoho před sebou.“ Právě Loix se totiž nakonec stal celkovým vítězem této rallye, přičemž se jednalo o jeho jubilejní desátý titul na Ypres Rally a o další vítězství Fabie R5.

Na druhém a třetím místě se nakonec umístily posádky sedlající Citroën DS3 R5. Přesněji se těsně pod vrchol dostal Francouz Bryan Bouffier, za ním skončil Belgičan Verschueren.

Kromě výtečné atmosféry této rallye jsme si mohli vychutnat jak český úspěch, ať už se jedná o vítězství Orsáka mezi vozy S2000 či celkový triumf Fabie R5, tak zejména radost našich hostitelů. Pro tovární tým Opelu nedopadl závod zcela ideálně, talentovaný Švéd kvůli technické závadě nedojel, všechny tři stupně vítězů však v rámci juniorů obsadily Adamy R2, ve třídě RC4 to pak byla první dvě místa, což je úžasný výsledek. Vyzkoušeli jsme si rovněž, jaké to je být alespoň částečně součástí takovéhoto týmu a moc se nám líbilo, jak je staráno o nové talenty. Škoda jen, že v rámci Opelu již nemají kam stoupat, taková Corsa R5 by se značce rozhodně hodila. Tak uvidíme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman Komentář Bohumila Pečinky: Karty ve hře o Hrad rozdá Zeman

Minulý týden skončil v čele Akademie věd, včera vykročil…

Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech Británie zahájila odchod z EU. Sobotka hodlá bojovat za práva Čechů na Britských ostrovech

Velká Británie formálně oznámila Evropské unii svůj záměr…

CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu CTP staví pro Makro obří distribuční centrum v Praze, vyjde téměř na miliardu

Obchodní společnost Makro Cash & Carry ČR distribuční…

Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka Finále Plzeň nabídne nového Hřebejka

Třicátý ročník filmové přehlídky se uskuteční od 20. do…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Video: Ještě jednou Pačejov Video: Ještě jednou Pačejov

Během soboty jsme pro vás natočili taky jedno video z…

Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo? Rally Pačejov na vlastní kůži: Tak jaké to bylo?

Přežili jsme! S Karolínou jsme dorazili do cíle…

 



 
VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

VW Arteon odhalil technická data. Jak rychlý je nástupce Passatu CC?

Dnes 12:49

Nástupce Volkswagenu (Passat) CC bude v době zahájení prodeje dostupný výhradně s dvěma vrcholnými motory, 2.0 TDI a 2.0 TSI.




Blesk.cz

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim zaplatí pečovatelku

Rodiče příštích paterčat si polepší, vláda jim…

Vláda ve středu odsouhlasila novelu o sociálních službách a posílá ji k posouzení Sněmovně. Norma zavádí…

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Vyhlášený Zelný trh v Brně krachuje: Ruinuje ho EET

Tradiční městský trh ničí zavedení elektronické evidence tržeb (EET). Jindy se přes náměstí v Brně nedalo…

 

iSport.cz

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co tam nejsem, výkony jsou matný

Lavický rapuje o Spartě před derby: Jsme špatný! Co…

Derby song baví internet. Ještě před nedělním výkopem se herec Jakub Štáfek, proslavený jako seriálová postava…

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým je v pozoru, řekl Rada

Sparta před derby? Pohovory a změna při bránění. Tým…

Změnil systém bránění, během pauzy pracoval s týmem na kondici a ještě stihl individuální pohovory s hráči.…

 

Reflex.cz

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur, Česko nic. Loni se jich vrátilo domů jen 82 tisíc

Obchod s migranty: Německo dává za návrat 5000 eur,…

Některé státy Evropy lákají migranty nejenom štědrými sociálními dávkami a vstřícným postupem při udělování…