Seat Alhambra: První jízdní dojmy

Seat Alhambra: První jízdní dojmy

 
 

Zamířili jsme do Barcelony, abychom se tam poprvé důvěrněji seznámili s druhou generací španělského rodinného dostavníku.

Určitě vám nemusím říkat, čím proslula první generace velkoprostorových sourozenců Seat Alhambra, Volkswagen Sharan a Ford Galaxy. Nicméně i přes ne zrovna dobrou pověst se tahle auta těšila slušnému zájmu zákazníků, jen alhamber se prodalo přes 100 tisíc kusů a třeba v České republice je letos toto auto stále třetím nejprodávanějím vozem ve třídě, a to i přesto, že se od dubna nenabízí. Teď by ale mělo být vše špatné zapomenuto, je tady druhá generace Alhambry a určitě nikoli náhodou Seat avizuje výrazné zlepšení kvality.

Zatímco minulá generace byla stylově poměrně nevyhraněná, nová Alhambra se nijak netají tím, že jde o lehce modifikovaný Volkswagen, Touranu, potažmo Sharanu jako by z výrobní linky vypadla.

Ale co na tom, důležité je, že je zde nová generace a byla tak zachována modelová kontinuita, i když osobně si myslím, že takovéhle auto by se lépe vyjímalo v portfoliu rodinně orientované Škodovky než sportovního Seatu.

Interiér (téměř) bez výhrad

Ale skončeme už s filozofováním a otevíráním skříně s kostlivci. První dojem hraje dost důležitou roli a ať už nastoupíte do auta předními, bočními posuvnými nebo pátými výklopnými dveřmi, Alhambra potěší snad v každém ohledu.

V interiéru se nešetřilo na pohled i omak příjemnými materiály, design palubní desky je zdařilý a pojetí přístrojů v kapličce předpokládané. Sedadlům sice chybí boční vedení, ale to bohužel patří u rodinných aut k bontonu. Každopádně mají velkorysé rozměry a přestože jsou opěradla trochu tvrdší, vypadá to, že poskytnou komfort i na delších cestách.

Opravdu působivá je prostornost 4854 mm dlouhé, 1904 mm široké a 1720 mm vysoké Alhambry. Za sebe se bez problémů posadí průměrně vzrostlí dospělí a ještě zbude 267 litrů prostoru pro zavazadla, což sice není úplně adekvátní potřebám zaplněného auta, ale na pár drobností pro každého to bude muset stačit. Po sklopení třetí řady do podlahy vznikne kufr o velikosti 809 litrů, což je naopak pro zavazadla posádky více než dostatečná velikost. Při dvoumístné konfiguraci získáte u sedmimístné verze stěhovák s 2279 litry, u pětimístné verze alhambry tato hodnota vzroste dokonce na 2430 l.

Samotné sklápění sedadel je velmi důmyslné, stejně jako mechanizmus posunu krajních sedadel druhé řady, umožňující snadný přístup do té třetí. Druhá řada sedadel je usazena výše než první a třetí výše než druhá, takže je vzadu pro dospělého místa pro hlavu jen tak tak, na šířku ale není důvod ke stížnostem. Jediné místo, kde se budete trochu mačkat, je uprostřed ve třech, ale to není bohužel ani v autě této velikosti nic neobvyklého. Osobně bych si také dokázal představit užší středový panel, velkorysejší k řidičově pravé noze a obětovat pár centimetrů z širokého čalounění dveří by také nebyl úplně špatný nápad, nicméně strádat posádka určitě nebude.

Kabina má také spoustu odkládacích prostor, a to včetně schránek pod předními sedadly a v podlaze druhé řady. Řidič dostal na hraní pěkně tvarovaný volant a i hlavice řadicí páky je dobře po ruce, ergonomie ovladačů na palubní desce je bezproblémová. Snad jen sklon sedáku by u základních verzí bez elektrického ovládání mohl být větší. Abych to tedy shrnul – kabina rozhodně nezavdává důvod ke stížnostem.

Schopný cestovatel

Nejinak tomu ale je i při jízdě. V autě je ticho, které při akceleraci jen velmi decentně narušuje zvuk motoru, podvozek je v kombinaci se 16“ koly příjemně plavný, aniž by to bylo vykoupeno velkými náklony v zatáčkách. Na hrbolech o sobě sice špatný povrch dá občas vědět rázem, i tak se ale zdá být jízdní komfort na poměrně slušné úrovni. Uvidíme, jak obstojí na českých silnicích, jimž se hned tak něco nevyrovná. Na sedmnáctkách každopádně auto už o poznání více ztuhne a v našich podmínkách to asi nebude ideální obutí.

