Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Švédská Rally 2012 – Latvala uhájil svůj náskok, Prokop opět na bodech (+ fotogalerie)

Michal Otruba
Diskuze (1)
Dostatečný náskok jedničce továrního Fordu vymazal v předposlední klasické rychlostní zkoušce defekt pravé přední pneu.

Po první etapě sněhové soutěži ve Švédsku vévodil Fin Latvala o 16 sekund před svým krajanem Hirvonenem a o 18 sekund před Norem Solbergem. Dokázal Jari-Matti svůj náskok zúročit či jej Mikko sžívající se s dé-es-trojkou dostihnul? Nebo snad do předních příček zasáhnul Loeb pohybující se po výletu do závěje až na sedmém místě?

Druhá etapa: Bývalí kolegové se nahánějí

Osm sobotních rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí testů) dohromady poskytlo 117,8 ostrých kilometrů, na kterých se ve zběsilém tempu piloti bili o co nejrychlejší dosažené časy. Podotýkáme, že tentokrát se už jelo už na území Švédska.

Jestliže se v pátek pořadí měnilo každým okamžikem a jednotlivé testy vyhrávali různí jezdci, v sobotu dopoledne to už neplatilo. Na prvních dvou příčkách se střídali pouze Latvala a Hirvonen (v poměru 2:1), divácký test dlouhý necelé dva kilometry ovládnul Tanak. Výsledkem je téměř stejný rozestup mezi soupeřící dvojicí bývalých týmových kolegů (z 16,8 navýšil Latvala své celkové vedení na 18,6 sekundy), ovšem třetí Petter Solberg po sobotním dopolední ztrácel již 39,9 (z původních 18,6). V první dvanáctce se pořadí neměnilo, rozestupy ano, protože honící se Finové všem ostatním pochopitelně ujížděli.

Ve druhé sobotní erzetě podruhé v soutěži chyboval Tanak, tentokrát jej výlet do závěje stále téměř 22 minut. Čtvrtým místem v divácké erzetě se světu představil Katařan Al-Attiyah, který premiérově jede s Citroënem DS3 WRC. Rychlejších časů jsme se prozatím nedočkali. Martin Prokop je stále na deváté příčce, desátý Brynildsen má stále půlminutu manko, osmý Sandell však Martinovi z osmi sekund odskočil rovněž na půlminutu. Následuje polední servis.

Ve stejném duchu proběhly i odpolední průjezdy totožnými vložkami – tři „klasické“ erzety si rozdělili Latvala s Hirvonenem v poměru 2:1 a diváckou erzetu opět vyhrál Tanak (tentokráte společně s Loebem). Al-Attiyah se před diváky opět blýsknul třetím časem, celkově však je až jednadvacátý. Velmi dobré deváté místo stále drží i přes krizi ve vysoké rychlosti český jezdec Prokop, po Sandellově minele (zapomněl sundat krytku vstupu vzduchu ke chladiči) je za ním pouze o 2,6 sekundy. Loeb se posunul na šesté místo před Henninga Solberga, momentálně je lepší o pět sekund. Stále vede Latvala, rovných 23 sekund ztrácí druhý Hirvonen, dalších 28,4 přidává třetí Petter Solberg.

Martin Prokop je v civilu mimo jiné velmi obstojným pilotem malých letadel. Jak si tedy užil rychlostní zkoušku s populárním horizontem Colin´s crest, na kterém probíhá měření nejdelšího skoku a vozy v rychlostech kolem 140 km/h létají do vzdálenosti třiceti metrů?

„Závratí netrpím, pilotování letadla mě ohromně baví a výšek si při něm užiji až až, takže při závodě raději zůstávám koly co nejvíce na silnici. Náročným testováním jsme totiž došli k závěru, že kola točící se ve vzduchu pohánějí auto kupředu jen minimálně…,“ podotýká s typickou dávkou humoru jihlavský dlouhán.

Třetí etapa: Defekty dramatizují závěr

O vítězi Švédské Rally rozhodovala třetí etapa čítající šest měřených úseků (dva průjezdy třemi erzetami) o délce 84,8 km. Ani v neděli dopoledne neponechal Latvala nic náhodě a pokračoval v sobotním stylu. To znamená, že dvě klasické zkoušky vyhrál a třetí diváckou nechal jiným (dojel třetí se ztrátou 2,2sekundy). Díky tomu dále navyšuje svůj náskok na druhého Hirvonena (+35,6), který si nechal změnit nastavení své DS3, ale ztrácí ještě více než v sobotu. Čtvrtý Ostberg je již na dostřel Petteru Solbergovi, před poslední rundou je dělí 4,9 sekundy. Na trati je napadaný čerstvý sníh a to moc nesedí Prokopovi, kterému ujíždí osmý Sandell z 2,6 na čtyřiadvacet sekund. Následuje polední servis.

První poobědová zkouška nadělala starosti hned trojici pilotů. Latvala prorazil gumu a z jeho náskoku zbylo jen 8,4 sekundy. Stejný problém potkal i třetí Pettera, kterého tak honící Ostberg přeskočil a poodjel mu rovnou o 25 sekund. Proražené kolo přímo na trati měnil i Mikkelsen a padá na čtrnáctou pozici. Prokop v cíli prohlásil, že měl asi tisíckrát štěstí a neskončil mimo trať.

