Ford Focus ST: První jízdní dojmy

Ford Focus ST: První jízdní dojmy

 
 
17.8. 2012 Jiří Červenka Jiří Červenka - jc.png

Nejnovější hot hatch od modrého oválu chce být spíš než řidičskou hračkou vyzrálým rychlým autem pro každý den. Na trhu se ale bude prosazovat těžko, i když schopnosti mu rozhodně nechybějí.

Početná komunita příznivců rychlých Fordů se po dvou letech opět dočkala. Nový Focus ST je však svojí technikou, pojetím i charakterem velmi odlišný od staršího jmenovce. Místo obdivovaného pětiválce dostal konfekční čtyřválec a jednoduchý interiér vyměnil za stylizovanou techno kabinu, poplatnou severoamerickému vkusu. Musí se totiž zavděčit řádově širšímu okruhu zákazníků než dosud.

Patrně už víte, že nejnovější ST stojí – stejně jako všechny aktuální verze modelů Focus a C-MAX – na nové globální platformě Fordu pro nižší střední třídu. Zatímco dosavadní modely Sport Technologies byly striktně evropskou záležitostí, napříště se mají prodávat po celém světě.

Nový Focus ST je poháněn čtyřválcem EcoBoost 2,0 l, známým už z větších modelů značky Ford. Zde je ale motor s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, přímým vstřikováním a turbodmychadlem Borg Warner naladěn na šťavnatějších 184 kW. Jak je u dnešních motorů s nízkotlakým přeplňováním obvyklé, křivka točivého momentu vrcholí už v 1750 ot./min. a zůstává na maximální hodnotě 340 Nm až do 4500 ot./min.

Při akceleraci na plný plyn však řídící jednotka Bosch MED17 zvýší dočasně plnicí tlak turbodmychadla, takže točivý moment naroste až na 360 Nm. Akustický handicap oproti bručícímu pětiválci pomáhá kompenzovat zvukovod, kterému Ford říká „sound symposer“ a který přivádí zvuk ze sání za přepážku motorového prostoru. Podobný trik už v minulosti s úspěchem uplatnil nejen Ford, ale i řada dalších výrobců včetně Porsche, které takto zatraktivňuje zvuk nové 911 nebo Panamery GTS.

Zatímco konkurence řeší přenos značné síly dnešních přeplňovaných dvoulitrů složitou konstrukcí přední nápravy s oddělenými těhlicemi a samosvorným diferenciálem, nový Ford Focus ST spoléhá na běžné vzpěry MacPherson. Má ovšem elektronickou uzávěrku diferenciálu, které Ford říká TVC (Torque Vectoring Control). Podobně jako u Golfu GTI tento systém v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a vynutí tak „přesměrování“ točivého momentu na kolo vnější.

Ford tomuto uspořádání očividně věří. Českou premiéru nového Focusu ST totiž naplánoval na autodrom v Sosnové. Těsná, původně motokárová trať s ostrými zatáčkami má dar probudit těžkopádnost a nedotáčivost i v mnoha zdánlivě agilních autech. Bude tomu tak i v případě zatím nejrychlejšího Focusu třetí generace?

Stejně jako předchozí model má i nový Focus ST jinou masku než pomalejší příbuzní – zmizel nechtěný efekt „pootevřené kapoty“, který je v souvislosti s aktuálním Focusem často zmiňován. Optická sada sestávající ze sportovně stylizovaných nárazníků, nástavců prahů a velkého zadního křídla sluší hatchbacku stejně jako pětidveřovému kombi.

Kokpit je pochopitelně stejně futuristický – a stejně stísněný – jako v ostatních Focusech třetí generace. Majitelé předchozího ST však naleznou jeden důvěrně známý prvek, trojici doplňkových přístrojů v samostatné kapličce nahoře na palubní desce. Budeme-li k sobě upřímní, teplotu oleje, tlak oleje a plnicí tlak turbodmychadla dnes během jízdy kontroluje málokdo, ale na dokreslení atmosféry je takovýto triumvirát řidičských přístrojů velmi účinný.

Předchozí Focus byl ze všech stran kritizován za příliš vysoko umístěná sedadla, ST s anatomickými sedačkami nevyjímaje. Tentokrát jsou Recara spuštěna níž k podlaze a po otevření dveří k sobě okamžitě strhnou pozornost svým výrazným anatomickým tvarováním, barevnými plochami a horizontálním vzorem na středním panelu sedáku i opěradla.

S usazením správné řidičské pozice není problém, v tak základních věcech Ford chyby nedělá. Sedíte nakrátko, s lokty v téměř pravém úhlu, levé chodidlo a ramena tvoří pevné opory, skrz které se budete při jízdě stabilizovat a vnímat chování auta.

Video

Po nastartování motoru se neubrání jistému zklamání ten, kdo doufal v sytý sportovní zvuk. Navzdory sympozéru je EcoBoost slyšet stejně málo jako jiné přeplňované benzínové motory. To má za následek i zkreslené vnímání akcelerace – před dlouhou levou zatáčkou na konci cílové rovinky v Sosnové se člověk najednou diví, kde nabral tolik rychlosti.

