TEST Audi A3 sedan 1.4 TFSI – Přidej 14 tisíc, přidám 15 cm
S třetí generací přináší Audi A3 opět novou karosářskou verzi. Nejprve existoval jenom třídveřový hatchback a pětidveřový Sportback, minulá A3 přidala kabriolet a tentokrát je řada bohatší o sedan. V terminologii Audi se mu sice říká limuzína, ale to zkrátka proto, že v němčině je limuzínou každá tříprostorová karoserie od Trabantu 601 po Maybach 62.
A3 sedan vyrostl na prodlouženém podvozku Sportbacku. Má s ním společný rozvor 2637 mm (třídveřová A3 jenom 2601 mm), za zadní osou ale přibylo 15 cm navíc, takže sedan je dlouhý 4456 mm. Na dnešní poměry jsou to rozměry typického kompaktního sedanu, jenže první Audi A4 z roku 1995 je užší, nižší a s kratším rozvorem. Jen délkou A3 na někdejší střední třídu ztrácí - celé dva centimetry…
audi testy nizsistredni |
Vnější design ctí ingolstadtské konvence. Zepředu sedan pozná jedině opravdový znalec, hlavně díky kosmetickým úpravám nárazníku. Profil vyznává stejnou základní linii jako větší sedany Audi, charakteristický tvar prosklení končí typickým třetím trojúhelníkovým oknem v zadním sloupku. Zadní partie ovšem přichází s novou filozofií: takzvaná „tornádo linie“, tedy hlavní prolis na bocích, přímo přechází do horní hrany koncových svítilen a prolisu na víku zavazadlového prostoru. Plynulý tvar bez jediného zlomu, zjevně inspirovaný u crossoveru Q3, vypadá poněkud nevýrazně, ale zase se jednoznačně odlišuje od větších sedanů Audi.
Minimalisticky pojatý interiér nepřináší žádné změny. Působí vzdušně a uklizeně, tvary kabiny jsou v přímém rozporu s jediným faktickým konkurentem A3 Sedan, tedy čtyřdveřovým kupé CLA. Konkurenta s logem Mercedes-Benz se Audi daří spolehlivě porazit v zadní řadě sedadel. Je to sice tak akorát, ale v A3 se dá pohodlně usadit. Přesto je v tomto ohledu lepší volbou Sportback – ten se vyvaroval zbytečnému snížení střechy nad zadními sedadly a ve svislém směru nabídne o cenné tři centimetry více. Ideálem není ani výhled vzad, vysoká záď sedanu zkrátka dělá své a parkovací čidla jsou rozumnou investicí.
audi testy nizsistredni |
Po testech dvoulitrového TDI a benzinové 1.4 TFSI s 90 kW jsme tentokrát zvolili přeplňovanou čtrnáctistovku v silnějším provedení se 103 kW. Co do výkonu druhý z trojice nabízených zážehových agregátů je v sedanu standardně vybaven funkcí vypínání válců (zkratka CoD), která při nízké zátěži šetří palivo uzavřením prostředních dvou ze čtyř válců. Tato vymoženost je ovšem aktivní jenom v režimu Efficiency, kdy také převodovka vyřazuje z kopce na neutrál. Podle Audi ušetří samotné vypínání válců 0,5 litru na 100 km a dvouspojková převodovka S tronic další decilitr. Bavíme se samozřejmě o ideálu v podobě kombinovaného měřícího cyklu, kde A3 1.4 TFSI CoD vykazuje průměr 4,7 l na 100 km.
Ve skutečnosti ale motor zaujme především decentním zvukovým projevem a bezvýhradnou kultivovaností. V nízkých otáčkách není vůbec slyšet, takže zvukovou kulisu tvoří pouze valivý hluk pneumatik. Ve vyšších otáčkách se nechá přece jenom slyšet, nicméně toto TFSI není žádný milovník agresivního vytáčení. Potěší spíše tím, jak lehce běží a jemně reaguje na přidání plynu v nízkých a středních otáčkách. Těmto jízdním režimům odpovídá i solidní maximum točivého momentu 250 N.m, položené do pásma 1500 až 3500 min-1.
audi testy nizsistredni |
Testovaný agregát je výkonově adekvátní k velikosti a hmotnosti vozu, byť většině zákazníků jistě vyhoví už slabší provedení, které je o nezanedbatelných 39.000 korun levnější. Zvlášť, když předchozí zkušenost s A3 ukazuje, že v reálném životě není 1.4 TFSI s 90 kW (u sedanu se udává 92 kW) o mnoho pomalejší a dokonce i celkovým charakterem mají obě verze čtrnáctistovky k sobě hodně blízko. Jenže slabší provedení se dodává výhradně s manuální převodovkou.
