Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Karoq konečně oficiálně! Nový Yeti má 1.5 TSI, ovládání gesty a digitální štít

Jan Mička
Diskuze (282)
V Estonsku právě probíhají první testy Škody Karoq. Než zveřejníme první jízdní dojmy, pojďme si shrnout vůbec první oficiální informace.

„Tak nám zabili yetiho,“ chtělo se mi říci po zveřejnění jména nástupce první generace SUV z Kvasin. Informace o novém názvu modelu jsme na Auto.cz uvedli již několikrát, ale vždycky jako spekulaci „neposvěcenou“ samotnou automobilkou. Jméno Yeti je hezky svébytné a dobře se pamatuje, značce však šlo o sjednocení systému názvů vozů SUV. Je to prosté – Volkswagen má v Evropě Tiguan a Touareg, Seat zase Atecu a na cestě je Arona, Škoda má Kodiaq a nyní i Karoq. Všechno do sebe hezky zapadá.

Škoda Auto v rámci první propagace modelu Karoq přistoupila ke stejnému systému jako kdysi v případě superbu a kodiaqu – pro první testy poskytla zatím pouze maskované exempláře. Úplnou podobu odhalí až v rámci světové premiéry ve Stockholmu, které se budeme účastnit (připadá na 18. května tohoto roku, uvedení vozu na trh proběhne v druhé polovině roku). O aktuální jízdní dojmy vás samozřejmě neochudíme, před tím si ale shrneme základní fakta.

Nová platforma a větší rozměry

Nová Škoda Karoq stojí na modulární platformě MQB a ve srovnání s modelem Yeti (využíval základ PQ35) pořádně vyrostla. S délkou 4382 milimetrů je o 160 milimetrů delší než předchůdce, šířka karoserie činí 1841 milimetrů (+ 35 mm), rozvor je delší o 60 milimetrů (nyní má 2638 mm, ve vrzích 4x4 je to 2630 mm), a výška je naopak o 40 milimetrů menší (1605 mm). Vnější rozměry v podstatě odpovídají Seatu Ateca, se kterým karoq sdílí platformu, téměř všechny pohonné jednotky i volitelný pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace a speciálním režimem Offroad. Zatím poslední verzi Haldexu má i Škoda Yeti - dostala jej v rámci velké modernizace.

Škodovka slibuje o 40 milimetrů větší šířku pro lokty předních cestujících (vzadu o 12 mm), prostor před koleny zadních cestujících je větší o 35 milimetrů a narostl také zavazadlový prostor – nyní má 521 litrů. Pokud si však připlatíte za systém VarioFlex známý již z yetiho, můžete posunutím druhé řady sedadel zcela vpřed dosáhnout až 588 litrů, případně 479 litrů při posunutí zcela vzad. Systém VarioFlex je zároveň jedním z prvků, kterým ateca nedisponuje. Po vyjmutí zadních sedadel karoq nabídne 1810 litrů prostor, zatímco koncernový sourozenec, u něhož lze pouze sklopit opěradla, nabídne „jenom“ 1604 litrů.

Rozměry karoserie však podobnost karoqu a atecy nekončí. Jak můžete vidět na přiložených fotografiích a ve videích, nová škodovka se seatu náramně podobá i vzhledově, což ale není nic až tak překvapivého. Hlavní odlišnosti najdeme vpředu – „čtyřoká“ čelní plocha odkazuje na kodiaq, světlomety mohou mít plně diodovou techniku. Záď se mírně liší tvarem víka kufru (karoq má pod svítilnami více „plechu“) a ani grafika diodových svítilen není úplně totožná.

Video se připravuje ...

Pokud ale chcete mít v rozpoznávání opravdovou jistotu, mrkněte na vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými blikači. Jsou ukotveny přímo u předních sloupků, zatímco ateca je má na stojinách pod vodorovnou linkou bočních oken. Ostatně španělský sourozenec nám už loni dal nápovědu, že tomu tak bude, a sice vnitřními záslepkami v předních rozích oken řidiče a spolujezdce.

Škoda Karoq vs. Seat Ateca - srovnání vnějších rozměrů
Model Škoda Karoq Seat Ateca
Délka [mm] 4382 4363
Šířka [mm] 1841 1841
Výška [mm] 1605 1615
Rozvor [mm] 2638 2638
Rozchod vpředu [mm] 1576 1576
Rozchod vzadu [mm] 1541 1541
Objem zavazadelníku [l] 521*, 479-588**/1810 485, 510***/1604
*pětimístné uspořádání, ** se systémem VarioFlex, ***bez pohonu všech kol

Konečně digitál

Až dosud to vypadalo, že první škodovkou s digitálním přístrojovým štítem bude superb, ale není tomu tak. Automobilka mu říká Digital Instrument Panel a nabízí celkem čtyři možnosti uspořádání: klasické (otáčkoměr a rychloměr na klasických místech), digitální (mapa navigace nebo jiný preferovaný zdroj zabírá téměř celou plochu displeje), Inprofile (uprostřed preferovaný zdroj, například navigace, nahoře a po stranách dodatečné informace) a redukované uspořádání vhodné pro jízdu v noci.

Další novinku představuje infotainment známý již z kodiaqu a modernizované octavie. Vrcholné provedení Columbus má úhlopříčku 9,2 palce, skleněný design a samozřejmě zvládá zobrazit mapy Google, na rozdíl od jmenovaných sourozenců však disponuje také ovládáním gesty. Bez spuštění očí z vozovky se lze pohybovat v menu infotainmentu nebo převíjet skladby (pohybem dlaně doleva a doprava před obrazovkou). Systém jako takový už ale z koncernu Volkswagen známe – nejprve jej dostal modernizovaný golf.

