Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo Brera a Spider: Ukončení výroby ještě letos

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (85)
Po pěti letech od představení sériového provedení kupé Brera bude letos na podzim ukončena jeho produkce. Kariéra sesterského Spideru s plátěnou střechou se má uzavřít po pouhých čtyřech letech na trhu.

Alfa Romeo Brera se nejprve jako studie představila na autosalonu v Ženevě v roce 2002. Za návrhem linií konceptu a později i sériového modelu stojí Giorgetto Giugiaro a jeho studio ItalDesign.

Koncept Brera měl pod svou dlouhou kapotou podélně uložen vidlicový osmiválec o objemu 4244 cm3 poskytující výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1. Prostřednictvím šestistupňové převodovky byla poháněna kola zadní nápravy.

K hlavním podnětům k vývoji sériového modelu patřilo vřelé přijetí konceptu odborníky i veřejností a řada ocenění za design, mezi nimiž figurovala i cena pro studii roku a vítězství v kategorii prototypů na soutěži automobilové krásy Concours d'Elegance ve Villa d'Este v roce 2002.

Produkčního provedení Brery jsme se dočkali v roce 2005, kdy se na autosalonu v Ženevě odehrála světová premiéra tohoto kupé i technicky a vzhledově spřízněného modelu 159 s čtyřdveřovou karoserií. Prvotní euforii z designu nového kupé italské značky následně vystřídalo rozčarování z jeho vysoké hmotností, těžkopádných jízdních vlastností a stísněného interiéru.

Rok po uvedení Brery automobilka doplnila svou modelovou paletu o zcela novou generaci roadsteru s plátěnou střechou a tradičním označením Spider. Otevřený dvoumístný automobil sdílející techniku i design s Brerou při své premiéře v Ženevě roku 2006 získal ocenění Cabrio of the Year.

Alfy Romeo Brera i Spider sice vyvolávají u veřejnosti nadšení svým designem, ale jejich prodejní výsledky jsou především díky výše jmenovaným nedostatkům velmi slabé. K vylepšení reputace těchto modelů nepřispěla ani modernizace z roku 2008 zaměřená na snížení jejich hmotnosti.

Poslední pokus o vylepšení prodejních výsledků proběhl začátkem letošního roku, kdy byla uveden nový zážehový čtyřválec čtyřválec 1,8T s nadprůměrnými parametry 147 kW při 5000 min-1, ale zejména s 320 Nm připravenými zasáhnout už od 1400 min-1.

Alfa Romeo Brera - ceny na českém trhu (leden 2010)
Motor1,8T2,2 JTS Selespeed3,2 V6 JTS3,2 V6 JTS Q4
Převodovka6M6A (robot.)6M6M/6A
Zdvihový objem [cm3]1742219831953195
Válce/ventily4/44/46/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]147/5000136/6500191/6200191/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]320/1400230/4500322/4500322/4500
Max. rychlost [km/h]235224250244
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,78,676,8 (7,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]8,19,11111,4 (12,1)
Cena Brera [Kč]918.000,-918.000,-1.030.000,-1.105.000,-

Příznivce vznětových jednotek měl do showroomů přilákat motor 2,0 JTD (125 kW, 360 Nm), který vznikl výrazou modernizací staršího čtyřválce 1,9 JTD.

Alfa Romeo Brera - ceny na českém trhu (leden 2010)
Motor2,0 JTD2,4 JTD2,4 JTD
Převodovka6M6M6A
Zdvihový objem [cm3]195623872387
Válce/ventily4/45/45/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]125/4000154/4000147/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]360/1750400/1500400/2000
Max. rychlost [km/h]218231225
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,88,38,3
Komb. spotřeba [l/100 km]5,47,87,9
Cena Brera [Kč]903.000,-1.005.000,-1.065.000,-

Ani snahy o snížení hmotností, vylepšení obratností obou modelu nebo rozšíření nabídky pohonných jednotek o nové motory nijak nepřispěly k zvýšení zájmu ze strany zákazníků. Výroba Brery i Spideru se tak během posledních dvou let dostala prakticky do slepé uličky a jediné větší oživení představovala limitovaná edice Brera Italia Independent, která vznikla v sérii 900 vozů.

Vzhledem k neuspokojivým prodejním výsledkům Brery i Spideru se Alfa Romeo rozhodla letos na podzim ukončit výrobu obou modelů probíhající od roku 2005, resp. 2006 ve výrobním závodě v Grugliascu. Tento podnik původně patřil společnosti Pininfarina, ale od 1. ledna letošního roku je majetkem společnosti De Tomaso Automobili.

Doporučujeme
Test: Alfa Romeo Brera 2,4 JTD Q-Tronic – Bílá paní
Test: Alfa Romeo Spider 3,2 V6 JTS - Technokráska
Test: Alfa Romeo Brera 2.2 JTS - rande naslepo (+video)
Alfa Romeo Brera 3,2 JTS V6 - čertovsky krásná Italka
Italdesign Alfa Romeo Brera - Bude tohle GTV?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (85)
24. 8. 2010 13:08
Re: ježiši....
Na aute je TBi. Pouze TBi.

[odkaz]

Na motoru pak 1750 Turbo Benzina.
21. 8. 2010 17:45
Jdete do toho?
Tady se podivejte, za kolik se v irsku lidi zbavuji 156tek. Vezmete si cenu noveho auta a za par let. No a alfa stale prodava nove auta s veelice sebevedomou cenou. Koupi si ji jenom ten, kdo ji proste chce a s vedomim, ze az ji bude za par let prodavat, tak levnejc, nez ojetou fabii
.
.

[odkaz]%20156?source…
21. 8. 2010 17:39
Re: Nenadelame nic...
modeli prej >:D
20. 8. 2010 13:51
Re: ježiši....
[odkaz]

Oficiálně ten motor je 1750 TBi. ak byl i zařazen v soutěži o motor roku. Obsah 1745. jestli mají u nás na stránkách něco jiného je to možné nejsem studentem šatně přelžených ceníků, případně internetových stránek (mě zajímá realita). A i na autech je 1,75 (nikde není 1,8)

1,8 je pouze původní benzínový nepřeplňovaný motor.
Avatar - T613
20. 8. 2010 10:33
Re: ježiši....
tududutum jak bylo v Risku