Seat Alhambra: První jízdní dojmy

Seat Alhambra: První jízdní dojmy

 
 
12.10. 2010 Michal Fokt

Zamířili jsme do Barcelony, abychom se tam poprvé důvěrněji seznámili s druhou generací španělského rodinného dostavníku.

Určitě vám nemusím říkat, čím proslula první generace velkoprostorových sourozenců Seat Alhambra, Volkswagen Sharan a Ford Galaxy. Nicméně i přes ne zrovna dobrou pověst se tahle auta těšila slušnému zájmu zákazníků, jen alhamber se prodalo přes 100 tisíc kusů a třeba v České republice je letos toto auto stále třetím nejprodávanějím vozem ve třídě, a to i přesto, že se od dubna nenabízí. Teď by ale mělo být vše špatné zapomenuto, je tady druhá generace Alhambry a určitě nikoli náhodou Seat avizuje výrazné zlepšení kvality.

Zatímco minulá generace byla stylově poměrně nevyhraněná, nová Alhambra se nijak netají tím, že jde o lehce modifikovaný Volkswagen, Touranu, potažmo Sharanu jako by z výrobní linky vypadla.

Ale co na tom, důležité je, že je zde nová generace a byla tak zachována modelová kontinuita, i když osobně si myslím, že takovéhle auto by se lépe vyjímalo v portfoliu rodinně orientované Škodovky než sportovního Seatu.

Interiér (téměř) bez výhrad

Ale skončeme už s filozofováním a otevíráním skříně s kostlivci. První dojem hraje dost důležitou roli a ať už nastoupíte do auta předními, bočními posuvnými nebo pátými výklopnými dveřmi, Alhambra potěší snad v každém ohledu.

V interiéru se nešetřilo na pohled i omak příjemnými materiály, design palubní desky je zdařilý a pojetí přístrojů v kapličce předpokládané. Sedadlům sice chybí boční vedení, ale to bohužel patří u rodinných aut k bontonu. Každopádně mají velkorysé rozměry a přestože jsou opěradla trochu tvrdší, vypadá to, že poskytnou komfort i na delších cestách.

Opravdu působivá je prostornost 4854 mm dlouhé, 1904 mm široké a 1720 mm vysoké Alhambry. Za sebe se bez problémů posadí průměrně vzrostlí dospělí a ještě zbude 267 litrů prostoru pro zavazadla, což sice není úplně adekvátní potřebám zaplněného auta, ale na pár drobností pro každého to bude muset stačit. Po sklopení třetí řady do podlahy vznikne kufr o velikosti 809 litrů, což je naopak pro zavazadla posádky více než dostatečná velikost. Při dvoumístné konfiguraci získáte u sedmimístné verze stěhovák s 2279 litry, u pětimístné verze alhambry tato hodnota vzroste dokonce na 2430 l.

Samotné sklápění sedadel je velmi důmyslné, stejně jako mechanizmus posunu krajních sedadel druhé řady, umožňující snadný přístup do té třetí. Druhá řada sedadel je usazena výše než první a třetí výše než druhá, takže je vzadu pro dospělého místa pro hlavu jen tak tak, na šířku ale není důvod ke stížnostem. Jediné místo, kde se budete trochu mačkat, je uprostřed ve třech, ale to není bohužel ani v autě této velikosti nic neobvyklého. Osobně bych si také dokázal představit užší středový panel, velkorysejší k řidičově pravé noze a obětovat pár centimetrů z širokého čalounění dveří by také nebyl úplně špatný nápad, nicméně strádat posádka určitě nebude.

Kabina má také spoustu odkládacích prostor, a to včetně schránek pod předními sedadly a v podlaze druhé řady. Řidič dostal na hraní pěkně tvarovaný volant a i hlavice řadicí páky je dobře po ruce, ergonomie ovladačů na palubní desce je bezproblémová. Snad jen sklon sedáku by u základních verzí bez elektrického ovládání mohl být větší. Abych to tedy shrnul – kabina rozhodně nezavdává důvod ke stížnostem.

Schopný cestovatel

Nejinak tomu ale je i při jízdě. V autě je ticho, které při akceleraci jen velmi decentně narušuje zvuk motoru, podvozek je v kombinaci se 16“ koly příjemně plavný, aniž by to bylo vykoupeno velkými náklony v zatáčkách. Na hrbolech o sobě sice špatný povrch dá občas vědět rázem, i tak se ale zdá být jízdní komfort na poměrně slušné úrovni. Uvidíme, jak obstojí na českých silnicích, jimž se hned tak něco nevyrovná. Na sedmnáctkách každopádně auto už o poznání více ztuhne a v našich podmínkách to asi nebude ideální obutí.

Jízdní vlastnosti Alhambry jsou ale rozhodně daleko za hranicí toho, co by si zbytek osazenstva auta nechal líbit. Jak už bylo řečeno, náklony v zatáčkách jsou jen mírné, auto dobře drží stopu v táhlých obloucích, nebojí se ale ani klikatější trasy a zejména verze s motorem 1.4 TSI vykazuje sympaticky malou tendenci k nedotáčivosti. Svůj podíl na tom má určitě i vybavení aut sportovními pneumatikami Continental Sport Contact 3, což rozhodně není typický plášť pro MPV. Diesely už tak „zatáčivé“ nejsou, ale to je vcelku pochopitelné. Snad jen brzdy by mohly mít rychlejší nástup, pedál má poměrně dlouhý „mrtvý“ chod a neškodil by ani tenčí sloupek čelního skla.

