Seat Alhambra: První jízdní dojmy

Seat Alhambra: První jízdní dojmy

 
 

Zamířili jsme do Barcelony, abychom se tam poprvé důvěrněji seznámili s druhou generací španělského rodinného dostavníku.

Určitě vám nemusím říkat, čím proslula první generace velkoprostorových sourozenců Seat Alhambra, Volkswagen Sharan a Ford Galaxy. Nicméně i přes ne zrovna dobrou pověst se tahle auta těšila slušnému zájmu zákazníků, jen alhamber se prodalo přes 100 tisíc kusů a třeba v České republice je letos toto auto stále třetím nejprodávanějím vozem ve třídě, a to i přesto, že se od dubna nenabízí. Teď by ale mělo být vše špatné zapomenuto, je tady druhá generace Alhambry a určitě nikoli náhodou Seat avizuje výrazné zlepšení kvality.

Zatímco minulá generace byla stylově poměrně nevyhraněná, nová Alhambra se nijak netají tím, že jde o lehce modifikovaný Volkswagen, Touranu, potažmo Sharanu jako by z výrobní linky vypadla.

Ale co na tom, důležité je, že je zde nová generace a byla tak zachována modelová kontinuita, i když osobně si myslím, že takovéhle auto by se lépe vyjímalo v portfoliu rodinně orientované Škodovky než sportovního Seatu.

Interiér (téměř) bez výhrad

Ale skončeme už s filozofováním a otevíráním skříně s kostlivci. První dojem hraje dost důležitou roli a ať už nastoupíte do auta předními, bočními posuvnými nebo pátými výklopnými dveřmi, Alhambra potěší snad v každém ohledu.

V interiéru se nešetřilo na pohled i omak příjemnými materiály, design palubní desky je zdařilý a pojetí přístrojů v kapličce předpokládané. Sedadlům sice chybí boční vedení, ale to bohužel patří u rodinných aut k bontonu. Každopádně mají velkorysé rozměry a přestože jsou opěradla trochu tvrdší, vypadá to, že poskytnou komfort i na delších cestách.

Opravdu působivá je prostornost 4854 mm dlouhé, 1904 mm široké a 1720 mm vysoké Alhambry. Za sebe se bez problémů posadí průměrně vzrostlí dospělí a ještě zbude 267 litrů prostoru pro zavazadla, což sice není úplně adekvátní potřebám zaplněného auta, ale na pár drobností pro každého to bude muset stačit. Po sklopení třetí řady do podlahy vznikne kufr o velikosti 809 litrů, což je naopak pro zavazadla posádky více než dostatečná velikost. Při dvoumístné konfiguraci získáte u sedmimístné verze stěhovák s 2279 litry, u pětimístné verze alhambry tato hodnota vzroste dokonce na 2430 l.

Samotné sklápění sedadel je velmi důmyslné, stejně jako mechanizmus posunu krajních sedadel druhé řady, umožňující snadný přístup do té třetí. Druhá řada sedadel je usazena výše než první a třetí výše než druhá, takže je vzadu pro dospělého místa pro hlavu jen tak tak, na šířku ale není důvod ke stížnostem. Jediné místo, kde se budete trochu mačkat, je uprostřed ve třech, ale to není bohužel ani v autě této velikosti nic neobvyklého. Osobně bych si také dokázal představit užší středový panel, velkorysejší k řidičově pravé noze a obětovat pár centimetrů z širokého čalounění dveří by také nebyl úplně špatný nápad, nicméně strádat posádka určitě nebude.

Kabina má také spoustu odkládacích prostor, a to včetně schránek pod předními sedadly a v podlaze druhé řady. Řidič dostal na hraní pěkně tvarovaný volant a i hlavice řadicí páky je dobře po ruce, ergonomie ovladačů na palubní desce je bezproblémová. Snad jen sklon sedáku by u základních verzí bez elektrického ovládání mohl být větší. Abych to tedy shrnul – kabina rozhodně nezavdává důvod ke stížnostem.

Schopný cestovatel

Nejinak tomu ale je i při jízdě. V autě je ticho, které při akceleraci jen velmi decentně narušuje zvuk motoru, podvozek je v kombinaci se 16“ koly příjemně plavný, aniž by to bylo vykoupeno velkými náklony v zatáčkách. Na hrbolech o sobě sice špatný povrch dá občas vědět rázem, i tak se ale zdá být jízdní komfort na poměrně slušné úrovni. Uvidíme, jak obstojí na českých silnicích, jimž se hned tak něco nevyrovná. Na sedmnáctkách každopádně auto už o poznání více ztuhne a v našich podmínkách to asi nebude ideální obutí.

