Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její nejextrémnější speciály pro těžbu ropy a plynu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Kopřivnická automobilka ve spolupráci se specializovanými výrobci nástaveb vyrobila řadu vozidel pro těžbu ropy a plynu. Připomeňme si ty nejzajímavější včetně toho nejdelšího a nejtěžšího.

Tatra představuje jednu z nejslavnějších průmyslových značek v České republice. První automobil s tímto názvem, odvozeným od slovenských hor Vysokých Tater, vyjel z kopřivnické automobilky 29. března 1919.

Kořeny kopřivnické automobilky ovšem sahají až do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků, jehož tradici od roku 2013 udržuje společnost Tatra Trucks ve vlastnictví českých akcionářů.

Těžká nákladní vozidla značky Tatra jsou díky konstrukci podvozku a svým schopnostem v terénu tradičně spojena s využitím ve stavebnictví, těžařství, lesnictví i zemědělství a jejich služeb využívají i hasiči a armády. Pozornost v posledních letech pak stále více přitahují speciály určené pro těžbu ropy a plynu.

Společnost Tatra Trucks v současnosti nabízí svá vozidla pro účelové nástavby, které mají posloužit při těžbě ropy a plynu, s podvozky modulární koncepce a konfiguracemi od 4x4 až po 10x10, ale není pro ni problém dodat ani stroje s konfiguracemi podvozku 12x8, 12x12 nebo až 16x8 či 16x16.

Častým základem pro vrtací soupravy jsou podvozky s konfigurací náprav 8x8 a užitečným zatížením 28 tun, které mohou mít za dvoumístnou kabinou usazenu nástavbu se soupravou pro sondování struktury podloží s hloubkou vrtu do 1500 m u tvrdých podloží a do 1350 m u sypkých podloží.

Shodnou konfiguraci i užitečné zatížení mohou mít podpůrná vozidla vrtací soupravy s cisternami na vodu. Tatra Trucks ovšem nabízí jako základ pro cisternu o objemu 29.000 litrů podvozek 10x10 s užitečným zatížením 35 tun.

Vedle podvozků pro vrtací soupravy a cisterny nabídla společnost Tatra Trucks v rámci kategorie vozidel pro těžbu ropy a plynu i stroje pro dopravu trub. V tomto případě může být jako základ vnímán model T815-290R9T/280 s konfigurací podvozku 8x8, rozvorem náprav1 650 + 2 970 + 1 450 mm, sníženou kabinou řady 815 usazenou před přední nápravou a užitečným zatížením 20 tun.

Nejvíce pozornosti ovšem přitahují speciály s šesti a více nápravami, které jsou připravovány přesně podle specifických požadavků jejich budoucích provozovatelů a jimiž se společnost Tatra Trucks čas od času pochlubí.

V jejich případě může připomenout například speciál na bázi řady T 815-7 z roku 2014, který byl vyroben na základě požadavků italského výrobce vrtné soupravy. Základní požadavek ze strany klienta představovala nízká stavba vozidla a povinnost registrace celého kompletu do běžného provozu, i když s výjimkami ohledně celkové hmotnosti a rozměrů.

S ohledem na plnění legislativních požadavků na zatížení jednotlivých náprav byla zvolena konfigurace podvozku s šesti nápravami, dle přání zákazníka ve verzi 12x8. K pohonu byl použit vzduchem chlazený motor Tatra T3D-928.31 Euro 5 o výkonu 325 kW ve spojení se čtrnáctistupňovou převodovkou Tatra v provedení s elektronickým řazením Norgren.

Tatra T 815-7 v tomto konkrétním provedení má rozvor 2150 + 3660 + 1450 + 2000 +1650 mm a celkovou délku s nástavbou 17.650 mm. Šířka a výška vozidla je v mezích platné legislativy a činí 2500 mm, resp. 3980 mm.

