Test Auto.cz

Škoda Octavia 1,2 TSI – Český Passat

18.2. 2013
Verdikt
 

Po devíti letech přichází zcela nová Octavia. Ve velkém testu představíme benzinový turbomotor 1,2 TSI.

Až se tomu nechce věřit, že druhá generace Škody Octavia přišla na trh před devíti lety – 3. května 2004 jsme jako vůbec první zveřejnili test tehdy nového modelu. Teď se nacházíme o generaci dál a máme za sebou online test z 12. února. S touto ochutnávkou nové Octavie jsme opět byli první, nemůžeme vás ale připravit o plnohodnotný test.

Exteriér

Design je hodně subjektivní záležitostí, některá fakta jsou ale nezpochybnitelná. Karoserie se natáhla o devět centimetrů na 4659 mm, rozvor se prodloužil ještě výrazněji. Po přidání 108 mm měří 2686 mm – právě to ale bude hlavní argument pro řazení mezi tzv. kompakty, kde je dnes standardem 2,65metrový rozvor.

obrázek [600 x 260]  

Přidaná délka velmi pomohla proporcím. Octavia vypadá dospěleji a elegantněji, výrazně tomu pomáhá i nové pojetí přídě. Geometrické tvary masky a světel mají jasně rozeznatelný tvar a zdravou špetku agresivity. Bez xenonových světel a černých mlhovek bude efekt samozřejmě poloviční, za vrcholné provedení designu Octavie by se ale nemuselo stydět ani takové Volvo.

Boční plochy zdobí několik prolisů, které ozvláštňují Kabaňův minimalistický design. Atypické zakončení linie oken nebo zadní světla, vzdáleně inspirovaná předchozím Audi A6, zase dokazují, že Octavia není navržená prvoplánově pro okamžitý efekt.

obrázek [600 x 357]  

Interiér

I když testujeme jeden ze slabších motorů, interiér patří téměř na špičku modelové řady. Těžko z něho můžeme posoudit, jak bude působit taková Octavia již od…, ale můžeme vyzkoušet skoro všechno, co tento model nabízí. Bylo by totiž jednodušší vyjmenovat chybějící výbavu, než vypočítat všechny příplatky.

Začněme hezky od designu. Ten se proti předchůdci radikálně zmodernizoval – něco si bere z Rapidu, něco ze Superbu a přidává pár detailů z Golfu (např. panel klimatizace nebo páčky pod volantem). Minulá Octavia byla sice tvarově progresivnější a měla bohatší zdobení palubní desky, ta nová ale může být nabitá nejmodernější elektronikou a navíc nechává víc prostoru pro nohy.

Bazar: Škoda Octavia I – Velký dům na malých základech

Z místa řidiče musíme ocenit umístění loketních opěrek i rozmístění všech důležitých ovládacích prvků. Přístup Simply clever k tomu přidává několik promyšlených drobností. Například reflexní vesta má svoji vlastní přihrádku pod sedadlem, takže neubírá prostor jinde. A kapsy ve dveřích jsou čalouněné kobercem, aby odložené předměty za jízdy neklepaly o holý plast.

obrázek [600 x 367]  

Výrazně se zlepšila vnitřní šířka, subjektivně víc, než naznačují naměřené tři centimetry. Škoda také zvětšila rozsah nastavení sedadla a současně s tím zmenšila rozměry sedáku a opěradla. Díky dobré ergonomii to ale komfortu sezení nevadí.

To samé platí i pro zadní sedadla. Sedák je sice krátký, jeho tvar a pozice nad podlahou ale zajišťují pohodlné usazení. Nejlepším příměrem je Audi A3, Octavia ale nabídne více místa pro nohy. Největším nedostatkem na zadních sedadlech tak zůstává prostor pro hlavu. Škoda sice mezigeneračně kousek přidala, liftback by si ale zasloužil ještě víc než výsledných 94 cm. Řešení nejspíše přinese v létě kombi.

