VW Tiguan 2,0 TSI - Recept na úspěch

VW Tiguan 2,0 TSI - Recept na úspěch

 
 
3.11. 2008 Libor Zezulka

Čekací lhůty na Volkswagen Tiguan se během roku prodeje podstatně zkrátily a pokud si nebudete vymýšlet, můžete mít své nové SUV třeba už zítra. V pořadí čtvrtý test Auto.cz se týkal modelu 2,0 TSI 4Motion.

Zatímco automobilový průmysl v globálu čeká nejistá blízká budoucnost a některé segmenty se připravují doslova na hororové scénáře, třída kompaktních SUV a nota bene kompaktních luxusních SUV může výrazným poklesem poptávky po nových vozech nebo chcete-li krizí v auto průmyslu proplout bez větší úhony. Může a nemusí, předpoklad k tomu každopádně má. Za prvé tato třída vykazuje stále solidní růstový potenciál a za druhé se její cílová skupina dokáže s ekonomickým útlumem snad dobře vypořádat, no a když už nic, ráda si občas zlepší náladu novým vozem.

obrázek [555 x 385]
 

Ne nadarmo se říká, že v dobách zlých se prodává více luxusního zboží než v dobách všeobecného optimismu. Tolik malá vsuvka na téma segment kompaktních SUV a jeho vyhlídky. Nezbývá než popřát Audi, Volkswagenu, Volvu a všem dalším konkurenčním značkám hodně štěstí a pustit se do testu Volkswagenu Tiguan 2,0 TSI.

Tiguan na vzestupu

Od prvního kontaktu redakce s novým a stejně jako v případě Audi toužebně očekávaným kompaktním SUV uběhne letos v prosinci jeden rok. Tiguan na stránkách Auto.cz debutoval 10. Prosince 2007 (VW Tiguan 2.0 TDI - small brother). Druhý test modelu se stejnou motorizací avšak s automatickou převodovkou následoval v březnu, v naši dosavadní bilanci s Tiguanem uzavřel v červnu test modelu 1,4 TSI a video test Roadlook TV stejného vozu.

Nyní tu je listopad a v pořadí čtvrtý test Tiguanu tentokrát s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem 2,0 TSI a automatickou šestistupňovou převodovkou. Jelikož vnějšek i vnitřek auta prošly pečlivou prohlídkou v našich starších testech, nebudu téma design ani interiér prakticky vůbec otevírat. K interiéru snad pouze tolik, že následuje ve všech ohledech tradici interiérů značky Volkswagen. To znamená, že vás uvnitř čeká lehce monotónní písnička co se tvarů týče, na druhé straně se můžete těšit na kvalitní materiály i zpracování, špičkovou ergonomii nebo třeba vynikající sedačky.

Tiguan 2,0 TSI v redakci střídal Toyotu RAV-4 a s hlubokým respektem k tomu, čeho Toyota se svým kompaktním SUV na evropském trhu dosáhla, musím upřímně říct, že komfortem sezení, ale i úrovní nastavení či oporou těla nesahají sedačky z RAV-4 těm z Tiguanu ani po kotníky. Když zmiňuji přednosti Tiguanu, nesmím opomenout spoustu praktických a dostatečně rozměrných odkládacích ploch, u kterých se naštěstí nezapomnělo na proti-skluzovou úpravu. Není totiž nic horšího, než když vám mobilní telefon uložený v přihrádce na vrcholu palubní desky v první ostřejší zatáčce málem prorazí boční okno.

obrázek [555 x 367]
 

Vnitřní prostor odpovídá standardu třídy, za příjemné osvěžení můžeme považovat posuvné a snadno sklopné zadní sedačky či sedadlo spolujezdce s možností překlopení opěradla po směru jízdy. To dává možnost převážet i dlouhé předměty (viz. video Roadlook TV).

Hladový tygr....nebo leguán?

Zatímco plnohodnotná velká SUV s hmotností často dalece přesahující dvě tuny mívají ve většině případů větší kouzlo se silným naftovým šesti či osmiválcem, Tiguan s hmotností pohybující se mezi 1500 kg a 1600 kg může pomýšlet i na benzinové motorizace. Dvojitě přeplňovaná zážehová čtrnáctistovka 1,4 TSI z našeho jarního testu Tiguanu docela slušela, s městským, mimo městským a v zásadě i dálničním provozem se pral motor statečně, v terénu ovšem začal ztrácet dech.

