5.6. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě

 

České zastoupení Renaultu ve spolupráci s Michelinem a Mosteckým autodromem nám dalo jedinečnou možnost vyzkoušet si a porovnat ostré modely Clio RS a Mégane RS na okruhu. Který je lepší?

Ostré hatchbacky Renaultu z francouzského Dieppe přitahují fanoušky zábavného svezení za rozumnou cenu již pěknou řádku let. Mégane RS měl vždy pověst toho rozumnějšího, každodenně použitelnějšího auta, Clio zase byla ta nadšená, obratná krabička, kterou člověk musel ždímat a ta se za to odvděčila perfektní zábavou.

Jenže nyní je situace trochu jiná. Sama automobilka prezentuje nové Clio RS jako auto, se kterým se stáváte závodním jezdcem každý den. Díky automatické převodovce s řazení páčkami pod volantem a možnosti nastavení ovládacích prvků auta, tedy tuhosti řízení, odezvy na plyn a rychlosti řazení převodovky či stabilizačního systému, se z Clia stalo auto více zaměřené na běžný provoz, které vám však dává možnost udělat z něj ostřejší náčiní. Megane RS je pak dle automobilky tím ostřejším strojem pro „pravé závodníky.“

Vydali jsme se tedy na závodní okruh v Mostě, kde nás jako první přivítala starší sportovní auta Renaultu, která dokládají dlouholetou historii značky na poli vozů pro zábavu či závody. Hned z kraje stál krásný Renault 8 Gordini s motorem vzadu a vlastnoručním podpisem francouzského asfaltového rallye mága, Jeana Ragnottiho, na kapotě. Vedle něj byl nejmladší z vozů, ceněný Renault Clio Williams, který má ostrý dvoulitrový motor se 110 kW. Kromě Renaultu 5 Alpine, atraktivního kabrioletu Florida a hatchbacku Renault 16 TX, se v řadě historických modelů nacházela ještě Alpine A310, laminátový sportovní vůz se šestiválcovým motorem a pohonem zadních kol. O kousek dál pak postávala závodní vozidla Clio Cupu a formule Renault 2.0.

Při čekání na první jízdy se přihnal silný vítr a závodní okruh začaly zkrápět kapky deště. To bude zajímavé, pomyslel jsem si. Usedám tedy nejprve do modernizovaného Méganu RS. Facelift se celého vozu dotkl jenom okrajově, poznáte jej zejména na přední části, jinak se však v podstatě jedná o starý dobrý Megane RS, který byl vždy považován za špičku mezi ostrými hatchbacky nižší střední třídy. Máme obuty nové pneumatiky Michelin Pilot Sport 2, abychom si vyzkoušeli i jejich vlastnosti. Údajně by měly mít zejména větší výdrž na okruhu a samozřejmě i lepší přilnavost. Na mokru se tyto výhody však jen stěží projevují. Na výjezdech z pomalejších zatáček auto bojuje s trakcí, samosvorný diferenciál se však snaží, seč může a je nutno říci, že rozhodně i dosti pomáhá.

 [600×290]

Sedím ve skořepinovém sedadle verze Cup a snažím se udržet auto na trati. Naštěstí je Mégane RS strojem, které je snadno čitelné a rozhodně svého řidiče neděsí. Předjíždím tedy pár pomalejších vozů, které mají z vody na trati větší respekt než já, a konečně se přede mnou otevírá volná trať. Dvoulitrový turbomotor Méganu má 195 kW a točivý moment 360 N.m dostupný od 3000 otáček za minutu. Ve středních otáčkách má agregát velmi dobrý zátah, výrazné výkonové špičky se však nedočkáte. Zato jadrný zvuk sání nechybí, stejně jako občasné odplivnutí výfuku, zejména v ostřejším nastavení odezvy motoru. Šlapu tedy na plyn pořádně a jasně cítím, jak se samosvorný diferenciál touží poprat s vodou na trati a tedy i prokluzem kol. Rychle se mu to daří a auto vystřeluje k další zatáčce. Je třeba ocenit, že v celém oblouku nemá Mégane sklony k potupné nedotáčivosti, naopak se snaží lehce odstavit záď pro ostřejší nájezd.

To však znamená i to, že hlavně na mokru musíte být opatrnější, a to jak s plynem, tak s brzdami. Stačilo pozdní brzdění do zatáčky a jasně cítím, jak se záď vozu pomalu vychyluje ze své osy. Není to nic náhlého, sám se přistihnu, jak přemýšlím, co bude dále. Když vybočení překoná jistý úhel, začnou se věci dít mnohem rychleji, teď je již potřeba přesný zásah volantem. Rychlé kontra téměř k dorazu, přidat plyn, ve vhodném okamžiku postupně srovnat volant a jsem z toho venku bez ztráty kytičky či nárazníku. Celá záchranná operace šla hladce a auto mi spíše pomáhalo, než že se mě snažilo poslat do svodidel. Na další dvacetiminutovku již trať oschla a tak jsem si mohl začít užívat rychlosti Méganu. Ocenit je potřeba brzdy, které ani po ostrých 25 minutách nejevily známky vadnutí, a podobně na tom byly rovněž pneumatiky, které se chovaly konzistentně po celou dobu jízd. Výtečná pak byla trakce vozu na výjezdu ze zatáček, stejně jako celkově jisté a přesné jízdní vlastnosti. Je skvělé, jak brzy člověk může díky samosvornému diferenciálu začít naplno zrychlovat ze zatáček, a jízda po velikostně ideálním Mosteckém okruhu tak byla pořádná zábava.