Zavazadlový prostor o objemu 590 litrů je perfektně přístupný. Plocha o rozměrech 1040 x 1010 mm je možná až zbytečně velká, zkrácení zadního převisu by na využitelnosti auta příliš neubralo. V Mladé Boleslavi ale myslí na rodinné účely, takový kufr vystačí i na letní nebo zimní dovolenou. Když není zavazadelník zcela zaplněn, přijde vhod síťový program.

obrázek [600 x 390]  

Výbava

Málokdo si do nejvyšší specifikace Elegance přidá výbavu za dalších 245 tisíc, takto štědrá konfigurace nám ale dává možnost vyzkoušet skoro všechno, co Octavia nabízí. Nejdražší položkou je paket Traveller Assistant za 67.800 Kč, jeho hlavní součástí je navigace Columbus (samostatně 40.500 Kč) vybavená velkou dotykovou obrazovkou s perfektní grafikou, přesnými mapovými podklady a velmi rychlým procesorem. Ještě větším překvapením je další část balíčku, Intelligent Light Assistant, který velmi rychle a přesně přepíná na dálková světla. Z mainstreamových konkurentů se Škodě přibližuje jen Opel s jeho světly AFL+.

Naopak Lane Assistant, jak Škoda nazývá pomocníka pro jízdu v pruzích, už tak jednoznačný přínos nemá. Systém totiž zasahuje pomocí posilovače přímo do řízení, takže se elektronika pere s řidičem. Jako nejméně užitečné se ukázalo Rozpoznávání dopravních značek, které neumí vyhodnotit ukončení omezení na křižovatce. Nejčastěji ale stejně oznamuje omezený režim funkčnosti a tím ztrácí naše sympatie.

obrázek [600 x 383]  

Bezklíčové odemykání KESSY Škoda zatím nabízela až pro Superb, nová Octavia ho dostává ve výbavě Elegance standardně. Stále jde o jednoduchý systém, kdy zůstává klasický vystřelovací klíček a spínací skříňku na sloupku volantu nahrazuje startovací tlačítko. Po funkční stránce ale nelze mít výhrady.

Příplatkové audio Sound System podražilo o dva tisíce a dostalo branding Canton. Poměrně neznámá značka je ve skutečnosti největším německým výrobcem reproduktorů a pro Škodu dodala slušné ozvučení. Canton samozřejmě není žádný Harman Kardon, kvalita reprodukce ale šla mezigeneračně nahoru. Hlavně se zlepšilo usazení reproduktorů, takže při vysoké hlasitosti už nerezonují plasty ve dveřích.

Jedním z drobných Simply Clever řešení je zásuvka na 230 V, která se hodí například pro dobíjení notebooku.

obrázek [600 x 368]  

Motor

Při premiéře nové Octavie se spustila diskuse, jestli může být motor 1,2 TSI důstojným pohonem pro takové auto. Na takový poměr velikosti karoserie a malého objemu motoru jsme si stále pořádně nezvykli, ale fakta jsou jasná: nová generace zhubla o 35 kg a má lepší průběh výkonu. Tabulky technických údajů ji dokonce přiznávají o půl sekundy lepší sprint na stovku, který trvá přiměřených 10,3 sekundy.

Nový agregát má s tím stávajícím, vyráběným od roku 2009, společný jen název, objem a hodnotu maximálního výkonu. Z uživatelského pohledu novinka zostřila reakce na plynový pedál, motor je točivější a jízda s ním je zajímavější.

obrázek [600 x 368]  

Konstruktéři malému motoru nadělili hodně těžké zpřevodování, na dvojku dvanáctistovka vytáhne 100 km/h a při 130 km/h na nejvyšší, šestý převod točí pouhých 2800 min-1. Je nasnadě, že s takovým nastavením jdou dynamické ambice stranou a do popředí vystupuje nízká spotřeba. Octavia dokáže využít technické pokročilosti motoru i nízké hmotnosti karoserie a je opravdu úsporná: ve městě si vystačí s 6 až 6,5 l/100 km, mimo město s pěti litry a na dálnici při 130 km/h jsme odečetli průměrnou spotřebu 6,4 l/100 km.

Škoda Rapid vs. Fabia Combi 1,2 TSI: Test spotřeby

Druhou stránkou věci je ale již zmíněná dynamika. Při běžné jízdě mezi 1500 a 2500 otáčkami 1,2 TSI připomíná klasickou atmosférickou šestnáctistovku. To je nakonec i jejím smyslem, tento první dojem by ale mohl vytvořit špatný odhad skutečného potenciálu. Stačí totiž podřadit a malý turbomotor se rychle a dravě rozjede do otáček maximálního výkonu, mnohem živěji než v minulé generaci. Mimochodem, přes tachometrovou dvoustovku se auto dostane, když na šestku točí 4250 min-1, takže nejvyšší dosažitelná rychlost odpovídá maximu výkonu. Možnosti motoru se využívají efektivně, ale opravdu do posledního kilowattu.

Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti
Motor1,2 TSI/77 kW
Převodovka6° manuální
Zrychlení
0-60 km/h [s]5,4
0-100 km/h [s]12,3
0-130 km/h [s]21,0
Max. přetížení při zrychlení [g]0,45
Pružnost
60-100 km/h na 4. stupeň [s]9,6
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s]14,3 / 19,9
Brzdy
Brzdná dráha 100-0 km/h [m]45,0
Max. přetížení při zpomalení [g]0,98
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách

Podvozek

Už rok se v Čechách a na Moravě živě diskutuje o zjednodušení podvozku nové Octavie. Škoda ve všech běžně žádaných verzích vsadila na jednodušší, tedy lehčí a výrobně levnější, zadní zavěšení s torzní příčkou a vlečenými rameny. Oproti předchozí Octavii je to ústup z multilinkové slávy, jenže vlečenou nápravu dnes najdeme u většiny kompaktních hatchbacků, ale i u takové Lancie Delta nebo Renaultu Laguna.

Mezigenerační zjednodušení by se nemělo v praxi projevovat, skutečnost je ale jiná. Pro využitelnost auta není torzní příčka žádným limitem, když se ale spojí s přípravou pro vysoké zatížení nákladem a přidají se velká 17palcová kola, výsledek má k ideálu daleko. Nejvíc je to zřejmé v nízkých rychlostech, když se ve městě od zadních kol ozývají dunivé zvuky. Co se týká mechanického komfortu, ten překvapivě vůbec netrpí, ale nízkofrekvenční ozvěna tvoří akustickou kulisu všude mimo zcela hladký asfalt.

obrázek [600 x 338]  

Většinu testu absolvovala Octavia s minimální zátěží a tím se projevil další neduh nového podvozku. Vlečená náprava se z konstrukční podstaty nevyrovná směrové stabilitě multilinku, zvlášť pokud je dimenzovaná pro převoz těžkého nákladu. Když se přidá nízká provozní hmotnost a lehký motor v přídi, výsledkem drobná směrová nestabilita. Vůz sice jede stále přímým směrem, svým chováním si ale říká o pevnější uchopení volantu.

TEST Škoda Octavia RS 2,0 TSI vs. Octavia Combi RS 2,0 TDI

V zatáčkách jdou naopak jakékoliv pochybnosti stranou. Na poměry kategorie rodinných aut je ovladatelnost příkladná, tady se z lepšího rozložení a obecně nízké hmotnosti stává jasná výhoda. Octavia zbytečně nedělá ramena, naopak hrozící nedotáčivost na sebe s velkým předstihem decentně upozorní. Auto se snadno, ale bez přehnané jistoty nebo naopak nepříjemného pohupování, skládá ze zatáčky do zatáčky, takže i navzdory minimální zpětné vazbě v řízení podvozek Octavie s řidičem dobře komunikuje. Stabilizační systém ESC ponechává řidiči značnou volnost, v rizikových situacích ale krátkým razantním zásahem auto zkrotí a včas upozorní na jeho limity.

obrázek [600 x 355]  

Na 16palcových kolech (standard od výbavy Ambition Plus) Octavia nepochybně ztratí část ovladatelnosti, výměnou nejspíš přidá více komfortu na nerovnostech.

Ceny

Při příchodu nové generace bývá v posledních letech zvykem držet ceny na úrovni té předchozí. U Octavie to v zásadě platí také, například TSI o výkonu 77 kW ve výbavě Ambition Plus vychází o sedm tisíc dráž než předchozí model. Novinka má ale vyšší standard – jezdí na 16palcových kolech, má vyhřívání předních sedadel a navíc i kolenní airbag, který druhá Octavia vůbec mít nemohla. Navíc je většina příplatků levnějších než dřív, takže v ukázkové konfiguraci v tabulce vychází nový model nakonec o 20 tisíc levněji.

