Alfa Romeo Brera a Spider: Ukončení výroby ještě letos
Alfa Romeo Brera se nejprve jako studie představila na autosalonu v Ženevě v roce 2002. Za návrhem linií konceptu a později i sériového modelu stojí Giorgetto Giugiaro a jeho studio ItalDesign.
Koncept Brera měl pod svou dlouhou kapotou podélně uložen vidlicový osmiválec o objemu 4244 cm3 poskytující výkon 294 kW (400 k) při 7000 min-1. Prostřednictvím šestistupňové převodovky byla poháněna kola zadní nápravy.
K hlavním podnětům k vývoji sériového modelu patřilo vřelé přijetí konceptu odborníky i veřejností a řada ocenění za design, mezi nimiž figurovala i cena pro studii roku a vítězství v kategorii prototypů na soutěži automobilové krásy Concours d'Elegance ve Villa d'Este v roce 2002.
Produkčního provedení Brery jsme se dočkali v roce 2005, kdy se na autosalonu v Ženevě odehrála světová premiéra tohoto kupé i technicky a vzhledově spřízněného modelu 159 s čtyřdveřovou karoserií. Prvotní euforii z designu nového kupé italské značky následně vystřídalo rozčarování z jeho vysoké hmotností, těžkopádných jízdních vlastností a stísněného interiéru.
Rok po uvedení Brery automobilka doplnila svou modelovou paletu o zcela novou generaci roadsteru s plátěnou střechou a tradičním označením Spider. Otevřený dvoumístný automobil sdílející techniku i design s Brerou při své premiéře v Ženevě roku 2006 získal ocenění Cabrio of the Year.
Alfy Romeo Brera i Spider sice vyvolávají u veřejnosti nadšení svým designem, ale jejich prodejní výsledky jsou především díky výše jmenovaným nedostatkům velmi slabé. K vylepšení reputace těchto modelů nepřispěla ani modernizace z roku 2008 zaměřená na snížení jejich hmotnosti.
Poslední pokus o vylepšení prodejních výsledků proběhl začátkem letošního roku, kdy byla uveden nový zážehový čtyřválec čtyřválec 1,8T s nadprůměrnými parametry 147 kW při 5000 min-1, ale zejména s 320 Nm připravenými zasáhnout už od 1400 min-1.
Alfa Romeo Brera - ceny na českém trhu (leden 2010) | ||||
Motor | 1,8T | 2,2 JTS Selespeed | 3,2 V6 JTS | 3,2 V6 JTS Q4 |
Převodovka | 6M | 6A (robot.) | 6M | 6M/6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1742 | 2198 | 3195 | 3195 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 147/5000 | 136/6500 | 191/6200 | 191/6200 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1400 | 230/4500 | 322/4500 | 322/4500 |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 224 | 250 | 244 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,7 | 8,6 | 7 | 6,8 (7,0) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,1 | 9,1 | 11 | 11,4 (12,1) |
Cena Brera [Kč] | 918.000,- | 918.000,- | 1.030.000,- | 1.105.000,- |
Příznivce vznětových jednotek měl do showroomů přilákat motor 2,0 JTD (125 kW, 360 Nm), který vznikl výrazou modernizací staršího čtyřválce 1,9 JTD.
Alfa Romeo Brera - ceny na českém trhu (leden 2010) | ||||
Motor | 2,0 JTD | 2,4 JTD | 2,4 JTD | |
Převodovka | 6M | 6M | 6A | |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 2387 | 2387 | |
Válce/ventily | 4/4 | 5/4 | 5/4 | |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 125/4000 | 154/4000 | 147/4000 | |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 360/1750 | 400/1500 | 400/2000 | |
Max. rychlost [km/h] | 218 | 231 | 225 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 | 8,3 | 8,3 | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 7,8 | 7,9 | |
Cena Brera [Kč] | 903.000,- | 1.005.000,- | 1.065.000,- |
Ani snahy o snížení hmotností, vylepšení obratností obou modelu nebo rozšíření nabídky pohonných jednotek o nové motory nijak nepřispěly k zvýšení zájmu ze strany zákazníků. Výroba Brery i Spideru se tak během posledních dvou let dostala prakticky do slepé uličky a jediné větší oživení představovala limitovaná edice Brera Italia Independent, která vznikla v sérii 900 vozů.
Vzhledem k neuspokojivým prodejním výsledkům Brery i Spideru se Alfa Romeo rozhodla letos na podzim ukončit výrobu obou modelů probíhající od roku 2005, resp. 2006 ve výrobním závodě v Grugliascu. Tento podnik původně patřil společnosti Pininfarina, ale od 1. ledna letošního roku je majetkem společnosti De Tomaso Automobili.