Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 EAT8 – Prémie na půl cesty

Stanislav Kolman
Diskuze (36)

Model DS 3 Crossback je dalším dílem osamostatněné značky DS. Městský crossover má šmrnc a neztratí se ani v Pařížské, ale omluví jen neotřelý vzhled tak sebevědomou cenovku?

Design, interiér


Závěrem loňského roku jsem testoval DS 7 Crossback, tedy auto nové francouzské značky, která chce po svém osamostatnění se od mateřského Citroënu tvořit alternativu (nejen) německé prémie. Uběhlo jen pár měsíců a přebírám klíčky od druhého modelu. Znovu je to SUV, tentokrát však nemá rodinné ambice, ale spíše předpoklady pro pohodlné městské popojíždění.

DS 3 Crossback je malý crossover, tedy zástupce nejrychleji se rozrůstajícího segmentu, ze kterého si Francouzi rovněž chtějí ukrojit svůj podíl. Zkrátka auto pro klientelu, která se ani za menší vůz neostýchá utratit skoro milion korun, ale Audi Q2 jim z nějakého důvodu není pochuti. Ano, slyšíte správně. Testovaný kousek našlapaný výbavou stojí 972.000 Kč. Absolutní základ přijde na střízlivějších 560.000 Kč, když si ale dopřejete alespoň prostřední výkonnostní verzi tříválce v testované výbavě Grand Chic, už jste na částce 755.900 Kč. Co tedy za tento peníz dostanete?

Jako transformers

Obcházím tak ten testovací kousek v zářivé zlaté barvě (za příplatek 19.000 Kč) a čekám, kdy se auto po vzoru transformers začne měnit v obrovského železného bojovníka. Všechny ty záhyby, prolisy, nekonvenčně tvarované Matrix LED světlomety s horizontálně umístěnými diodovými linkami vás prostě nenechají klidným. Připočtěme k tomu ještě neotřelou ploutev na B sloupku odkazující na starší DS či osmnáctipalcová kola s agresivním designem a máte auto, na které prostě nejde nemít názor.

Právě vzhled je ve srovnání s konkurencí největší zbraní DS, tudíž se snaží zaujmout za každou cenu. Vnímání designu je samozřejmě ryze subjektivní, ale sám za sebe musím říct, že se mi extrovertní přístup Francouzů líbí. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou zapuštěné kliky dveří (dostanete je ve standardu), které vyjedou, jen když je potřebujete. A pokud z nějakého důvodu vyžadujete jejich vysunutí, stačí jednu z nich jednoduše stisknout. Uvidíme, jak spolehlivě to bude fungovat po třech zimách, za mě osobně je to ale sympatický detail.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130

Zajímavých drobností ostatně najdete na autě mnoho. Ne všechny jsou ale ku prospěchu věci. Například tlačítko pro otevírání víka zavazadelníku je umístěné až v nárazníku nad registrační značkou. Při každém otevírání se tedy musíte trochu více ohnout, hlavně ale saháte na místo, které zpravidla nebývá zrovna čisté. Naštěstí lze zavazadelník zpřístupnit rovněž tlačítkem na klíčcích.

DS 3 Crossback už tolik netrpí vadou svého většího sourozence, v jehož přifouklé karoserii se ztrácelo i velké devatenáctipalcové obutí. Testovaná „trojka“ dostává osmnáctky, vstříc komfortu ale můžete vykročit obutím sedmnáctek. To vše pro auto s délkou 4188 mm, šířkou 1791 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2558 mm.

Menší déjà vu

Uvnitř se cítíte jako ve zmenšeném DS 7 Crossback. Také zde najdeme bezpočet diamantových vzorů, které automobilka čerpá z vlastního loga. Standardní výbavou je digitální přístrojový štít v kombinaci s 10,3“ obrazovkou multimediálního systému uprostřed. Head-up displej je součástí testované výbavy Grand Chic, v těch nižších si musíte připlatit 15.000 Kč, byť jde o řešení promítající obraz „jen“ na sklíčko.

