Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar I-Pace EV400 – Jako auto je skvělý, ale co jako elektromobil?

Stanislav Švarc
Diskuze (120)
S modelem I-Pace se Jaguaru povedlo předběhnout konkurenci. Jako první prémiová automobilka totiž přišla s rodinným luxusním elektromobilem. Je ale tohle prvenství vůbec k něčemu?


Design, interiér


Musím hned v úvodu přiznat, že hodnotit jakýkoli elektromobil je pro mě docela složité. Zatímco u vozu se spalovacím motorem jde hlavně o ono konkrétní auto, u elektrické alternativy je potřeba brát v potaz také spoustu „věcí okolo“. Jinými slovy, samotný elektromobil se může řídit skvěle, ale současně nevyhnutelně narazíte na několik kompromisů a otazníků. Jde samozřejmě o známé záležitosti, především cenu, dojezd, dobu nabíjení či stav potřebné infrastruktury. Na elektromobil prostě v současné době nelze nahlížet jako na „normální“ vůz nebo jeho plnohodnotnou náhradu.

Jaguar I-Pace není výjimkou, i když hranici mezi oběma typy vozů zase trochu odmazal. Stále však od majitele vyžaduje jisté pochopení. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Ukázkový kříženec

Nejprve bychom si měli elektrický Jag zařadit do nějaké té škatulky. To ale není úplně snadné, téměř 4,7 metru dlouhý I-Pace se totiž nepodobá ničemu, co se pohybuje na silnicích. Stojí na velkých kolech a na docela vysokém podvozku (se vzduchovým odpružením lze navíc světlou výšku měnit), ale přitom má docela sportovní postoj. Krátkou kapotu s dopředu posunutým čelním sklem zase vídáme u „empévéček“, záď je někde na pomezí hatchbacku a liftbacku.

Pro I-Pace se tedy dokonale hodí módní označení „crossover“ – tohle je totiž opravdu ukázkový kříženec.

Přitom si troufám tvrdit, že člověk, který se ve světě aut trochu orientuje, okamžitě pozná, že za ním stojí Jaguar. I-Pace dostal charakteristickou mřížku „chladiče“ a úzké svítilny vpředu i vzadu. Osobně bych design nepopsal jako vyloženě líbivý, ale něco na něm je. Minimálně už jen proto, že je jiný.

Prostorný a luxusní

Interiér už tak „jiný“ není, jeho koncepce kombinuje prvky z dalších moderních Jaguarů a Land Roverů. Z Land Roveru si bere řešení se dvěma dotykovými obrazovkami pod sebou, přičemž horní ovládá klasický infotainment s mnoha zábavně-informačními funkcemi, spodní slouží k nastavení klimatizace (a souvisejících prvků jako třeba vyhřívaní či ventilace sedadel) – pomáhají mu k tomu ještě dva kruhové ovladače, jejichž vnitřek také tvoří malé displeje. Jejich obsah se pak mění podle toho, jak s ovladači pracujete.

jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover  

Bohužel ale i I-Pace trpí známou bolístkou vozů automobilky Jaguar Land Rover. Palubní systém je pomalý a na pokyny nereaguje zrovna přesvědčivě. Škoda, jinak je přehledný a logicky „poskládaný“.

U dvou obrazovek se Jaguar nezastavil, třetí displej najdeme za volantem, kde funguje jako přístrojový panel. Jak už to tak bývá, můžete si jeho vzhled individualizovat a nastavit si, jaké informace chcete zobrazit.

Testovaný I-Pace byl v nejvyšší výbavě HSE a uvnitř to bylo znát. Atmosféra na palubě byla díky štědrému koženému čalounění a zajímavým dekorům opravdu luxusní. Také zpracování se zdálo být příkladné – i když jeho úroveň by skutečně prověřilo až delší než týdenní používání.

Všimněte si v galerii také zvláštnosti, že I-Pace nemá tradiční volič převodovky. Místo něj řidič mačká tlačítka na středové konzoli.