Ačkoliv aktuální móda downsizingu hlásá vysoké výkony dosažené z malých objemů s nízkou spotřebou, čtyřválec 1,4 TSI si na nějakou zelenou medaili za ochranu životního prostředí mohl se spotřebou mezi 8 a 10 litry benzinu nechat zajít chuť. O to více mě zajímalo chování Tiguanu s „plnohodnotným“ turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem s objemem 2,0 litry, maximálním výkonem 125 kW/4300 ot./min. a točivým momentem 280 Nm / 1700 – 4200 ot./min.

Už od prvních metrů nebylo pochyb, že pár deci objemu navíc společně s vyšším výkonem a točivým momentem budou mít blahodárný vliv na dynamiku auta, akceleraci nebo třeba pružné zrychlení. Přestože točivý moment proudil na všechna čtyři kola (podle potřeby) skrze šestistupňovou automatickou převodovku, nebylo nutné motor hned na startu zbytečně trápit. Tiguan se rozjíždí i s přispěním šestistupňového automatu hezky plynule, pokud ovšem vyvstane potřeba prudké akcelerace, motor vám rád vyhoví.

Obecně se dá říci, že výkon a točivý moment prověřeného přeplňovaného dvoulitru jsou na 1592 kg živé váhy Tiguanu naprosto dostačující. Na dálnici dokáže Tiguan uhánět stabilně stotřicítkou bez ohledu na to, zda se právě dálnice stáčí do kopce nebo z kopce a kdyby české předpisy dovolovaly 160 km/h, dá si ji motor k snídani. Problém nepředstavuje ani stav plného zatížení a následná jízda do prudkého kopce, se stejnou lehkostí si jednotka poradí i s terénem. Zvukový projev lahodí uším ve středních a vysokých otáčkách, okolo 2000 otáček naopak dovnitř pronikají zvuky ne nepodobné těm z naftových verzí.

Kombinovanou spotřebu Volkswagen sám přiznává na úrovni 9,9 litru a není naštěstí daleko od pravdy. Ve městě s méně než 13,8 litry nepočítejte, mimo město a na dálnici se na vás z displeje palubního počítače bude usmívat hodnota 8,0 – 8,5 litru. V kombinovaném cyklu spíše než udávaných 10 litrů bude čtyřválec potřebovat 11 litrů na každých 100 km jízdy.

Na cestu i do terénu

Dnes už víme, že Tiguan není žádná bábovka a v terénu toho dokáže víc, než slibují nablýskané nárazníky a chromovaná maska chladiče. Chce to jen se nebát, uhnout z asfaltové cesty a postupně přidávat. Začnete na prašné cestě, kterou byste při dobré vůli pokořili i třeba v sedanu nebo hatchbacku, a skončíte v korytě plném mazlavé hmoty nebo na stráni plné pařezů, jež by dokázala nahnat strach i pravověrným off-roadům. Tiguan v terénu opravdu umí a pokud existují nějaké limity, pak jsou dány nájezdovými úhly.

Patříte-li mezi těch 99% klientů, kteří nemají ambice prohánět své nové VW SUV po polích a brodit se rozbouřenými potůčky, chápu, že vám budou schopnosti auta v terénu docela ukradené. V tom případě vás musí potěšit, že Tiguan stejně dobře nebo možná ještě lépe zvládá jízdu po zpevněné silnici. Málokteré kompaktní SUV tak skvěle sedí v zatáčkách jako právě Tiguan, málokteré SUV se nenakloní, i když utáhnete v zatáčce volant a navíc dupnete na brzdu a vůbec málokteré SUV například na dálnici ve 130 km/h nevykazuje sebemenší citlivost na boční vítr.

Jestliže v terénu Tiguan umí, na běžné cestě exceluje. Navíc aerodynamický hluk dosahuje do dálničního rychlostního limitu 130 km/h naprosto mizivých hodnot. Na jedničku fungují brzdy a koneckonců i řízení. To je přesné a velmi lehké, což mi ovšem v tomto druhu vozu vůbec nevadí. Automatická převodovka má i své slabší chvilku, ale v zásadě řadí rychle, hladce a správně, a to oběma směry, i když podřazování stále znamená malinko složitější úkol.

