Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Martin Vaculík
Diskuze (33)
I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Pojďme se na příkladu Seatu Ateca, dvojčete karoqu, podívat, kam se vlastnosti menšího škodováckého SUV posunou.

Proč se karoq nejmenuje opět Yeti a proč není ani oficiálně vydáván za jeho přímého nástupce (tiskové zprávy mluví pouze o novém modelu), o tom můžeme jen spekulovat. Ano, yeti byl zejména z hlediska rodinného využití kompromis – s velmi krátkým rozvorem i zadním převisem nemohl nabídnout mnoho pohodlí vzadu ani velký zavazadelník.

S podvozkovými díly kompletně převzatými z druhé generace octavie měl jen omezené možnosti, jak uspokojit základní očekávání českých zájemců o zvýšený vůz – že bude lépe zvládat naše rozbité cesty.

Karoq je výsledkem komplexnějšího vývoje, nová platforma MQB si již nevynucuje tak blízkou technickou příbuznost jednotlivých modelů. Výrobce s ním tak chce přitáhnout i mnoho jiných zákazníků, pro které už je kodiaq moc velký a drahý. Jistě míří třeba na klientelu etablovaných Japonců Honda CR-V a Toyota RAV4. Základem jsou ale ti, kdo mají yetiho. Anebo o něm jen uvažovali, a než se stihli rozhoupat, přijíždí karoq.

K zákazníkům se dostane na podzim, ale jeho dvojče Seat Ateca se už v Kvasinách vyrábí. Je to technicky stejné auto, jehož odlišnosti spočívají v povrchových dílech karoserie, naladění podvozku a výbavě. V základních rysech je tak i srovnání ateky s yetim přenosné na karoq. Vnější i vnitřní rozměry se mohou lišit nanejvýš o pár milimetrů z designových důvodů.

Prostornost: Bude větší

Nová platforma MQB už jednotlivým modelům nevnucuje stejné podlahové plošiny. Zatímco yeti musel vystačit s rozvorem současné octavie, pro dvojčata Ateca a Karoq byl rozvor zvolen svobodně. I když je s hodnotou 2630 mm o 37 mm kratší než u současné octavie (která rozměry ční vysoko nad obvyklé poměry kompaktní třídy), proti yetimu to znamená 52 mm mezi nápravami k dobru. Z toho samozřejmě těží prostor pro posádku, zejména na zadních sedačkách. Nepohodlí vzadu bývá jednou z nejčastějších výhrad uživatelů vůči yetimu a ateca i karoq představují v tomto směru zlepšení.

Nová dvojčata jsou o 141 mm (ateca) či 160 mm (karoq) delší než yeti. Kromě delšího rozvoru je to dáno i prodloužením zadního převisu zhruba o deset centimetrů. Z toho těží zavazadelník, který má u seatu udávaný objem 510 l. Podobnou hodnotu spatříte i v technických údajích yetiho, ale vztahuje se k zadním sedačkám posunutým na doraz vpředu. A to už se na ně nevejdou ani děti. Lépe vypovídajících je tak 415 l při sedačkách posunutých vzad, a i to platí jen u aut bez rezervního kola. S ním má končící yeti zavazadelník jen 310 l. Ateca jej má v každém případě minimálně o sto litrů větší, v údajích karoqu čteme 521 l. Yeti je sice v zadní části spíše stísněný, zato příkladně variabilní – sedačky lze samostatně nejen posouvat, ale i sklápět či vyndávat. Ateca nic takového nemá. Ale nezoufejte, příplatkové provedení sedaček Varioflex má být jednou z hlavních odlišností karoqu proti atece. Objem zavazadelníku pak podle pozice sedaček kolísá mezi 479 a 588 l.

Rozměry Škoda Yeti Outdoor Škoda Karoq 4x4*
Délka (mm) 4222 4382
Šířka (mm) 1793 1841
Výška (mm) 1691 1605-1619
Přední převis (mm) 877 868**
Zadní převis (mm) 767 865**
Rozvor náprav (mm) 2578 2630
Objem zavazadelníku (l) 415-510 521
* Verze s pohonem předních kol má menší kola, nižší světlou výšku a vlečenou nápravu. Její rozvor se mění se zatížením vozidla – při provozní hmotnosti dosahuje 2638 mm. ** Údaje pro Seat Ateca.

