Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS 3 sedan – Legenda pod kapotou, radost za volantem

Stanislav Kolman
Diskuze (121)

Sportovní sedany žijí! Ten nejmenší od Audi má 2,5litrový pětiválec s výkonem 400 koní a famózní zvuk.

Design, interiér


V nedávném testu crossoveru Kia Stonic jsem vzpomínal, jak móda malých SUV pohltila zákazníky a tím i samotné automobilky. V poslední době se zdá, že se sportovními sedany je to přesně naopak. Ohlédnutí za testy z nedávných týdnů dokládá, že doba přeje hlavně ostrým hatchbackům – Honda Civic Type R, Ford Focus RS vs. VW Golf R či Seat Leon Cupra.

Některé automobilky (zejména ty německé) však při životě udržují i zmiňované sedany, které jsou určeny pro čirou radost z jízdy. Vedle BMW a Mercedesu jde o Audi, kde nejkompaktnějšího zástupce kategorie ztělesňuje RS 3 limuzína. Závěrečné slovo pramení z faktu, že Němci takto označují každou tříprostorovou karoserii.

Pravda, že i tento vůz se k nám dostával s porodními bolestmi. Původně byl určen zejména pro čínské a americké trhy, nakonec jej automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku nabídla i Evropanům, kteří tak z ostře střižených A3 mohou vybírat ze Sportbacku a právě sedanu. Obě varianty jsou navíc osazeny 2,5litrovým pětiválcem TFSI, jenž se v kategorii od dvou do dvou a půl litru pravidelně umisťuje na první příčce v soutěži Mezinárodní motor roku.

Každá sranda něco stojí

Ve spojení s vozy Audi se ve velkém hovoří o dvou tématech - image a cena. Ingolstadtská značka si za své kousky nechá velmi dobře zaplatit a nejinak je tomu v případě RS 3.

Již na první pohled je vám jasné, s čím máte tu čest. Identitu vozu prozrazuje rozrostlá přední mřížka s odznakem modelu a dodatkem quattro, jež doplňují přimhouřené LED světlomety a přední nárazník RS. Zadní partie se od standardního provedení liší podstatně méně, poznávacím znamením jsou dvě koncovky výfuku a sportovní difuzor.

Boční pohled už ostré ambice automobilu prozrazuje zcela minimálně. Devatenáctipalcová kola s pětiramenným designem a pneumatikami 235/35 obdržíte již v základu. Za příplatek 19.800 Kč dostanete litá kola se stejným rozměrem v titanově šedé barvě s obutím o rozměrech 255/30 vpředu a 255/35 vzadu. Kola dělají auto a u RS 3, které je ve srovnání s konvenční „trojkou“ posazeno o 25 milimetrů níže, to platí dvojnásob.

Zavazadelník pojme 315 litrů, což je o 20 l méně než u sesterského Sportbacku. Variabilitu zadního prostoru umocníte dělenými sklopnými opěradly v poměru 40:20:40, což je další z příplatkových prvků Audi a stojí 9.600 Kč.

Uvnitř Audi ničím nepřekvapí, ale už první usazení napoví, že je to vlastně dobře. Vnitřní prostor působí čistým a uhlazeným dojmem. Začněme pečlivě uschovaným infotainmentem MMI, jenž se umí elegantně ukrýt do středu palubní desky a jediným stisknutím tlačítka se zase vrátit zpět. Systém je součástí základní nabídky, ale budete-li chtít i navigaci a otočný ovladač na středové konzole zvaný touch, vzroste celková částka za vůz o nemalých 70.300 Kč. V ceníku námi testovaného exempláře jde o vůbec nejvyšší příplatek ze všech.

Na oplátku se displej odmění vydařeným zpracováním obrazu, hbitými reakcemi a hlavně intuitivním ovládáním prostřednictvím již zmiňovaného ovladače. Ani výběr jízdního režimu není žádná věda, byť oproti některým konkurentům je uschován důkladněji. Nevyberete si jej totiž obdobným prvkem na středové konzole (ono by tu pro něj ostatně ani nebylo místo), ale akci vyvoláte stiskem tlačítka vlevo od aktivace výstražných světel a výběr dokonáte na displeji infotainmentu.

