TEST Rolls-Royce Ghost Amber Roads – Po jantarové stezce
Limitovaná edice základní modelové řady luxusní britské automobilky odkazuje na pradávnou obchodní cestu, která vedla ze severu Evropy na jih i přes české území.
Rolls-Royce v automobilovém světě představuje strop. Nikdo jiný totiž nevyrábí podobně luxusní auta s nesmírně širokými možnostmi individualizace a aurou výjimečnosti. Jedná se o specifické zboží pro specifické zákazníky, kterým cenovka hodně přes deset milionů neudělá čáru přes rozpočet.
Spolu s vedlejšími náklady na havarijní pojištění a servis se jedná o velmi nákladnou záležitost, vezmeme-li v úvahu, že na rozdíl od podobně drahých (a i násobně dražších) supersportů se jedná o spotřební záležitost pro všednodenní využití, jejíž hodnota s každým ujetým kilometrem klesá. Ostatně třeba Leoš Mareš se svým SUV Cullinan zvládl ujet přes 100.000 kilometrů.
Podobné (a vyšší) proběhy přitom mezi majiteli rollsů nejsou ničím ojedinělým. Vždyť na co si je schovávat v garáži, když požitek z nich získáte až za volantem či na zadních sedadlech.
Lépe se svezete vepředu
Dvoubarevný exemplář základní řady Ghost se standardním rozvorem už z podstaty věci láká spíše k usazení na řidičovo sedadlo. V druhé řadě totiž není tolik místa, abyste si svobodně přehazovali nohu přes druhou, byť rozvor 3295 milimetrů je více než dostačující. Vpředu se sedí nesmírně pohodlně. Vaše tělo spočine na velmi měkkých křeslech, kterým však chybí boční vedení. V rychleji projetých zatáčkách se tak raději držte volantu. Na druhou stranu pohodový charakter vozu vás stejně brzy přesvědčí o tom, že plynulost je důležitější než rychlost.
Svižná jízda je totiž rollsům svým způsobem cizí. Výkonu sice mají na rozdávání, dvoustovka na německé dálnici ale může působit trochu nepatřičně. Jako kdyby řidič ještě zvýrazňoval svou nadřazenost, kterou mu britský aristokrat na kolech bezpochyby propůjčuje. Taková image ovšem automobilce Rolls-Royce nesvědčí. Já ji vnímám primárně jako výrobce velmi kvalitních aut pro fajnšmekry, kteří se nespokojí s konfekcí, byť třeba od Bentleyho.
Dvanáctikusová edice Amber Roads
Také proto je portfolio protkáno množstvím speciálních edic, z nichž jednu jsem provětral i na českých silnicích. Počátkem letošního března představená série Amber Roads se inspirovala historickou obchodní cestou, jež spojovala pobřeží Baltu s civilizačním centrem na jihu Evropy, odkud část zboží putovala do zbytku tehdy známého světa. Jantarová stezka, český překlad dvanáctikusové edice Rolls-Royce Ghost, byla pojmenována právě po jednom z artiklů, které se ze severu kontinentu převážely.
Ghost Amber Roads se chlubí střechou vyvedenou v bronzových tónech připomínajících právě jantar, zbytek pokrývá krémový lak Cornish White over Bronze. Podobné barevné spektrum nalezneme také ve světlém interiéru, jehož hlavní ozdobou je pravý jantar zasazený do středu kulatého ovladače hlasitosti audiosystému. Samozřejmostí je tzv. hvězdná obloha Starlight Headliner, která v tomto případě zobrazuje historické obchodní cesty, spojující sever a jih Evropy. Ty jsou vyobrazeny prostřednictvím bílých a jantarových „hvězd“ z optických vláken. Výhradně ruční výroba prosvětleného stropního obložení trvá minimálně 18 hodin.
Patřičný motor V12
Pod kapotou naopak zůstalo vše při starém. Díky platformě z většího sedanu Phantom se do druhé generace modelu Ghost nastěhoval větší motor. Dvanáctiválec 6.6 (N74B66) vystřídal 6,75litrový agregát N74B68 sdílený ještě s prodejně veleúspěšným SUV Cullinan. Výkon 420 kW a točivý moment 850 N.m jsou i s ohledem na 2,5tunovou hmotnost úctyhodné hodnoty.
Na stovce jste za 4,8 sekundy, což je za volantem korábu o délce 5546 mm opravdu působivý zážitek. Sprinty vás ovšem brzy omrzí, k rollsům se totiž nehodí. Jejich hlavní zbraní je lineární nástup síly bez škubání a hluchých míst. Zvuk motoru V12 s dvěma turbodmychadly do interiéru proniká pouze decentně, takže neruší až klubovou atmosféru na palubě.
Vzduchový podvozek má limity
Standardní vzduchové odpružení v naprosté většině případů krotí 21“ kola, aby na českých silnicích příliš neodskakovala. Sem tam se ovšem najde díra, záplava nebo výtluk, s nímž si měchy úplně neporadí. V tu chvíli pohodu naruší jemné bouchnutí od náprav, kterého se však nevyvaruje snad žádné auto se vzduchovým podvozkem. Snad jen nové BMW i7 mi v poslední době přišlo komfortnější. A samozřejmě také Rolls-Royce Phantom, jejž jsem „osedlal“ loni (Auto Tip 17/22).
Řízení rozměrného luxusního sedanu vyžaduje trochu jiné návyky. Do oblouků si musíte mírně najíždět, přičemž je nutné počítat i s neohrabanějším chováním vozu. Jakmile si ale na tenhle styl zvyknete, nezaleknete se ani úzkých českých okresek, které v lecčems připomínají cesty na britském venkově. Křižování mezi poli má sice své kouzlo, trumfy ovšem ghost vytahuje hlavně na dálnici. Zde se promění v silniční alternativu k privátním "jetům" a rychlovlakům. Všeobjímající luxus a komfort si pořádně užijete až na dlouhé cestě napříč kontinentem. V tu chvíli ani nebudete litovat, že nesedíte za volantem, a nikoliv na „prezidentském“ místě vzadu vpravo.
Základní rolls-royce stojí minimálně dvojnásobek toho co hezky vybavené BMW 7 či Mercedes-Benz S. Dvakrát tolik toho sice neumí, přesto svou aurou dokáže nabídnout jiné zážitky než konkurence z řad masových značek.
Technické údaje Rolls-Royce Ghost 6.75 V12 | |
Motor | dvojitě přeplňovaný zážehový dvanáctiválec DOHC |
Objem | 6749 cm3 |
Výkon | 420 kW při 5000/min |
Točivý moment | 850 N.m při 1600-4250/min |
Převodovka | samočinná osmistupňová |
Pohon | všech kol |
Pneumatiky | 255/40-285/35 R 21 |
Rozvor | 3295 mm |
Vnější rozměry | 5546 x 2148 x 1571 mm |
Zavazadlový prostor | 500 l |
Pohotovostní hmotnost | 2490 kg |
Největší rychlost | 250 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,8 s |
Normovaná spotřeba | 15,0 l na 100 km |
Výroba | Goodwood, Velká Británie. |
Cena testovaného vozu | 11 900 000 Kč |