TEST Alpina XD3 Bi-Turbo – Zdokonalená X3
Zatímco velká SUV BMW X5 a X6 existují ve verzích M s benzinovým osmiválcem, M50d a také nabízí sady továrních úprav M Performance, pro menší mnichovské modely z řady X se nic podobného nenabízí. S řešením tohoto problému letos přišla značka Alpina, která rozšířila portfolio o upravenou X3. Svůj model nazývá XD3 Bi-Turbo a osadila jej 350koňovým biturbodieselem, který se už dříve představil v modelu D5 Bi-Turbo.
XD3 je vůbec prvním SUV od Alpiny. Specialista na komplexní úpravy BMW se rozhodl vydat jiným směrem - nová karosářská forma ale rozhodně neznamená, že by byly popřeny tradiční hodnoty. Tou hlavní je exkluzivita, Alpina plánuje ročně vyrobit 150 exemplářů XD3. Český trh jich má pro příští rok přidělených šest, takže na takové auto u nás jen tak nenarazíte.
Věrnost tradicím
Stylistické úpravy už roky ctí charakteristickou kombinaci: dvacetipaprsková kola (u XD3 je na výběr průměr 20 a 21 palců), decentní bodykit ozdobený nápisem Alpina na předním lízátku a podélné pruhy na bocích. Takto vypadá standardní design modelu, na přání může mít vůz čistý lak bez pruhů. Na rozdíl od ostatních modelů není pro XD3 možné objednat charakteristický lak Alpina Blau, jehož odstín má automobilka chráněný patentem.
Uvnitř čeká plaketka s výrobním číslem a volant opatřený manuálním řazením Switch-Tronic. Alpina u automatických převodovek už dvacet let používá tlačítka zašitá na zadní straně volantu místo obvyklého řazení páčkami pod volantem. Volant má upravený tvar, je čalouněný jemnou kůží a dostal barevné prošívání. Přehlédnout nelze ani modré pozadí přístrojového štítu, který má rychloměr cejchovaný do 310 km/h. Tak rychlá ale XD3 samozřejmě zase není… Standardní výbava je bohatá, zahrnuje i čalounění kůží Nevada nebo vyhřívání předních sedadel. Připlácet je potřeba za navigaci, dále lze zvolit lepší dekor z katalogu Alpina (dřevěný, karbonový, čalouněný kůží nebo Alcantarou) nebo čalounění sedadel exkluzivní kůží Lavalina.
Alpina ale není jenom o úpravě vzhledu, to dokáže nabídnout celá řada dalších firem. Konstruktéři z Buchloe také výrazně přepracovali motor a podvozek, navíc všechno ve spolupráci s BMW. Díky tomu se můžete těšit ze záruky bez dodatečných podmínek a navštěvovat autorizované servisy BMW. Alpina si navíc může říkat automobilka, protože dokáže nabídnout stejně komplexní služby jako kterýkoliv jiný výrobce aut. Důkazem toho je vlastní VIN, který nahrazuje původní číslo karoserie.
Šestiválcová dokonalost
Třílitrový biturbo šestiválec z X3 xDrive35d dostal větší dvojici turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek. Nově navržené sání má výrazně větší průřez a optimalizované poloměry ohybů, aby se zvýšila účinnost nasávání vzduchu. Provedené úpravy zvyšují výkon a současně zrychlují odezvu motoru. Chladicí systém dostal velký intercooler a dva vodní chladiče, přičemž soustava je navržena tak, aby mohla dlouhodobě pracovat při vysoké zátěži. Na druhé straně pak najdeme odlehčený nerezový výfuk od Akrapoviče. Čtyři koncovky ovšem velký randál nenadělají, uvnitř zní motor jako silné šestiválcové BMW. To ovšem znamená, že zní dobře.
Provedené úpravy zvýšily parametry motoru na 257 kW a 700 N.m, takže se agregát od Alpiny téměř dokonale trefuje mezi dvojitě přeplňovaný motor BMW 35d (230 kW/630 N.m) a M50d s třemi turbodmychadly (280 kW/740 N.m). Maximální hodnota točivého momentu je navíc dostupná v širším pásmu otáček a šestiválec dostal i výraznější projev ve vysokých otáčkách. Výkon nominálně vrcholí ve 4000 min-1, ale když na to přijde, třílitr pořádně táhne až do pěti tisíc. S důrazností motoru v Alpině se nemůže původní, jakkoliv mimořádně povedený, agregát BMW srovnávat. Naopak na relativně skromných nárocích na palivo se toho změnilo málo – i model XD3 umí jezdit dlouhodobě za 8,0 až 8,5 litru.