I dále je to stará známa písnička, kulaté výdechy topení, nastavování světlometů u levého kolene, mechanické ovladače teploty hned nad voličem samočinné převodovky. Ergonomicky není interiéru co vytknout. V dolní části zploštělý volant doprovází odznak RS, tlačítka pro ovládání hudby a dalších nezbytností a samozřejmě páčky pod ním. Všimněte si elegantního balení volantu z alcantary na bocích, jeho skvělé držení jen napomáhá vyššímu komfortu při řízení.

audi testy nizsistredni sportovni audi testy nizsistredni sportovni  

Sezení obstarávají sportovní sedačky v jemné kůži Nappa, v nichž se ideální pozice hledá sama. Mají integrované opěrky hlavy a za 11.900 Kč se v chladných zimních dnech umí vyhřívat. Jelikož v tomto autě nemá levá noha co na práci, je jí k dispozici bohatý prostor pro odpočinek vedle pedálů. Tyto prvky jsou v případě RS 3 již ve standardu z ušlechtilé oceli. Když jsem si se 176 centimetry udělal pohodlí za volantem, přesvědčoval jsem se o prostornosti vzadu. Není tu sice místa na rozdávání, snižující se střecha si se vzdušností nad hlavou netyká a rezerva pro nohy je také tak akorát. Pravdou je, že na rozvoru 2631 milimetrů toho v Ingolstadtu asi více vykouzlit nemohli.

A čím dalším lze ještě za nějaký ten peníz navíc atraktivitu auta zvýšit? Tak třeba nabíjecím boxíkem na telefon (9.600 Kč), karbonovými dekoracemi (22.600 Kč), prémiovými interiérovými prvky mono.pur (8.200 Kč) či prostým zatmavením zadních oken (7.100 Kč). Klasické budíky pak vystřídá virtuální kokpit za 8.800 Kč a hudbu z luxusního audiosystému Bang & Olufsen si můžete dopřávat za příplatek 22.300 Kč.

Motor, jízdní vlastnosti


Já, legenda

Srdcem vozu je inovovaný 2,5litrový pětiválec TFSI, jenž v posledních letech pravidelně triumfuje v kategorii od dvou do dvou a půl litru soutěže Mezinárodní motor roku.

Přeplňovaná jednotka s chlazením plnícího vzduchu využívá kombinaci přímého vstřikování a nepřímého do sacího potrubí. Ve srovnání s předchůdcem je agregát o 26 kilogramů lehčí a maximální výkon 294 kW nabídne v rozmezí od 5800 do 7000 otáček. Nejvyšší točivý moment 480 N.m pak přichází v pásmu od 1700 do 5850 otáček.

Jednotka se stejně jako v případě sesterského Sportbacku páruje s pohonem všech kol quattro s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS. Převodovým ústrojím je sedmistupňový S tronic kooperující s dvojitou spojkou se dvěma mokrými vícelamelovými spojkami.

audi testy nizsistredni sportovni audi testy nizsistredni sportovni  

Přední náprava sází na zavěšení kol McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny, vzadu nalezneme čtyřprvkové zavěšení s nezávislým odpružením. O zastavení devatenáctipalcových kol se stará dvouokruhový systém s kotoučovými brzdami vpředu (370x34 mm) a vzadu (310x20 mm). Za příplatek 131.200 Kč můžete sáhnout po alternativě v podobě brzd keramických.

Ta akustika!

Kdy řidič poprvé skutečně pozná, že nesedí v jen tak ledajakém kompaktním sedanu? Po nastartování! Zvuk je doslova brutální, ať už zůstáváte v jízdním režimu komfort, nebo přepnete do dynamického s ještě ostřejšími vlastnostmi. Stačí stisknutí startovacího tlačítka a hromobití se line široko daleko. Přál bych vám tohle zažít v uzavřených podzemních garážích, které máme v redakci. Se sportovními výfuky (za příplatek 24.000 Kč) je to masakr, mráz mi běhá po zádech ještě teď!

U voliče jízdních režimů ještě zůstaňme. Ruku na srdce, RS 3 je auto postavené pro požitek za volantem a skutečnou sportovní jízdu. Je tu sice k dispozici „nejklidnější“ režim komfort, ale ani v něm se na pohodlí příliš nehraje. Alespoň ne na českých okreskách, kde se co kilometr musíte vyhýbat všemožným výtlukům. A když už náhodou nějaký přehlédnete, podvozek na devatenáctkách dá o nespokojenosti vědět nepříjemným rázem.

Euforie nastává v momentě, kdy narazíte na trasu s nedávno položeným kobercem. Přepínám do dynamického režimu a okamžitě je cítit rozdíl. Kdepak, tohle není jako v ostatních rádoby sportovních autech, kde rozdíl začíná a končí zvýšením reproduktorového projevu. Akustika vozu je ještě o level lepší, ale hlavně se mění chování převodovky a citlivost plynového pedálu. Stačí jej lehce pošimrat a už cítíte těch 400 nervózních koníků, kteří jen čekají na pokyn.

