Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Rolls-Royce Ghost Amber Roads – Po jantarové stezce

Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Limitovaná edice základní modelové řady luxusní britské automobilky odkazuje na pradávnou obchodní cestu, která vedla ze severu Evropy na jih i přes české území.

Rolls-Royce v automobilovém světě představuje strop. Nikdo jiný totiž nevyrábí podobně luxusní auta s nesmírně širokými možnostmi individualizace a aurou výjimečnosti. Jedná se o specifické zboží pro specifické zákazníky, kterým cenovka hodně přes deset milionů neudělá čáru přes rozpočet.

Spolu s vedlejšími náklady na havarijní pojištění a servis se jedná o velmi nákladnou záležitost, vezmeme-li v úvahu, že na rozdíl od podobně drahých (a i násobně dražších) supersportů se jedná o spotřební záležitost pro všednodenní využití, jejíž hodnota s každým ujetým kilometrem klesá. Ostatně třeba Leoš Mareš se svým SUV Cullinan zvládl ujet přes 100.000 kilometrů.

Podobné (a vyšší) proběhy přitom mezi majiteli rollsů nejsou ničím ojedinělým. Vždyť na co si je schovávat v garáži, když požitek z nich získáte až za volantem či na zadních sedadlech.

Lépe se svezete vepředu

Dvoubarevný exemplář základní řady Ghost se standardním rozvorem už z podstaty věci láká spíše k usazení na řidičovo sedadlo. V druhé řadě totiž není tolik místa, abyste si svobodně přehazovali nohu přes druhou, byť rozvor 3295 milimetrů je více než dostačující. Vpředu se sedí nesmírně pohodlně. Vaše tělo spočine na velmi měkkých křeslech, kterým však chybí boční vedení. V rychleji projetých zatáčkách se tak raději držte volantu. Na druhou stranu pohodový charakter vozu vás stejně brzy přesvědčí o tom, že plynulost je důležitější než rychlost.

Svižná jízda je totiž rollsům svým způsobem cizí. Výkonu sice mají na rozdávání, dvoustovka na německé dálnici ale může působit trochu nepatřičně. Jako kdyby řidič ještě zvýrazňoval svou nadřazenost, kterou mu britský aristokrat na kolech bezpochyby propůjčuje. Taková image ovšem automobilce Rolls-Royce nesvědčí. Já ji vnímám primárně jako výrobce velmi kvalitních aut pro fajnšmekry, kteří se nespokojí s konfekcí, byť třeba od Bentleyho.

Video se připravuje ...

Dvanáctikusová edice Amber Roads

Také proto je portfolio protkáno množstvím speciálních edic, z nichž jednu jsem provětral i na českých silnicích. Počátkem letošního března představená série Amber Roads se inspirovala historickou obchodní cestou, jež spojovala pobřeží Baltu s civilizačním centrem na jihu Evropy, odkud část zboží putovala do zbytku tehdy známého světa. Jantarová stezka, český překlad dvanáctikusové edice Rolls-Royce Ghost, byla pojmenována právě po jednom z artiklů, které se ze severu kontinentu převážely.

Ghost Amber Roads se chlubí střechou vyvedenou v bronzových tónech připomínajících právě jantar, zbytek pokrývá krémový lak Cornish White over Bronze. Podobné barevné spektrum nalezneme také ve světlém interiéru, jehož hlavní ozdobou je pravý jantar zasazený do středu kulatého ovladače hlasitosti audiosystému. Samozřejmostí je tzv. hvězdná obloha Starlight Headliner, která v tomto případě zobrazuje historické obchodní cesty, spojující sever a jih Evropy. Ty jsou vyobrazeny prostřednictvím bílých a jantarových „hvězd“ z optických vláken. Výhradně ruční výroba prosvětleného stropního obložení trvá minimálně 18 hodin.

Patřičný motor V12

Pod kapotou naopak zůstalo vše při starém. Díky platformě z většího sedanu Phantom se do druhé generace modelu Ghost nastěhoval větší motor. Dvanáctiválec 6.6 (N74B66) vystřídal 6,75litrový agregát N74B68 sdílený ještě s prodejně veleúspěšným SUV Cullinan. Výkon 420 kW a točivý moment 850 N.m jsou i s ohledem na 2,5tunovou hmotnost úctyhodné hodnoty.

Na stovce jste za 4,8 sekundy, což je za volantem korábu o délce 5546 mm opravdu působivý zážitek. Sprinty vás ovšem brzy omrzí, k rollsům se totiž nehodí. Jejich hlavní zbraní je lineární nástup síly bez škubání a hluchých míst. Zvuk motoru V12 s dvěma turbodmychadly do interiéru proniká pouze decentně, takže neruší až klubovou atmosféru na palubě.