Sedmistupňový S tronic je obdobou dobře známého DSG, které ve vozech Volkswagen, Škoda a Seat doprovází motory do 250 N.m. Ze všech aplikací této samočinné převodovky patří právě Audi A3 k těm nejlepším, přesto se ani zde ústrojí s dvojicí suchých spojek neubrání určité nervozitě v nízkých rychlostech. Navíc dokáže při rychlé změně směru nepříjemně překvapit dlouhou dobou přeřazení mezi jedničkou a zpátečkou. Na druhou stranu je rychlost řazení při běžných provozních podmínkách bezkonkurenčně nejlepší. Opět se nabízí srovnání s Mercedes-Benzem, jehož dvouspojková převodovka takto rychle za žádných okolní řadit neumí.
audi testy nizsistredni |
Spotřeba paliva se drží v rozumných mezích, praktické výsledky připomínají běžné turbodiesely s automaty. Po městě se umí tahle A3 pohybovat v průměru za 7 až 8 litrů na 100 km, dálničních 130 km/h znamená i díky dlouhé sedmičce (motor točí jen 2400 min-1) průměr 6,6 l. A když už jsme na té dálnici, v případě nejvyšší rychlosti je jasným omezením výkon motoru – akcelerace se zastaví při 219 km/h (tachometrových 230), to se zrovna šestka dotočí do pěti tisíc otáček, kdy turbomotor dosahuje maxima 103 kW. Jinak tichá A3 v takových rychlostech už před posádkou nedokáže zatajit projevy aerodynamického hluku - konkurenční CLA je v těchto podmínkách subjektivně tišší, i když má bezrámová okna.
Jízdní vlastnosti jsou jednou ze silných disciplín nové A3. Tím spíše, že ve vyšší ze dvou výbav Ambition jsou standardem sedmnáctipalcová kola a snížený sportovní podvozek. Sedan ještě přidává lepší rozložení hmotnosti, konkrétně v poměru 59:41. Ale právě jiné rozložení hmotnosti a předpoklad častějšího zatěžování zadní nápravy vedl konstruktéry k přitvrzení zadní nápravy. Na rozbité silnici se sice tlumiče umí dostat do tempa, přejezd osamocené nerovnosti ale vyvolá drobné poskočení, které ze třídveřové A3 ani Sportbacku neznáme.
audi testy nizsistredni |
Závěr
A3 Sedan je v celkovém součtu o něco lepším automobilem než Mercedes-Benz CLA. Také ve srovnání s ním stojí výrazně méně, stuttgartský konkurent je dokonce dražší než srovnatelná třída C. To Audi jasně ctí číselnou i technickou posloupnost čtyřdveřových modelů, a tak A3 Sedan může posloužit jako juniorská alternativa ke klasické A4.
Audi A3 sedan - srovnání s Mercedes-Benzem CLA | ||
Model | Audi A3 sedan | Mercedes-Benz |
Motor | 1.4 TFSI/103 kW | CLA 200/115 kW |
Základní cena [Kč] | 653.900,- | 804.650,- |
Cena zvolené verze [Kč]* | 739.800,- | 804.650,- |
Dvouspojková převodovka | 54.000,- | 55.495,- |
Bluetooth | S | S |
Litá kola R17 | S | 12.197,- |
Mlhovky vpředu | S | 5.641,- |
Parkovací senzory P+Z | S | 20.582,- |
Sada úložných prostorů | S | 5.031,- |
Tempomat | S | 7.623,- |
Vyhřívání sedadel vpředu | S | 8.843,- |
Xenonové světlomety | S | 25.776,- |
Dvouzónováá klimatizace | 15.400,- | 15.551,- |
Multifunkční kožený volant | 4.800,- | 5.336,- |
Řazení na volantu pro automat | 3.100,- | S |
USB konektor | 9.000,- | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 826.100,- | 966.725,- |
* u Audi A3 vyšší výbava Ambition s paketem Lifestyle |
Ve skutečnosti se však těžko hledají důvody, proč zvolit právě tuto verzi. Oproti pětidveřovému Sportbacku je nejen o 15 centimetrů delší, ale také o 14.000 korun dražší – přitom vzadu ubrala místo nad hlavou a zadní náprava netlumí nerovnosti tak dobře. Ani větší zavazadlový prostor není dostatečným argumentem, když k němu vede krátký vstupní otvor a nakládací hrana je vyšší než u Sportbacku. Sedan zkrátka vznikl pro zákazníky z jiných koutů světa, hlavně z Číny a USA. Ale když už existuje, tak ho Audi nabízí také v Česku. Co kdyby existoval někdo, kdo by si A3 jinak než jako sedan nekoupil...
audi testy nizsistredni |
Nejlevnější verze modelu | 519.900 Kč (1.2 TFSI/77 kW Start Sportback) |
Základ s testovaným motorem | 598.244 Kč (1.4 TFSI/103 kW Attraction hatchback) |
Testovaný vůz s výbavou | 807.200 Kč (1.4 TFSI/103 kW Ambition sedan) |
Plusy
- Kultivovaný, relativně úsporný a silný motor
- Odhlučnění interiéru v běžných rychlostech
- Ovladatelnost a stabilita v přímém směru i v zatáčkách
- Kvalita zpracování, interiér promyšlený do detailů
- Velmi rozsáhlá výbava s paketem Lifestyle
- Zdířka pro přehrávač CD nezabírá místo na palubní desce
Minusy
- Dražší než třídveřová i pětidveřová A3
- Horší tlumení zadní nápravy
- Pomalé řazení převodovky mezi jedničkou a zpátečkou
- Řazení pod volantem a USB konektor jen za příplatek
Foto: Petr Homolka