Objevuje se rovinka a není na co čekat. Posílám plynový pedál až k podlaze a čekám, co se bude dít. Drobná časová prodleva ještě umocňuje napětí, ale vůz záhy vystřelí jako šíp, vtáhne mě do sedačky a nutí držet volant pevně sevřený. Blíží se první utažené zatáčky a v první chvíli se zdá, že jsem to s rychlostí nájezdu trochu přehnal. Zatáčím, jak jen to daná situace dovolí a čekám... a hle, ono to vyšlo. Řízení ostrého sedanu je nejen poměrně citlivé, ale hlavně nesmírně přesné a elektronika v tom řidiče rozhodně nenechá vykoupat.

V dalších úsecích už si dávám pozor, ale stejně mám na tváři úsměv malého dítěte. Řítíte se do zatáčky a než se stačíte vzpamatovat ze skvělého držení auta, už ji opouštíte s plynovým pedálem přilepeným k podlaze. Je jedno, jestli v RS 3 zrychlujete z klidu, 50 nebo 130 km/h. Tohle auto totiž vzhledem k aktivitě v širokém pásmu otáček předvede neuvěřitelnou akceleraci z takřka jakékoliv rychlosti.

audi testy nizsistredni sportovni audi testy nizsistredni sportovni  

Maximální rychlost vozu je tak jako tak omezena, ale za příplatek 42.300 Kč posune Audi limit na 280 km/h. Neměl jsem možnost jej vyzkoušet na uzavřených silnicích, takže jsem se k absolutnímu vrcholu bohužel nepřiblížil. Ale co si budeme povídat, hrátky na klikatých silnicích nahoru dolu jsou stejně o ranec zábavnější než rovná sterilní jízda vysokou rychlostí.

Samočinné ústrojí S tronic pracuje přesně podle představ. V komfortním režimu dokáže být kliďasem pomáhajícím k relativně úsporné jízdě, ale na holičkách nenechá ani při skutečném sportování. Zběsilé a chaotické podřazování při troše akcelerace? Kdepak. Tahle převodovka si s ostrou jízdou a hlavně dynamickou pohonnou jednotkou skvěle rozumí. A když už dáte přednost řazení prostřednictvím páček, reakce jsou okamžité.

Příjemným faktorem je i samotná spotřeba paliva. Kdo by čekal, že s 2,5litrovým pětiválcem bude nemožné zlomit hranici deseti litrů na sto kilometrů, ten by se šeredně pletl. S RS 3 se totiž při snaze o ekonomickou jízdu můžete klidně pohybovat kolem osmi. Záměrně píšu „můžete“, protože se všemi těmi řehtajícími koníky pod kapotou je zatraceně těžké opouštět obec rychlostí 50 km/h a namísto rychlého vystřelení vstříc dobrodružství zrychlovat s klidem a konstantně. Když budete jezdit stylem brzda plyn, nemůžete se nechat překvapit apetitem 12, ale klidně i 15 litrů. S nádrží o objemu 55 litrů tak zkrátka musíte počítat s tím, že zastávka na benzinkách budou trochu častější.

Závěr


Závěr

Týdenní soužití s RS 3 patřilo jednoznačně mezi nejatraktivnější testovací dny v roce. Jde o sporťák s legendárním motorem, bravurními jízdními vlastnostmi, a když na to přijde, dokáže jezdit za málo a posloužit i vícečlenné rodině. Na to však nespoléhejte ve velkém, jelikož podvozek opravdu není připraven na nedostatky tuzemských silnic a pokud vaše cesty na podobných trasách převažují, budete za volantem jinak parádního auta spíše trpět.

Nabízí se otázka, proč dát přednost sedanu před hatchbackem, když ten v jiném karosářském balení nabízí totožnou techniku a navíc je o 42.000 Kč levnější. Troufám si tvrdit, že v tomto případě je to spíše otázka vkusu daného zákazníka. Osobně bych sáhl po sedanu, už kvůli tomu, že je to méně tradiční sporťák než všudypřítomné hot-hatche.