Přestože jsem se uvnitř cítil fakt dobře, třeba i díky skvělým sedadlům, pár drobností, které mě zlobily, bych našel. Jsem například zvyklý občas si při řízení „opřít“ pravou nohu o středový panel, v elektrickém Jaguaru se ale moje koleno dotýkalo poměrně ostré hrany. Mnohem víc mě ale štvalo, že si auto nepamatuje některá vaše nastavení.

Já si například automaticky vypínám vnitřní ambientní osvětlení, během jízdy za tmy na mě totiž působí často rušivě. Také si rád přizpůsobuji zobrazení na digitálním přístrojovém štítu. Jenže když jsem auto znovu nastartoval, bylo tohle moje nastavení pryč.

Zato milým překvapením byla prostornost interiéru, I-Pace nabídne hodně místa ve všech směrech i rozměrným pasažérům vzadu. Zavazadlový prostor má objem 638 litrů, což rozhodně není málo, po sklopení zadních opěradel přepravní kapacita naroste na 1.453 litrů. A jeden malý úložný prostor (27 litrů) je ještě pod přední kapotou – hodí se perfektně pro převoz kabelů pro nabíjení.

I tady mám ale jednu výtku. Testované auto nebylo vybaveno elektricky ovládanými dveřmi kufru. To samozřejmě problém není, horší je, že víko je hodně těžké a zpřístupnění zavazadelníku vyžaduje až moc síly.

Motor, jízdní vlastnosti


Elektrický sprinter

Jaguar I-Pace vznikal od nuly, na čistém papíru. Od začátku tak byl vyvíjen jako elektromobil, což se pochopitelně odráží v technice a konstrukci. Platforma byla navržena tak, aby na co nejvýhodnějším místě poskytla prostor pro akumulátor o hmotnosti 600 kilogramů. Karoserie je převážně z lehkého hliníku. I tak však elektrický Jaguar váží více než 2,1 tuny.

Ale pomalý není. Auto totiž pohání dva elektromotory, každý z nich o výkonu 147 kW (200 koní). Jaguar uvádí celkový výkon 294 kW (400 koní) a maximální točivý moment 696 Nm. A protože každý elektromotor roztáčí kola jiné nápravy, má I-Pace pohon všech kol.

Tohle všechno zaručuje zrychlení z klidu na stovku za 4,8 sekundy a maximální rychlost 200 km/h. Jenže podle čísel si jen těžko dokážete představit, jak drtivá akcelerace ve skutečnosti je. U elektrického auta se totiž nemusíte zabývat otáčkami, nemusíte podřazovat, nemusíte prostě na nic čekat.

jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover  

Tady jen šlápnete na plyn, vůz se zhoupne, okamžitě vystřelí a vaše nepřipravené tělo se jen diví, co se děje. I-Pace navíc akceleruje prakticky neslyšně. Je to zvláštní zážitek, ale v příjemném slova smyslu. Na Jaguaru je ale také fajn, že nereaguje hbitě jen v nižších rychlostech jako většina menších a méně výkonných elektromobilů.

I-Pace má tolik síly, že z 0 na 200 km/h zrychlí za nějakých 22 sekund. A třeba z 60 km/h se na 120 km/h dostane za zhruba 4 sekundy. To je přece paráda, ne?

Jak jezdí?

Elektrický Jaguar se ale také hezky řídí. I v tomto případě jde ale o jiný zážitek než s klasickým autem. Zejména dávkování „plynu“ vyžaduje trochu cviku, elektrické motory totiž díky svému charakteru reagují jinak než spalovací agregát – lineárně a okamžitě. Zvláštní je i automatická rekuperace energie. Stačí dát nohu z akcelerátoru a vůz samočinně brzdí, umí dokonce i bez použití brzdového pedálu zastavit. I na to si musíte zvyknout, ale to není problém.