Vzduchový podvozek má limity

Standardní vzduchové odpružení v naprosté většině případů krotí 21“ kola, aby na českých silnicích příliš neodskakovala. Sem tam se ovšem najde díra, záplava nebo výtluk, s nímž si měchy úplně neporadí. V tu chvíli pohodu naruší jemné bouchnutí od náprav, kterého se však nevyvaruje snad žádné auto se vzduchovým podvozkem. Snad jen nové BMW i7 mi v poslední době přišlo komfortnější. A samozřejmě také Rolls-Royce Phantom, jejž jsem „osedlal“ loni (Auto Tip 17/22).

Řízení rozměrného luxusního sedanu vyžaduje trochu jiné návyky. Do oblouků si musíte mírně najíždět, přičemž je nutné počítat i s neohrabanějším chováním vozu. Jakmile si ale na tenhle styl zvyknete, nezaleknete se ani úzkých českých okresek, které v lecčems připomínají cesty na britském venkově. Křižování mezi poli má sice své kouzlo, trumfy ovšem ghost vytahuje hlavně na dálnici. Zde se promění v silniční alternativu k privátním "jetům" a rychlovlakům. Všeobjímající luxus a komfort si pořádně užijete až na dlouhé cestě napříč kontinentem. V tu chvíli ani nebudete litovat, že nesedíte za volantem, a nikoliv na „prezidentském“ místě vzadu vpravo.

Základní rolls-royce stojí minimálně dvojnásobek toho co hezky vybavené BMW 7 či Mercedes-Benz S. Dvakrát tolik toho sice neumí, přesto svou aurou dokáže nabídnout jiné zážitky než konkurence z řad masových značek.

Technické údaje Rolls-Royce Ghost 6.75 V12
Motor dvojitě přeplňovaný zážehový dvanáctiválec DOHC
Objem 6749 cm3
Výkon  420 kW při 5000/min 
Točivý moment 850 N.m při 1600-4250/min
Převodovka  samočinná osmistupňová
Pohon  všech kol
Pneumatiky  255/40-285/35 R 21
Rozvor  3295 mm
Vnější rozměry 5546 x 2148 x 1571 mm
Zavazadlový prostor  500 l 
Pohotovostní hmotnost  2490 kg
Největší rychlost  250 km/h 
Zrychlení 0-100 km/h  4,8 s
Normovaná spotřeba 15,0 l na 100 km
Výroba Goodwood, Velká Británie.
Cena testovaného vozu 11 900 000 Kč
Ondřej Šámal
Diskuze (18)

Doporučujeme

Avatar - 3_diamanty
18. 8. 2023 16:46
Takto sa to robi
Do psej m....

Rolls navzdy kralom :yes:
Avatar - Ji/Ri
14. 8. 2023 14:28
Re: Podvozek
Ano, tlumí. A nejen i7. RR bouchá od zadní nápravy, prostě bouchne. 7er jedeš jak na vatě.
Avatar - Barrichello
14. 8. 2023 12:06
Re: to se vyplatí
NJN, 5546 mm je hrozná dýlka, pro toho kdo jezdí Fabií a Cliem nepředstavitelná.
Představ si že já mam Charger co má 5082, XJ co má 5023 a Silver Spirit co má 5200 mm. A všude sem s tím zaparkoval. S RR i na Karláku nebo na Hradčanech. A když sem tam zaparkoval s autem co má 5,2, tak bych se tam vešel i s 5,5.

Navíc s Ghostem určitě někdo parkuje na sídlišti u chodníku :-)

Vono hlavně nechce být línej a nechtít parkovat u vchodu a nebát se popojit 300-500 metrů pěšky.
14. 8. 2023 09:53
to se vyplatí
vím, že cílová skupina RR nejsou pražští zbohatlíci ale parkování s tímto mastodontem musí být opravdu nejtěžší a časově nejnáročnější úkol dne. Napřed vybrat parkovací místo a pak se do něj i vejít v Praze nebo jiných evropských městech.
Nebo je to pouze na ježdění z opulentní vily majitele na letní chalupu? :-!
14. 8. 2023 08:39
Re: The Rolls-Royce Spectre
Neprijde ti Hamuno trapny schovavat se za dalsi nick, kdyz si uz na vsechny dostal ban? To nemas nic lepsiho na praci, nez delat ze sebe furt vola?