9.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Škoda 105L Limousine: Podívejte se, jak se prodlužovala!

 

Postavit limuzínu na základech staré Škodovky není jednoduché. Jsou potřeba dvě auta a hlavně schválení na STK.

Možná jste ji potkali na českých silnicích i vy. O jaké krásce je řeč? O bílé Škodě 105 L, kterou ústečtí mechanici Jaroslav Valenta a Martin Jinek natáhli do podoby limuzíny. Zjišťovali jsme, jak stavba tohoto 7,2 metru dlouhého unikátu probíhala.

První nápad na stavbu limuzíny na bázi staré Škodovky padl při setkání Valenty s Jinkem v jednom z ústeckých barů. Na první pohled bláznivá myšlenka dostávala stále reálnější obrysy. Limuzína na základech Favoritu nebo Felicie byla zamítnuta, oba přátelé chtěli něco více retro. Volba nakonec padla na starou 105, přičemž samotná stavba limuzíny byla zahájena 5. prosince 2007.

Valenta a Jinek, kterým se neřekne jinak než Vali a Jíňa, měli již zkušenosti s přestavbami starých Škodovek, a tak měli dobré předpoklady pro to, aby se náročný projekt povedlo dovést do zdárného konce.

Na začátku prací byly dva exempláře Škody 105. Prvnímu vozu byla amputována zadní část za B sloupky karoserie, aby mohly zůstat její přední dveře plně funkční. Na druhém voze byl zase řez veden tak, aby bylo možné zachovat zadní dveře daného auta. V tomto případě byla zachována i část podlahy pro snadnější napojení prahů. Toto řešení usnadnilo i vyrovnání os vznikající limuzíny.

V této fázi byly zbývající části původních aut usazeny na špalíky a vyrovnány do odpovídající pozice, aby automobil jezdil v přesné přímce a ne šejdrem. O spojení přední a zadní části karoserie se pak postarala šestice profilových tyčí, umístěných v místě prahů, pod postranními okny a v místě bočního rámu střechy. Se zpevněním pomohlo i dvojité oplechování středového tunelu.

Po pracném dotvarování bočních plechů a dokončení střechy i podlahy nastal čas zabývat se vzhledem prodloužené části. Tvůrci původně počítali se třemi páry bočních oken, které by přesně odpovídaly originálním oknům v zadní části původní 105. Jako líbivější řešení se ale nakonec ukázala rozměrnější skla nařezaná na míru stavěného auta.

Megagalerie šílených limuzín: Prohlédněte si natažené Lamborghini či Škodu 105

Vnějším designem chtěli oba autoři zachovat co nejvíce originálních prvků, aby limuzína vypadala, jako by v době totality skutečně vyjela z Mladé Boleslavi. Slavnostní bílou karoserii tak doplnila sada chromovaných originálních dílů. Specialitou je ale třeba na míru vyrobený nerezový znak vzpínající se na kapotě, který se inspiroval okřídleným šípem na modelech Popular a Rapid z třicátých let. Nechybí ani diodové proužky na bočních sloupcích mezi okny nebo koženkou potažená střecha.

Zatím byla řeč hlavně o vzhledu, nastává tak čas zmínit motor. Valenta chtěl původně použít sériový motor, což jeho kolega rázně zamítl. Takový agregát by si totiž s hmotností limuzíny neporadil. Jako nejdostupnější řešení se tak ukázalo využití čtyřválce 1.3 MPi z mnohem novější Felicie. Výkon 50 kW a točivý moment 106 N.m sice není z nejvyšších, na vyhlídkové tempo limuzíny ale stačí.

A jak vypadá 105 L Limousine uvnitř? Speciální salonek pro posádku nabízí celkem šest sedadel, přičemž čtyři sedáky jsou umístěné vedle sebe bočně ke směru jízdy a dva sedáky jsou umístěny tradičně na místě zadní lavice. Vnitřní prostor pak opticky zvětšují zrcadla s ambientním nasvícením, stropní zrcadlo s bodovým osvícením má zase evokovat noční oblohu. Ve výbavě pak nechybí rozměrný bar z mahagonového masivu nebo lednice.

Limuzína na bázi Škody 105 nakonec poprvé vyjela v květnu 2008. Při snaze o provoz na běžných silnicích ale bylo potřeba nechat vůz schválit Výzkumným ústavem vozidel a projít státní technickou kontrolou. A v tom byl trochu problém, vyšlo to až na čtvrtý pokus. Nejprve se kontrolorům nelíbily brzdy, jindy reflektory nebo zasklení.

A kolik celá „legrace“ stála? Podle Valenty přibližně 120.000 korun, z toho na 30.000 korun přišla homologace. S autem je možné svézt, majitelé ho půjčují na svatby nebo jiné speciální příležitosti.

Foto: skoda-limousine.cz, Facebook Škoda 105 L Limousine

Spolupracujeme s TipCars.com
Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

 

Štítky Škoda

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Retro bazar: Ojetá Škoda 105/120. Kup teď! Ale s rozvahou Retro bazar: Ojetá Škoda 105/120. Kup teď! Ale s rozvahou

Asi jen málo Čechů nemělo nikdy tu čest s vozy Škoda…

Na prodej je Škoda 105 L v bezvadném stavu. Stojí stejně jako nové citigo Na prodej je Škoda 105 L v bezvadném stavu. Stojí stejně jako nové citigo

Tu a tam můžete na internetu narazit na historické…

 



 
Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly skupiny Volkswagen: Víme o nich vše!

Dnes 15:57

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých modelkách. Nejintimnější partie zakryly barvy

Umělci se v Holešovicích vyřádili na nahých…

Nahé dívky vystavovaly svá těla. A to ne jen tak náhodou: představovaly totiž živá plátna vizážistům nejen z…

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

VIDEO: Teplice - Karviná 1:0. Výhru v závěru trefil Vaněček

Fotbalisté Teplic v duelu 11. kola první ligy doma porazili Karvinou 1:0. Dvě minuty před koncem se o to…

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje zastavil Chelsea i Inter

Český talent zářil za Salzburg! NEJ brankář turnaje…

Češi toto místo během letních prázdnin obsazují pro své dovolené, talentovaní fotbalisté do 16 let napříč…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…