Suzuki Alto: 30 let levných Suzuki

Suzuki Alto: 30 let levných Suzuki

 
 

Nejmenší model v evropské nabídce Suzuki se pravděpodobně ani v nové generaci na český trh nedostane. Jeho výroba ale trvá už 30 let a loni na podzim představená nová generace je v pořadí už sedmá.

Jméno Alto se na autech značky Suzuki poprvé objevilo v roce 1979. Japonská automobilka se tehdy specializovala převážně na nejmenší auta kategorie kei, která má přesně stanovené maximální vnější rozměry i výkon a objem motoru. Také Alto bylo navrženo podle norem kei – o pohon se staral tříválec o objemu 550 cm3 s výkonem 21 kW.

Nový model měl na domácím trhu okamžitý úspěch. Místo původního prodejního plánu 5000 kusů měsíčně se jen za první čtyři měsíce prodalo 20 tisíc aut. Třídveřovou verzi brzy následovala pětidveřová karoserie a v roce 1981 byl zahájen export do Evropy. Druhá generace, která se objevila v roce 1984 měla nejprve opět motor o objemu 550 cm3, který později doplnil silnější také tříválcový 800 cm3 (25 kW). V Evropě se tato generace prodávala až do roku 1994, v Indii se dokonce vyrábí a prodává dodnes pod názvem Maruti 800 (v Pákistánu Mehran 800).

Třetí generace z let 1988 až 1994 se sice na mimoasijských trzích vůbec neprodávala, v našich končinách je ovšem asi nejlépe známá, a to díky licenční výrobě v 90. letech pod názvem Daewoo Tico. V roce 1994 se pak modely Alto určené pro japonský trh a na export úplně oddělily. V Japonsku se v letech 1994, 1998 a 2004 představily zcela svébytné nové generace odpovídající standardu kei. V Evropě se mezitím jako Alta prodávala auta vyráběná v Indii.

Jako Suzuki Alto se tak v letech 1994-2002 prodávalo auto nabízené v Indii pod názvem Maruti ZEN. Jeho karoserie měla větší rozměry a pohon obstarával tříválec o objemu 1,0 l (45 kW), který svými parametry lépe vyhovoval evropskému provozu, než předchozí motory. Nástupce z roku 2002 v Indii znají pod názvem Maruti Alto a v Evropě se na vybraných trzích prodával do loňského roku.

Aktuální, v pořadí už sedmá generace (v Evropě pátá), se představila loni na podzim na pařížském autosalonu. Vyrábět se bude opět v Indii, po dvaceti letech se ale zase jedná o globální model, který se bude nabízet i v Japonsku. Pod přední kapotou se nachází tříválcový motor 1,0 l o výkonu 48 kW, známý z modelu Splash. Jen mírně upravené provedení se nabízí také pod názvem Nissan Pixo.

Za celou dobu se v Evropě prodalo přes 250 tisíc kusů modelu Suzuki Alto, z toho 42 tisíc jen ve Velké Británii. Nová generace má na tyto prodejní úspěchy co nejlépe navázat a být základním kamenem snah automobilky o snižování emisí CO2 – na březnovém ženevském autosalonu představená Alto Stop/Start Concept má kombinovanou spotřebu 4,0 l/100 km, což odpovídá 95 g/km.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává Suzuki Alto Turbo RS: Naštvaný kei car už se prodává

Nejvýkonnější verze osmé generace Suzuki Alto se…

Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design Suzuki Alto: V roce 2014 nové jméno a dramaticky odlišný design

Suzuki má v plánu i nadále dělat to, co mu jde nejlépe -…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…