Hmotnost kompletního vozidla se všemi provozními náplněmi a řidičem pak činí 54.825 kg. Dodržen byl požadavek na obrysový průměr zatáčení, který činí přesně 30 metrů, vnější stopový průměr zatáčení je pak 28 metrů.

Prozatím nejextrémnějším zástupcem značky Tatra mezi vozidly pro těžbu ropy a plynu, je v roce 2015 představený speciál s osmi nápravami a kabinou řady Force. Ten byl připraven jako nosič vrtné soupravy, kterou na něj namontoval německý výrobce Streicher Drilling Technology GmbH.

Rám tohoto vozidla s celkovou délkou 18.080 mm byl složen ze dvou částí, sešroubovaných v prostoru za třetí nápravou. Přední část byla výrobkem kopřivnické automobilky, zatímco zadní část dodala německá firma. Tatra je bez nástavby vysoká 2490 mm a 3000 mm široká. Obrysový poloměr zatáčení je 15,5 m, stopový 14,3 m.

Podvozek s konfigurací pohonu 16x8 odpovídal požadavkům klienta, ale společnost Tatra Trucks při jeho představení uvedla, že v případě zájmu je možné poskytnout vozidlo s pohonem všech kol, což představuje konfiguraci 16x16.

První tři i poslední tři řiditelné nápravy jsou odpruženy vzduchem a mají nosnost 10 tun. Prostřední dvojice náprav je odpružena kombinací vzduchových vaků a listových per s nosností až 16 tun v závislosti na použitých pneumatikách a požadované maximální rychlosti. V tomto konkrétním případě je uváděno maximální zatížení 14,7 tun.

K pohonu Tatry s osmi nápravami byl zvolen kapalinou chlazený vznětový vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32, který z objemu 32 litrů poskytuje výkon 839 kW a točivý moment 5143 N.m. Tyto maximální hodnoty jsou využívány pouze pro vrtnou soupravu, zatímco pro jízdu je výkon i točivý moment elektronicky snížen zhruba o polovinu.

Motor spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou Allison 8610 MR s retardérem. Točivý moment je prostřednictvím kardanu přenášen do tzv. distribuční přídavné převodovky. Ta je vybavena řazením pro pohon vrtné soupravy za využití plného výkonu motoru s výstupem ve své horní části nebo pro pohon samotného vozidla při sníženém výkonu, kdy je použit výstup ve spodní části převodovky.

Spodní výstup je prostřednictvím kardanu spojen s druhou přídavnou převodovkou integrovanou v nosné rouře podvozku, odkud jsou prostřednictvím děliče a mezinápravových diferenciálů poháněna kola první, druhé, čtvrté a páté nápravy. Obě přídavné převodovky byly vyvinuty ve společnosti Tatra Trucks a spolu s dalšími komponenty, vycházejí ze standardní převodovek pro modelové řady Phoenix a Force.

K výjimečným strojům značky Tatra patří i zástupce modelové řady Force typ 790R74 12x6.2, který byl představen rovněž v roce 2015 a byl určen pro převoz až osmnácti metrových trub v areálu německého výrobního podniku.

Tento šestinápravový exemplář má při celkové délce 13.700 mm rozvory náprav 2150 + 2600 + 1450 + 1500 + 1650 mm. Šířka vozidla je 2550 mm a výška bez nástavby 2035 mm. Obrysový průměr zatáčení činí 25 metrů, stopový pak 22,5 metru. Hmotnost podvozku dosahuje 15.720 kg, celkově technicky přípustná hmotnost je 66 tun.

Pohonnou jednotkou je zde vzduchem chlazený osmiválcový vznětový motor Tatra T3C-928.90 Euro 3 o objemu 12,7 l s přímým vstřikem paliva, který disponuje výkonem 300 kW a maximálním točivým momentem 2100 N.m. S touto pohonnou jednotkou spolupracuje šestistupňová automatická převodovka Allison a jednostupňový přídavný převod Tatra. Poháněna jsou kola první, třetí a čtvrté nápravy.