Štika mezi SUV

Od zahájení prodeje nového Tiguanu uběhl rok a z nedostatkového zboží se pomalu stává snadno dostupná záležitost. V den vzniku tohoto článku nabízely čeští prodejci 137 modelů Tiguanu ihned k odběru. To ovšem nijak nesnižuje kvality auta. Tiguan se řadí mezi nejlepší a nejschopnější kompaktní SUV současnosti. Nezklame v terénu a už vůbec ne na cestě, výborně brzdí, skvěle zatáčí a dobře řadí. S dvoulitrovým motorem 2,0 TSI mu neschází síla, ale kombinace výkonného motoru + automatické převodovky + pohonu všech kol znamená jediné – vysokou spotřebu.

První cena vozu627.500,-Kč (Tiguan, 1,4 TSI 110 kW, Trend & Fun)
První cena vozu s testovanou motorizací683.800,-Kč (Tiguan, 2,0 TSI 4Motion 125 kW, Trend & Fun)
Základní cena testovaného vozu725.800,-Kč (Tiguan, 2,0 TSI 4Motion 125 kW, Trend & Fun)
Cena testovaného vozu vč. příplatků788.800,-Kč (Tiguan, 2,0 TSI 4Motion 125 kW, Trend & Fun)

Plusy

  • Prostorný a variabilní interiér
  • Spousta odkládacích ploch
  • Výborná ergonomie a zpracování
  • Vynikající jízdní vlastnosti na cestě i v terénu
  • Ostré brzdy s rychlým nástupem účinku
  • Přesné řízení

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Velký poloměr otáčení
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Tiguan 2,0 TSI

Cena v základní výbavě: 725 800 Kč Cena v testované výbavě: 788 800 Kč

Základní výbava:čelní airbagy vpředu (u spolujezdce s možností deaktivace), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, tříbodové automatické bezpečnostní pásy vpředu i vzadu (vpředu s výškovým nastavením a předepínači), elektronický stabilizační program ESP s impulsem do řízení, ABS s brzdovým asistentem, ASR, EDS, MSR a stabilizací přívěsu, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, dvě opěrky hlavy vpředu, tři vzadu (zásuvné), Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník, klimatizace "Climatic" s poloautomatickou regulací, rádio "RCD 310" s CD-MP3 přehrávačem, 4 x 20 W, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu, zdířka Aux-in ve středové konsole, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (na straně řidiče asferické), centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče, jízdní program "Off Road", kotoučové brzdy vpředu i vzadu, vpředu s vnitřním chlazením, posilovač řízení elektromechanický, s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti, elektromechanická parkovací brzda s funkcí "Auto Hold", kontrola poklesu tlaku v pneumatikách (s nepřímým měřením pomocí senzorů ABS), multifunkční ukazatel Plus s kompasem, ukazatel vnější teploty, kontrolka opotřebení brzdového obložení a stavu vody v ostřikovačích, ukazatel servisního intervalu, signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, signalizace nevypnutých světlometů, automatický spínač světlometů - trvalé svícení, elektronický imobilizér, stěrač zadního skla s intervalovým spínačem, 4 ocelová kola 6 J x 16, pneumatiky 215/65 R16, dojezdová lepicí souprava "Tire mobility set", kompresor 12V (místo rezervního kola), halogenové světlomety, boční směrová světla integrovaná do vnějších zrcátek, orámování a žebra masky chladiče chromované, kryty vnějších zpětných zrcátek a madla dveří v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, spodní část černá, černé kryty na podbězích a dveřích, zeleně tónovaná skla, pozinkovaná 5dveřová karoserie, potahy sedadel látkové (vzor "Metropolis"), sedadlo řidiče výškově nastavitelné, zadní sedadlo asymetricky dělené, podélně posuvné a sklopné, opěradlo s možností nastavení sklonu, loketní opěrka, použitelná jako stolek, průvlak pro přepravu dlouhých předmětů, tříramenný volant, výškově i podélně nastavitelný, make-up zrcátka ve slunečních clonách, dvě čtecí lampičky vpředu, modré podsvícení přístrojů s regulací jasu, červený noční design, dva držáky nápojů (vpředu a vzadu), nekuřácké provedení (odkládací přihrádka a 12V zásuvka namísto popelníku a zapalovače vpředu), odkládací přihrádka ve stropě a na přístrojové desce, odkládací přihrádky ve všech dveřích, vpředu s držáky na lahve a atlas, uzamykatelná přihrádka u spolujezdce s osvětlením, osvětlení zavazadlového prostoru, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, šest úchytných ok v zavazadlovém prostoru, kryt zavazadlového prostoru

