5.6. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě

 

České zastoupení Renaultu ve spolupráci s Michelinem a Mosteckým autodromem nám dalo jedinečnou možnost vyzkoušet si a porovnat ostré modely Clio RS a Mégane RS na okruhu. Který je lepší?

Ostré hatchbacky Renaultu z francouzského Dieppe přitahují fanoušky zábavného svezení za rozumnou cenu již pěknou řádku let. Mégane RS měl vždy pověst toho rozumnějšího, každodenně použitelnějšího auta, Clio zase byla ta nadšená, obratná krabička, kterou člověk musel ždímat a ta se za to odvděčila perfektní zábavou.

Jenže nyní je situace trochu jiná. Sama automobilka prezentuje nové Clio RS jako auto, se kterým se stáváte závodním jezdcem každý den. Díky automatické převodovce s řazení páčkami pod volantem a možnosti nastavení ovládacích prvků auta, tedy tuhosti řízení, odezvy na plyn a rychlosti řazení převodovky či stabilizačního systému, se z Clia stalo auto více zaměřené na běžný provoz, které vám však dává možnost udělat z něj ostřejší náčiní. Megane RS je pak dle automobilky tím ostřejším strojem pro „pravé závodníky.“

Vydali jsme se tedy na závodní okruh v Mostě, kde nás jako první přivítala starší sportovní auta Renaultu, která dokládají dlouholetou historii značky na poli vozů pro zábavu či závody. Hned z kraje stál krásný Renault 8 Gordini s motorem vzadu a vlastnoručním podpisem francouzského asfaltového rallye mága, Jeana Ragnottiho, na kapotě. Vedle něj byl nejmladší z vozů, ceněný Renault Clio Williams, který má ostrý dvoulitrový motor se 110 kW. Kromě Renaultu 5 Alpine, atraktivního kabrioletu Florida a hatchbacku Renault 16 TX, se v řadě historických modelů nacházela ještě Alpine A310, laminátový sportovní vůz se šestiválcovým motorem a pohonem zadních kol. O kousek dál pak postávala závodní vozidla Clio Cupu a formule Renault 2.0.

Při čekání na první jízdy se přihnal silný vítr a závodní okruh začaly zkrápět kapky deště. To bude zajímavé, pomyslel jsem si. Usedám tedy nejprve do modernizovaného Méganu RS. Facelift se celého vozu dotkl jenom okrajově, poznáte jej zejména na přední části, jinak se však v podstatě jedná o starý dobrý Megane RS, který byl vždy považován za špičku mezi ostrými hatchbacky nižší střední třídy. Máme obuty nové pneumatiky Michelin Pilot Sport 2, abychom si vyzkoušeli i jejich vlastnosti. Údajně by měly mít zejména větší výdrž na okruhu a samozřejmě i lepší přilnavost. Na mokru se tyto výhody však jen stěží projevují. Na výjezdech z pomalejších zatáček auto bojuje s trakcí, samosvorný diferenciál se však snaží, seč může a je nutno říci, že rozhodně i dosti pomáhá.

 [600×290]

Sedím ve skořepinovém sedadle verze Cup a snažím se udržet auto na trati. Naštěstí je Mégane RS strojem, které je snadno čitelné a rozhodně svého řidiče neděsí. Předjíždím tedy pár pomalejších vozů, které mají z vody na trati větší respekt než já, a konečně se přede mnou otevírá volná trať. Dvoulitrový turbomotor Méganu má 195 kW a točivý moment 360 N.m dostupný od 3000 otáček za minutu. Ve středních otáčkách má agregát velmi dobrý zátah, výrazné výkonové špičky se však nedočkáte. Zato jadrný zvuk sání nechybí, stejně jako občasné odplivnutí výfuku, zejména v ostřejším nastavení odezvy motoru. Šlapu tedy na plyn pořádně a jasně cítím, jak se samosvorný diferenciál touží poprat s vodou na trati a tedy i prokluzem kol. Rychle se mu to daří a auto vystřeluje k další zatáčce. Je třeba ocenit, že v celém oblouku nemá Mégane sklony k potupné nedotáčivosti, naopak se snaží lehce odstavit záď pro ostřejší nájezd.

To však znamená i to, že hlavně na mokru musíte být opatrnější, a to jak s plynem, tak s brzdami. Stačilo pozdní brzdění do zatáčky a jasně cítím, jak se záď vozu pomalu vychyluje ze své osy. Není to nic náhlého, sám se přistihnu, jak přemýšlím, co bude dále. Když vybočení překoná jistý úhel, začnou se věci dít mnohem rychleji, teď je již potřeba přesný zásah volantem. Rychlé kontra téměř k dorazu, přidat plyn, ve vhodném okamžiku postupně srovnat volant a jsem z toho venku bez ztráty kytičky či nárazníku. Celá záchranná operace šla hladce a auto mi spíše pomáhalo, než že se mě snažilo poslat do svodidel. Na další dvacetiminutovku již trať oschla a tak jsem si mohl začít užívat rychlosti Méganu. Ocenit je potřeba brzdy, které ani po ostrých 25 minutách nejevily známky vadnutí, a podobně na tom byly rovněž pneumatiky, které se chovaly konzistentně po celou dobu jízd. Výtečná pak byla trakce vozu na výjezdu ze zatáček, stejně jako celkově jisté a přesné jízdní vlastnosti. Je skvělé, jak brzy člověk může díky samosvornému diferenciálu začít naplno zrychlovat ze zatáček, a jízda po velikostně ideálním Mosteckém okruhu tak byla pořádná zábava.