Cenu netřeba detailně rozebírat. Audi si na zpracování svých vozů dává záležet a nechá si za ně i dobře zaplatit. RS 3 startuje lehce nad milionem a půl, ale vzpomeňme, že již v základu jde o vůz s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a košatou výbavou. Příplatkové položky už jsou v drtivé většině kroky k absolutnímu rozmazlení, testovaná konfigurace přijde na 1.890.400 Kč. Ale pokud vám takový balík peněz nebude líto utratit, vězte, že tento ostrý sedan nebude špatnou investicí.

audi testy nizsistredni sportovni audi testy nizsistredni sportovni  






Nejlevnější verze modelu 660.900 Kč (1.0 TFSI/85 kW)
Základ s testovaným motorem 1.511.900 Kč (2.5 TFSI/294 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.511.900 Kč (2.5 TFSI/294 kW)
Testovaný vůz s výbavou 1.890.400 Kč (2.5 TFSI/294 kW)

Plusy

  • Skvělý motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Spotřeba paliva
  • Zpracování interiéru

Minusy

  • Pro naše silnice opravdu tvrdý podvozek
  • Drahé příplatky

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (121)
Audi RS 3 sedan
Cena základní sestavy 1 511 900 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola, 8 reproduktorů, automatická regulace sklonu světel, dálkové zamykání, červeně lakované brzdové třmeny, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná okna vpředu a vzadu, LED světlomety, MMI radio plus, nastavitelný omezovač rychlosti, pedály a opěrka z ušlechtilé oceli, podsvícené hliníkové nástupní lišty, potahy v kůži Nappa, bluetooth, sada na opravu pneu, vyhřívaná vnější zrcátka, vyhřívané ostřikovače čelního skla, paket matně leštěných prvků, paket pro odkládací a zavazadlový prostor atd. Kč
Cena testované sestavy 1 890 400 Kč
Výbava testované sestavy 19“ litá kola (19.800 Kč), Advanced key (11.600 Kč), Hold assist (2.300 Kč), box na telefon (9.600 Kč), virtual cockpit (8.800 Kč), audiosystém Bang & Olufsen (22.300 Kč), dekorace Carbon (22.600 Kč), LED světlomety Audi Matrix (15.700 Kč), MMI navigace s MMI touch (70.300 Kč), posun omezovače rychlosti na 280 km/h (42.300 Kč), RS sportovní výfuky (24.000 Kč), tempomat (8.500 Kč), vyhřívaní sedadel vpředu (11.900 Kč), černý optikpaket s nápisem quattro (18.400 Kč), vnější zrcátka elektricky sklopná s pamětí (11.300 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2480
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 480 / 1700 - 5850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 280
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.5 / 8.3
Emise CO2: 188
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 315 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1590 / 415
Rozměr pneu: 255/30 R19, 255/35 R19
Audi RS 3 sedan
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4479
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1399
d) rozvor (mm): 2631
e) rozchod vpředu (mm): 1559
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - white label
11. 11. 2017 23:41
Re: Pneu
Viz i má reakce ze 07.11. 01:51. :-)
11. 11. 2017 22:18
Pneu
Ked uz pisem i specifickych priplatkovych pneu, tak si to 2x overim, ci tam nemam chybu... Predne pneu su 255/30 a zadne su uzsie, teda povodny rozmer 235/35. A aj rozmer diskov sa meni. Predne su sirsie o 0,5"!
Avatar - iudex
9. 11. 2017 14:09
Re: RS3 vs. M2
Ad prvá veta: a o tom hovorím, môžeš si užívať sám M2, ale keď treba ísť na nákup/výlet/pre deti do školy etc., potom musíš zobrať to manželkine praktické auto. ;-)
Avatar - praděda7
9. 11. 2017 12:37
Re: RS3 vs. M2
Tady nejde o to jak bude X2 vypadat. To už se ví. Za pár dní se bude prezentovat naživo v US. Zádrhel je v tom, že se neví, jestli bude v Evropě v nabídce silnější 177kW dvoulitr. Vypadá to tak, že alespoň při představení nebude. Mám takové neblahé tušení, že si tu silnější verzi šetří pro pozdější X2 M25i performance. Ale i tak v dnešní době nějakých 240 poníků z dvoulitrového turba je slabota. A navíc jeden borec z BMW vedení nedávno prohlásil, že se silnější dvoulitr BMW nevyvíjí a ani vyvíjet nebude. Ale je možné, ne-li hodně pravděpodobné, že něco bude až s příchodem nové 1er. BMW musí nutně něco silnějšího mít v portfoliu, aby mohlo konkurovat MB a Audi.
Co se týče "posunu" je jasné, že X2 nebude žádná raketa. To by byla ta X5M... ;-)
9. 11. 2017 10:58
Re: RS3 vs. M2
Vždy se dá strčit praktické auto partnerce. A děláš, jak kdyby se do 2er nevešly děti. TT je na tom mnohem hůř. O Caymanu radši pomlčet. :-) Pořád ale zvládne alespoň to jedno vpředu.