Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové generaci

Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové generaci

 
 
28.10. 2007 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

Subaru Impreza WRX STI přichází. Má nový vzhled, silnější motor, nové elektronické systémy a osvědčený pohon všech kol. V galerii si můžete prohlédnout její fotografie z tokijského autosalonu.

Nová generace Imprezy je již definitivně tady. Co se většině motoristických nadšenců vybaví, když se řekne „Impreza“? Odpověď jistě znáte – modrá barva, zlatá kola, powerslide na zledovatělé silnici při švédské rallye. Všechny civilní verze modelu Subaru Impreza nepochybně těží z popularity speciálů Impreza WRC, určených pro mistrovství světa v rallye. Impreza WRX STI si ovšem za těch relativně málo let, co se vyrábí (od roku 1994), stačila vydobýt svojí velmi pozitivní pověst polozávodního vozu, dostupného za cenu lehce přes milion korun každému řidiči, který najde dost odvahy a poměrně nekompromisní čtyřkolku si pořídí. Spolu s vozem Mitsubishi Lancer Evo tvoří „ostré čtyřkolkové duo“ ze země vycházejícího slunce. Čas ale nekompromisně plyne a tak bylo třeba uvést na trh další generaci modelu Impreza.

První věc, které si na nové Impreze všimnete, je její design. Po odchodu šéfdesignéra Zapatinase opustilo Subaru jeho „letecké“ linky a Impreza dostala velmi konvenční kabátek, jehož usedlý střih nabourávají pouze netradičně zpracované čiré zadní svítilny. Nemá smysl o výsledku hovořit, každý si jistě svůj postoj k němu nalezne sám, pravdou ovšem je, že minimálně na evropské půdě si Impreza na svou adresu vyslechla dost nelichotivých vět. S příchodem oficiálních fotografií verze STI hodně negativních hlasů utichlo, je nesporné, že „zlý“ výraz se pro Imprezu hodí velmi dobře.

Rozdílů mezi současnou a minulou generací Imprezy WRX STI najdeme opravdu hodně. Zaprvé je nová generace hatchback, Subaru opustilo tradici sedanů a sází na více praktičtější pojetí karoserie. S karosářskou variantou sedan se počítá pouze pro slabší motorizace, Impreza WRX STI definitivně o svůj zadeček přišla. Jedním z důvodů je již zmíněná lepší přístupnost a tím i využitelnost zavazadlového prostoru, která je důležitá zejména pro použití vozu jako rodinného automobilu. Druhou často zmiňovanou skutečností je fakt, že v rallye jsou velké převisy sedanu na škodu a s kompaktnějším hatchbackem to jistě půjde lépe. Nelichotivé výsledky Imprezy WRC v posledních letech nejsou pro tým ani fanoušky nic příjemného a na slavná vítězství již pomalu usedá prach.

Další změnou je to, že svou nadprůměrnou sílu dává verze STI, oproti minulé generaci, mnohem markantněji najevo. Jednu koncovku výfuku vystřídaly hned čtyři, byl rozšířen rozchod kol vpředu (+ 40 mm) i vzadu (+ 45 mm), rozvor náprav byl prodloužen o téměř deset centimetrů (+ 95 mm) na konečných 2625 mm. Pro ještě lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách byl čtyřválcový motor s protiběžnými písty umístěn o 22 milimetrů níže než tomu bylo dříve. Konečné rozměry Imprezy WRX STI jsou (d x š x v) 4415 x 1795 x 1475 mm. Bohužel, jak to již bývá u nových generací zvykem, narostla i hmotnost vozu. Ten nyní váží celých 1480 kilogramů. Impreza WRX STI obouvá osmnáctipalcová kola s pneumatikami Bridgestone Potenza o rozměru 245/40 R18.

