Test Auto.cz

Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi – Továrna na respekt

8.4. 2015
Verdikt
 

Masivní pick-up Ford Ranger jsme vyzkoušeli s naftovým čtyřválcem 2.2 TDCi, pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou.

Jméno Ranger je s automobilkou Ford spjato od roku 1983, tažení modelu mimo území Severní Ameriky však odstartovalo až o 15 let později. Tehdy se nejednalo o původní model, ale zjednodušeně řečeno překapotovanou Mazdu B, přičemž japonský základ (od roku 2006 se bavíme o Mazdě BT-50) Fordu vydržel až do roku 2011. Nedlouho před příchodem modernizované verze jsme prověřili aktuální Ranger T6 ve variantě Double Cab Limited s turbodieselem 2.2 TDCi/110 kW.

Respekt okolí zaručen

Současnou podobu masivního amerického pick-upu (byť se T6 vedle Argentiny montuje také v Thajsku a Jižní Africe) lze směle považovat za nejpovedenější. S brzy příchozím faceliftem totiž ubude chromu, zmizí rozměrné světlomety ve tvaru křídel a už tak dost masivní kapota bude ještě vyšší. Ranger nechce a ani nikdy nebude působit uhlazeně, právě naopak - na silnici si umí velmi rychle zjednat respekt, a komu se nepodaří ujet, dříve či později zamíří ke krajnici a umožní obrovské mase železa nerušený průjezd.

obrázek [600 x 296]  

Ford Ranger pořídíte v provedení Single Cab, Super Cab (krátké zadní dveře se otevírají proti smyslu předních) a Double Cab. Všechny varianty nabízejí rozvor 3.220 milimetrů, záleží tedy pouze na tom, kolik vnitřního prostoru vůz poskytne posádce na úkor ložné plochy. U zkoušeného exempláře jsme si na rozměry korby nemohli stěžovat (délka 1.549, šířka 1.560 mm), místo výklopného a uzamykatelného krytu za 54.450 Kč však raději sáhněte po hliníkové roletě (stojí 45.980 Kč) s podélnými ližinami, na které lze instalovat příčníky pro převoz jízdních kol. Velký kus sklolaminátu totiž nelze vyklopit do takové výšky, aby při nakládání rozměrnějších předmětů nepřekážel.

Ford Ranger Double Cab - rozměry nákladového prostoru
Délka [mm]1549
Šířka [mm]1560
Šířka mezi podběhy [mm]1139
Výška ložného prostoru [mm]511
Výška ložné hrany [mm]835

Plastový, ale poctivý!

Ford Ranger je skutečný pracant, který je schopen provozu v těch nejtvrdších podmínkách. Již z toho pohledu je pochopitelné, že esteticky příjemné materiály známé z jiných Fordů ustoupily plastům tvrdým jako kámen, avšak velmi dobře udržovatelným a především kvalitním. Dokonce i kožené čalounění (součástí linie Limited) působí takřka nezničitelně.

TEST 2011: Ford Ranger 2,5 TDCi Automatic – Loučení bez spojky

Přes všechnu tu vítanou účelnost se nicméně najdou detaily, kterými se Ranger mezigeneračně vydal vstříc „pohodlnějším“ zákazníkům. Na mysli máme hlavně jednoduchý kruhový ovladač pro přepínání mezi pohony 2WD, 4WD a 4WD s redukcí. Ještě v minulé generaci byla pro tyto účely vyhrazena páka jako u Jeepu Wrangler, díky které měl řidič nefalšovaný pocit mechanického spojení se strojem. Jistě, připojení předních kol (standardně jsou hnaná zadní) je dílem okamžiku, podobný ovladač (byť ne se stejnou funkcí) však dnes najdete v kdejakém městském SUV.

obrázek [600 x 402]  

Vysoká stavba karoserie je u pracovního pick-upu základ, nicméně ani navzdory světlé výšce 229 milimetrů (v nenaloženém stavu) není nastupování do kokpitu díky bytelným chromovaným nášlapům nic těžkého. Ranger je připraven k převozu čtyř urostlých dělníků v montérkách s nářadím naditými kapsami, a proto nepřekvapí velkorysý prostor vpředu a to samé v bledě modrém i vzadu. Nečekejte dělené zadní opěradlo, mezi ním a pevnou zadní stěnou se však přesto našlo místo pro uložení povinné výbavy.

