Ford Focus ST: První jízdní dojmy

Ford Focus ST: První jízdní dojmy

 
 

Nejnovější hot hatch od modrého oválu chce být spíš než řidičskou hračkou vyzrálým rychlým autem pro každý den. Na trhu se ale bude prosazovat těžko, i když schopnosti mu rozhodně nechybějí.

Početná komunita příznivců rychlých Fordů se po dvou letech opět dočkala. Nový Focus ST je však svojí technikou, pojetím i charakterem velmi odlišný od staršího jmenovce. Místo obdivovaného pětiválce dostal konfekční čtyřválec a jednoduchý interiér vyměnil za stylizovanou techno kabinu, poplatnou severoamerickému vkusu. Musí se totiž zavděčit řádově širšímu okruhu zákazníků než dosud.

Patrně už víte, že nejnovější ST stojí – stejně jako všechny aktuální verze modelů Focus a C-MAX – na nové globální platformě Fordu pro nižší střední třídu. Zatímco dosavadní modely Sport Technologies byly striktně evropskou záležitostí, napříště se mají prodávat po celém světě.

Nový Focus ST je poháněn čtyřválcem EcoBoost 2,0 l, známým už z větších modelů značky Ford. Zde je ale motor s proměnným časováním sacích i výfukových ventilů, přímým vstřikováním a turbodmychadlem Borg Warner naladěn na šťavnatějších 184 kW. Jak je u dnešních motorů s nízkotlakým přeplňováním obvyklé, křivka točivého momentu vrcholí už v 1750 ot./min. a zůstává na maximální hodnotě 340 Nm až do 4500 ot./min.

Při akceleraci na plný plyn však řídící jednotka Bosch MED17 zvýší dočasně plnicí tlak turbodmychadla, takže točivý moment naroste až na 360 Nm. Akustický handicap oproti bručícímu pětiválci pomáhá kompenzovat zvukovod, kterému Ford říká „sound symposer“ a který přivádí zvuk ze sání za přepážku motorového prostoru. Podobný trik už v minulosti s úspěchem uplatnil nejen Ford, ale i řada dalších výrobců včetně Porsche, které takto zatraktivňuje zvuk nové 911 nebo Panamery GTS.

Zatímco konkurence řeší přenos značné síly dnešních přeplňovaných dvoulitrů složitou konstrukcí přední nápravy s oddělenými těhlicemi a samosvorným diferenciálem, nový Ford Focus ST spoléhá na běžné vzpěry MacPherson. Má ovšem elektronickou uzávěrku diferenciálu, které Ford říká TVC (Torque Vectoring Control). Podobně jako u Golfu GTI tento systém v zatáčce přibrzdí vnitřní přední kolo a vynutí tak „přesměrování“ točivého momentu na kolo vnější.

Ford tomuto uspořádání očividně věří. Českou premiéru nového Focusu ST totiž naplánoval na autodrom v Sosnové. Těsná, původně motokárová trať s ostrými zatáčkami má dar probudit těžkopádnost a nedotáčivost i v mnoha zdánlivě agilních autech. Bude tomu tak i v případě zatím nejrychlejšího Focusu třetí generace?

Stejně jako předchozí model má i nový Focus ST jinou masku než pomalejší příbuzní – zmizel nechtěný efekt „pootevřené kapoty“, který je v souvislosti s aktuálním Focusem často zmiňován. Optická sada sestávající ze sportovně stylizovaných nárazníků, nástavců prahů a velkého zadního křídla sluší hatchbacku stejně jako pětidveřovému kombi.

Kokpit je pochopitelně stejně futuristický – a stejně stísněný – jako v ostatních Focusech třetí generace. Majitelé předchozího ST však naleznou jeden důvěrně známý prvek, trojici doplňkových přístrojů v samostatné kapličce nahoře na palubní desce. Budeme-li k sobě upřímní, teplotu oleje, tlak oleje a plnicí tlak turbodmychadla dnes během jízdy kontroluje málokdo, ale na dokreslení atmosféry je takovýto triumvirát řidičských přístrojů velmi účinný.

Předchozí Focus byl ze všech stran kritizován za příliš vysoko umístěná sedadla, ST s anatomickými sedačkami nevyjímaje. Tentokrát jsou Recara spuštěna níž k podlaze a po otevření dveří k sobě okamžitě strhnou pozornost svým výrazným anatomickým tvarováním, barevnými plochami a horizontálním vzorem na středním panelu sedáku i opěradla.

S usazením správné řidičské pozice není problém, v tak základních věcech Ford chyby nedělá. Sedíte nakrátko, s lokty v téměř pravém úhlu, levé chodidlo a ramena tvoří pevné opory, skrz které se budete při jízdě stabilizovat a vnímat chování auta.

Video

Po nastartování motoru se neubrání jistému zklamání ten, kdo doufal v sytý sportovní zvuk. Navzdory sympozéru je EcoBoost slyšet stejně málo jako jiné přeplňované benzínové motory. To má za následek i zkreslené vnímání akcelerace – před dlouhou levou zatáčkou na konci cílové rovinky v Sosnové se člověk najednou diví, kde nabral tolik rychlosti.