Reportáž: S Renaultem Mégane RS Cup 265 ve Spa-Francorchamps

Pak už nás ale čekalo Clio RS, které mělo takzvaný R.S. Monitor 2.0. To je systém telemetrie, který spolupracuje s infotainmentovým rozhraním R-link. Jedná se o vůbec nejkompletnější systém, který je v sériových vozech k dispozici. Zajímavá je mimo jiné funkce nahrání jednotlivých okruhů, takže auto samo měřilo čas v Mostě.

Clio RS je zcela jiným vozem, než Mégane. Verze Cup již nemá skořepinová sedadla, v porovnání s větším bráškou postrádá také samosvorný diferenciál či čtyři deci objemu motoru. Má však dvouspojkovou automatickou převodovku EDC či hydraulické dorazy tlumičů. Přepínáme auto do módu Race, ve kterém převodovka sama nezařadí ani v omezovači a nechá řazení jen a pouze na vás.

Hned v první zatáčce je jasné, že tohle auto je oproti Méganu mnohem civilněji zaměřené. Jednoznačně pochválit musím brzdy vozu, dá se brzdit o poznání později než u většího brášky, opět se však ani při ostrém zacházení nedostaví žádné vadnutí či propadání brzdového pedálu. Auto se ovšem při zpomalování mnohem více potápí a výrazné náklony jsou cítit i v zatáčkách. Jako bych najednou seděl ve vysokém a vratkém autě, ačkoliv to není úplně pravda. I na suchu se projeví absence samosvorného diferenciálu, takže v zatáčkách prokluzuje nadlehčené vnitřní kolo. Celková přilnavost vozu však není špatná, stejně jako obratnost. Clio pohodí kolečkem, stane se z něj tříkolka a v náklonu velmi slušně vykrouží oblouk. Nedá se tedy ani náznakem říci, že by to nebyla zábava, ze špičkového Méganu máte však mnohem lepší pocit.

 [600×305]

Za mnohé může i pohonné ústrojí vozu. U motoru je cítit, že jeho objem je menší než u většího brášky. Musíte jej tedy výrazněji točit, to nejlepší předvede až nad 5000 otáček za minutu. Takže tam kde u Méganu postrádáte výkonovou špičku, Clio ji má. Jenže na výjezdu z některých zatáček okruhu byste mnohem více uvítali citelnější porci točivého momentu a tedy i zátahu někde okolo čtyř tisíc otáček. Parametry motoru 147 kW v 6000 otáčkách za minutu a 240 N.m již od 1750 otáček za minutu nejsou vůbec zlé, ve srovnáním se skvělým dvoulitrem Méganu to ale není jednotka, která by vás chytla za srdce. Možná by pomohla manuální převodovka, ta však u Clia není v nabídce. Dvouspojkový automat zejména v manuálním režimu Race neřadí zle, vyloženě vás ani nepotěší, s podřazováním si dává na čas, nepůsobí moc precizně a po delší ostré jízdě se stane, že na pokyn páčkou pro podřazení nezareaguje vůbec, což vás stojí cenné setiny času. Když už jsme u toho času, je potřeba říci, že nejlépe se mi podařilo okruh obkroužit za 2:06:53. Mégane, se kterým jsem jezdil, neměl R.S. Monitor 2.0, takže čas okruhu není znám, obecně však větší vůz jezdil kolo asi o pět sekund rychleji.

Závěr začněme tím, že velmi oceňujeme snahu Renaultu nabídnout jezdění bez žádných omezení, jako jsou kužely na trati, zaváděcí vůz či nemožnost vypnout stabilizaci. Mohli jsme se tedy dostat až na samou hranici automobilů divize Renault Sport, čímž jsme objevili působivé stroje schopné fungovat jak na trati, tak v každodenním provozu. Ostatně podobné akce dělá francouzská značka i pro své zákazníky, ti si pak takový den zcela jistě užijí naplno. Z dvojice Mégane RS a Clio RS nám nakonec k srdci více přirostl větší model, který se chová dospěleji a přesněji, přesto velmi zábavně. Clio má zase účinnější brzdy a je o 186 000 Kč levnější. S radostí již čekáme na nějakou jeho ostřejší verzi, ve které by se mohl naplno projevit tradiční talent tohoto malého hothatche.

Ještě ostřejší Mégane: Verze RS 275 Trophy útočí na Nürburgring

Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 

Přidat názorDiskuse: S ostrými Renaulty na okruhu v Mostě







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent. Zeman a lídři řeší, co dál

Volby ONLINE: Čechů už odvolilo přes 40 procent.…

Poslance si v první den voleb přišly vybrat více než dvě pětiny voličů. Zájem je podle mnoha volebních komisařů…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…