Puma je trochu lenivá, utáhne však nevídané

Ford s příchodem současné generace Rangeru zanevřel na dříve používané vznětové čtyřválce Mazda (2,5 a 3,0 litru) a paletu sestavil výhradně z vlastních motorů Puma. Pod kapotou testovaného exempláře pracovala silnější z nabízených dva-dvojek o výkonu 110 kW v 3700 otáčkách za minutu a točivém momentu 375 N.m (1500 min-1). Kdo by se pátral po původu, nejde o nic jiného, než agregát použitý také ve Fordu Transit, což by mělo být zárukou dlouhé životnosti a schopnosti poradit si s velkou zátěží. Druhou z uvedených výhod můžeme potvrdit již nyní – podle technických údajů Ranger utáhne brzděný přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny a maximální hmotnost celé soupravy atakuje šest tun (konkrétně 5950 kg). Z uvedených konkurentů jej předčí pouze Isuzu D-Max.

Ford Ranger Double Cab - srovnání s konkurencí
ModelFord Ranger Double CabIsuzu D-MaxToyota HiluxVolkswagen Amarok
Motor2.2 TDCi2.5 BiTD2.5 D-4D2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]2198249924941968
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3700120/3600106/3400103/3500
Točivý moment [N.m/min]375/1500400/1400-2000343/1600-2800340/1600-2250
Převodovka6M6M5M6M
Maximální rychlost [km/h]175180170162
Zrychlení 0-100 km/h [s]12.3-13.313.1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]7.87.37.37.3
Maximální hmotnost brzděného přívěsu [kg]3500350025003000
Maximální hmotnost soupravy [kg]5950600051905550
Cena [Kč]755.040836.900744.150738.694

Navzdory pozitivním technickým údajům to s dynamikou tak slavné nebude. Motor sice běží až překvapivě vyrovnaně, hutnějšího zátahu se navzdory maximu točivého momentu v 1.500 otáčkách za minutu dočkáte zhruba o 500 otáček výše, avšak za touto hranicí potenciál značně uvadá. Bez výhrad nezůstává ani standardně dodávaná manuální šestistupňová převodovka (šestistupňový automat je za příplatek 30.250 Kč), která moc přesnosti nepobrala, a občas se může stát, že jedničku či šestku napoprvé nezařadíte.

Ford Ranger Wildtrak Automat: Vrchol tahounů

obrázek [600 x 402]  

Po Fordu Ranger nikdo nechce, aby s každým rozjezdem protáčel zadní kola, při běžném jezdění bychom však od motoru očekávali více vitality. Mimo město, kde si vystačíte s rychlostmi do 100 km/h, to není až tak patrné, dálniční přesuny s nutností předjíždět však dávají zabrat nejen motoru, ale také vaší peněžence. Delší zpřevodování manuální skříně se totiž postaralo o ztrátu takřka veškerého elánu, a občas zkrátka nezbývá než motor držet více pod krkem. V takovém případě počítejte se spotřebou přesahující deset litrů a zvýšenou hlučností jak ze strany agregátu, tak vzduchu obtékajícího masivní karoserii.

Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi - naměřená spotřeba paliva
Město [l/100 km]11.2
Mimo město [l/100 km]9.1
Kombinace [l/100 km]10.1
Dálnice* [l/100 km]10.8
*Při 130 km/h motor točí 2.500 min-1

V posledních měsících jsme na Auto.cz otestovali dva ze tří hlavních konkurentů Fordu Ranger (Isuzu D-Max a Volkswagen Amarok), nedá se však říci, že by Američan protivníky na silnici v něčem předčil. V běžném provozu je třeba počítat s pohupováním přední části podobně jako u dodávek, a navzdory třísetkilové zátěži, kterou měl zkoušený exemplář ukotvenou v zadní části ložné plochy, také uskakováním zádi vlivem tuhé nápravy s listovými pery. Přidejte méně přesné řízení a získáte kombinaci, kvůli které vůz najíždí do zatáček tak nějak „zhruba“ a zvolený směr je třeba neustále korigovat.

Diametrálně odlišná situace nastane, pokud s Fordem Ranger vyjedete mimo asfaltovou silnici. Jedná se totiž o pravověrný off-road s rámovou konstrukcí, který umí v terénu okamžitě zužitkovat výhody tuhé zadní nápravy. Je v podstatě jedno, jak rychle se vydáte do polí a vyjetých kolejí – jindy nevyzpytatelné příčné kmity karoserie zaniknou v záplavě ran do podvozku a najednou všechno začne dávat smysl. Ranger poskytne neuvěřitelný pocit svobody, a je celkem jedno, zda pod koly zrovna drtí ostré kameny, písek, nebo obrovské hroudy hutného jílu.