Brzdový pedál neposkytuje jasnou zpětnou vazbu, ale zpomalení je při důrazném sešlápnutí pořádné a ABS neobtěžuje unáhlenými zásahy, takže můžete udržet váhu auta na předních kolech a nechat lehkou záď, aby vás pomohla stočit do oblouku.

Podobně jako předchozí rychlé Fordy se Focus ST vždy mírně nakloní, aby vaší páteři předal informace o aktuálních silových poměrech na vnějších kolech, ale nerozhoupe se a srdnatě se snaží jet tam, kam ukazujete volantem – i když přitom třeba dost necitlivě akcelerujete už hluboko ze zatáčky. Systém TVC plní svoji úlohu svědomitě, nicméně opravdový samosvorný diferenciál by proměnil točivý moment ve zrychlení efektivněji a umožnil by řidiči mít více ze hry, jak říkají (tuším) sportovní komentátoři.

Navzdory tomu, že aspoň na dráze působí Focus ST jako komfortně odpružené auto, projevuje při změnách směru o poznání více agility než dřívější model s těžkým pětiválcem. Konstruktéři totiž uplatnili oblíbený trik svých kolegů z Alfy Romeo a osadili vůz velmi strmým převodem řízení. S pouhou jednou celou a osmi desetinami otáčky z rejdu do rejdu nemusíte přehmatávat ani při zatáčení za roh. Ford uvádí, že řízení má proměnný převod, ale okruh u České Lípy neposkytuje dostatečný rozsah zatáček a rychlostí, aby bylo možné posoudit jeho dopady v praxi.

Řazení je na trati typu Sosnové vysloveně volitelná disciplína. Můžete na posledních několik metrů cílové rovinky zařadit trojku, ale když se rozhodnete podržet motor na hranici červeného pole v 6500 otáčkách a uspořit tak desetiny, které by se jinak ztratily při dvojím řazení, nic moc se nestane. Nebo naopak, můžete na celé trati ponechat trojku a jediným místem, kde motor trochu zaváhá, bude ostrá levá v nejvzdálenějším (od cílové rovinky) bodu dráhy. Ani tam ale nezaškube řetězem, jen náběh rychlosti je první půksekundu poněkud pozvolnější, než dmychadlo nabere vzduch z plných plic.

Jinak motor způsobně koná, co se po něm žádá. Ostatně způsobnost, to je slovo, které sedí na chování Focusu ST vůbec nejlépe. Po první krátké zkušenosti se zdá, že své zákazníky bude hledat nikoliv mezi ortodoxními vyznavači žánru hot hatch, ale spíš u vyzrálejších řidičů, kteří hledají příjemné každodenní auto se suverénním potenciálem pro ty případy, kdy má člověk zrovna naspěch – nebo si chce prostě užít pěknou silnici, na kterou při služební cestě narazí. Zejména ve variantě kombi by Focus ST mohl být lákavou volbou řidičů, které flotilová politika zaměstnavatele neomezuje na turbodiesel.

Odsouzen k vzácnosti

Nehledě na fleetové politiky firem je ale Ford Focus ST předem odsouzen zůstat na českých silnicích velice vzácným zjevením. Oproti srovnatelné konkurenci je totiž výrazně dražší. Okolnostmi, které k tomu vedly, jsme se zabývali v článku Ford Focus ST na českém trhu od 856.000 Kč. Vynikající Renault Mégane RS přitom aktuálně pořídíte za 705.000 Kč a slabší, leč schopnostmi nadaný a ikonický Volkswagen Golf GTI stojí dokonce jen 698.900 Kč. Ford Focus ST kombi se pak při ceně 895.900 Kč ocitá v hladině dobře motorizovaných a vybavených manažerských kombi střední třídy.

Než se pustíte do tabulky, tapet a galerie, připomeňte si náš test divokého Fordu Focus RS

Ford Focus ST – Základní technické údaje a ceny na českém trhu
Verzehatchbackkombi
Převodovka/pohon6M/přední6M/přední
Zdvihový objem [cm3]20002000
Počet válců/ventilů4/44/4
Největší výkon [kW/ot/min]184/-184/-
Největší toč. mom. [Nm/ot/min]340/1750 (360/3000-4500)340/1750 (360/3000-4500)
Maximální rychlost [km/h]248248
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,56,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7,27,2
Pohotovostní hmotnost [kg]13621386
Cena [Kč]856.000895.900
Ford Focus ST – Porovnání rozměrů karosářských verzí
Rozměrhatchbackkombi
Délka [mm]43624566
Šířka [mm]18231823
Výška [mm]14841505
Rozvor [mm]26482648
Objem zav. prostoru [l]316/1101476/1502
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Ford Focus ST: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

Kompaktní hot-hatche od Fordu a Volkswagenu jsou…

Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě! Na Tour de France se ukázal speciální Ford Focus RS. Je jediný na světě!

Automobilka Ford je exkluzivním dodavatelem doprovodných…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…