V zatáčkách I-Pace sice nedokáže zamaskovat vysokou hmotnost, cítíte, že řídíte těžký stroj, ale nízko umístěné těžiště (které tvoří baterie), adaptivní podvozek a chytrý pohon všech kol způsobují dokonalou přilnavost, neutrální chování a jisté vedení zvolené stopy. S velkou nadsázkou je neutrální projev trochu podobný sportovním autům s motorem uprostřed. Opakuji, s nadsázkou.

Skvělá je stabilita ve vysokých rychlostech i jízdní komfort. Právě úroveň pohodlí je ještě víc ohromující, když si uvědomíte, že I-Pace se pohybuje velice tiše. Přítomnost tichého elektrického pohonu vyžaduje dokonalou eliminaci všech nechtěných zvuků – jak od kol, podvozku nebo třeba aerodynamického hluku. V tiché kabině by všechno působilo rušivě. Jaguaru se to ale povedlo, i na dvacítkách (obutých navíc do zimních pneumatik) je I-Pace parádně kultivovaný.

jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover  

Takže pokud budu na I-Pace pohlížet čistě jako na auto, pak nezbývá než chválit.

Jenže pak přijde řada na „věci okolo“. Elektrický Jaguar má baterii o celkové kapacitě 90 kWh, která sestává ze zapouzdřených Li‑ion článků s vysokou hustotou energie, a chlubí se dojezdem až 470 kilometrů podle testovacího cyklu WLTP – tedy v jakémsi virtuálním ideálním světě.

Jenže takový svět neexistuje. V tom skutečném se například mění teplota a vy potřebujete auto i v mrazech. A pak si v něm chcete také zatopit, pustit vyhřívání sedadel a vyhřívaný volant.

Když jsem si plně nabitý vůz vyzvedl k testu, bylo venku lehce pod nulou. Palubní počítač v tu chvíli ukazoval dojezd „jen“ 310 kilometrů. Pak samozřejmě záleží na tom, jak s autem pojedete. Elektromobilům obecně nevyhovuje především ustálená jízda vysokou rychlostí, zejména pohyb po dálnici. Zkusil jsem ve 130 km/h zapnout tempomat a odběr se v tu chvíli pohyboval mezi 30 a 50 kWh/100 km. Nejde samozřejmě o přesné měření, i spotřebu na dálnici ovlivňuje spousta okolností, zejména terén nebo třeba protivítr.

Při 90 km/h počítač ukazoval okamžitý odběr okolo 24 kWh/100 km, průměr po týdenním testu činil 28,5 kWh/100 km. To při aktuální průměrné ceně (pro domácnosti) 4,20 Kč za 1 kWh dělá zhruba 1,20 Kč na ujetý kilometr.

Jen pro zajímavost jsem zkusil také maximální odběr. Při plné akceleraci mi palubní počítač na chvíli ukázal hodnotu 500 kWh.

Abych svoje poznatky o spotřebě nějak shrnul, myslím, že nad 250 kilometrů se při plně nabité baterii spolehlivě dostanete, aniž byste se museli nějak omezovat. Reálných je v pohodě i 300 až 350 kilometrů. Samozřejmě můžete zvládnout i víc, ale to už zřejmě bude vyžadovat speciální přístup a snahu.

A dobíjení? S rychlonabíječkou s příkonem 50 kW, kterou využívá většina veřejných nabíjecích stanic, doplníte energii zcela vybitého vozu za zhruba dvě až tři hodiny. Jaguar také majitelům nabízí instalaci domácí nabíjecí stanice (wallboxu), která akumulátor dobije za zhruba 13 hodin.

Pokud budete I-Pace nabíjet z domácí zásuvky s 10A jističem, počítejte, že Jag potřebuje asi 40 hodin. Opravdu. Zkusil jsem to. V garáži jsem auto připojil večer v 19:46, baterie byla na 25 procentech a počítač hlásil, že na plné nabití potřebuje 32 hodin a 19 minut.

Vůz jsem si vyzvedl druhý den ve 13:30 a baterie byla na 75 procentech. Dojezd činil 220 kilometrů.

