Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

David Bureš
Diskuze (6)
Český automobilový průmysl si obvykle spojíme se značkami Škoda a Tatra, v minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?

Česká republika dnes patří mezi důležité automobilové mocnosti, v přepočtu na obyvatele patříme mezi největší výrobce aut na světě. Bývalo tomu i v minulosti, kdy paleta českých značek byla mnohem pestřejší. Víte, jak názvy českých firem vznikly?

A aby to bylo zajímavější, vedle automobilových značek jsme do tohoto přehledu doplnili i motocyklové výrobce a výrobce zemědělské techniky. I ti patřili mezi důležité producenty.

Aero

Dnes už zaniklá značka zažila největší slávu v meziválečném období, po konci války už jen dožívala do roku 1951 s modelem Minor II, který vyvinula Jawa. Automobilka byla součástí stejnojmenné firmy vyrábějící letadla, která se dnes jmenuje Aero Vodochody. Právě s odkazem na původní zdroj podnikání, tedy výrobu letadel, dostala „Aerovka“ svoje jméno.

Avia

Také značka Avia původně vznikla jako výrobce letadel, založili ji v roce 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn. Ti byli členy Klubu aviatiků, od něhož odvodili i název nově založené společnosti. I proto byl v jejím logu letící pták. V roce 1929 se stala součástí plzeňského strojírenského koncernu Emila Škody (tzv. Škodovy závody). Ten byl v poválečné době po znárodnění rozdroben, přičemž Avia se stala samostatným podnikem v rámci trustu Československých závodů automobilových a leteckých. Nově měla spolupracovat se Škodovkou (neboli tehdejšími AZNP), přičemž se měla postarat o výrobu jejích nákladních vozidel a autobusů (Škoda 706 R a 706 RO). Později se nakrátko vrátila k letecké výrobě, aby později převzala kompletaci Pragy V3S (a odvozené S5T). Když pak Renault nabídl licenční výrobu nákladních vozidel Saviem, byl název Avia opět oprášen. Zapomenuté jméno se přitom dnes znovu vrací, a to pod novým vlastníkem, holdingem Czechoslovak Group (CSG) podnikatele Jaroslava Strnada, který vlastní i Tatru. Strnad práva na značku Avia koupil loni, tři roky poté, co tehdejší vlastník, Ashok Leyland, výrobu v letňanském podniku Avia ukončil.

ČZ

„Čezeta“ byla důkazem, že v době socialismu Československo patřilo mezi úspěšné výrobce motocyklů. Podobně jako konkurenční Jawa byla i ČZ původně zbrojovkou, vznikla v roce 1919 jako Jihočeská zbrojovka, a to přestože původně vyráběla na západě Čech – v Plzni. Později už produkci přesunula do Strakonic, kde zůstala i v následujících letech, a spolu s převedením na akciovou společnost se přejmenovala na „Českou zbrojovku v Praze.“ A právě zkratkou tohoto názvu vznikla známá motocyklová značka. Strakonická společnost ČZ dodnes funguje, avšak ne jako motocyklový výrobce, ale výrobce komponentů pro automobilky. Vedle toho však v Mirošovicích u Prahy existuje ještě firma Čezeta, která se snaží oprášit slavné „prase“ pomocí skútru s elektrickým pohonem a retro vzhledem.

Gordon

Plzeňská značka proslavená produkcí retro vozů ve stylu historických vozů z Velké Británie se dnes primárně zaměřuje na renovaci veteránů, pokud však vyjde jednání s novým investorem, opět začne vozy vyrábět, jen šestiválce pod kapotou nahradí přeplňované čtyřválce. Jméno Gordon bylo vymyšleno s odkazem na produkci, tedy vozy s britským stylem. Jedná se o britské jméno, které rovněž značí skotského setra (rasa gordonsetr). Firma ho použila i kvůli tomu, že nebylo nikde registrované.

Jawa

Kdysi nadmíru úspěšná firma byla založena v roce 1922 jistým Františkem Janečkem. Ten původně založil zbrojovku, posléze ale expandoval do světa motocyklů, protože zbrojní výroba v poválečné éře nebyla tak prodejně zajímavá. Vůbec prvním strojem byla v roce 1929 licenční verze německého motocyklu Wanderer 500 OHV, kterou Janeček pojmenoval Jawa 500 OHV. Název motocyklu byl tudíž kombinací příjmení zakladatele a jména originální varianty vyráběného motocyklu. Název Jawa už motocyklům už zůstal, a to i poté, co Janeček nabídl stroje vlastní konstrukce.

Kaipan

Českou automobilovou produkci si dnes spojíme se Škodou Auto, případně s podniky Hyundai a TPCA, které u nás také vyrábějí, zapomínat bychom ale neměli ani na severočeského výrobce Kaipan sídlícího ve Smržovce. Výrobce sportovních aut s charakterem podobným někdejšímu Lotusu 7 funguje už od roku 1992. Podle zakladatele Michala Hradského název firmy nic neznamená, jméno prý vymyslel jeho kamarád, když spolu nad vínem vymýšleli, jak by se nová společnost mohla jmenovat.