Cenové srovnání Škoda Octavia - nová versus stará
ModelOctavia IIIOctavia II
Motor1,2 TSI 16v/77 kW1,2 TSI 8v/77 kW
VýbavaAmbition PlusAmbition Plus
Základní cena [Kč]429.900,-422.900,-
Bluetooth hands-free3.500,-12.200,-
Centrální zamykání s DOSS
El. stahování oken vpředuSS
El. stahování oken vzadu5.000,-5.100,-
KlimatizaceSS
Kolenní airbagS-
Litá kola R16S6.000,-
Metalický lak13.200,-13.200,-
Navigace Amundsen16.000,-21.400,-
Palubní počítač MFASS
Parkovací senzory vzadu9.000,-10.000,-
Přední mlhovkySS
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadelS6.100,-
Vyhřívání zpětných zrcátekSS
Zadní stěrač2.700,-2.800,-
Cena při shodné výbavě [Kč]479.300,-499.700,-

Závěr

Je zřejmé, že Octavia není dokonalé auto, to ale ani není její ambicí. Svůj účel – nabídnout za rozumné peníze hodně prostoru a bezstarostné svezení – plní bez výhrad. Hlavní problém je hluk od zadní nápravy, právě ten bude nejpádnějším protiargumentem. Dynamické schopnosti motoru, spotřeba paliva ani ovladatelnost totiž žádný důvod ke kritice nenechávají. Pokud nejde o emoce, ale o každodenní fungování, je Octavia prostě takový Passat – v něčem lepší, v něčem horší, ale hlavně náš, český.

obrázek [600 x 391]  

První cena vozu334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací364.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Active)
Základní cena testovaného vozu469.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků714.900 Kč (1,2 TSI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Komfort odpružení, směrová stabilita
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení
  • Výrazné zlepšení vlastností motoru 1,2 TSI
  • Nejlepší asistent dálkových světel mezi konkurenty

Minusy

  • Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
  • Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,2 TSI

Cena v základní výbavě: 364 900 Kč Cena v testované výbavě: 714 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací senzory vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, rádio s CD a zdířkou pro SD karty, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá kola R16, multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus v hodnotě až 21 600 Kč: 17" kola z lehké slitiny, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací senzory vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-)
Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, infotainment navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujedce (+30.000,-), paket Green tec (+2.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anteénou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket (+1.000,-), potah sedadel Alcantara/kůže (+35.200,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+3.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-)

Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky Rusko omezuje dovoz české drůbeže. Obává se ptačí chřipky

Ruská zemědělská inspekce dnes zavedla dočasné omezení…

Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc Počet exekucí klesl. Stále jich jsou ale stovky tisíc

Počet nově zahájených exekucí v roce 2016 proti…

Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity Lesům ČR klesl zisk. Může za to kůrovec a jiné kalamity

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) loni klesl…

Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko Čínská nákupní galerie Aliexpress dobývá Česko

Počet transakcí platební kartou mBank narostl na…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,2 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.4 / 4.9
Emise CO2:114
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / -
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1230 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

 




Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy

Martin Semerád hlásí po čtyřleté pauze comeback. Nebudeme…

Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

 



 
Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Škoda Vision-E poprvé naživo: Těšme se na exkluzivní budoucnost! (+video)

Dnes 08:00

Za čtrnáct dní se světem rozletí snímky konceptu Vision-E. My jsme si ho včera dopoledne prohlédli přímo v Mladé Boleslavi.




Blesk.cz

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to není dobrá zpráva

Komentář: Britové spouštějí brexit. Pro Čechy to…

Velká Británie dnes oficiálně začne, co si Britové odhlasovali už loni v červnu: odchod z EU. Nikdo sice zatím…

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na ní nebezpečné bakterie

Uvařená rýže vás může otrávit. Doktor: Množí se na…

Pokud si navaříte velké množství rýže a část si necháte „na potom“, může vás postihnout otrava jídlem. Je to…

 

iSport.cz

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět, smutní slovenská hvězda

Dojemné loučení se Strachovou! Budeš mi chybět,…

Mají toho hodně společného. Obě už s třicítkou za zády, obě šťastně vdané, obě překonaly spoustu zdravotních i…

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na dně, tvrdí legenda Mašek

ANKETA před derby: Silná stránka Sparty? Že je na…

V pořadí 287. derby mezi Slavií a Spartou klepe na dveře. Už v neděli se chystá fotbalový svátek v rámci 22.…

 

Reflex.cz

Babiš to dal bez Andreje

Babiš to dal bez Andreje

Ministr financí Andrej Babiš jde, jak je ostatně jeho zvykem, s lidem. Sotva se rozjela EET, už se začalo v…

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Meteorologové uznali nový typ mraku, pojmenovali ho „Drsňák“

Je to jako když vzhlédnete do rozbouřeného moře. Shluky oblaků jsou malé a pravidelné a působí místy až děsivě.…