Je přitom až neuvěřitelné, kolik toho vůz zvládne pouze se zadním pohonem a bez mechanického závěru zadního diferenciálu (stojí 16.940 Kč, v základu je jenom elektronický), a když se přece jenom ocitnete v úzkých, stačí otočný ovladač přepnout do polohy 4WD a zubová spojka okamžitě rozdělí distribuci točivého momentu mezi nápravy v poměru 50:50. Vždycky a za každé situace se navíc můžete spolehnout na nájezdové úhly 28°, přejezdový úhel 25° a možnost brodit se v hloubkách do 800 milimetrů. Popravdě řečeno – v rámci testování nenastala situace, kdy bychom byli nuceni použít redukční převod či asistent sjíždění svahů (rychlost regulujete tempomatem). Vůz vede řidiče v náročných podmínkách docela sám, a pokud i přesto náhodou sjedete z cesty, zkrátka si nějakou vytvoříte.

Závěr

V řadách majitelů Fordu Ranger byste jenom těžko našli někoho, kdo si jej pořídil na dlouhé dálniční přesuny. Zatímco na silnici tenhle pick-up doplácí na konstrukci podvozku s tuhou zadní nápravou a listovými pružinami, mimo pevný povrch dává všem negativním vlastnostem vale a s každým strmým kopcem dokazuje, kde je jeho pravé místo. Ranger je poctivý off-road určený na těžkou práci, která jej neunavuje, ale naopak nebetyčně baví.

Ačkoliv to vzhledem k obrovským vnějším rozměrům nemusí být patrné, není manévrování s vozem nikterak obtížné. Řízení s optimálně strmým převodem jde lehce, a kdyby nebylo většího průměru otáčení (obrysový má 12,4 metru), stál by pohyb ve stísněných prostorech přibližně stejnou námahu jako v případě běžného kompaktního hatchbacku. Pozor však na zadní parkovací čidla, která vzhledem k dlouhé zádi při couvání rádi využijete – nejvyšší tón akustického upozornění totiž znamená, že mezi chromovaným nárazníkem a překážkou zbývá rezerva v řádu milimetrů...

Video

Nejlevnější verze modelu610.929 Kč (2.2 TDCi Single Cab XL/92 kW)
Základ s testovaným motorem742.940 Kč (2.2 TDCi Super Cab XL/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.001.880 Kč (2.2 TDCi Double Cab Limited/110 kW)

Plusy

  • Navzdory velkým rozměrům solidní manévrování
  • Velký prostor vpředu, pohodlná sedadla
  • Obrovská tažná síla
  • Robustní a kvalitní interiér
  • Schopnosti mimo silnici

Minusy

  • Snížená ochota motoru se vytáčet
  • Méně přesné řízení
  • Nepřesné řazení
  • Spotřeba paliva
  • Hlučnost ve vyšších rychlostech
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi

Cena v základní výbavě: 742 940 Kč Cena v testované výbavě: 1 001 880 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17“ kola, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla vzadu, dešťový senzor, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, tempomat, multifunkční volant, elektronické přepínání pohonu za jízdy, autorádio s USB a AUX, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka atd.

Výbava testovaného vozu:Pojistné matice kol (+3.025 Kč), výklopný kryt korby ze sklolaminátu (+54.450 Kč), metalíza (+15.609 Kč).

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 

Štítky Ford Testy Pick-up

Technické údaje
Motor Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 375 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 7 / 7.8
Emise CO2:206
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2166 / 1034
Rozměr pneu:265/65 R 17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5359
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1815
d) rozvor (mm): 3220
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1615
l) šířka vzadu (mm): 1615
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Ford Ranger Double Cab 2.2 TDCi – Továrna…

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 8.4.2015 tuto diskuzi







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 




Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata Ford Ranger 3.2 TDCi vs. Nissan Navara 2.3 dCi – Vidle i kravata

Terénní pick-upy už dávno neplní jen pracovní povinnosti…

Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka Rallye Dakar 2017: Očima závodníka Tomáše Ouředníčka

Devětatřicátý ročník Rally Dakar pořadatelé nenaplánovali…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…