Karosa

Autobusový výrobce ve Vysokém Mýtě dnes působí jako Iveco Czech Republic, někdejší jméno Karosa je ale mezi veřejností nepochybně známější. Jméno užíval už v meziválečném období pražský karosář Oldřich Uhlík, a to zřejmě s odkazem na zdroj svého podnikání (karoserie – karosa), ale také s odkazem na stejnojmenný typ luxusního kočáru. V rámci poválečného znárodňování byla Uhlíkova firma sjednocena s karosárnou Josefa Sodomky ve Vysokém Mýtě, dobře známou První východočeskou výrobou kočárů Josefa Sodomky, která vedle kočárů později stavěla vozy s individuálně navrženými karoseriemi. Jméno Sodomka se však v době znárodňování nehodilo, a tak bylo pro znárodněný podnik použito jméno Karosa, které neevokovalo nějakého „buržoaze,“ ale zdroj podnikání. A tak se jménem Karosa proslavila spíše východočeská firma než původní pražská karosárna.

Liaz

Liaz je další z dnes už neexistujících českých značek. Jméno je ve skutečnosti zkratkou oficiálního názvu výrobce, neboli národního podniku Liberecké automobilové závody. Firma byla oficiálně založena k 1. lednu 1953, v té době však už její závody v Rýnovicích, Mnichově Hradišti a Liberci dva roky fungovaly – tehdy však ještě v gesci mladoboleslavského AZNP (dnešní Škoda Auto). Právě sepjetí se Škodovkou bylo důvodem, proč se vozy severočeského výrobce původně nabízely jako Škoda Liaz. Samotný název Liaz se na vozech začal objevovat až v osmdesátých letech. Zajímavým detailem na použití názvu Liaz je pak fakt, že firma sice v Liberci měla jeden ze svých závodů (výrobu motorů či náprav), samotné sídlo ale leželo v sousedním městě, v Rýnovicích, které jsou dnes součástí Jablonce nad Nisou.

Praga

Pragu si dnes spojíme hlavně s legendární „vejtřaskou,“ alias nákladním vozidlem V3S, mnozí dobře znají i její dnešní závodní speciál R1. V minulosti ale její nabídka byla mnohem širší, na začátku třicátých let minulého století dokonce bývala největší českou automobilovou značkou. Firma vznikla jako společný podnik První česko-moravské továrny na stroje v Praze a Ringhofferových závodů v roce 1907 pod názvem Pražská továrna na automobily. Právě na tento název a ostatně i místo výroby byly její vozy od roku 1909 pojmenovány Praga, podle latinského názvu české metropole. Dnešní Praga má už s tou původní společné jen jméno, vlastní ji společnost Praga Export, vývozce zbraní, založený v roce 2006 Petrem Ptáčkem. Dnes se firma orientuje na závodní a sportovní vozy, sesterská společnost Praga Aviation ale podniká i v oblastí letadel.

MTX

Název spjatý s českým supersportem MTX Tatra V8 nebo kabrioletem na bázi Škody Favorit odkazuje na společnost Metalex. Tu založili v roce 1969 Karel Jílek a Václav Bervid jako účelové zařízení, které se mělo zabývat metalizací, neboli povrchovou úpravu kovů. Vydělané investice následně společnost investovala do vývoje a výroby závodních speciálů, a to formulí, bugin nebo upravených aut pro rallye a okruhové závody. Právě od metalizace pramení i název Metalex, jehož zkrácením vznikla i známější zkratka MTX.

SOR

Mezi české značky patří také SOR zabývající se výrobou autobusů. Exoticky znějící jméno firmy působící v Libchavách u Ústí nad Orlicí má co do činění s původním názvem. SOR Libchavy vznikla privatizací Sdružení opravárenství a rozvoje, které vyrábělo a opravovalo zemědělskou techniku. V rámci privatizace se ale výrobní program přeorientoval na stavební a dopravní techniku, krátce nato se SOR zaměřil na autobusy. A ty od roku 1995 vyrábí dodnes.

Škoda

Historie názvů mladoboleslavské automobilky dnes fungující jako Škoda Auto je pestrá, vždyť se ostatně jedná o jednoho z nejstarších výrobců aut na světě. Historie továrny se začala psát v roce 1895, kdy byla založena společnost Laurin & Klement, která z původní výroby jízdních kol postupně expandovala i do světa motocyklů a automobilů. Firma byla pojmenována po svých zakladatelích, knihkupci Václavu Klementovi a strojním zámečníkovi Václavu Laurinovi.

Po letech expanze a úspěchu nastaly horší časy, které vyústily v prodej firmy kvůli hledání nového investora. Tak se automobilka v roce 1925 stala součástí plzeňského strojírenského koncernu Škoda (tzv. Škodovy závody) pojmenovaného podle průmyslníka Emila Škody. Následné automobily z Mladé Boleslavi kvůli této fúzi už nesly jméno Škoda podle nového vlastníka. Jednalo se ale jen o obchodní označení vozidel, sama mladoboleslavská automobilka se nazývala Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP).