Podvozek s nápravami bez redukcí v kolech má řízení první, druhé, páté a šesté nápravy. Řízení dvojice zadních náprav od holandské společnosti VSE je hydraulické s elektronickým ovládáním a vazbou na natočení předních kol.

Prozatím posledním speciálně připravené podvozky pro vrtné soupravy z kopřivnické automobilky představuje čtveřice vozidel, z nichž tři byla představena koncem loňského roku a jedno v první polovině roku letošního.

V případě loňských vozidel se jednalo o dva podvozky se šesti a sedmi nápravami pro dostavbu německou společností Streicher. Třetí kus, opět šestinápravový, dostavěla vrtnou soupravou rumunská společnost Upet.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R73 63 328 12x8.2R/37A, který byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 80 německé společnosti Streicher, byl osazen vznětovým motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW a točivým momentem 2014 N.m, spolupracující se šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar CX-31 (5x PTO) a přídavnou převodovkou Tatra 1.30 TR 1,65.

Při celkové hmotnosti 63 t toto vozidlo, které se v letošním roce dočkalo dvojčete s modrou kabinou řady Force, dosahuje maximální rychlosti 62 km/h. Rozvory náprav jsou 2150 mm + 3660 mm + 1850 mm + 2200 mm + 1850 mm a obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 31 m.

Sedminápravový podvozek T 815-7C0R73 73 563 14x8.2R/29A, který byl určen pro dostavbu mobilní vrtné soupravy MD 150 německou společností Streicher, byl vybaven vznětovým motorem Caterpillar C-18 o výkonu 563 kW a točivém momentu 3303 N.m. V tomto případě byla použita šestistupňová automatická převodovka Allison M6620A (bez PTO) a přídavná/sestupná převodovka Tatra 1.30 TR 0,9469.

Při celkové hmotnosti vozidla 73 t je maximální rychlost 62 km/h. Rozvory náprav mají tyto hodnoty: 2150 mm + 2150 mm + 2860 mm + 1850 mm + 3200 mm + 1850 mm. Obrysový průměr zatáčení, včetně stožáru nástavby, je 32 m.

Šestinápravový podvozek T 815-7C1R78 70 328 12x8.2R/44A využila pro dostavbu mobilní vrtné soupravy rumunská společnost Upet. Toto vozidlo disponuje rovněž motorem Caterpillar C-13 s výkonem 328 kW a točivým momentem 2014 N.m ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou Caterpillar CX-31 (5x PTO).

Při celkové hmotnosti 70 t je u tohoto vozu maximální rychlost 50 km/h a rozvory náprav má 2150 mm + 4362 mm + 1450 mm + 2600 mm + 1650 mm.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - Barrichello
3. 7. 2017 14:05
Re: Exkurze
Dyt tam taky dělaj ročně 1-2 tisíce aut, tak to nebude linka jak někde kde chrlí ročně 200 000 aut, to je jasné. Tatru živí hlavně speciály na přímo objednávku, ne masová produkce vyráběná na sklad.
Avatar - Jopino
3. 7. 2017 10:13
Exkurze
Byli jsme se minulý rok podívat na výrobu nákladních vozidel v Kopřivnici. Překvapilo mě, jak je ta výrobní linka maličká. Vlevo montovna podvozků, tedy nosné roury a komponentů, uprostřed periferie, vpravo celky. Moc hezky se na to ale koukalo, působilo to na mě spíše jako kusovka, než sériová výroba. Co bylo fajn, že si člověk mohl prohlédnout nejen Phoenix, ale i vojenský či hasičský speciál, a to hodně z blízka. Závěrečná jízda na polygonu byla třešničkou na dortu. Geat, Tatra :yes:
3. 7. 2017 09:31
Re: Se
>:D >:D :yes:
Avatar - Hittman
3. 7. 2017 09:15
Se
divím, že Tatra ještě nemá hybrid nebo elektromotor pro pohon >:D >:D >:D