Silnému motoru sekunduje spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF. Tato kombinace dokáže Alpinu XD3 akcelerovat z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy, což je téměř o sekundu lepší výsledek než u BMW X3 xDrive35d a zároveň nejrychlejší sprint na stovku mezi všemi dieselovými SUV. Alpina ujede i takovým kalibrům, jako je Audi SQ5 nebo osmiválcové Porsche Cayenne S Diesel. S maximální rychlostí to už tak slavné není – omezovač tradičně chybí, ale nezapomínejme, že toto SUV váží téměř dvě tuny. Udávaných 253 km/h je proto jenom symbolickým překročením obligátní dvěstěpadesátky.
Radost v SUV
Podvozek je standardně vybaven elektronicky řízenými adaptivními tlumiči a naopak se v zájmu zvýšení komfortu vzdává pneumatik s technologií run-flat. Oproti X3 se liší také geometrie náprav a použité komponenty zavěšení. Provedené úpravy jsou přínosné na všech frontách: XD3 dokáže komfortně tlumit, přitom se v zatáčkách téměř nenaklání a zároveň mu na nerovnostech neodskakují kola. Jediné, co by zasloužilo zlepšení, je tlumení krátkých příčných nerovností. Tady zřejmě Alpina narazila na hranice možností karoserie SUV s vyšším těžištěm. Navíc má tu „smůlu“, že už samotný základ v podobě BMW X3 nastavuje laťku velmi vysoko.
Přepracovaná geometrie přinesla lepší zpětnou vazbu řízení, které je chirurgicky přesné. Hnací síly jsou dobře izolované od rukou řidiče, navzdory mocné síle motoru, kterou přenáší systém xDrive na všechna kola. Elektronicky řízená vícelamelová spojka se nebrání náznakům přetáčivosti. Pokud se zadní kola vydají vstříc smyku, je připraven stabilizační systém. V komfortním nastavení tyto radostné okamžiky v zájmu bezpečnosti nevybíravě utne, sportovní mód se naopak omezuje jenom na nejnutnější a citlivě provedené korekce. Tak jako v běžných BMW, i v Alpině lze systém DSC zcela vypnout. Ještě důležitější je přítomnost velký brzd, které se vyznačují silným účinkem, odolností a precizním dávkováním.
Závěr
Exkluzivita má svoji cenu, v případě Alpiny XD3 Bi-Turbo činí 1.791.300 Kč. Oproti BMW X3 xDrive35d je o více než 400.000 korun dražší. To je na první pohled děsivá propast, ale přidejte M paket, co největší kola a další výbavu, kterou má Alpina ve standardu. Nůžky se rychle sevřou na poloviční rozdíl. I to je ale pořád docela dost, když vezmeme v potaz, jak dobrým autem je samotná X3. Automobilku to ale trápit nemusí, těch 150 exemplářů se každý rok prodá jako teplé housky na krámě. U Alpiny jdou racionální argumenty stranou, s jinou značkou si kupujete výjimečnost, maximální možnou kvalitu a bezkonkurenční luxus. Ačkoliv by se našly drobné detaily k vylepšení a přestože víme, že Alpina umí vyrobit i ještě propracovanější auta, jedna věc je jistá: lepší SUV v této velikostní třídě nikdo jiný nedělá.
Nejlevnější verze modelu | 1.791.300 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW) |
Základ s testovaným motorem | 1.791.300 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.076.006 Kč (XD3 Bi-Turbo/257 kW) |
Plusy
- Zaručená exkluzivita a kvalita materiálů
- Reakce a výkon dieselového motoru
- Ovladatelnost a zpětná vazba řízení
- Proti BMW bohatší výbava
Minusy
- Vzhledem k velikosti vysoká základní cena
- Tlumení příčných nerovností
- Maximální rychlost jako u ostatních silných SUV
Foto: Petr Homolka