Benzinový upsizing

O pár odstavců výše jsem psal o téměř stejné nabídce pohonných jednotek jako v případě Seatu Ateca, přičemž za tím „téměř“ se skrývá novinka v podobě patnáctistovky TSI s vypínáním válců ACT. Tento motor jsem nedávno vyzkoušel v modernizovaném Volkswagenu Golf a příjemně mě překvapil odhlučněním a řízným zátahem. Karoq jej dostane ve verzi se 110 kilowatty a půjde o nejsilnější zážehový motor nabídky. Vedle zbrusu nového agregátu bude v nabídce ještě litrový tříválec známý už z octavie (85 kW).

Nabídka vznětových motorů atecu kompletně kopíruje. Základní šestnáctistovka má 85 kW a 250 N.m, karoq rozhýbe z 0-100 km/h za 10,7 sekundy a dovolí mu maximální rychlost 188 km/h. Na výběr bude mezi manuální šestistupňovou a automatickou sedmistupňovou převodovkou, kombinovaná spotřeba se má pohybovat okolo 4,5 l/100 km.

Dvoulitry TDI budou v nabídce dva – se 110 a 140 kilowatty. Slabší verze má v rozmezí 1750-3000 otáček točivý moment 340 N.m a rozjede se až na 207 km/h (196 km/h u 4x4). Zrychlení z 0-100 km/h zabere 8,9 sekundy (8,7 u 4x4) a kombinovaná spotřeba činí 4,4 l/100 km (o 0,6 l více s pohonem všech kol). Nejsilnější provedení se standardně pojí s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG, disponuje točivým momentem 400 N.m a kombinovaná spotřeba činí 5,3 l/100 km. Jde o stejný agregát, jaký pohání náš dlouhodobý Seat Ateca.

Motory pro Škodu Karoq
Verze 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Počet válců 3 4 4 4 4
Výkon (kW) 85 110 85 110 140
Točivý moment (N.m) 200 250 250 340 400
Maximální rychlost (km/h) 187 204 188 207 211
Zrychlení 0-100 km/h (s) 10,6 8,4 10,7 8,9 7,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,3 5,1 4,5 4,4 5,3
Dostupné varianty pohonu 4x2 6M/7A 4x2 6M/7A, 4x4 7A 4x2 6M/7A 4x2 6M, 4x4 6M/7A 4x4 7A
*hodnoty spotřeby jsou předběžné a měřené podle cyklu NEDC

Bezpečnostní a asistenční systémy

Škoda Karoq dostala arzenál bezpečnostních a asistenčních systémů, které už známe ze superbu a modernizované octavie. Na mysli mám například hlídání slepého úhlu, adaptivní tempomat ACC nebo rozpoznávání dopravních značek. Vůz se také sám udrží v jízdním pruhu (od rychlosti 65 km/h) nebo vás při couvání upozorní na provoz za vámi. Nechybí Emergency Call, který se sám aktivuje, jakmile zasáhne jeden ze zádržných systému (třeba airbag) a v nesnázích můžete využít službu Pomoc na cestě, kterou aktivujete stisknutím tlačítka „i“ (spojí vás se zákaznickým callcentrem).

V neposlední řadě se nezapomnělo ani na stále populárnější vzdálený přístup k vozu prostřednictvím mobilního telefonu. S funkcí Remote Access získáte informace o stavu palivové nádrže, aktuální parkovací poloze, můžete zapnout klakson nebo zkontrolovat, zda jsou zavřená všechna okna. Příjemná hračička.

Jan Mička
Diskuze (282)
3. 5. 2017 12:30
Re: 1,0 TSI
To ne ale krom toho že výrazně vzrostl provoz na silnicích se i vozový park hodně změnil. Jezdí víc dražších a silnějších aut.
Avatar - Emel
2. 5. 2017 19:47
Re: 1,0 TSI
Před deseti lety... hele, to bylo 2007, to zase není takový pravěk.

Té ix35 uber taky přes 300kg. A v základu byla s 1.6GDI, to se taky můžeš jít někdy povozit. Jak říkáš, je to základ, do města asi dobrý...
2. 5. 2017 18:06
Kdy začnete psát denně o...
...automobilce Hyundai? ;-) Nezdá se vám to trošku nevyvážené? LOL
2. 5. 2017 08:58
Re: 1,0 TSI
Před 10 lety byla moje motorka se 47 kW střela, která předjela libovolný osobní auto a dneska je to chcípák, kterýmu napráská kde jaký silnější auto. Doba se mění. 85 kW a 200 torque v SUV je prostě málo. Máme v rodině ix35 se 100 kW naftovým 2 litrem a je to zdechlina. Když s tím jedu tak mi připadá, že mě někdo drží za kouli. Při představě, že tomu autu seberu 15 kW a 100 Nm krouťáku mě jímá hrůza. Uznávám, že je to základní motorizace. Máš pravdu. Bláznů co si tohle pořídí bude minimum.
2. 5. 2017 08:49
Re: 1,0 TSI
Nepřeceňuj funkci EGR ventilu. Krom toho že zasírá motor, tak nijak zvlášť emise nezlepšuje. Projde to bez problémů i bez něho. On totiž funguje tuším jen do 1500 ot a na emisích ti motor tůrují do omezovače, takže EGR na výsledný emise prakticky nemá vliv.