Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové generaci

Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové generaci

 
 

Subaru Impreza WRX STI přichází. Má nový vzhled, silnější motor, nové elektronické systémy a osvědčený pohon všech kol. V galerii si můžete prohlédnout její fotografie z tokijského autosalonu.

Nová generace Imprezy je již definitivně tady. Co se většině motoristických nadšenců vybaví, když se řekne „Impreza“? Odpověď jistě znáte – modrá barva, zlatá kola, powerslide na zledovatělé silnici při švédské rallye. Všechny civilní verze modelu Subaru Impreza nepochybně těží z popularity speciálů Impreza WRC, určených pro mistrovství světa v rallye. Impreza WRX STI si ovšem za těch relativně málo let, co se vyrábí (od roku 1994), stačila vydobýt svojí velmi pozitivní pověst polozávodního vozu, dostupného za cenu lehce přes milion korun každému řidiči, který najde dost odvahy a poměrně nekompromisní čtyřkolku si pořídí. Spolu s vozem Mitsubishi Lancer Evo tvoří „ostré čtyřkolkové duo“ ze země vycházejícího slunce. Čas ale nekompromisně plyne a tak bylo třeba uvést na trh další generaci modelu Impreza.

První věc, které si na nové Impreze všimnete, je její design. Po odchodu šéfdesignéra Zapatinase opustilo Subaru jeho „letecké“ linky a Impreza dostala velmi konvenční kabátek, jehož usedlý střih nabourávají pouze netradičně zpracované čiré zadní svítilny. Nemá smysl o výsledku hovořit, každý si jistě svůj postoj k němu nalezne sám, pravdou ovšem je, že minimálně na evropské půdě si Impreza na svou adresu vyslechla dost nelichotivých vět. S příchodem oficiálních fotografií verze STI hodně negativních hlasů utichlo, je nesporné, že „zlý“ výraz se pro Imprezu hodí velmi dobře.

Rozdílů mezi současnou a minulou generací Imprezy WRX STI najdeme opravdu hodně. Zaprvé je nová generace hatchback, Subaru opustilo tradici sedanů a sází na více praktičtější pojetí karoserie. S karosářskou variantou sedan se počítá pouze pro slabší motorizace, Impreza WRX STI definitivně o svůj zadeček přišla. Jedním z důvodů je již zmíněná lepší přístupnost a tím i využitelnost zavazadlového prostoru, která je důležitá zejména pro použití vozu jako rodinného automobilu. Druhou často zmiňovanou skutečností je fakt, že v rallye jsou velké převisy sedanu na škodu a s kompaktnějším hatchbackem to jistě půjde lépe. Nelichotivé výsledky Imprezy WRC v posledních letech nejsou pro tým ani fanoušky nic příjemného a na slavná vítězství již pomalu usedá prach.

Další změnou je to, že svou nadprůměrnou sílu dává verze STI, oproti minulé generaci, mnohem markantněji najevo. Jednu koncovku výfuku vystřídaly hned čtyři, byl rozšířen rozchod kol vpředu (+ 40 mm) i vzadu (+ 45 mm), rozvor náprav byl prodloužen o téměř deset centimetrů (+ 95 mm) na konečných 2625 mm. Pro ještě lepší jízdní vlastnosti v zatáčkách byl čtyřválcový motor s protiběžnými písty umístěn o 22 milimetrů níže než tomu bylo dříve. Konečné rozměry Imprezy WRX STI jsou (d x š x v) 4415 x 1795 x 1475 mm. Bohužel, jak to již bývá u nových generací zvykem, narostla i hmotnost vozu. Ten nyní váží celých 1480 kilogramů. Impreza WRX STI obouvá osmnáctipalcová kola s pneumatikami Bridgestone Potenza o rozměru 245/40 R18.

V interiéru je změn také hodně, zastaralý vzhled vnitřku předchozí generace byl nahrazen výrazně modernějším. Své místo si i nadále v kokpitu nachází ovladač mezinápravového diferenciálu DCCD (Drivers Control Center Differential) spolu s systému SI-Drive (Subaru Intelligent Drive). Subaru zůstává u svého osvědčeného symetricky uspořádaného permanentního pohonu všech kol (S-AWD), STI však nově dostává systém jízdní stability VDC, který nabídne tři pracovní módy (normal, traction a off). Mimo přepracované manuální šestistupňové převodovky se má, podle zdrojů blízkých automobilce, do STI dostat také poloautomatická převodovka Aisin, která bude alternativou dvouspojkové převodovce v novém Mitsubishi Lancer Evo X. Co ale bude zajímat čtenáře hlavně jsou změny pod kapotou. Pro verzi STI jsou připraveny dva agregáty – jeden určený pro Japonsko a druhý pro zbytek světa.

Stále není na 100% řečeno, že japonská verze se k nám nikdy dovážet nebude, je to však (bohužel) velmi pravděpodobné. V Japonsku čeká na kupce pod kapotou Imprezy WRX STI dvoukomorovým turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec o nejvyšším výkonu 227 kW při 6400 ot./min a točivém momentu 422 Nm při 4400 ot./min. Všude jinde bude STI pohánět konvenčním turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2500 cm3, nejvyšším výkonu 221 kW (300 koní) při 6000 ot./min. a točivým momentem 407 Nm při 4000 ot./min. Jedná se podle všech informací o přepracovaný dvou a půl litrový agregát z minulé generace.

Motor určený pro nejaponské trhy tedy nabídne nižší výkon a točivý moment, jeho projev by ale měl být více lineární. Uvidíme, budeme si muset počkat na první jízdní srovnání. Proslýchá se také, že od dalšího modelového roku by mohly být agregáty ještě více posíleny, takže by kupříkladu agregát o zdvihovém objemu 2,5 l měl mít vrcholný výkon až 239 kW.

porovnávaný modelSubaru Impreza WRX STI 2007 (EU)Subaru Impreza WRX STI 2008 (JPN)Subaru Impreza WRX STI 2008 (EU)Mitsubishi Lancer EVO X (JPN)
Zdvihový objem [cm3]2457199425001997
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]206/5600227/6400221/6000206/6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]392/4000422/4400407/4000422/3500
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,4cca 4,5cca 4,5cca 4,5

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 

Přidat názorDiskuse: Subaru Impreza WRX STI: podrobnosti o nové…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii Subaru Impreza WRX Club Spec pro Austrálii

Japonská automobilka si pro australský trh připravila…

Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video) Subaru Impreza WRX STI na trati Isle of Man TT (video)

Isle of Man TT je sice určeno pro motocykly, když se tu…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…