Jízdní vlastnosti Alhambry jsou ale rozhodně daleko za hranicí toho, co by si zbytek osazenstva auta nechal líbit. Jak už bylo řečeno, náklony v zatáčkách jsou jen mírné, auto dobře drží stopu v táhlých obloucích, nebojí se ale ani klikatější trasy a zejména verze s motorem 1.4 TSI vykazuje sympaticky malou tendenci k nedotáčivosti. Svůj podíl na tom má určitě i vybavení aut sportovními pneumatikami Continental Sport Contact 3, což rozhodně není typický plášť pro MPV. Diesely už tak „zatáčivé“ nejsou, ale to je vcelku pochopitelné. Snad jen brzdy by mohly mít rychlejší nástup, pedál má poměrně dlouhý „mrtvý“ chod a neškodil by ani tenčí sloupek čelního skla.

Řízení je lehké, ale ne přeposilované, a až na apatii kolem středové polohy, která u velkoprostorového auta moc nevadí, i přesné. Jen je vzhledem k agilitě podvozku možná škoda, že nemá rychlejší převod, to kdyby ve vás španělské MPV snad probudilo závodníka... Řazení šestistupňového manuálu se trochu lišilo v závislosti na motorizaci. U 1.4 TSI bylo tužší a přesnější, u slabšího dieselu trošku gumovější, ale lehčí a rychlejší.

Benzinový turbo-kompresorový motor 1.4 TSI představuje se 110 kW při 5800 min-1 a s 240 Nm v pásmu 1750-4000 min-1 základ nabídky a jako takový určitě postačuje. Tato porce newtonmetrů zajistí uspokojivou úroveň pružnosti v nízkých a středních otáčkách, nečekejte ale dechberoucí dynamiku, která se navíc bude citelně zhoršovat s rostoucím zatížením. Slušně dokáže auto v případě potřeby rozhýbat vytáčení motoru do vysokých otáček, ale bavit vás to určitě nebude.

Naproti tomu dvoulitrovému turbodieselu už je vcelku jedno, jestli jedete sami nebo se šesti dalšími pasažéry. Jeho 320 Nm v rozmezí 1750-2500 min-1, což je mimochodem o 80 Nm více, než u TSI, zajistí dostatek síly pro pružnost v nízkých a středních otáčkách a k využití výkonu 103 kW ve 4200 otáček zřejmě moc často využíváno nebude. Turbodiesel také působí dojmem, že je lépe odhlučněn.

Promyšlené maličkosti

Alhambra ale není jen „standardně dobrým“ MPV, je totiž plná zajímavých „vychytávek“. Schránky v podlaze dnes už nikoho nepřekvapí a o systému sklápění a posunu sedadel už jsme psali. Dále tu máme tažné zařízení, které lze jedním pohybem vysunout zpoza nárazníku, jen když je opravdu potřeba. To přijde opravdu vhod, stejně jako systém samočinného parkování nebo elektrické ovládání posuvných bočních i zadních výklopných dveří s ochranou proti přiskřípnutí. Krajní sedadla druhé řady lze na přání vybavit integrovanými dětskými sedačkami.

Ale abychom to shrnuli – první dojmy z Alhambry jsou velmi pozitivní, je jen opravdu málo věcí, které by se jí daly vytknout a dá se předpokládat, že si nové španělské MPV povede dobře i v redakčním testu.

SEAT Alhambra - technická data nové generace
Motor1,4 TSI2,0 TSI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M6DSG6M6M
Zdvihový objem [cm3]1390198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/5800147/-103/4200125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750-4000-320/1750-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]197-194-
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7-10,9-
Komb. spotřeba [l/100 km]7,2-5,5-
Poh. hmotnost [kg]1648-1699-
Cena Reference [Kč]619.900,--721.900,--
Cena Style [Kč]697.900,-782.900,-798.900,-825.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby Madrid správu nad Katalánskem nepřevezme, pokud v regionu proběhnou předčasné volby

Místopředsedkyně španělské vlády Soraya Sáenzová ve…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Dnes 18:50

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet během porodu císařským řezem

Děs na porodním sále: Pod rodičkou začalo hořet…

Ty nejděsivější vzpomínky bude mít na porod osmadvacetiletá prvorodička Marta ze Slovenska. Přímo během porodu…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má experta na trávník

Atlético opět lovilo v Anglii! Pro nový stadion má…

Atlético Madrid hlásí další posilu. A stejně jako Diego Costa přichází z Anglie. Tentokrát se však nejedná o…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…