9.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

 

Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Megagalerie šílených limuzín: Prohlédněte si natažené Lamborghini či Škodu 105

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace…

Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent Zemětřesení v Providentu. Společnosti se nedaří, akcie se propadly o 75 procent

Akcie britského Providentu utrpěly brutální pád o 75…

Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby Po zlevnění roční jízdenky pražskému dopravnímu podniku přibyli cestující a klesly tržby

Kvůli zlevnění ročního kuponu klesly pražskému dopravnímu…

Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny Na Jesenicku chtějí těžit křišťál a další drahé kameny

Zahájit těžbu křišťálu plánuje obec Velká Kraš na…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Retro bazar: Ojetá Škoda 105/120. Kup teď! Ale s rozvahou Retro bazar: Ojetá Škoda 105/120. Kup teď! Ale s rozvahou

Asi jen málo Čechů nemělo nikdy tu čest s vozy Škoda…

Na prodej je Škoda 105 L v bezvadném stavu. Stojí stejně jako nové citigo Na prodej je Škoda 105 L v bezvadném stavu. Stojí stejně jako nové citigo

Tu a tam můžete na internetu narazit na historické…

 



 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Dnes 18:53

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se chystá za knipl jednoho z největších letadel

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se…

Eva (31) z nizozemského Haarlemu je další pilotní hvězdou instagramového nebe. Sympatická blondýnka svým…

 

iSport.cz

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na něj, on se jim vysmál

Rooney po letech naštval stejné fandy City! Řvali na…

Pozor na něj! Útočník Wayne Rooney to prostě na Manchester City umí. Velkému rivalovi United, kde se stal…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…