Výbava testovaného vozu:čtyři kola z lehké slitiny "San Francisco" 6 1/2 J x 16 se zajištěním proti krádeži a pneumatiky 215/65 R16 (+10.100,-), dojezdové rezervní kolo místo sériově dodávané lepicí sady, vyjímatelná zvýšená podlaha zavazadlového prostoru, snížení objemu zavazadlového prostoru na 395 litrů, odpadá sériově dodávaná lepicí sada "Tire mobility set" (+5.200,-), středová loketní opěrka vpředu výškově a podélně nastavitelná, s odkládacím prostorem, výdechy ventilace, 2 držáky nápojů a 12V zásuvkou vzadu (+3.600,-), podélný střešní nosič černý (+4.700,-), tažné zařízení manuálně výklopné (+19.200,-), automatická klimatizace "Climatronic", dvozónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), senzor kvality vnějšího vzduchu s automatickým přepnutím na vnitřní cirkulaci (+7.600,-), kuřácká výbava: popelník a zapalovač vpředu (+ 600,-), metalický lak s perleťovým efektem (+12.000,-)

Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme Brabec: Vládnout bez ČSSD? Plán B nemáme

Hnutí ANO nepřipravuje žádný plán B pro případ, že by…

Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu Na kurzových rozdílech lze vydělat až 50 haléřů za euro, vyplývá z průzkumu

Rozdíl v kurzu se mezi českými bankami pohybuje až okolo…

NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe NATO získalo prvního globálního partnera v Jižní Americe

Kolumbie se příští týden jako první stát Latinské Ameriky…

 

Štítky SUV Volkswagen Testy

Technické údaje
Motor VW Tiguan 2,0 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 2800 / 1700 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.5 / 7.7 / 9.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 1510
Objem nádrže (l):64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1592 / 608
Rozměr pneu:215/65 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4427
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1686
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1060
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení VW Tiguan 2,0 TSI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,27
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 






 
Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Jak dostat i do starého auta bluetooth: Jde to!

Dnes 13:31

Chcete si pustit v autě přes bluetooth hudbu z mobilu, jenže vaše rádio to neumí? Poradíme, jak na to.




Blesk.cz

Čech Tomáš (26) zmizel v Itálii: Někdo ho unesl, bojí se přítelkyně Pavla

Čech Tomáš (26) zmizel v Itálii: Někdo ho unesl,…

Už osmým dne pátrají rodina a přátelé po Tomášovi Bímovi (26), který záhadně zmizel v Itálii. Mladík si tam…

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Lafatovo loučení. Přeju Spartě, aby se taková sezona neopakovala, řekl

Lafatovo loučení. Přeju Spartě, aby se taková sezona…

Útočník Sparty David Lafata si představoval jiný konec profesionální kariéry. Nejlepší střelec ligové historie…

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák, po finále slzel

Zmar gólmana Liverpoolu. Karius chytal jako školák,…

Takový zápas neche asi nikdo zažít. Tuplem ne, když vás sledují miliony lidí u televizí a hrajete jeden z…

 

Reflex.cz

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a vyděsili Paříž. Proč to nerozhodlo světovou válku?

V květnu 1918 Němci zahnali spojence až k Remeši a…

Ani operačně strategické nezdary pikardské a flanderské ofenzívy neodradily německé velení od snahy zasadit…

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho Turci a přepraví až 200 milionů cestujících

V Evropě vzniká největší letiště na světě. Staví ho…

Atatürkovo letiště v Istanbulu patří v Evropě k těm vůbec nejvytíženějším, přesto na něm bude brzo provoz…