Závěr


Není pro každého

Jaguar I-Pace prostě není pro každého. I když na elektromobil nabízí nadprůměrný dojezd, stále nejde o auto, které by u drtivé většiny lidí dokázalo nahradit jejich vůz se spalovacím motorem. Abyste ho mohli neomezeně používat, musíte ho mít zejména kde a kdy nabíjet.

A zatímco s „normálním“ automobilem můžete vyrazit kamkoli, a když vám bude docházet palivo, tak jednoduše natankujete, u elektromobilu musíte počítat s jistými omezeními. Ale to jsou všechno známé věci. Jednou se možná změní, ale teď to je, jak to je. A Jaguar za to nemůže.

Pak je tu cena, I-Pace není levný, startuje na dvou milionech korun, v testovém provedení dokonce vychází na 2,7 milionu.

Samozřejmě ani Jaguar nečeká, že teď najednou díky I-Pace prodá statisíce elektromobilů. Jde o jeho první krok směrem k emisními regulacemi vynucené elektrifikované budoucnosti, která zřejmě čeká na všechny automobilky. A na první krok je I-Pace rozhodně hodně povedený.

jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover jaguar elektromobil alternativnipohony testy crossover  

Nejlevnější verze modelu2.088.944 Kč Kč (Jaguar I-Pace S EV400 90kWh AWD)
Testovaný vůz bez příplatků2.461.503 Kč (Jaguar I-Pace HSE EV400 90kWh AWD)
Testovaný vůz s výbavou2.657.988 Kč (Jaguar I-Pace HSE EV400 90kWh AWD)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Prostorný interiér
  • Dynamika

Minusy

  • Stále kompromisní dojezd
  • Doba nabíjení z domácí zásuvky
  • Vysoká cena

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (120)

Doporučujeme

14. 2. 2019 23:43
Re: Trochu stručné..
A jaký je rozdíl proti stejně velkému a stejně dynamickému Jaguáru? Třeba Audi Etron je o 100.ooo dražší než Q8. Vzhledem k nákladům jen na palivo (a to nepočítám oleje, výměny fitrů, svíček, případně rozvody) to máte zpátky za 30-50 tis. bez jakékoliv státní podpory.

Málokdo si uvědomuje dynamiku elektromobilu. U spalováku abyste se dostali na udávanou dynamiku, potřebujete volnou cestu, vytočit motor do otáček kde zní často divně, ideálně řadit… V elektromobilu prostě sešlápnete plyn. Zvládne to i dítě. Prostě na každých semaforech jste na papírových hodnotách.. u spalovacího motoru ne....
13. 2. 2019 12:28
Re: Trochu stručné..
Máš pravdu, že kapacita baterie umí v mrazech klesnout i o 40%.

O tom že promrháváme ropu nechci diskutovat to máš samozřejmě pravdu. Elektromobily mají podle mě prostor v malých autech do města. Cpát to do dálničního křižníku typu Jaguar mi přijde jako nesmysl. Uvidíme jak to uvidí zákazníci. Spíš bych si tipnul, že to prodejní trhák nebude.
Avatar - simon_sez
13. 2. 2019 11:14
Re: Stále těžko
Áno, pametna veta, akurát že nakoniec skončil so 6valcovou naftou a jazdí s tým po Prahe... 8-s
13. 2. 2019 10:20
Re: JAKO VŮBEC SKVĚLÝ NENÍ, TO JEN REDAKTOŘI MASÍRUJÍ ;)))
nj
anglánskej jagouš a jeho mindrák [odkaz]
:-)
:-) :-)
:-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-)
:-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) :yes:
Avatar - speedfred
13. 2. 2019 08:50
Re: za mna hybrid
Ako tiež moc nemusím SUV ale GL sa mi zrovna páči ale Outl som nikdy neprišiel na chuť. To som ho bol aj pred pár rokmi okuknuť pretože bola zaujímavá cenovka na skladovke,ale nie a nie.
Každý to máme inak.