Rolls-Royce vydělává i přes evropskou automobilovou recesi
Luxusní britské automobilce pod křídly BMW se stále daří, zatímco ostatní pláčou nad výdělky, či spíše ztrátami. Jak je to možné. Inu, recept je jednoduchý: výroba na objednávku. Bohatí lidé po celém světě, kteří si mohou Rolls-Royce dovolit, mají stále hodně peněz a chtějí si dopřát značnou porci luxusu. Rolls-Royce má navíc mezi výrobci jediného, a to ještě nepřímého konkurenta: kdysi sesterskou značku Bentley, nyní součást koncernu Volkswagen. Daimleru experiment s oživením Maybachu nevyšel. Celoevropská recese se prostě Goodwoodu netýká, i omezená produkce zajišťuje úspěch díky vysokým maržím.
Na individualizaci a značné porci ruční práce si Rolls-Royce vždy zakládal. Skoro každý postavený vůz je tak v podstatě originálem a rozhodně se nejedná o spotřební zboží, které vydrží sotva záruku. Rolls-Royce je i v dnešní době elektronické autem na celý život a zájemců o něj je stále dost. U Phantomu současné druhé série představuje stavba na míru přes 90 % produkce, v případě Ghostu tento podíl dosáhl 65 %, ač původně program individualizace úplně chyběl. I když si klienti dnes objednávají své miláčky prostřednictvím dealerů po celém světě, stejně jsou nakonec pozváni přímo do továrny jihozápadně od Londýna, aby si vybrali například materiály, jejich barvu a další příslušenství. Rolls-Royce se nebrání ani dalším nápadům z jejich strany a součástí návštěvy je také prohlídka výrobních prostor.
Torsten Müller-Ötvös. současný výkonný ředitel automobilky, letos očekává další rekordní rok i přes problémy v Evropě a slabý růst v USA a Číně. Daří se jí totiž na jiných trzích: Blízkém východě, v Japonsku, Singapuru, Hong Kongu a Rusku. A že by arabští šejkové či opravdu movití Rusové v nejbližší době zchudli, se jaksi nedá očekávat. „Naší jasnou strategií je držet se cenového segmentu od 200 tisíc eur výše. Nejsme v situaci, kdy je potřeba vyplnit přebytečnou kapacitu v továrně,“ řekl Müller-Ötvös. I přes současný roční objem asi 3,5 tisíce vozů se tak nedočkáme SUV od Rolls-Royce coby soupeře Bentley EXP 9F. Těžištěm výrobního programu zůstanou superluxusní drahé limuzíny, kupé a kabriolety. A značka s okřídleným B ve znaku je beztak cenově níže, hladině dvou R odpovídá pouze nejdražší model Bentley Mulsanne.
„Nebudeme se soustředit tolik na objem produkce, ale na zisk před zdaněním,“ dodal šéf firmy. Nabídne někdy Rolls-Royce také zakázkové karoserie jak tomu bývalo v minulosti, byť většina jich vznikala u specializovaných firem? „Ne, jsou zde homologační problémy, na každou změnu karoserie musíme rozbít pět až šest aut při bariérových testech.“ A to si nemohou dovolit ani v Goodwoodu.
Müller-Ötvös se však podle serveru Autoblog.com nevzdává myšlenky na limuzínu s alternativním pohonem: „Nejsme imunní vůči požadavkům na čistší vozidla s nižší spotřebou.“ Elektrický projekt 102EX z loňské Ženevy se do produkce nedostane kvůli omezenému dojezdu a značnému času potřebnému pro opětovné nabití baterií. Klienti jej nepřijali. Nejpravděpodobnější sériovou možností je plug-in hybrid v horizontu několika let. Torsten Müller-Ötvös připustil i brzký příchod další novinky, zda jí bude Ghost Coupé, se dozvíme nejdříve na jaře v Ženevě.