Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Systém start-stop může poškodit motor! Věděli jste, jak moc?

Tomáš Dusil
Diskuze (163)
Systémem start-stop je dnes vybavena většina nových automobilů. Měl by šetřit palivo, věděli jste však, že také může škodit motoru?

Systém, který po zastavení vozidla zhasne motor, se začal ve zvýšené míře objevovat už u vozidel splňujících normu Euro 4. V následující Euro 5 pak byl již takřka nepostradatelným doplňkem. Původně měl ušetřit cenné litry paliva, avšak pohled na něj je rok od roku kritičtější. Ptáte se proč?

Myšlenka vypnutí motoru po zastavení vozidla není nikterak nová. Už v 70. letech se takové pokusy objevovaly, ovšem k jejich prosazení do sériové výroby nedošlo. O dekádu později nabízel Fiat Regata ES systém příznačně pojmenovaný City matic. V devadesátých letech existoval Volkswagenu Golf Ecomatic a následně výrobce použil systém vypínání motoru u „třílitrových aut“ Lupo 3L a Audi A2 3L. V jejich případě samozřejmě hovoříme o spotřebě paliva...

Proč se start-stop zavedl?

Plošné nasazení systému start-stop sledovalo snížení množství emisí v takzvaném evropském měřícím cyklu NEDC, který se používá od roku 1996. S auty se však až na výjimky nejezdí ve skutečném silničním provozu, ale na válcové zkušebně uzpůsobené k měření emisí. Spotřeba paliva se následně vypočítává z množství nahromaděných uhlíkových sloučenin. I to je jedním z důvodů, proč se dnes tak hlídají emise oxidů uhlíku.

V rámci testu NEDC jsou na válcové zkušebně přesně definovány jízdní režimy auta, přičemž součástí zkoušky je také 45 sekund trvající stání vozidla. To má simulovat podmínky městského provozu s neustálým popojížděním a zastavováním. Pokud motor během té doby neběží, lze dosáhnout lepších výsledků spotřeby paliva a tedy i snížení škodlivých emisí. Tolik teorie, ale co praxe?

Že má test NEDC s praxí jen málo společného, se ví už docela dlouho. Proto se také často nelze v reálném provozu ani přiblížit továrním údajům o spotřebě paliva. Součástí testu je také takzvaná doběhová zkouška vozidla, která se provádí na předem definované vozovce, přičemž musí odpovídat i předepsané počasí. Při ní se auto rozjede na 125 km/h kdy řidiči vyřadí převod a vozidlo pak jede tak dlouho, dokud nezastaví. Celé se to opakuje jedenáctkrát, vždy z rychlosti o 10 km/h nižší.

Čemu start-stop škodí?

Již delší dobu se z úst techniků a mechaniků objevují hlasy, že systém start-stop motoru škodí. Pravdou je, že dosud se tato tvrzení nepodařilo nikterak prokázat. Že však časté vypínání a opětovné startování pohonné jednotce neprospívá, asi tuší každý trochu technicky orientovaný motorista. V okamžiku, kdy motor dobíhá, případně se roztáčí, roztáčí se také olejové čerpadlo. Je totiž poháněno mechanicky od klikového hřídele. Z toho důvodu dochází ke snížení tlaku oleje v mazací soustavě. V pohyblivých částech motoru tak může vznikat takzvané suché případně polosuché tření.

Výrobci vozidel a motorů argumentují použitím kvalitních motorových olejů o nízké viskozitě. Ta by měla zaručit, že se olej dostane v krátkém čase tam, kde má být. Teoreticky tomu tak skutečně je a rozhodně nikdo nezpochybňuje obrovský pokrok v úrovni olejů. Zmíněný argument ovšem doznává vážné trhliny z důvodu předlouhých servisních intervalů. Myslet si, že po 30.000 ujetých kilometrech má, byť původně kvalitní olej se správnou viskozitou, původní vlastnosti, zavání šílenstvím.

Jistě, pomoci mohou také nové materiály používané na ložiskové pánve se zvýšenou samomazací vlastností. Příkladem je třeba materiál Irox od firmy Federal Mogul. Jedná se polymer s rozptýlenými kovovými částicemi mikroskopických rozměrů, což má zajistit lepší kluzné vlastnosti. Výrobce mluví až o padesátiprocentním zlepšení v porovnání s konvenčními materiály používanými na ložiskové pánve. Některé motory pak používají hlavní ložiska s přidanou drážkou (Honda), která má zabraňovat odlévání oleje při poklesu jeho tlaku v mazací soustavě. Tedy při aktivaci systému start stop.

Ale zpět k negativům. Při každém spouštění motoru nastavuje řídicí jednotka mírně bohatší směs. U zážehových motorů tak dochází k ředění oleje benzinem, který dále snižuje jeho jinak dobré mazací vlastnosti. Ještě horší je situace u vozidel s manuální převodovkou. Při každém sešlápnutí pedálu spojky se zvyšuje tlak v axiálních ložiskách klikového hřídele, což způsobuje odlití oleje z nich. Při startu tak s trochou nadsázky běží skoro nasucho.

