Reuters: Alfa Romeo ztrácí pro mladé muže na přitažlivosti
Navzdory pověsti ikony italského stylu a symbolu rychlosti, které vozidla automobilky Alfa Romeo provázejí, dosahují čísla prodeje těchto automobilů jen velmi průměrných hodnot. Ačkoli firma bojuje, aby ukousla nějaké procento evropského trhu, přichází o stále víc peněz, píše agentura Reuters.
Značka Alfa Romeo sice od svého zrodu před zhruba sto lety měla vždy punc výrobce výkonných a rychlých motorů, v posledních letech ji ale o výsadní postavení připravila mizerná kvalita ostatních komponentů a také špatný servis. Alfa Romeo tak hodně ztratila na své hlavní konkurenty, jako jsou Audi či BMW.
Faktem je, že tyto problémy provázely automobilku už delší dobu. Když ji v roce 1986 koupil největší italský výrobce automobilů Fiat, získal provozy, kterým chyběly investice a především vývojové vize. Sergio Marchionne jako výkonný ředitel Fiatu loni zdůraznil, že oživení Alfy Romeo je tou největší výzvou, která nyní před Fiatem stojí.
Konkrétně se s touto výzvou musí poprat čtyřicetiletý Luca De Meo, vůbec nejmladší člen vedení Fiatu. De Mea už provázejí úspěchy v podobě fantastického vzkříšení Fiatu, o jehož vozy je ve světě po letech stagnace zase mimořádný zájem. Mladistvě vyhlížející De Meo s bujnou kšticí a módním oblekem teď musí najít způsob, jak automobilům Alfa Romeo vrátit charisma, které měly v 50. a 60. letech minulého století, kdy přitahovaly celé generace mladíků magickou silou.
Alfa Romeo má za sebou opravdu slavnou minulost, kterou by jí mohla závidět leckterá automobilka. V roce 1950 vyhrála světovou Formuli 1, v šedesátých letech se její auta mnohokrát dostala na filmové plátno, když v úspěšných filmech symbolizovala svými elegantními liniemi luxus. "Lidé milují auta této značky kvůli její historii, kvůli jejím nesčetným vítězstvím v závodech," říká Tiberio Santagatti, který je předsedou italského klubu fanoušků Club Alfa Italia.
Právě v tom ale spočívá De Meův problém: dostat vozy Alfa Romeo na špičku, ačkoli se už léta potácejí někde na chvostu. Stačí pohled do statistik a srovnání s německou konkurencí.
BMW vzrostl loni prodej o 14,3 procenta a tržby se vyšplhaly na rekordních 56 miliard eur, Audi zaznamenala ve stejné době nárůst o 2,6 procenta, když si její výrobky koupilo 645.676 zájemců. Naproti tomu v nových vozech značky Alfa Romeo odjelo loni na celém světě jen 165.000 kupců.
"Problémem Alfy Romeo je, že prodává příliš málo vozů," konstatuje analytik Philippe Houchois z JP Morgan. Podle jeho odhadu měla automobilka jen loni ztráty kolem sta milionů eur. Fiat tyto údaje nijak nekomentoval.
De Mea ovšem provázejí velmi slibné výsledky. Jeho výborné znalosti automobilového trhu a marketingový důvtip už pomohly Fiatu, aby se na evropském trhu stal nanovo důležitým hráčem, zejména pokud jde o typy Panda City Car či Grande Punto. Nejnovější Fiat 500 dokonce odborníci ozdobili titulem Automobil roku a zájem veřejnosti je tak veliký, že automobilka musela výrobu tohoto elegantního autíčka výrazně zvýšit.
Ambiciózními cíli směřujícími k roku 2010 se De Meovi podařilo přesvědčit skeptiky. Fiat, který se ještě před čtyřmi roky potácel nad bankrotem, dosáhl opět kladných výsledků. Loni vzrostly prodeje tohoto průmyslového gigantu o 13 procent, když automobilová divize zahrnující značky Alfa Romeo, Fiat a Lancia obchodní zisk dokonce zdvojnásobila na 803 milionů eur.
Analytici se přitom shodují, že největší potenciál pokud jde o tržby v sobě skrývá právě Alfa Romeo. Možnosti, které by mohl De Meo k realizaci svých plánů s Alfou Romeo využít, jsou ale omezené. Automobilka pracuje jen na několika nových modelech a navíc její trh se téměř výhradně omezuje na Evropu.
Nepřehlédněte |
Marko: Budúcnosť značky Alfa Romeo (v prémiovom segmentě) |
Velká pozornost se tedy soustředí na podzimní novinku, na kompaktní automobil Junior zaměřený výhradně na mladé řidiče. Pokud se ukáže, že to byla trefa do černého, pak by společně s modelem 149 měl Junior tvořit zhruba polovinu budoucí produkce automobilky, míní analytik Adam Jonas z Morgan Stanley.
Někteří znalci ovšem pochybují, že by se automobilce podařilo do roku 2010 dosáhnout vytčeného cíle v podobě 300.000 prodaných vozů. Pochyby panují i pokud jde o návrat na americký trh, který je plánován na stejný rok.
Jistý optimismus ale automobilce dodávají známky oživení na dvou klíčových trzích, v Británii a v Německu, na něž vsadil De Meův předchůdce Antonio Baravalle. Rostoucí prodej vozů Alfa Romeo naznačuje, že obchodní plány automobilky by nemusely být tak úplně nereálné.
Výroba vozů Alfa Romeo v roce 2006 a 2007 | ||||
Model | Výroba 2007 | Výroba 2006 | Rozdíl [ks] | Rozdíl [%] |
147 | 56590 | 61577 | -4987 | -8,1% |
159 | 75360 | 70133 | 5227 | 7,5% |
Brera/Spider | 11930 | 11108 | 822 | 7,4% |
GT | 13421 | 13630 | -209 | -1,5% |
ostatní | 665 | 1327 | -662 | -49,9% |
Celkem | 157966 | 157775 | 191 | 0,1% |