Řadové dvouválce aktuálně hýbou motorkářským světem. Jeden takový vytvořilo Suzuki a nainstalovalo do atraktivního naháče GSX-8S.
Když nedávno Suzuki přestalo vyrábět skvělý naháč GSX-S750, zatlačili jsme slzu v oku. Byl to výborný stroj a na jeho ostrý točivý čtyřválec jen tak nezapomeneme. Jenže emisní normy jsou i pro motorky neúprosné, takže jsme se s ním museli rozloučit, stejně jako se čtyřválci u jiných značek. Naštěstí Suzuki na tento segment nezanevřelo a letos nám naservírovalo GSX-8S.
Novinka přijíždí s agresivním stylem. Charakterizují ji masivní plasty kolem 14litrové nádrže, které opticky navazují na malý přední štítek s dvojicí diodových čoček nad sebou. Hezkými prvky jsou i krátká trubková podsedlovka – zadní světlo a směrovky se přesunuly na držák značky – a výfuk skrytý pod motorkou. Líbivá je i černomodrá kombinace lakování s modrými koly.
První pocit
Když na stroj však usedneme, zase nám až tak sportovní a agresivní nepřipadá. Pozice za řídítky je sice lehce předkloněná, ale vlastně velmi pohodlná. To je první indicie o univerzálnosti motorky. Sedlo 810 mm nad zemí je tak akorát a stupačky přesně tam, kde bychom je čekali. Všímáme si, jak je motorka krásně úzká. Jednoduché ovladače na řídítkách jsou přehledné a lehce dosažitelné. Digitální přístroje s 5“ displejem mají dobrou čitelnost a v menu nastavení se rychle orientujeme. Suzuki má slušnou elektronickou výbavu a přepínání jízdních režimů je jednoduché.
Kromě možnosti nastavení tří palivových map – A, B, C od nejostřejší po pohodovou –, ovlivnění trakční kontroly včetně jejího úplného vypnutí má například systém Low Min-1 Assist. Ten při rozjezdu a pomalé jízdě sám mírně zvyšuje otáčky a méně zkušeným řidičům umožňuje plynulejší rozjezdy.
Nebude to málo?
Nyní se dostáváme k tomu hlavnímu, zbrusu novému řadovému dvouválci. Z objemu 776 cm3 dokázali u Suzuki vydolovat výkon 61 kW a točivý moment 78 Nm. Na první pohled to není zrovna moc. Vždyť GSX-S750 mívalo 84 kW a 81 Nm a přímý konkurent Honda CB750 Hornet se spoléhá na 67,6 kW.
Velkou devízou nového dvouválce s přesazenými ojničními čepy o 270° je kultivovanost. Vibrace dobře potlačuje dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných v úhlu 90° vůči klikovému hřídeli – jen kolem 5000 min-1 se motorka více rozklepe. Potěší i skvělou agilitou od volnoběhu. I při poklidném tempu stačí otočit rukojetí plynu a motorka vystřelí vpřed. Pro svižnější svezení není potřeba motor až tak moc točit, i když je pravda, že maximum ze sebe dostane v rozmezí od sedmi tisíc do 9500 min-1, kdy se červeně rozbliká otáčkoměr a zasáhne omezovač. Jenže rozdíl není až tak zřetelný, jako bývalo u GSX-S750, které se vám v 9000 min-1 snažilo utrhnout ruce.
Charakterem tak nový motor vyhoví začínajícím motorářům i zkušenějším jezdcům, kteří však před brutální silou preferují kvalitní svezení. K němu můžeme zařadit i výbornou převodovku s antihoppingovou spojkou a obousměrným rychlořazením. A líbit se bude i motorářům, kteří mají rádi svou peněženku, protože dvouválec je úsporný. My jsme jezdili v průměru za 4,4 l/100 km, což znamená, že 14litrová nádrž vystačí na více než 300 km nerušené zábavy.
Celodenní hrátky
Dlouhý rozvor 1465 mm přispívá ke stabilitě v přímém směru, přičemž celková geometrie podvozku zajišťuje i svižnou ovladatelnost a agilitu. Přední tlumení má na starosti pevně nastavené teleskopická vidlice KYB se zdvihem 130 mm, vzadu lze u centrální jednotky měnit předpětí pružiny. Suzuki se podařilo podvozek odladit tak, že si na motorce budete připadat dobře při jízdě do práce i během řezání zatáček.
Není sice extrémně pohodlná ani ultra přesná, ale mix je vyvážený a bude vyhovovat širokému spektru motorkářů. Stačí lehce zatlačit na řídítka, nahnout tělo a suzuki se sklápí do zatáčky. Při výjezdu z ní není problém přidat pořádně plyn a vyrazit vpřed – motor není až tak silný a v případě nutnosti pomůže kontrola trakce. Z jedné strany na druhou mění suzuki směr hbitě, rychle a čitelně.
Ač se nám nejprve zdálo 61 kW málo, GSX-8S ukázalo, že pokud vám motorka umožní využít celý potenciál motoru, vlastně to stačí. Celkový mix, který Suzuki vytvořilo, je v našich očích podařený.
Plusy
- Výborná ovladatelnost
- Zátah motoru v širokém spektru
- Všestranné využití
- Slušná cena
Minusy
- Nižší výkon
- Vibrace kolem 5000 min-1
Technické údaje Suzuki GSX-8S | |
Motor | čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm3) | 776 |
Vrtání a zdvih (mm) | 84 x 70 |
Kompresní poměr | 12,8:1 |
Výkon (kW/min-1) | 61/8500 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 78/6800 |
Převodovka | manuální, 6° |
Stálý převod | řetěz |
Spojka | mokrá lamelová |
Startování | elektrické |
Brzda přední | čtyřpístková, dva kotouče 310 mm |
Brzda zadní | kotoučová 240 mm |
Pneumatiky P a Z | 120/70 R17 a 180/55 R17 |
Rozvor (mm) | 1465 |
Výška sedla (mm) | 810 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 202 |
Objem nádrže (l) | 14 |
Spotřeba (l/100 km) | 4,2 |
Základní cena (Kč) | 199 900 |