reklama


9.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

 

Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Megagalerie šílených limuzín: Prohlédněte si natažené Lamborghini či Škodu 105

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky Komentář Martina Čabana: Brexit bude. Cirkus taky

Výrok britského nejvyššího soudu ztížil pozici premiérky…

Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí Lukáš Hradský: České rejdaře živí hlavně přeprava v zahraničí

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři…

Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament Britská politická bomba: o brexitu musí rozhodnout parlament

Vláda Theresy Mayové bude potřebovat souhlas parlamentu,…

Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii Hřbitov vlaků na brněnském dolním nádraží. Prohlédněte si rozsáhlou fotogalerii

Brno dolní nádraží je nákladní železniční stanice v…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 




Video: Top Gear otestoval Škodu 105 S. Jak dopadla? Video: Top Gear otestoval Škodu 105 S. Jak dopadla?

Škoda 105 S patřila v osmdesátých letech mezi nejlevnější…

Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video) Brutální crashtest Škody 105: V 50 km/h proti zdi. Dá se tohle přežít? (+video)

Moderní vozy jsou stále bezpečnější, o čemž nás mimo jiné…

 



 
Co se stane, když u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Co se stane, když u automatu během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?

Dnes 09:53

Dnešní automobily jsou čím dál více přetechnizované, ani jednoduché ovládání však nemusí zcela odfiltrovat chyby řidiče. Je to tak i v případě, že u vozu s automatem během jízdy vpřed zařadíte zpátečku?




Blesk.cz

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Češi ničí „slepá“ místa: Mapují zapomenuté kouty světa

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli opět naplno rozjet provoz

Smogová situace v Praze skončila. V podnicích mohli…

Meteorologové zrušili v pondělí večer regulaci pro čtyři výrobní podniky v Praze, vyhlášenou v sobotu kvůli…

 

iSport.cz

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o finále s Wawrinkou

Federer znovu válí, na Australian Open si zahraje o…

Roger Federer si zahraje o finále Australian Open, když v semifinálovém zápase porazil Němce Mischu Zvereva 6:1,…

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen sranda v seriálu

Sňozík o roli s Lavim: Spát s ženou spoluhráče? Jen…

Je to fenomén a on se stal jeho součástí. Brankář Radek Sňozík si zahrál sám sebe v seriálu Vyšehrad, který si…

 

Reflex.cz

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety, zvládne to i babička

Češi začali mapovat zapomenutá místa planety,…

Odlehlé vesničky v Jižním Súdánu nebo tropické oblasti v Kongu. Taková místa se snaží podrobně zmapovat projekt…

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší bublina praskne, budou se všichni divit

Realitní trh v Česku se dočista zbláznil. Až zdejší…

Podle aktuálních statistik se prodává metr čtvereční u nového bytu v Praze za nevídaných 70 tisíc korun. A…

 
 
reklama