V interiéru je změn také hodně, zastaralý vzhled vnitřku předchozí generace byl nahrazen výrazně modernějším. Své místo si i nadále v kokpitu nachází ovladač mezinápravového diferenciálu DCCD (Drivers Control Center Differential) spolu s systému SI-Drive (Subaru Intelligent Drive). Subaru zůstává u svého osvědčeného symetricky uspořádaného permanentního pohonu všech kol (S-AWD), STI však nově dostává systém jízdní stability VDC, který nabídne tři pracovní módy (normal, traction a off). Mimo přepracované manuální šestistupňové převodovky se má, podle zdrojů blízkých automobilce, do STI dostat také poloautomatická převodovka Aisin, která bude alternativou dvouspojkové převodovce v novém Mitsubishi Lancer Evo X. Co ale bude zajímat čtenáře hlavně jsou změny pod kapotou. Pro verzi STI jsou připraveny dva agregáty – jeden určený pro Japonsko a druhý pro zbytek světa.

Stále není na 100% řečeno, že japonská verze se k nám nikdy dovážet nebude, je to však (bohužel) velmi pravděpodobné. V Japonsku čeká na kupce pod kapotou Imprezy WRX STI dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o nejvyšším výkonu 227 kW při 6400 ot./min a točivém momentu 422 Nm při 4400 ot./min. Všude jinde bude STI pohánět konvenčním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2500 cm3, nejvyšším výkonu 221 kW (300 koní) při 6000 ot./min. a točivým momentem 407 Nm při 4000 ot./min. Jedná se podle všech informací o přepracovaný dvou a půl litrový agregát z minulé generace.

Motor určený pro nejaponské trhy tedy nabídne nižší výkon a točivý moment, jeho projev by ale měl být více lineární. Uvidíme, budeme si muset počkat na první jízdní srovnání. Proslýchá se také, že od dalšího modelového roku by mohly být agregáty ještě více posíleny, takže by kupříkladu agregát o zdvihovém objemu 2,5 l měl mít vrcholný výkon až 239 kW.

porovnávaný modelSubaru Impreza WRX STI 2007 (EU)Subaru Impreza WRX STI 2008 (JPN)Subaru Impreza WRX STI 2008 (EU)Mitsubishi Lancer EVO X (JPN)
Zdvihový objem [cm3]2457199425001997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]206/5600227/6400221/6000206/6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]392/4000422/4400407/4000422/3500
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,4cca 4,5cca 4,5cca 4,5

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán

Prezidentovo prohlášení v rozhovoru pro blesk.cz, že…

Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropská unie Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropská unie

Devět měsíců před předpokládaným termínem brexitu stále…

Paříž se zbavuje sdílených aut, projekt prodělával miliony Paříž se zbavuje sdílených aut, projekt prodělával miliony

Hlavní město Francie patřilo v minulých letech mezi…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Pokud očekáváte garáže přeplněné sportovními a luxusními…

 



Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát? Jako vždy kontroverzní Clarkson. Čím naštval tentokrát?

Trio Clarkson, Hammond, May ve své show neustává v…

Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

 



 
Znáte Gigliato Aerosa? Na japonské střele spolupracovalo Lamborghini

Znáte Gigliato Aerosa? Na japonské střele spolupracovalo Lamborghini

Dnes 15:38

Gigliato Aerosa je sporťák s motorem Ford, který navrhl někdejší designér Suzuki Nobuo Nakamura. S výrobou mělo pomoci Lamborghini.




Blesk.cz

Hvězdy seriálu Hry o trůny si řekly »ano«: Jon Snow si vzal divokou Ygritte!

Hvězdy seriálu Hry o trůny si řekly »ano«: Jon Snow…

V populárním seriálu stanice HBO Hra o trůny vztah Jona Snowa (Sněha) a divoké ženy Ygritte skončil sice…

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Perušič a Schweiner bojovali, ale v Ostravě skončili bez medaile

Perušič a Schweiner bojovali, ale v Ostravě skončili…

Ondřej Perušič s Davidem Schweinerem obsadili na ostravském turnaji Světového okruhu v plážovém volejbalu čtvrté…

 

Reflex.cz

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…

Femme fatale Christine Keelerová. Fascinující příběh modelky, kvůli které padla britská vláda

Femme fatale Christine Keelerová. Fascinující příběh…

Christine Keelerová. Drobná bruneta s roztomilým úsměvem a uhrančivýma očima, která zamotala hlavu nejednomu…