Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Reuters: Alfa Romeo ztrácí pro mladé muže na přitažlivosti

redakce AUTO.CZ
Diskuze (145)
Analytici se shodují, že největší potenciál skupiny Fiat, pokud jde o tržby, v sobě skrývá právě Alfa Romeo. Možnosti, které by mohl De Meo k realizaci svých plánů s Alfou Romeo využít, jsou ale omezené.

Navzdory pověsti ikony italského stylu a symbolu rychlosti, které vozidla automobilky Alfa Romeo provázejí, dosahují čísla prodeje těchto automobilů jen velmi průměrných hodnot. Ačkoli firma bojuje, aby ukousla nějaké procento evropského trhu, přichází o stále víc peněz, píše agentura Reuters.

Značka Alfa Romeo sice od svého zrodu před zhruba sto lety měla vždy punc výrobce výkonných a rychlých motorů, v posledních letech ji ale o výsadní postavení připravila mizerná kvalita ostatních komponentů a také špatný servis. Alfa Romeo tak hodně ztratila na své hlavní konkurenty, jako jsou Audi či BMW.

Faktem je, že tyto problémy provázely automobilku už delší dobu. Když ji v roce 1986 koupil největší italský výrobce automobilů Fiat, získal provozy, kterým chyběly investice a především vývojové vize. Sergio Marchionne jako výkonný ředitel Fiatu loni zdůraznil, že oživení Alfy Romeo je tou největší výzvou, která nyní před Fiatem stojí.

Konkrétně se s touto výzvou musí poprat čtyřicetiletý Luca De Meo, vůbec nejmladší člen vedení Fiatu. De Mea už provázejí úspěchy v podobě fantastického vzkříšení Fiatu, o jehož vozy je ve světě po letech stagnace zase mimořádný zájem. Mladistvě vyhlížející De Meo s bujnou kšticí a módním oblekem teď musí najít způsob, jak automobilům Alfa Romeo vrátit charisma, které měly v 50. a 60. letech minulého století, kdy přitahovaly celé generace mladíků magickou silou.

Alfa Romeo má za sebou opravdu slavnou minulost, kterou by jí mohla závidět leckterá automobilka. V roce 1950 vyhrála světovou Formuli 1, v šedesátých letech se její auta mnohokrát dostala na filmové plátno, když v úspěšných filmech symbolizovala svými elegantními liniemi luxus. "Lidé milují auta této značky kvůli její historii, kvůli jejím nesčetným vítězstvím v závodech," říká Tiberio Santagatti, který je předsedou italského klubu fanoušků Club Alfa Italia.

Právě v tom ale spočívá De Meův problém: dostat vozy Alfa Romeo na špičku, ačkoli se už léta potácejí někde na chvostu. Stačí pohled do statistik a srovnání s německou konkurencí.

BMW vzrostl loni prodej o 14,3 procenta a tržby se vyšplhaly na rekordních 56 miliard eur, Audi zaznamenala ve stejné době nárůst o 2,6 procenta, když si její výrobky koupilo 645.676 zájemců. Naproti tomu v nových vozech značky Alfa Romeo odjelo loni na celém světě jen 165.000 kupců.

"Problémem Alfy Romeo je, že prodává příliš málo vozů," konstatuje analytik Philippe Houchois z JP Morgan. Podle jeho odhadu měla automobilka jen loni ztráty kolem sta milionů eur. Fiat tyto údaje nijak nekomentoval.

De Mea ovšem provázejí velmi slibné výsledky. Jeho výborné znalosti automobilového trhu a marketingový důvtip už pomohly Fiatu, aby se na evropském trhu stal nanovo důležitým hráčem, zejména pokud jde o typy Panda City Car či Grande Punto. Nejnovější Fiat 500 dokonce odborníci ozdobili titulem Automobil roku a zájem veřejnosti je tak veliký, že automobilka musela výrobu tohoto elegantního autíčka výrazně zvýšit.

Ambiciózními cíli směřujícími k roku 2010 se De Meovi podařilo přesvědčit skeptiky. Fiat, který se ještě před čtyřmi roky potácel nad bankrotem, dosáhl opět kladných výsledků. Loni vzrostly prodeje tohoto průmyslového gigantu o 13 procent, když automobilová divize zahrnující značky Alfa Romeo, Fiat a Lancia obchodní zisk dokonce zdvojnásobila na 803 milionů eur.

Analytici se přitom shodují, že největší potenciál pokud jde o tržby v sobě skrývá právě Alfa Romeo. Možnosti, které by mohl De Meo k realizaci svých plánů s Alfou Romeo využít, jsou ale omezené. Automobilka pracuje jen na několika nových modelech a navíc její trh se téměř výhradně omezuje na Evropu.