Řízení je lehké, ale ne přeposilované, a až na apatii kolem středové polohy, která u velkoprostorového auta moc nevadí, i přesné. Jen je vzhledem k agilitě podvozku možná škoda, že nemá rychlejší převod, to kdyby ve vás španělské MPV snad probudilo závodníka... Řazení šestistupňového manuálu se trochu lišilo v závislosti na motorizaci. U 1.4 TSI bylo tužší a přesnější, u slabšího dieselu trošku gumovější, ale lehčí a rychlejší.

Benzinový turbo-kompresorový motor 1.4 TSI představuje se 110 kW při 5800 min-1 a s 240 Nm v pásmu 1750-4000 min-1 základ nabídky a jako takový určitě postačuje. Tato porce newtonmetrů zajistí uspokojivou úroveň pružnosti v nízkých a středních otáčkách, nečekejte ale dechberoucí dynamiku, která se navíc bude citelně zhoršovat s rostoucím zatížením. Slušně dokáže auto v případě potřeby rozhýbat vytáčení motoru do vysokých otáček, ale bavit vás to určitě nebude.

Naproti tomu dvoulitrovému turbodieselu už je vcelku jedno, jestli jedete sami nebo se šesti dalšími pasažéry. Jeho 320 Nm v rozmezí 1750-2500 min-1, což je mimochodem o 80 Nm více, než u TSI, zajistí dostatek síly pro pružnost v nízkých a středních otáčkách a k využití výkonu 103 kW ve 4200 otáček zřejmě moc často využíváno nebude. Turbodiesel také působí dojmem, že je lépe odhlučněn.

Promyšlené maličkosti

Alhambra ale není jen „standardně dobrým“ MPV, je totiž plná zajímavých „vychytávek“. Schránky v podlaze dnes už nikoho nepřekvapí a o systému sklápění a posunu sedadel už jsme psali. Dále tu máme tažné zařízení, které lze jedním pohybem vysunout zpoza nárazníku, jen když je opravdu potřeba. To přijde opravdu vhod, stejně jako systém samočinného parkování nebo elektrické ovládání posuvných bočních i zadních výklopných dveří s ochranou proti přiskřípnutí. Krajní sedadla druhé řady lze na přání vybavit integrovanými dětskými sedačkami.

Ale abychom to shrnuli – první dojmy z Alhambry jsou velmi pozitivní, je jen opravdu málo věcí, které by se jí daly vytknout a dá se předpokládat, že si nové španělské MPV povede dobře i v redakčním testu.

SEAT Alhambra - technická data nové generace
Motor1,4 TSI2,0 TSI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M6DSG6M6M
Zdvihový objem [cm3]1390198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/5800147/-103/4200125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750-4000-320/1750-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]197-194-
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7-10,9-
Komb. spotřeba [l/100 km]7,2-5,5-
Poh. hmotnost [kg]1648-1699-
Cena Reference [Kč]619.900,--721.900,--
Cena Style [Kč]697.900,-782.900,-798.900,-825.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil Česku hrozí vyschnutí penězovodů z EU. Musíme si najít spojence i mimo region, tvrdí Pospíšil

Peníze z fondů Evropské unie by se v příštím desetiletí…

ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá ČSSD požaduje povinné odstoupení pro odsouzeného člena vlády. ANO to odmítá

Před vyjednáváním o vládě se zástupci ANO a ČSSD nadále…

Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý Bezstarostná doba není ideální pro psychické zdraví, říká psychiatr Hollý

Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Přímo z dějiště premiéry Škody Kamiq: Během tří let dvojnásobné prodeje!

Dnes 19:51

Škoda v Pekingu představila svůj nový SUV model vyvinutý speciálně pro tamní trh Škoda Kamiq. Ten by se měl v příštích letech stát jedním z pilířů čínského růstu prodejů.




Blesk.cz

Skřípání plechu, střepy ve vzduchu a dvě úmrtí. Srážka autobusu a kamionu dopadla tragicky

Skřípání plechu, střepy ve vzduchu a dvě úmrtí.…

Dva lidé zemřeli a nejméně šest dalších osob utrpělo podle prvních informací zranění při dnešní srážce autobusu…

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci propukli v pláč! Bez tebe to není ono, vzlykají

Autor hitu Pošta v SuperStar skončil a diváci…

„Pošta, pošta, žluté auto má…“ Touto autorskou písní soutěžící Ladislav Angyal (19) totálně odzbrojil nejen…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce ovládnout slovenské MMA

Buďte ve střehu! varuje rapper Rytmus. Chce…

Na slovenské hudební scéně nerezonuje žádné jméno, tak jako jeho. Patrik „Rytmus“ Vrbovský jako rapper dokázal,…

 

Reflex.cz

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není dobrá pro duševní zdraví, říká šéf Bohnic Hollý

K psychiatrům chodí čím dál víc lidí, doba není…

Kdo je zdravý a kdo psychicky nemocný? Podle ředitele Psychiatrické nemocnice Bohnice Martina Hollého je hranice…

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický islamismus ohrožuje svobodu, vzniká apartheid naruby

Sto francouzských osobností v Le Figaro: Politický…

Situace kolem vzrůstající muslimské komunity ve Francii se stále více vyhrocuje. Naposledy se to projevilo před…