Dle informace, kterou nedávno přinesl britský Autocar s odvoláním na Gerharda Arnolda, který u Federal Mogul vyvíjí výše zmíněná ložiska se zvýšenou samomazací schopností, lze u běžně používaného vozidla bez systému start-stop očekávat během jeho aktivního života přibližně 50.000 natočení/vypnutí motoru. Ovšem u motorů se start stop je počet cyklů desetinásobný. A to je obrovský rozdíl. I z toho je zřejmé, že systém start stop motoru škodí a současně ve snaze to alespoň z části eliminovat klade obrovské nároky na materiály uložení pohyblivých částí motoru.

Škodí i jinde: snižuje komfort

Bez ohledu na řešení systému start-stop dochází při opětovném spouštění motoru ke zvýšenému zatížení elektrické sítě vozidla, jmenovitě akumulátoru. Ten tak musí být výkonnější, stejně jako startér, pokud tedy není použit systém, který motor opětovně spouští reverzibilním alternátorem přes řemen pohonu příslušenství (v minulosti třeba skupina PSA).

Lze tedy předpokládat jejich rychlejší opotřebení, byť jsou jednotlivé systémy elektrické sítě vozidla dle vyjádření automobilek na tuto zvýšenou zátěž připraveny.

Systém start-stop má však dopad také na komfort posádky. Pokud se motor netočí, neběží ani kompresor klimatizace. V hodně parném počasí se tak můžete začít nepříjemně „péct“. Další aspekt je bezpečnostní. U některých aut trvá opětovné natočené motoru celou věčnost. To zásadě zhoršuje plynulost provozu. Někdy mohou být takové situace takřka infarktové, například když kvůli pomalému natočení motoru nestihnete vyjet z vedlejší silnice na hlavní, ačkoliv byste to za normálních okolností bezpečně stihli. Všem doporučujeme: Vypínejte systém start-stop pokaždé, než u auta poprvé natočíte motor.

Tomáš Dusil
Diskuze (163)
10. 5. 2017 14:01
Více takových článků
Kéž by takových článků bylo více. Každý, kdo má technické povědomí vyšší, než že motor dělá brm brm, ví, že vypínat motor v křižovatkách (natožpak aby se vypínal např. při pouštění chodce) je naprostá hovadina, která neušetří zhola nic, jen auto ničí. Bohužel to je jaksi záměr výrobců, našpikovat auto co nejvíce kurvítky...
Avatar - white label
5. 4. 2017 23:21
Re: Navíc
Děláš si srandu, máš v avataru logo Subaru a nedojde ti, co myslím tím "SAWD"???
[odkaz]
Mitsubishi má S-AWC
[odkaz]
Avatar - Beefcake
5. 4. 2017 22:22
Uspora
Uspora je fakt len symbolicka.
Kedze mam v aute priamo na to pocitadlo, je vidno, ako pomaly tie usetrene mililitre nabiehaju (ked system zabudnem vypnut).
Nestoji to za pripadne komplikacie (ci uz baterka alebo mechanicke) a o cosi pomalsiu reakciu na krizovatke.
EDIT: za 29 sekund som videl na PP tusim 3ml usetreneho paliva. V kazdom pripade su to zanedbatelne mnozstva.
Avatar - Beefcake
3. 4. 2017 23:18
Re: Navíc
Ok, ak ti tolko vydrzia, budiz. Onot to ani nebude o najazdenych km ako o samovybijani.
SAWD je pokial viem termin Mitsubishi, ale to asi nemas na mysli.
Ak myslis AWD v pripade automatu, ci presnejsie Lineartronicu, o tom si precitas dostatocne aj v oficialnych materialoch, bolo na tu temu dost prezentacii, takze to beriem ako manipulativne tvrdenie od teba, resp. neznalost. A kto chce, si najde dostatok informacii o vsetkych rieseniach aj z inych zdrojov.
Vyladenost tohoto riesenia potvrdzuje aj prax (na rozdiel od prevaznej vacsiny vyrobcov, u ktorych najma toto MPT riesenie funguje len na papieri a za idealnych podmienok). Su aj svetle vynimky, ale je ich minimum.
Avatar - white label
3. 4. 2017 00:34
Re: Navíc
V průměru to pravděpodobně bude méně (než +10), já ale psal o vlastních zkušenostech, i když v mém případě jsou roční nájezdy výrazně pod průměrem, ale i tak je to hodně. Mám 8 senzorů, které mají +10 let a stále fungují a mám taky 3, které fungují od 9/1999!

P.S. Vůbec mi nešlo o čestnost reklamy, spíš o schopnost dělat z komára velblouda, nebo třeba taktně pomlčet o výrazné odlišnosti systému "SAWD" ve spojení s automatem.