9.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

 

Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Megagalerie šílených limuzín: Prohlédněte si natažené Lamborghini či Škodu 105

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Spolupracujeme s TipCars.com
Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom Plyn dál poteče i přes Česko a Slovensko, slibuje Gazprom

Ruský plynárenský podnik Gazprom ujistil slovenského…

Policie prohledala madridské kanceláře Google, kvůli daním Policie prohledala madridské kanceláře Google, kvůli daním

Španělské úřady v rámci daňového vyšetřování provedly…

S&P snížila rating EU, v reakci na britské referendum S&P snížila rating EU, v reakci na britské referendum

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

Žádný czexit. Česko musí zůstat v EU, míní Sobotka Žádný czexit. Česko musí zůstat v EU, míní Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka odmítl hlasy, podle nichž by…

 

Štítky Škoda

 






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI Test ojetiny: Volkswagen Golf by byl skvělý, nebýt nemocí motorů TSI

Šestá generace Golfu představuje jistotu s dieselem nebo…

Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní Lada Vesta Sport: Prohlédněte si ruské sportovní náčiní

Lada chystá sportovní verzi svého sedanu Vesta. Mnoho…

 



Autoslevy


Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video) Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video)

Moderní vozy jsou stále bezpečnější, o čemž nás mimo jiné…

Škodou 105 L k moři: Cesta plná nostalgie Škodou 105 L k moři: Cesta plná nostalgie

Nekonečné stovky kilometrů s mapou v ruce a řevem motoru…

 

Související články
Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu

O tomto víkendu se jede další závod Mistrovství České…

Spy video: Škoda Kodiaq se na Severní smyčce poměřuje i s Golfem GTI Spy video: Škoda Kodiaq se na Severní smyčce poměřuje i s Golfem GTI

I velké SUV od Škody pojmenované po medvědovi vyrazilo na…

 



 
Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu

Škoda Motorsport vzdá na Rally Bohemia hold kultovnímu feratu

Včera

O tomto víkendu se jede další závod Mistrovství České republiky v rallye. Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem se zde představí v tajemné Škodě Fabia R5 Ferat!




Blesk.cz

Horké léto u lidovců: Lákají na bujné poprsí ve stranických plavkách, voliči nadávají

Horké léto u lidovců: Lákají na bujné poprsí ve…

Facebook KDU-ČSL ve Zlínském kraji oživila fotografie bujného poprsí ve stranických „plavkách“. Na příspěvek…

Pevný disk před prodejem bezpečně promažte! Většina z nás na to zapomíná

Pevný disk před prodejem bezpečně promažte! Většina…

Bezpečnostní specialisté z Blancco Group koupili na webových bazarech dvě stovky pevných disků a zkoumali, v…

 

iSport.cz

Veselý rozdrtil Thiema 3:0, dál postupuje Šafářová i Siniaková

Veselý rozdrtil Thiema 3:0, dál postupuje Šafářová i…

Český den na Wimbledonu? Převážně úspěchy. Lucie Šafářová na rozdíl od 1. kola drama nepřipustila a Američanku…

Sport Magazín o Tour de France 2016: podrobné představení všech etap

Sport Magazín o Tour de France 2016: podrobné…

Nejslavnější cyklistický závod Tour de France startuje už o víkendu a páteční Sport Magazín nabízí jako obvykle…

 

Reflex.cz

Palestinský vůdce Abbás v EU: Židi nám chtějí otrávit studny!

Palestinský vůdce Abbás v EU: Židi nám chtějí…

Palestinské formy odporu proti Izraeli a Židům dosahují často velmi bizarní podoby. Takovou blbost, jakou si…

Nejbohatší rodinou v USA jsou Waltonovi, ovládají majetek v hodnotě 130 miliard dolarů

Nejbohatší rodinou v USA jsou Waltonovi, ovládají…

Rodina Waltonových vlastnící téměř padesátiprocentní podíl maloobchodní společnosti Wal-Mart Stores obhájila…