Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mototest Suzuki GSX-8S: V rytmu dvou hrnků

Leoš Káňa
Diskuze (0)

Řadové dvouválce aktuálně hýbou motorkářským světem. Jeden takový vytvořilo Suzuki a nainstalovalo do atraktivního naháče GSX-8S.

Když nedávno Suzuki přestalo vyrábět skvělý naháč GSX-S750, zatlačili jsme slzu v oku. Byl to výborný stroj a na jeho ostrý točivý čtyřválec jen tak nezapomeneme. Jenže emisní normy jsou i pro motorky neúprosné, takže jsme se s ním museli rozloučit, stejně jako se čtyřválci u jiných značek. Naštěstí Suzuki na tento segment nezanevřelo a letos nám naservírovalo GSX-8S.

Novinka přijíždí s agresivním stylem. Charakterizují ji masivní plasty kolem 14litrové nádrže, které opticky navazují na malý přední štítek s dvojicí diodových čoček nad sebou. Hezkými prvky jsou i krátká trubková podsedlovka – zadní světlo a směrovky se přesunuly na držák značky – a výfuk skrytý pod motorkou. Líbivá je i černomodrá kombinace lakování s modrými koly.

První pocit

Když na stroj však usedneme, zase nám až tak sportovní a agresivní nepřipadá. Pozice za řídítky je sice lehce předkloněná, ale vlastně velmi pohodlná. To je první indicie o univerzálnosti motorky. Sedlo 810 mm nad zemí je tak akorát a stupačky přesně tam, kde bychom je čekali. Všímáme si, jak je motorka krásně úzká. Jednoduché ovladače na řídítkách jsou přehledné a lehce dosažitelné. Digitální přístroje s 5“ displejem mají dobrou čitelnost a v menu nastavení se rychle orientujeme. Suzuki má slušnou elektronickou výbavu a přepínání jízdních režimů je jednoduché.

Kromě možnosti nastavení tří palivových map – A, B, C od nejostřejší po pohodovou –, ovlivnění trakční kontroly včetně jejího úplného vypnutí má například systém Low Min-1 Assist. Ten při rozjezdu a pomalé jízdě sám mírně zvyšuje otáčky a méně zkušeným řidičům umožňuje plynulejší rozjezdy.

Nebude to málo?

Nyní se dostáváme k tomu hlavnímu, zbrusu novému řadovému dvouválci. Z objemu 776 cm3 dokázali u Suzuki vydolovat výkon 61 kW a točivý moment 78 Nm. Na první pohled to není zrovna moc. Vždyť GSX-S750 mívalo 84 kW a 81 Nm a přímý konkurent Honda CB750 Hornet se spoléhá na 67,6 kW.

Velkou devízou nového dvouválce s přesazenými ojničními čepy o 270° je kultivovanost. Vibrace dobře potlačuje dvojice vyvažovacích hřídelů umístěných v úhlu 90° vůči klikovému hřídeli – jen kolem 5000 min-1 se motorka více rozklepe. Potěší i skvělou agilitou od volnoběhu. I při poklidném tempu stačí otočit rukojetí plynu a motorka vystřelí vpřed. Pro svižnější svezení není potřeba motor až tak moc točit, i když je pravda, že maximum ze sebe dostane v rozmezí od sedmi tisíc do 9500 min-1, kdy se červeně rozbliká otáčkoměr a zasáhne omezovač. Jenže rozdíl není až tak zřetelný, jako bývalo u GSX-S750, které se vám v 9000 min-1 snažilo utrhnout ruce.

Charakterem tak nový motor vyhoví začínajícím motorářům i zkušenějším jezdcům, kteří však před brutální silou preferují kvalitní svezení. K němu můžeme zařadit i výbornou převodovku s antihoppingovou spojkou a obousměrným rychlořazením. A líbit se bude i motorářům, kteří mají rádi svou peněženku, protože dvouválec je úsporný. My jsme jezdili v průměru za 4,4 l/100 km, což znamená, že 14litrová nádrž vystačí na více než 300 km nerušené zábavy.

Video se připravuje ...

Celodenní hrátky

Dlouhý rozvor 1465 mm přispívá ke stabilitě v přímém směru, přičemž celková geometrie podvozku zajišťuje i svižnou ovladatelnost a agilitu. Přední tlumení má na starosti pevně nastavené teleskopická vidlice KYB se zdvihem 130 mm, vzadu lze u centrální jednotky měnit předpětí pružiny. Suzuki se podařilo podvozek odladit tak, že si na motorce budete připadat dobře při jízdě do práce i během řezání zatáček.

Není sice extrémně pohodlná ani ultra přesná, ale mix je vyvážený a bude vyhovovat širokému spektru motorkářů. Stačí lehce zatlačit na řídítka, nahnout tělo a suzuki se sklápí do zatáčky. Při výjezdu z ní není problém přidat pořádně plyn a vyrazit vpřed – motor není až tak silný a v případě nutnosti pomůže kontrola trakce. Z jedné strany na druhou mění suzuki směr hbitě, rychle a čitelně.

Ač se nám nejprve zdálo 61 kW málo, GSX-8S ukázalo, že pokud vám motorka umožní využít celý potenciál motoru, vlastně to stačí. Celkový mix, který Suzuki vytvořilo, je v našich očích podařený.

Plusy

  • Výborná ovladatelnost
  • Zátah motoru v širokém spektru
  • Všestranné využití
  • Slušná cena

Minusy

  • Nižší výkon
  • Vibrace kolem 5000 min-1
Technické údaje Suzuki GSX-8S
Motor  čtyřtaktní řadový dvouválec DOHC
Chlazení  kapalinou
Zdvihový objem (cm3) 776
Vrtání a zdvih (mm)  84 x 70
Kompresní poměr 12,8:1
Výkon (kW/min-1 61/8500
Točivý moment (Nm/min-1) 78/6800
Převodovka  manuální, 6°
Stálý převod  řetěz
Spojka mokrá lamelová
Startování  elektrické
Brzda přední čtyřpístková, dva kotouče 310 mm
Brzda zadní  kotoučová 240 mm
Pneumatiky P a Z  120/70 R17 a 180/55 R17
Rozvor (mm)  1465
Výška sedla (mm) 810
Pohotovostní hmotnost (kg) 202
Objem nádrže (l)  14
Spotřeba (l/100 km) 4,2
Základní cena (Kč)  199 900
Leoš Káňa
Diskuze (0)

Doporučujeme