9.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

 

Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Megagalerie šílených limuzín: Prohlédněte si natažené Lamborghini či Škodu 105

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Spolupracujeme s TipCars.com
Hinkley Point postavíme, rozhodla správní rada francouzské EDF Hinkley Point postavíme, rozhodla správní rada francouzské EDF

První jaderná elektrárna ve Velké Británii po dvaceti…

Teroristé ze syrské fronty An-Nusra zpřetrhali vazby s Al-Káidou Teroristé ze syrské fronty An-Nusra zpřetrhali vazby s Al-Káidou

Syrská odbočka teroristické sítě Al-Káida, fronta…

Francie dokončuje privatizaci letišť v Nice a Lyonu, získá 1,8 miliardy eur Francie dokončuje privatizaci letišť v Nice a Lyonu, získá 1,8 miliardy eur

Francie vybrala vítězné nabídky na prodej 60procentních…

Audit: Měnový fond v dluhové krizi selhal, neprosadil škrty dluhů Řecka Audit: Měnový fond v dluhové krizi selhal, neprosadil škrty dluhů Řecka

Mezinárodní měnový fond (MMF) nebyl připraven na dluhovou…

 

Štítky Škoda

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr Mezitím v Rusku: Pohřbený Mercedes-Benz G 500 slouží jako bunkr

Pro případ jaderné války bychom asi zvolili jako bunkr…

Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení Škoda Citigo má po faceliftu, přinesl nejen LED denní svícení

Nejmenší zástupce mladoboleslavské řady vstoupí do…

 




Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video) Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video)

Moderní vozy jsou stále bezpečnější, o čemž nás mimo jiné…

Škodou 105 L k moři: Cesta plná nostalgie Škodou 105 L k moři: Cesta plná nostalgie

Nekonečné stovky kilometrů s mapou v ruce a řevem motoru…

 

Související články
Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo Škoda Citigo dostala diody a deštník, nikoliv však litrové turbo

Designové změny související s aktuální modelovou péčí…

 



 
Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video)

Vyzkoušeli jsme parkovací asistenty velkých SUV. Kde je problém? (video)

Včera

Už zítra se proti sobě ve srovnávacím testu postaví Ford Edge a Kia Sorento. Jde o velká SUV, s nimiž může být občas problém zaparkovat. Nebo snad ne?




Blesk.cz

Vesecká končí v ERÚ: Její plat prý způsobil státu víc než milionovou škodu

Vesecká končí v ERÚ: Její plat prý způsobil státu…

Bývalá nejvyšší státní zástupkyně Renata Vesecká po necelých dvou letech končí na Energetickém regulačním úřadu…

Otroci stavěli Bílý dům, já v něm žiju: Obamová řízla do otrokářské historie

Otroci stavěli Bílý dům, já v něm žiju: Obamová…

Projev americké první dámy Michelle Obamové první den nominačního sjezdu demokratů si celkově vysloužil…

 

iSport.cz

Šéf Ocelářů o sporu s Kleslou: Nesplnil očekávání jako kapitán

Šéf Ocelářů o sporu s Kleslou: Nesplnil očekávání…

Zakládají si na tom, že budou nejprestižnější značkou českého hokeje, jenže teď s tím mají v Třinci trochu…

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do velkého souboje fanoušků

GAMBRINUS FANLIGA je zpátky! Přihlašte svůj tým do…

Pozor, pozor! Nejlepší fotbalová fantasy hra na českém internetu je zpátky. Oficiální hra fotbalových fanoušků…

 

Reflex.cz

Stávka teroristů aneb 7 bodů nové kolektivní smlouvy džihádistů

Stávka teroristů aneb 7 bodů nové kolektivní smlouvy…

K velké stávce francouzských letušek a stevardů, která začala ve středu a končit má až 2. srpna, se připojí i…

Terorismus bude mít ohromný dopad na volby v Evropě. Merkelová zažije test už za pár týdnů

Terorismus bude mít ohromný dopad na volby v Evropě.…

Opakované teroristické útoky a následný neklid, který zažívá v poledních týdnech náš kontinent, budou mít…