Infotainment jako takový je svižný a obraz má perfektní kvalitu. Tlačítka pod ním se sice tváří jako fyzická, ale ve skutečnosti jsou to dotykové plošky. Zarážející je, že DS 3 Crossback vůbec nenabízí dvouzónovou klimatizaci. V autě s tak sebevědomou cenovkou by něco takového mělo být samozřejmostí.

Testovaný exemplář dostává za příplatek 75.000 Kč inspiraci Opera, která přináší ještě větší nádech luxusu díky ozdobným prvkům exteriéru a lepším materiálům uvnitř – například kůži Nappa. Podivoval jsem se, že auto s 3000 ujetými kilometry už má kůži na přístrojové desce tak opotřebovanou. Až kolega Vláďa Kadera z Autorevue mi vysvětlil, že ne, že tohle je přeci designový prvek. Inu, proti gustu…

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130

Potěšující je určitě vnitřní prostor. Sedačky jsou pohodlné a boční vedení je „tak akorát“, aby vás podrželo, ale zároveň se sem vešli i urostlí cestující. Pro nohy i nad hlavou tu mám s výškou 176 cm dostatečné rezervy, na dlouhých cestách nebude trpět ani vaše koleno, kompaktní středový tunel vás totiž nijak neobtěžuje, i když v těchto místech DS použilo tvrdší plasty.

Místo nad hlavou mi zůstává i vzadu, kde už ale začíná docházet prostor před koleny. S výškou nad 185 cm už cesta k moři tak komfortní nebude, což ale v daném segmentu není nic neobvyklého. Vyjma prostoru mi osobně vadí pocit stísněnosti kvůli nedostatku světla, designové ploutve na bocích karoserie si někde musí vybrat svou daň. Je to právě tady, jakož i v řidičově výhledu šikmo vzad.

Jak otevřít zavazadelník už víme, tak se pojďme podívat, co najdeme uvnitř. Je to přesně 350 litrů prostoru, který lze navýšit sklopením zadní lavice na 1050 l. Počítejte ale se schodem mezi zavazadelníkem a sedačkami, plusem je naopak nepříliš vysoká nakládací hrana. A ještě jedna maličkost vzadu - koncovky výfuků jsou funkční! Vidíš Audi, že to jde. Mimochodem, také vás zadní světla nechávají vzpomenout na Porsche Cayenne?

Motor, jízdní vlastnosti


Tři válce stačí

Francouzská novinka přijíždí s jedním benzinovým a jedním dieselovým motorem. Zážehovou paletu zastupuje tříválcová dvanáctistovka PureTech ve třech výkonových verzích se 71, 96, případně 114 kW. Čtyřválec v nabídce najdete pouze naftový, je to turbodiesel 1.5 BlueHDi ve verzích 73 či 96 kW. Motory se páruji se šestistupňovou manuální převodovkou, případně osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.

My jsme pro test zvolili zlatou střední benzinovou cestu, tedy tříválec s 96 kW (130 koní), jenž má maximum výkonu k dispozici v 5500 otáčkách a 230 newtonmetrů točivého momentu od 1750 otáček. Pohonné jednotce jsme se rozsáhleji věnovali v samostatném článku. Dvanáctistovka vychází z motoru 1.2 VTi, jiná je hlava válců či písty. Motor navíc vždy používá vyvažovací hřídel a současně také dvouhmotový setrvačník ve spojení s manuální převodovkou.

