Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít
„Tak nám zabili yetiho,“ chtělo se mi říci po zveřejnění jména nástupce první generace SUV z Kvasin. Informace o novém názvu modelu jsme na Auto.cz uvedli již několikrát, ale vždycky jako spekulaci „neposvěcenou“ samotnou automobilkou. Jméno Yeti je hezky svébytné a dobře se pamatuje, značce však šlo o sjednocení systému názvů vozů SUV. Je to prosté – Volkswagen má v Evropě Tiguan a Touareg, Seat zase Atecu a na cestě je Arona, Škoda má Kodiaq a nyní i Karoq. Všechno do sebe hezky zapadá.
Škoda Auto v rámci první propagace modelu Karoq přistoupila ke stejnému systému jako kdysi v případě superbu a kodiaqu – pro první testy poskytla zatím pouze maskované exempláře. Úplnou podobu odhalí až v rámci světové premiéry ve Stockholmu, které se budeme účastnit (připadá na 18. května tohoto roku, uvedení vozu na trh proběhne v druhé polovině roku). O aktuální jízdní dojmy vás samozřejmě neochudíme, před tím si ale shrneme základní fakta.
Nová platforma a větší rozměry
Nová Škoda Karoq stojí na modulární platformě MQB a ve srovnání s modelem Yeti (využíval základ PQ35) pořádně vyrostla. S délkou 4382 milimetrů je o 160 milimetrů delší než předchůdce, šířka karoserie činí 1841 milimetrů (+ 35 mm), rozvor je delší o 60 milimetrů (nyní má 2638 mm, ve vrzích 4x4 je to 2630 mm), a výška je naopak o 40 milimetrů menší (1605 mm). Vnější rozměry v podstatě odpovídají Seatu Ateca, se kterým karoq sdílí platformu, téměř všechny pohonné jednotky i volitelný pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace a speciálním režimem Offroad. Zatím poslední verzi Haldexu má i Škoda Yeti - dostala jej v rámci velké modernizace.
Škodovka slibuje o 40 milimetrů větší šířku pro lokty předních cestujících (vzadu o 12 mm), prostor před koleny zadních cestujících je větší o 35 milimetrů a narostl také zavazadlový prostor – nyní má 521 litrů. Pokud si však připlatíte za systém VarioFlex známý již z yetiho, můžete posunutím druhé řady sedadel zcela vpřed dosáhnout až 588 litrů, případně 479 litrů při posunutí zcela vzad. Systém VarioFlex je zároveň jedním z prvků, kterým ateca nedisponuje. Po vyjmutí zadních sedadel karoq nabídne 1810 litrů prostor, zatímco koncernový sourozenec, u něhož lze pouze sklopit opěradla, nabídne „jenom“ 1604 litrů.
Rozměry karoserie však podobnost karoqu a atecy nekončí. Jak můžete vidět na přiložených fotografiích a ve videích, nová škodovka se seatu náramně podobá i vzhledově, což ale není nic až tak překvapivého. Hlavní odlišnosti najdeme vpředu – „čtyřoká“ čelní plocha odkazuje na kodiaq, světlomety mohou mít plně diodovou techniku. Záď se mírně liší tvarem víka kufru (karoq má pod svítilnami více „plechu“) a ani grafika diodových svítilen není úplně totožná.
Pokud ale chcete mít v rozpoznávání opravdovou jistotu, mrkněte na vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými blikači. Jsou ukotveny přímo u předních sloupků, zatímco ateca je má na stojinách pod vodorovnou linkou bočních oken. Ostatně španělský sourozenec nám už loni dal nápovědu, že tomu tak bude, a sice vnitřními záslepkami v předních rozích oken řidiče a spolujezdce.
Škoda Karoq vs. Seat Ateca - srovnání vnějších rozměrů | ||
Model | Škoda Karoq | Seat Ateca |
Délka [mm] | 4382 | 4363 |
Šířka [mm] | 1841 | 1841 |
Výška [mm] | 1605 | 1615 |
Rozvor [mm] | 2638 | 2638 |
Rozchod vpředu [mm] | 1576 | 1576 |
Rozchod vzadu [mm] | 1541 | 1541 |
Objem zavazadelníku [l] | 521*, 479-588**/1810 | 485, 510***/1604 |
*pětimístné uspořádání, ** se systémem VarioFlex, ***bez pohonu všech kol |
Konečně digitál
Až dosud to vypadalo, že první škodovkou s digitálním přístrojovým štítem bude superb, ale není tomu tak. Automobilka mu říká Digital Instrument Panel a nabízí celkem čtyři možnosti uspořádání: klasické (otáčkoměr a rychloměr na klasických místech), digitální (mapa navigace nebo jiný preferovaný zdroj zabírá téměř celou plochu displeje), Inprofile (uprostřed preferovaný zdroj, například navigace, nahoře a po stranách dodatečné informace) a redukované uspořádání vhodné pro jízdu v noci.