Po znárodnění v roce 1945 se automobilový závod odtrhl od zbytku koncernu a přejmenoval na Automobilové závody, národní podnik (AZNP). Tento název mu zůstal po celou dobu socialismu, až po revoluci se postupně přejmenoval na Automobilový koncern Škoda, respektive Škoda, automobilová. Dnešní název Škoda Auto nese společnost od roku 1998. Na původní název ale stále vzpomíná, označení Laurin & Klement nesou luxusní verze jejích modelů.

Tatra

Název kopřivnického výrobce nákladních vozidel má skutečně spojitost se stejnojmenným pohořím na Slovensku. Když byl v roce 1919 ve Vysokých Tatrách testován tehdejší model U, nadchl hlavně místní svými schopnosti. Projel totiž náročnou trasu ze Štrby do Tatranské Lomnice, což v tehdejší době bylo opravdu něco. Na počest těchto schopností tak začala kopřivnická automobilka na svých vozech používat nápis Tatra, který se od roku 1920 ujal jako nová značka. Do té doby kopřivnické vozy nesly znaky NW, a to podle tehdejšího názvu výrobce Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Sama firma se na Tatru přejmenovala až později, v roce 1927, kdy podnik změnil název na Závody Tatra.

Velorex

Přezdívky velorexů, unikátních tříkolek s koženkovou karoserií, zná kde kdo, jména jako prchající stan, hadraplán nebo montgomerák není potřeba blíže představovat. Víte však, co vlastně značí samotné jméno Velorex? Jedná se o latinský výraz, který v překladu znamená král kol. Firma ho přitom začala používat až v průběhu výroby. Zpočátku svá díla nazývala Os-kar (přesmyčka z kára na ose), název Velorex přišel až v roce 1954 s modernizací původní tříkolky. Inovovaná verze se poznala podle střechy, která nově pokračovala i nad prostor nad motorem, zatímco dosud končila již za prostorem pro posádku.

Walter

Walter je další česká automobilka fungující v první polovině dvacátého století. Jednalo se o firmu Josefa Waltera, který se původně zabýval motocykly a tříkolkami. První auto vyrobil ve své továrně v Praze-Jinonicích v roce 1913. Výroba aut byla obnovena po první světové válce, některé modely byly licenčními fiaty. Po druhé světová válce ale tato automobilová značka končí, jen krátce v Jinonicích staví Aero Minor. Místo toho se továrna zaměřuje na výrobu leteckých motorů, které vyráběla už v meziválečné éře. Dnes už však „waltrovka“ neexistuje, na místech původního závodu dnes vzniká nová čtvrť s kanceláři a byty.

Wikov

Wikov je dnes už skoro zapomenutá značka, která ostatně jako výrobce aut fungovala jen několik let v meziválečné éře, kdy nabízela malosériová auta upravená na míru pro bohaté zákazníky. Primárně se však zaměřovala na zemědělské stroje, a to už od roku 1918, kdy vznikla sloučením prostějovských firem Wichterle a Kovářík fungujících již od konce devatenáctého století. Název Wikov vznikl právě spojením názvů předchozích společností.

Zetor

Také historie brněnského výrobce zemědělské techniky je spjato s armádní výrobou. Firma totiž vznikla po válce na základech Zbrojovky Brno. Právě na ni odkazuje i svým názvem, jméno vymyslel člen ekonomického oddělení Rostislav Sapák na jaře roku 1946, který zkombinoval první písmeno zbrojovky a zároveň její logo („Zet“) se slovem traktor (or), prvním dílem založené společnosti. Některé zdroje pak hovoří o spojení sousloví ZEmědělský trakTOR. Název se každopádně ukázal jako geniální, jelikož je krátký, výrazný a výstižný.

David Bureš
Diskuze (6)
26. 4. 2017 08:50
Karosa
Karosa není není žádná odvozenina od slova karoserie, jak se autor domnívá, ale velký zavřený kočár tažený koňmi. Chtělo by to si téma trochu nastudovat, než do světa vypustíte takovéto bláboly :no:
25. 4. 2017 22:04
Re: BARUM
Matador, nie Mitas

[odkaz]
Avatar - Dinar
25. 4. 2017 07:16
češtin
"... jméno Karosa, které neevokovalo nějakého „buržoaze,“ ale zdroj podnikání."

"... jméno Karosa, které neevokovalo nějakého „buržuje,“ ale zdroj podnikání."
Tak je to správně, slovo "buržoaz" neexistuje.
24. 4. 2017 21:11
To sú výmysly...
Aké tajomstvá, tieto fakty sú predsa dávno známe.
Avatar - wladyk
24. 4. 2017 20:57
BARUM
Když už jsme u původu názvů přidám ještě jeden. Není to název vozidla, ale souvisí s nimi. BARUM = BAťa - RUbena - Mitas (Mitas je u nás následníkem Michelinu)