Podvozek: Komfortnější, ale jen se čtyřkolkou

Yeti měl z octavie nejen závěsy kol, ale také pera a tlumiče i stejný zdvih kol. Na špatných cestách tedy nemohl pérovat lépe než octavia. Zdvih zadních tlumičů byl dokonce o 15 mm menší než u octavie s předním pohonem, protože tlumiče verze 4x4 musely dostat vnitřní dorazy, aby nevydávaly hluk při vyvěšení zadních kol v terénu. Yeti také jezdil na stejně velkých kolech jako Octavia II, s pohonem 4x4 jen obouval (společně s Octavií Scoutem) pneumatiky s vyšším profilovým číslem. Současná, třetí generace octavie má kola stále stejně velká jako druhá. Naopak nová SUV si polepšila, kola mají vždy větší. Čtyřkolky mají navíc při stejném profilovém čísle o stupeň větší šířku, tedy i vyšší gumu. Konkrétně na 17“ ráfcích měl yeti pneumatiky 225/50, zatímco ateca 225/55, což znamená nárůst průměru kol o 23 mm. A větší kola znamenají lepší předpoklady pro komfort.

Samozřejmě je to i věc naladění. Yeti byl sportovně tuhý, v zatáčkách překvapivě seděl, ale mnohým zkrátka chyběl komfort. Testovaná ateca na devatenáctkách není o moc pohodlnější, ale kolega Jirka Baborský, který se již svezl zamaskovanými prototypy karoqu, přísahá, že škodovácké dvojče je naladěno podstatně komfortněji. Zatímco yeti měl i ve verzích s pohonem přední nápravy víceprvkovou nápravu, karoq přejímá logiku octavie a předokolky mají nápravu vlečenou. Octavia má nezávislé zavěšení ještě pro motory nad 110 kW, takový je však v karoqu jediný a spojený vždy se čtyřkolkou.

V konstrukci podvozku není mezi starou platformou PQ34 a novou MQB zásadní rozdíl. Od drahého řešení s hliníkovým podmotorovým rámem a samostatnými elastokinematickými silentbloky předních ramen i yeti odešel v roce 2012. Od té doby už má také obyčejnou plechovou nápravnici a ramena s tuhými silentbloky. Překvapivě to moc nezhoršilo jízdní vlastnosti, pouze jsou u tohoto řešení výraznější sklony k vibracím volantu – stačí již lehce nevyvážená či nerovná kola. Na druhou stranu životnost bez servisního zásahu bývá u nové nápravy tak o polovinu delší (u staré vznikaly vůle právě v samostatném silentbloku). V tom se novinka od yetiho principiálně neliší.

V terénu: Neutrhne katalyzátor

Ateca má v technických údajích světlou výšku 176 mm pro verze s předním pohonem a 189 mm pro čtyřkolky. U karoqu výrobce zatím zveřejnil hodnotu 183 mm, přičemž i u něj musí platit, že čtyřkolky jsou vyšší. V každém případě proti modelu Yeti (s udávanými 180 mm) rozhodně není podvozek nižší. Vypovídá o tom i přechodový úhel, který je o sedm desetin stupně lepší, a to navzdory delšímu rozvoru náprav. Yeti na poměry kompaktních SUV překvapoval a verze s příplatkovou ochranou podvozku dokázaly posloužit i třeba lesákům a myslivcům. Hodně se mluvilo o tom, že delší novinka už nebude tak terénní. Z teoretických hodnot to nakonec má oporu jen v zadním nájezdovém úhlu, který logicky snižuje o deset centimetrů delší zadní převis.

Vlastnosti v terénu Yeti Outdoor Karoq
Světla výška 180 mm 183 mm
Přední nájezdový uhel 19,0° 19,9°
Zadní nájezdový uhel 32,0° 27,8°
Přechodový uhel 19,6° 20,3°

A v praxi? Pokud budeme srovnávat poslední dva ročníky yetiho (od května 2015) s oblíbenými motory 2.0 TDI, projedou asi ateca i kodiaq víc. Ke zmíněnému datu totiž yeti dostal nové motory Euro 6 (diesely se vstřikováním AdBlue), které se ale do staré karoserie nevešly bez úprav. Katalyzátor SCR pro snížení oxidů dusíku se musel nastěhovat pod auto, kde s ním původní návrh karoserie vůbec nepočítal. A tato drahá součást náhle tvořila nejnižší místo podvozku. Kus před ním a také velmi špatně chráněný proti poškození je vstřikovač AdBlue. Nová dvojčata Ateca a Karoq mají oxidační katalyzátor i filtr pevných částic kombinovaný s SCR v motorovém prostoru. Stejně tak citlivý vstřikovač i všechna potřebná čidla. Uvíznutí na břiše by tak měla přestát bez dalších škod.