Další novinku představuje infotainment známý již z kodiaqu a modernizované octavie. Vrcholné provedení Columbus má úhlopříčku 9,2 palce, skleněný design a samozřejmě zvládá zobrazit mapy Google, na rozdíl od jmenovaných sourozenců však disponuje také ovládáním gesty. Bez spuštění očí z vozovky se lze pohybovat v menu infotainmentu nebo převíjet skladby (pohybem dlaně doleva a doprava před obrazovkou). Systém jako takový už ale z koncernu Volkswagen známe – nejprve jej dostal modernizovaný golf.
Benzinový upsizing
O pár odstavců výše jsem psal o téměř stejné nabídce pohonných jednotek jako v případě Seatu Ateca, přičemž za tím „téměř“ se skrývá novinka v podobě patnáctistovky TSI s vypínáním válců ACT. Tento motor jsem nedávno vyzkoušel v modernizovaném Volkswagenu Golf a příjemně mě překvapil odhlučněním a řízným zátahem. Karoq jej dostane ve verzi se 110 kilowatty a půjde o nejsilnější zážehový motor nabídky. Vedle zbrusu nového agregátu bude v nabídce ještě litrový tříválec známý už z octavie (85 kW).
Nabídka vznětových motorů atecu kompletně kopíruje. Základní šestnáctistovka má 85 kW a 250 N.m, karoq rozhýbe z 0-100 km/h za 10,7 sekundy a dovolí mu maximální rychlost 188 km/h. Na výběr bude mezi manuální šestistupňovou a automatickou sedmistupňovou převodovkou, kombinovaná spotřeba se má pohybovat okolo 4,5 l/100 km.
Dvoulitry TDI budou v nabídce dva – se 110 a 140 kilowatty. Slabší verze má v rozmezí 1750-3000 otáček točivý moment 340 N.m a rozjede se až na 207 km/h (196 km/h u 4x4). Zrychlení z 0-100 km/h zabere 8,9 sekundy (8,7 u 4x4) a kombinovaná spotřeba činí 4,4 l/100 km (o 0,6 l více s pohonem všech kol). Nejsilnější provedení se standardně pojí s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG, disponuje točivým momentem 400 N.m a kombinovaná spotřeba činí 5,3 l/100 km. Jde o stejný agregát, jaký pohání náš dlouhodobý Seat Ateca.
Motory pro Škodu Karoq | |||||
Verze | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.6 TDI | 2.0 TDI | 2.0 TDI |
Počet válců | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Výkon (kW) | 85 | 110 | 85 | 110 | 140 |
Točivý moment (N.m) | 200 | 250 | 250 | 340 | 400 |
Maximální rychlost (km/h) | 187 | 204 | 188 | 207 | 211 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 10,6 | 8,4 | 10,7 | 8,9 | 7,8 |
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) | 5,3 | 5,1 | 4,5 | 4,4 | 5,3 |
Dostupné varianty pohonu | 4x2 6M/7A | 4x2 6M/7A, 4x4 7A | 4x2 6M/7A | 4x2 6M, 4x4 6M/7A | 4x4 7A |
*hodnoty spotřeby jsou předběžné a měřené podle cyklu NEDC |
Bezpečnostní a asistenční systémy
Škoda Karoq dostala arzenál bezpečnostních a asistenčních systémů, které už známe ze superbu a modernizované octavie. Na mysli mám například hlídání slepého úhlu, adaptivní tempomat ACC nebo rozpoznávání dopravních značek. Vůz se také sám udrží v jízdním pruhu (od rychlosti 65 km/h) nebo vás při couvání upozorní na provoz za vámi. Nechybí Emergency Call, který se sám aktivuje, jakmile zasáhne jeden ze zádržných systému (třeba airbag) a v nesnázích můžete využít službu Pomoc na cestě, kterou aktivujete stisknutím tlačítka „i“ (spojí vás se zákaznickým callcentrem).
V neposlední řadě se nezapomnělo ani na stále populárnější vzdálený přístup k vozu prostřednictvím mobilního telefonu. S funkcí Remote Access získáte informace o stavu palivové nádrže, aktuální parkovací poloze, můžete zapnout klakson nebo zkontrolovat, zda jsou zavřená všechna okna. Příjemná hračička.