Jízdní vlastnosti Alhambry jsou ale rozhodně daleko za hranicí toho, co by si zbytek osazenstva auta nechal líbit. Jak už bylo řečeno, náklony v zatáčkách jsou jen mírné, auto dobře drží stopu v táhlých obloucích, nebojí se ale ani klikatější trasy a zejména verze s motorem 1.4 TSI vykazuje sympaticky malou tendenci k nedotáčivosti. Svůj podíl na tom má určitě i vybavení aut sportovními pneumatikami Continental Sport Contact 3, což rozhodně není typický plášť pro MPV. Diesely už tak „zatáčivé“ nejsou, ale to je vcelku pochopitelné. Snad jen brzdy by mohly mít rychlejší nástup, pedál má poměrně dlouhý „mrtvý“ chod a neškodil by ani tenčí sloupek čelního skla.

Řízení je lehké, ale ne přeposilované, a až na apatii kolem středové polohy, která u velkoprostorového auta moc nevadí, i přesné. Jen je vzhledem k agilitě podvozku možná škoda, že nemá rychlejší převod, to kdyby ve vás španělské MPV snad probudilo závodníka... Řazení šestistupňového manuálu se trochu lišilo v závislosti na motorizaci. U 1.4 TSI bylo tužší a přesnější, u slabšího dieselu trošku gumovější, ale lehčí a rychlejší.

Benzinový turbo-kompresorový motor 1.4 TSI představuje se 110 kW při 5800 min-1 a s 240 Nm v pásmu 1750-4000 min-1 základ nabídky a jako takový určitě postačuje. Tato porce newtonmetrů zajistí uspokojivou úroveň pružnosti v nízkých a středních otáčkách, nečekejte ale dechberoucí dynamiku, která se navíc bude citelně zhoršovat s rostoucím zatížením. Slušně dokáže auto v případě potřeby rozhýbat vytáčení motoru do vysokých otáček, ale bavit vás to určitě nebude.

Naproti tomu dvoulitrovému turbodieselu už je vcelku jedno, jestli jedete sami nebo se šesti dalšími pasažéry. Jeho 320 Nm v rozmezí 1750-2500 min-1, což je mimochodem o 80 Nm více, než u TSI, zajistí dostatek síly pro pružnost v nízkých a středních otáčkách a k využití výkonu 103 kW ve 4200 otáček zřejmě moc často využíváno nebude. Turbodiesel také působí dojmem, že je lépe odhlučněn.

Promyšlené maličkosti

Alhambra ale není jen „standardně dobrým“ MPV, je totiž plná zajímavých „vychytávek“. Schránky v podlaze dnes už nikoho nepřekvapí a o systému sklápění a posunu sedadel už jsme psali. Dále tu máme tažné zařízení, které lze jedním pohybem vysunout zpoza nárazníku, jen když je opravdu potřeba. To přijde opravdu vhod, stejně jako systém samočinného parkování nebo elektrické ovládání posuvných bočních i zadních výklopných dveří s ochranou proti přiskřípnutí. Krajní sedadla druhé řady lze na přání vybavit integrovanými dětskými sedačkami.

Ale abychom to shrnuli – první dojmy z Alhambry jsou velmi pozitivní, je jen opravdu málo věcí, které by se jí daly vytknout a dá se předpokládat, že si nové španělské MPV povede dobře i v redakčním testu.

SEAT Alhambra - technická data nové generace
Motor1,4 TSI2,0 TSI2,0 TDI2,0 TDI
Převodovka6M6DSG6M6M
Zdvihový objem [cm3]1390198419681968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]110/5800147/-103/4200125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750-4000-320/1750-2500350/1750-2500
Max. rychlost [km/h]197-194-
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,7-10,9-
Komb. spotřeba [l/100 km]7,2-5,5-
Poh. hmotnost [kg]1648-1699-
Cena Reference [Kč]619.900,--721.900,--
Cena Style [Kč]697.900,-782.900,-798.900,-825.900,-

Spolupracujeme s TipCars.com
V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík V Manchesteru zřejmě vraždil britský mladík

Pachatelem pondělního teroristického útoku v Manchesteru…

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí Seat Alhambra dostal speciální edici k 20. výročí

Velké MPV španělské značky v letošním roce slaví své…

Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska Seat Alhambra 2016: Jízdní dojmy ze Španělska

V Barceloně jsme se seznámili s omlazenou verzí…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila, řekli mi doma

První žena, kterou Kajínek objal: Bába se zbláznila,…

Už jako mladík si získal srdce mnohých žen a stejně tak to zůstalo i po dlouhých letech v kriminále. Když Jiří…

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

 

iSport.cz

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů? Můžeme uspět

Exbaníkovec Kaša slaví titul s Žilinou: Liga mistrů?…

Když loni v létě opouštěl Baník, nebylo to zrovna vřelé loučení. Žilina tehdy využila toho, že Baníkem…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…