Reportáž: S Renaultem Mégane RS Cup 265 ve Spa-Francorchamps

Pak už nás ale čekalo Clio RS, které mělo takzvaný R.S. Monitor 2.0. To je systém telemetrie, který spolupracuje s infotainmentovým rozhraním R-link. Jedná se o vůbec nejkompletnější systém, který je v sériových vozech k dispozici. Zajímavá je mimo jiné funkce nahrání jednotlivých okruhů, takže auto samo měřilo čas v Mostě.

Clio RS je zcela jiným vozem, než Mégane. Verze Cup již nemá skořepinová sedadla, v porovnání s větším bráškou postrádá také samosvorný diferenciál či čtyři deci objemu motoru. Má však dvouspojkovou automatickou převodovku EDC či hydraulické dorazy tlumičů. Přepínáme auto do módu Race, ve kterém převodovka sama nezařadí ani v omezovači a nechá řazení jen a pouze na vás.

Hned v první zatáčce je jasné, že tohle auto je oproti Méganu mnohem civilněji zaměřené. Jednoznačně pochválit musím brzdy vozu, dá se brzdit o poznání později než u většího brášky, opět se však ani při ostrém zacházení nedostaví žádné vadnutí či propadání brzdového pedálu. Auto se ovšem při zpomalování mnohem více potápí a výrazné náklony jsou cítit i v zatáčkách. Jako bych najednou seděl ve vysokém a vratkém autě, ačkoliv to není úplně pravda. I na suchu se projeví absence samosvorného diferenciálu, takže v zatáčkách prokluzuje nadlehčené vnitřní kolo. Celková přilnavost vozu však není špatná, stejně jako obratnost. Clio pohodí kolečkem, stane se z něj tříkolka a v náklonu velmi slušně vykrouží oblouk. Nedá se tedy ani náznakem říci, že by to nebyla zábava, ze špičkového Méganu máte však mnohem lepší pocit.

 [600×305]

Za mnohé může i pohonné ústrojí vozu. U motoru je cítit, že jeho objem je menší než u většího brášky. Musíte jej tedy výrazněji točit, to nejlepší předvede až nad 5000 otáček za minutu. Takže tam kde u Méganu postrádáte výkonovou špičku, Clio ji má. Jenže na výjezdu z některých zatáček okruhu byste mnohem více uvítali citelnější porci točivého momentu a tedy i zátahu někde okolo čtyř tisíc otáček. Parametry motoru 147 kW v 6000 otáčkách za minutu a 240 N.m již od 1750 otáček za minutu nejsou vůbec zlé, ve srovnáním se skvělým dvoulitrem Méganu to ale není jednotka, která by vás chytla za srdce. Možná by pomohla manuální převodovka, ta však u Clia není v nabídce. Dvouspojkový automat zejména v manuálním režimu Race neřadí zle, vyloženě vás ani nepotěší, s podřazováním si dává na čas, nepůsobí moc precizně a po delší ostré jízdě se stane, že na pokyn páčkou pro podřazení nezareaguje vůbec, což vás stojí cenné setiny času. Když už jsme u toho času, je potřeba říci, že nejlépe se mi podařilo okruh obkroužit za 2:06:53. Mégane, se kterým jsem jezdil, neměl R.S. Monitor 2.0, takže čas okruhu není znám, obecně však větší vůz jezdil kolo asi o pět sekund rychleji.

Závěr začněme tím, že velmi oceňujeme snahu Renaultu nabídnout jezdění bez žádných omezení, jako jsou kužely na trati, zaváděcí vůz či nemožnost vypnout stabilizaci. Mohli jsme se tedy dostat až na samou hranici automobilů divize Renault Sport, čímž jsme objevili působivé stroje schopné fungovat jak na trati, tak v každodenním provozu. Ostatně podobné akce dělá francouzská značka i pro své zákazníky, ti si pak takový den zcela jistě užijí naplno. Z dvojice Mégane RS a Clio RS nám nakonec k srdci více přirostl větší model, který se chová dospěleji a přesněji, přesto velmi zábavně. Clio má zase účinnější brzdy a je o 186 000 Kč levnější. S radostí již čekáme na nějakou jeho ostřejší verzi, ve které by se mohl naplno projevit tradiční talent tohoto malého hothatche.

Ještě ostřejší Mégane: Verze RS 275 Trophy útočí na Nürburgring

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
 

Přidat názorDiskuse: S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…