Nepřehlédněte
Marko: Budúcnosť značky Alfa Romeo (v prémiovom segmentě)

Velká pozornost se tedy soustředí na podzimní novinku, na kompaktní automobil Junior zaměřený výhradně na mladé řidiče. Pokud se ukáže, že to byla trefa do černého, pak by společně s modelem 149 měl Junior tvořit zhruba polovinu budoucí produkce automobilky, míní analytik Adam Jonas z Morgan Stanley.

Někteří znalci ovšem pochybují, že by se automobilce podařilo do roku 2010 dosáhnout vytčeného cíle v podobě 300.000 prodaných vozů. Pochyby panují i pokud jde o návrat na americký trh, který je plánován na stejný rok.

Jistý optimismus ale automobilce dodávají známky oživení na dvou klíčových trzích, v Británii a v Německu, na něž vsadil De Meův předchůdce Antonio Baravalle. Rostoucí prodej vozů Alfa Romeo naznačuje, že obchodní plány automobilky by nemusely být tak úplně nereálné.

Výroba vozů Alfa Romeo v roce 2006 a 2007
ModelVýroba 2007Výroba 2006Rozdíl [ks]Rozdíl [%]
1475659061577-4987-8,1%
159753607013352277,5%
Brera/Spider11930111088227,4%
GT1342113630-209-1,5%
ostatní6651327-662-49,9%
Celkem1579661577751910,1%

redakce AUTO.CZ
Diskuze (145)
Avatar - T613
12. 2. 2008 19:49
Re: Kopa rečí o ničom...
:yes:
12. 2. 2008 14:53
PRO NEXTROMA a jeho ALFASUD
Jinak pro NEXTROM,
hele zase se nechci babrat v encyklopediích...,a nebo se přít o tom, že by byl ALFASUD nešťastným počinem, který do jisté míry měl negativní vliv na AR... Ale... Je to už pomalu 30 let a bavit se v této době o Alfasudu, zvláště když v mezidobý vznikly auta jako AR 75 je nemsysl. V dnešní době je jasné, že třeba ani AR 164 nebyla horší než nemecká konkurence, jen si bohužel nenašla dostatek zákazníků. To by se mohlo v dnešní době změnit. Ale o tom sem nechtěl psat.

CHtěl sem něco o Alfasudu. Byl to italský pokus alias VW touran. Touran je stejný krám na dnešní dobu, jako byl ve své době Alfasud. Alfasud nerezl víc než konkurence protože by byl blbě udělaný, ale byl dělaný z ruských plechů (tedy ještě slavná dodávka za Togliatti). Technické endostatky byly skutečně zapříčiněny tím, že auto bylo děláno v nové továrně na jihu, kde tehdejší dělnící prostě an takovou práci zvyklí ještě nebyli (mimoto s hojným počtem přistěhovalců podporovaných ze subvencí italskou vládou). Alfasud byl v podstatě samostatnou značkou, tedy nebyl v podstatě AR, byť měl vlastně majiteli dát pocit, že řídí pravou AR, což se mohlo i stát pokud byl O.K. Takže Alfasud bych v podstatě nezatracoval, protože to o co se italové pokusili před 30 lety neúspěšně, zopakovali němci s VW o 30 let, řekl bych stejně neúspěšně. Tím tento krok neomlouvám... a myslím, že ybl poprávu potrestán...ale enmůže být trestán do nekonečna podobnými keci, že AR konkurenci dohání (proboha v čem, když je skoro ve všem napřed a může ji konkurovat v podstatě jen to BMW a LEXUS v oblasti hybridů)...
12. 2. 2008 14:45
Re: Jasný že..
>:-[] >:-[]

Neee, určitě si vymýšlíš... Dyť přece Alfa se kazí a stojí za prd... Tady je vidět, že žádnou Alfu nemáš, protože kdyby si ji měl, tak víš, že to auto nejezdí,a le jen stojí a každej měsic tě táhnou na odtahovce do servisu. TAk nás entahej za nos. :yes: :yes: >:-[]
12. 2. 2008 08:45
Re: alfa 159
Hej, kamoš, vymeň tie čierne okuliare, pusti si nejakú dobrú muziku a nohoď úsmev. Alfa je o radosti zo života, nie o istote... ;-)
12. 2. 2008 08:43
Re: Kopa rečí o ničom...
Kľud, súdruhovia >:D , hádate sa jak malé deti, ako som písal už v tom príspevku hore.
Stačí si poriadne obzrieť 8c a človeku je hneď jasné, kam patrí Alfa a ako by mali vyzerať jej autá. ;-)