Rolls-Royce: Situace v Číně není tak veselá
Výrobce luxusních vozů Rolls-Royce očekává, že jeho prodeje na čínském trhu letos lehce klesnou. Tempo růstu zdejší ekonomiky totiž zpomaluje, navíc se spekuluje o zavedení daní na luxusní zboží.
Čína je pro Rolls-Royce druhý největší trh na světě, během loňského roku tu automobilka podle výzkumné společnosti LMC Automotive prodala 998 aut, o 16 procent více než v roce 2011. Celkem se loni na celém světě prodalo 3.575 vozů britské luxusní značky.
I přes očekávané snížení prodejů chce Rolls-Royce dále rozšířit svoji čínskou prodejní síť, která má v budoucnu činit 20 zastoupení. Rozšíření má přijít i kvůli tomu, že například prodejce v Pekingu je prodejně nejúspěšnější ze všech dealerství značky. Šanghajský prodejce je v tomto žebříčku třetí.
Rolls-Royce není jediným výrobcem luxusního zboží, kterého v Číně trápí pokles poptávky. Číňané letos mají menší zájem také o likér čiroku nebo víno z Bordeaux. Rovněž Bentley oznámilo, že jeho čínské prodeje v prvním pololetí roku meziročně klesly.
Prodeje luxusních výrobků by v Číně navíc mohl dále klesnout. Čínská vláda totiž zvažuje vyšší zdanění luxusního zboží, které by mohlo být zavedeno v příštím roce. Vláda navíc už nyní omezuje výdaje čínských úředníků.
Zatímco v Číně očekává Rolls-Royce pokles prodejů, ve Spojených státech a v Japonsku by naopak počet prodaných aut mohl vzrůst. USA by díky růstu mělo zůstat největším trhem značky.