Tahání vleku: Ještě ideálnější ideál

Jestli je nějaká schopnost Škody Yeti opravdu překvapivá, pak jsou to vlastnosti s těžkým vlekem. Díky krátkým převisům karoserie a tuhým tlumičům zadní nápravy se nenechává vlekem rozhodit a jede jako po kolejích. Jen 4222 mm dlouhý vůz smí (s motory 2.0 TDI a pohonem 4x4) tahat až 2100 kg. Že na tak těžký vlek, třeba plaťák s jiným vozem, nemáte řidičák? Ale máte. Pokud se totiž souprava vejde do celkových 4250 kg, nepotřebujete oprávnění B + E. Stačí vám takzvaný harmonizační kód B96, pro který si jen odsedíte tři hodiny v autoškole bez závěrečných testů.

Pokud měl yeti nějakou „vlekařskou chybu“, bylo to originální odnímatelné tažné zařízení. Člověk si musel kleknout na zem, ohnout se pod auto, vyndat záslepku a nasadit kouli do bajonetu. Záslepka se u půlky starších aut ztratila, do otvoru následně proniklo bláto s vodou a posypovou drtí, takže „kouli“ již nelze nasadit. Kdo ji pro jistotu nevyndával nikdy, už ji ani nevyndá – obvykle bývá dokonale přirezlá. V kufru novějších vozů Euro 6 také dost překážela – právě pod jejím držákem totiž bylo plnicí hrdlo AdBlue.

Ateca má tažné zařízení výklopné. Tlačítkem v zavazadelníku jej odjistíte a kopancem nohou zacvaknete do funkční polohy. Nevýhodou „fešáckého“ tažného je vysoká cena – u seatu za něj chtějí 20.900 Kč.

Brzdy: Větší ve všech verzích

Yeti může mít tři velikosti brzd. Základem jsou stařičké FS3 s kotoučem o průměru 280 mm. Třmen u nich nemá samostatný držák, destičky se opírají o výstupky těhlice. Nejčastěji tyto brzdy jezdívaly na fabiích a octaviích první generace. U testovaného yetiho z roku 2016 s motorem 2.0 TDI 81 kW a pohonem 4x4 jsme na ně koukali velmi překvapeně. Kdyby měl z výroby tažné zařízení, zřejmě by dostal větší. Dalšími alternativami byly brzdy FN3 s průměrem kotoučů 288 či 312 mm. Není nikde jasně řečeno, ke kterým motorizacím jaké brzdy patří. Závisí to i na převodovce (vozy s automaty jsou těžší) a další výbavě. Pokud doufáte, že na yetiho s malými brzdami namontujete větší, doufáte zbytečně. Levně to nejde. Brzdy FN3 mají konstrukci se samostatným držákem třmenu, jiná tedy musí být i těhlice – čep hlavy kola, v němž je nalisováno i ložisko s nábojem. Demontáží původní ložisko zničíte, musíte je přidat do seznamu dílů k výměně a jste rázem skoro na 30.000 Kč za materiál.

Nová dvojčata Ateca a Karoq už takové brzdové nespravedlnosti servírovat nebudou. Všechny varianty mají přední kotouče o průměru rovnou 312 mm, a to včetně nejslabších předokolek 1.0 TSI a 1.6 TDI.

Spotřeba paliva: Určitě poklesne

Yeti s kolmou zádí nikdy nebyl aerodynamický ideál. Ateca a karoq s mnohem splývavějšími siluetami krájí vzduch snadněji a to má na spotřebu paliva velmi pozitivní vliv.