Brzdový pedál neposkytuje jasnou zpětnou vazbu, ale zpomalení je při důrazném sešlápnutí pořádné a ABS neobtěžuje unáhlenými zásahy, takže můžete udržet váhu auta na předních kolech a nechat lehkou záď, aby vás pomohla stočit do oblouku.

Podobně jako předchozí rychlé Fordy se Focus ST vždy mírně nakloní, aby vaší páteři předal informace o aktuálních silových poměrech na vnějších kolech, ale nerozhoupe se a srdnatě se snaží jet tam, kam ukazujete volantem – i když přitom třeba dost necitlivě akcelerujete už hluboko ze zatáčky. Systém TVC plní svoji úlohu svědomitě, nicméně opravdový samosvorný diferenciál by proměnil točivý moment ve zrychlení efektivněji a umožnil by řidiči mít více ze hry, jak říkají (tuším) sportovní komentátoři.

Navzdory tomu, že aspoň na dráze působí Focus ST jako komfortně odpružené auto, projevuje při změnách směru o poznání více agility než dřívější model s těžkým pětiválcem. Konstruktéři totiž uplatnili oblíbený trik svých kolegů z Alfy Romeo a osadili vůz velmi strmým převodem řízení. S pouhou jednou celou a osmi desetinami otáčky z rejdu do rejdu nemusíte přehmatávat ani při zatáčení za roh. Ford uvádí, že řízení má proměnný převod, ale okruh u České Lípy neposkytuje dostatečný rozsah zatáček a rychlostí, aby bylo možné posoudit jeho dopady v praxi.

Řazení je na trati typu Sosnové vysloveně volitelná disciplína. Můžete na posledních několik metrů cílové rovinky zařadit trojku, ale když se rozhodnete podržet motor na hranici červeného pole v 6500 otáčkách a uspořit tak desetiny, které by se jinak ztratily při dvojím řazení, nic moc se nestane. Nebo naopak, můžete na celé trati ponechat trojku a jediným místem, kde motor trochu zaváhá, bude ostrá levá v nejvzdálenějším (od cílové rovinky) bodu dráhy. Ani tam ale nezaškube řetězem, jen náběh rychlosti je první půksekundu poněkud pozvolnější, než dmychadlo nabere vzduch z plných plic.

Jinak motor způsobně koná, co se po něm žádá. Ostatně způsobnost, to je slovo, které sedí na chování Focusu ST vůbec nejlépe. Po první krátké zkušenosti se zdá, že své zákazníky bude hledat nikoliv mezi ortodoxními vyznavači žánru hot hatch, ale spíš u vyzrálejších řidičů, kteří hledají příjemné každodenní auto se suverénním potenciálem pro ty případy, kdy má člověk zrovna naspěch – nebo si chce prostě užít pěknou silnici, na kterou při služební cestě narazí. Zejména ve variantě kombi by Focus ST mohl být lákavou volbou řidičů, které flotilová politika zaměstnavatele neomezuje na turbodiesel.

Odsouzen k vzácnosti

Nehledě na fleetové politiky firem je ale Ford Focus ST předem odsouzen zůstat na českých silnicích velice vzácným zjevením. Oproti srovnatelné konkurenci je totiž výrazně dražší. Okolnostmi, které k tomu vedly, jsme se zabývali v článku Ford Focus ST na českém trhu od 856.000 Kč. Vynikající Renault Mégane RS přitom aktuálně pořídíte za 705.000 Kč a slabší, leč schopnostmi nadaný a ikonický Volkswagen Golf GTI stojí dokonce jen 698.900 Kč. Ford Focus ST kombi se pak při ceně 895.900 Kč ocitá v hladině dobře motorizovaných a vybavených manažerských kombi střední třídy.

Než se pustíte do tabulky, tapet a galerie, připomeňte si náš test divokého Fordu Focus RS

Ford Focus ST – Základní technické údaje a ceny na českém trhu
Verzehatchbackkombi
Převodovka/pohon6M/přední6M/přední
Zdvihový objem [cm3]20002000
Počet válců/ventilů4/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]184/-184/-
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]340/1750 (360/3000-4500)340/1750 (360/3000-4500)
Maximální rychlost [km/h]248248
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,27,2
Pohotovostní hmotnost [kg]13621386
Cena [Kč]856.000895.900
Ford Focus ST – Porovnání rozměrů karosářských verzí
Rozměrhatchbackkombi
Délka [mm]43624566
Šířka [mm]18231823
Výška [mm]14841505
Rozvor [mm]26482648
Objem zav. prostoru [l]316/1101476/1502
Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Ford Focus ST: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 



Ford Focus RS: Víte, kdy může jeho motor trpět vysokou spotřebou oleje? Ford Focus RS: Víte, kdy může jeho motor trpět vysokou spotřebou oleje?

V minulosti vždy platilo, že sportovní výkonné motory…

Ford Focus RS se loučí. Dlouho s námi nepobyl... Ford Focus RS se loučí. Dlouho s námi nepobyl...

Ford Focus RS Heritage Edition má představovat důstojné…

 



 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Dnes 17:36

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Hašek po remíze: Nemůžeme vždy hrát jako bychom si šňupli kokain

Hašek po remíze: Nemůžeme vždy hrát jako bychom si…

Čtyřikrát za sebou doma na jaře vyhráli, ale popáté brali jen bod. Bohemians po skvělé šňůře v horkém sobotním…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…