Že jde Jari-Matti po vítězství dokázal v předposledním testu – vyhrál jej a dotírajícímu Hirvonenovi poodjel o dalších 4,5 sekundy na 12,9. Rozestupy jsou veliké, takže závěrečná zkouška neslibuje žádnou jízdu na krev.

Power Stage

Skvělou jízdou na závěr se prezentoval Loeb, který diváckou zkoušku vyhrál. Na 4,7 km dlouhé trati nadělil druhému Petterovi 4,9 a třetímu Latvalovi 5,7 sekundy! Skvěle si vedl Prokop, který dojel čtvrtý a na bronz a jeden bonusový bodík mu chybělo 1,6 sekundy.

Celkovým vítězem se tak zaslouženě stává Jari-Matti Latvala z továrního týmu Ford, který si tak zopakoval své vítězství ve Švédsku z roku 2008. Švédsko je navíc první soutěží, kde se mu podařilo zvítězit podruhé v kariéře, celkově je to pro sympatického Fina šestý triumf na soutěži MS. Na rozdíl od Monte Carla, kde také vedl, ale následně havaroval, jel nyní Jari-Matti více hlavou. I když přiznává, že byl po nevydařené úvodní soutěži pod velkým tlakem. Slavit můžou také v M-Sportu, který od roku 1997 připravuje závodní Fordy pro šampionát WRC. Švédské vítězství má totiž od té doby číslo 50!

„Je to opravdu příjemné. Vyhrál jsem tu před čtyřmi lety a je skvělé tu opět zvítězit. Je to skvělý pocit. Po Monte Carlu jsem byl pod velkým tlakem a cítil jsem to i po příjezdu sem. Vítězství tento tlak ze mě sejmulo. Máme před sebou spoustu práce, budeme bojovat a opravdu si myslím, že se letos můžeme poměřovat s Citroënem,“ řekl v cíli vítěz sněžné soutěže ve Švédsku Jari-Matti Latvala.

SWRC

V kategorii Super2000 s přehledem vyhrál domácí P-G. Andersson na Protonu, druhý v pořadí Craig Breen na Fiestě S2000 na něj ztratil 3:35,8 a třetí Pontus Tidemand na Fabii S2000 ještě o 1:13,8 více. Ovšem nejrychlejším atmosférickým dvoulitrem byl Sebastien Ogier na Fabii S2000 z továrního týmu Volkswagen, který však není do šampionátu SWRC přihlášen. Anderssonovi nadělil přes dvě minuty, celkově skončil jedenáctý se ztrátou 7:35,0.

Celkové výsledky Švédské Rally 2012:

Pořadí Posádka Vůz Čas (ztráta na 1.)
1. Jarri-Matti Latvala / Mikka Anttila Ford Fiesta RS WRC 3:18:28,3
2. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Citroën DS3 WRC +16,6
3. Mads Ostberg / Jonas Andersson Ford Fiesta RS WRC +38,8
4. Petter Solberg / Chris Patterson Ford Fiesta RS WRC +1:14,3
5. Evgeniy Novikov / Denis Giraudet Ford Fiesta RS WRC +2:41,4
6. Sébastien Loeb / Daniel Elena Citroën DS3 WRC +2:55,1
7. Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC +3:49,5
8. Patrik Sandell / Staffan Parmander Mini Cooper WRC +5:08,9
9. Martin Prokop / Zdeněk Hrůza Ford Fiesta RS WRC +5:30,0
10. Eyvind Brynildsen / Cato Menkerud Ford Fiesta RS WRC +6:27,2
11. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia Škoda Fabia S2000 +7:35,0
12. P-G Andersson / Emil Axelsson Proton Satria Neo S2000 +9:48,5
13. Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul Citroën DS3 WRC +10:03,7
14. Andreas Mikkelsen / Ola Floene Škoda Fabia S2000 +10:18,5
15. Armindo Araujo / Miguel Ramalho Mini Cooper WRC +13:00,9

Celkové pořadí šampionátu WRC 2012:

Pořadí Jezdec Body
1. Sébastien Loeb (FRA) 39
2. Mikko Hirvonen (FIN) 32
3. Petter Solberg (NOR) 29
4. Jari-Matti Latvala (FIN) 26
5. Evgeniy Novikov (RUS) 21
6. Dani Sordo (ESP) 18
7. Mads Ostberg (NOR) 15
8. Francois Delecour (FRA) 8
9. Pierre Campana (FRA) 6
9. Henning Solberg (NOR) 6
11. Patrik Sandell (SWE) 4
11. Ott Tänak (EST) 4
11. Martin Prokop (CZE) 4

Celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2012:

Pořadí Tým Body
1. Citroën Total World Rally Team 65
2. Ford World Rally Team 55
3. M-Sport Ford World Rally Team 28
4. Mini WRC Team 26
5. Qatar World Rally Team 8
6. Armindo Araujo World Rally Team 4
7. Palmeirinha Rally 2
Michal Otruba
Diskuze (1)
13. 2. 2012 20:10
Parádní fotky!!
Na Švédsko trochu míň sněhu, ale fotkám to nevadí. Sou skvělý! ;-)