Porovnání hmotnosti jednotlivých variant zatím není k dispozici. Když však z archivu vytáhneme skutečnou hmotnost plně vybaveného Yeti L&K 2.0 TDI 125 kW DSG Euro 5 z roku 2014 a porovnáme ji s testovaným Seatem Ateca 2.0 TDI 140 kW DSG Euro 6, zjistíme, že nový vůz je o 24 kg těžší (1589 vs. 1565 kg). Pozdější verze yetiho dovybavené SCR však tento rozdíl nejspíš dohnaly, takže je pravděpodobné, že karoq bude ve srovnatelných specifikacích o pár kil lehčí. Ale ne o tolik, aby to mohlo mít zásadní vliv na spotřebu paliva. Přece jen je to skoro o 15 cm delší auto. Naopak velmi zásadní vliv může mít fakt, že se motory pod kapotu vejdou s ideálním umístěním katalyzátorů hned za turbodmychadlo. V yeti musel motor často uměle zvyšovat teplotu výfukových plynů, aby SCR pod vozem pracovalo optimálně. Spotřeba posledních variant Euro 6 už tak mnohé zklamala (hlásili průměry i přes sedm litrů).

S novým modelem se u čerpacích stanic méně zdržíte i díky snazšímu doplňování AdBlue. Yeti má malou nádrž na 8,5 l umístěnou pode dnem zavazadelníku, kde se také doplňuje. Ateca a karoq mají nádrž už dvanáctilitrovou a činidlo se dolévá zvenku u hrdla palivové nádrže.

Co bude dál s modelem Škoda Yeti, na to nám odpověděl Vítězslav Pelc, tiskový mluvčí Škody Auto

Objednávání individuálních konfigurací modelu Yeti a Yeti Outdoor bylo minulý týden ukončeno. Stále jsou však k dispozici skladové vozy obchodníků v řadě výbav a motorizací. Skladových vozů je na domácím trhu aktuálně k dispozici kolem 600 kusů, avšak ještě se vyrábějí dealery i individuálně objednané automobily, tedy skladové vozy budou nadále k dispozici – do vyprodání zásob. Aktuálně se v továrnách realizují objednané kvóty. Výroba v závodě Kvasiny bude následně přecházet na produkci nového modelu Karoq (přechod plánován od 30. týdne 2017), výroba modelů Yeti určených pro evropský trh v závodě Nižnyj Novgorod (pro český trh jde o akční modely Trumf ve všech motorizacích) je plánována do konce srpna. Továrna bude následně realizovat výrobu vozů pro trhy převážně mimo EU (primárně Rusko). Kvóty pro český trh jsou nyní kompletně zaplněny.

Martin Vaculík
Diskuze (33)
29. 5. 2017 10:37
Rozvor
Rozvor není u Karoqu o 37 mm kratší, když Octavia má rozvor 2680 nebo 2686.
29. 5. 2017 10:26
Re: To byly nervy
Když už, tak dodejte i zbytek. "V českém prostředí bývají vozidla kategorie SUV s těmi terénními často mylně zaměňována. U SUV zcela nepřevládá ani ryze terénní ani ryze sportovní či užitná složka jejich použití - jsou navrženy tak, aby se mohly pohodlně pohybovat jak v městském prostředí tak mimo pozemní komunikace."
28. 5. 2017 19:57
Re: To byly nervy
".. SUV je zkratka pro Sport utility vehicle, tedy sportovní užitkové vozidlo.."
Např. Cadillac ESCALADE, Chevy TAHOE...eh? :-!
Avatar - JiRkA997CZ
28. 5. 2017 11:38
Re: To byly nervy
Odpůrci SUV, hmm, to budou ty pražáci podle kterých je SUV neekologický velký žrout paliva. Možná by to byl ještě Áda, ten je takovej nevypočitatelnej. Já proti SUV nic nemám, jen proti tomu, aby se za SUV považovala silniční obluda. K lidem - dost lidí si koupí SUV i když ho nepotřebuje a do "terénu" se podívá max když sjede kolem z krajnice nebo projede hlubší louží, takže asi tak.
28. 5. 2017 11:12
Re: To byly nervy
Srandu? Proč? Vždyť tady všichni odpůrci SUV tvrdíte, že si majitelé SUV zvyšují ego nebo kompenzují malého pindíka. Tak kde je ta hranice? Já mám sice o něco dražší, ale teď nevím, jestli jsem ještě normální jako majitel Dustera, nebo už si kompenzuji nějaké to mínus.