Že tříválec nemůže mít zvenčí líbivý zvuk? Kdepak. „Trojka“ si tak příjemně vrní, až máte pocit, že tohle auto snad chce sportovat. Tříválec má pod kapotou sice hrubší chod, ale kabina je skvěle odhlučněna a proniká sem jen minimum ruchů. To neplatí jen při popojíždění městem, kam nejmenší DS cílí, ale i při dálniční stotřicítce, kde vás výrazně neruší valivý hluk od kol, ale spíše aerodynamický svist kolem zrcátek.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130

Sto třicet koní na papíře vám dech nevyrazí, ale vlastně se na tomhle tříválci jen těžko hledají chybky. Motor je snaživý od nízkých otáček, pod dvěma tisíci se zapojí turbo a síla tříválce doprovázena pověstným ševelením graduje za sametově hladkého střídání jednotlivých rychlostních stupňů. Úplně bez chyby ale tento osmistupňový automat není. A nejhůře se projevuje tam, kde chce být DS 3 Crossback jako doma – ve městě. Při dojíždění na křižovatku si všímáme, že se převodovka snaží držet co nejvyšší stupeň do poslední možné chvíle, což s sebou logicky přináší nepříjemné vibrace. To samé jsem vypozoroval už během prvních mezinárodních jízd, takže o chybu testovaného kousku určitě nejde.

A co na to spotřeba paliva? Dlouhodobě jsme se s mixem dálnice, okresek a popojíždění Prahou dostali na hodnotu 6,3 litru. Apetit ve městě se většinou pohybuje okolo 7,5 litru, zhruba sedm litrů si vyžádá dálnice v rychlostech do 140 km/h, naopak klidnou okreskovou jízdou se klidně můžete pohybovat pod šesti litry, což na malý crossover s tříválcem a automatem nejsou špatná čísla.

Hledání kompromisu

DS 3 Crossback je posazen na modulární platformě CMP, kterou dostává jako první model skupiny PSA. Kromě jiného je připravena i na zástavbu elektrického pohonu, který crossover dostane v příštím roce. Podvozek „trojky“ je konvenční stejně jako pohonná jednotka. DS 7 Crossback sice mělo technický základ shodný s Peugeotem 5008, navíc ale dostalo alespoň víceprvkovou zadní nápravu. Menší sourozenec si musí vystačit s modifikovaným zavěšením McPherson vpředu a torzní tyčí vzadu.

DS se nijak netají tím, že u menšího crossbacku hledalo co nejideálnější kompromis mezi komfortem a sportovním naladěním. Podvozek má tužší charakter, ale většinu nerovností a drobných výmolů vstřebává bez ztráty kytičky. Až na opravdu vytlučených dírách přenáší do kabiny tupé rány, které ale za stovky kilometrů napočítáte na prstech jedné ruky.

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130

Řízení je „žensky“ jednoduché a přesné, zpětnou vazbu tu asi ani nikdo nečekal. I tak se ale nájezdy do zatáček odhadují snadno a při svižnějším tempu se nesetkáte s nedotáčivostí či výraznými náklony karoserie. Na poměry zvýšených aut si DS 3 Crossback počíná opravdu dobře, to ano. Na druhou stranu se ale nemůžu zbavit dojmu, že tomu něco chybí. Když sedím uvnitř a nevidím to odvážné a extravagantní pojetí exteriéru, vlastně mám pocit, že řídím dobře fungující peugeot nebo citroën s opravdu pěkným interiérem. A to mluvíme o autě, na které vám nebude stačit ani půl milionu.

Závěr


Závěr

DS 3 Crossback je stylovka, kterou na ulici nepřehlédnete a extroverti ji budou milovat. Neortodoxně tvarovaná karoserie, atraktivní pojetí exteriéru i interiéru, dostatečná porce praktičnosti a sympatický jízdní mix komfortu a sportovnosti jsou jednoznačně největšími klady tohoto auta.

Jenže potom tu jsou věci, ze kterých máte pocit, jako by to tažení do prémiového segmentu skončilo někde na půl cesty. Máte zapuštěné kliky dveří, ale jen jednozónovou klimatizaci. Matrix LED světlomety, ale zavazadelník bez možnosti elektronického otevírání. A navíc techniku, která nijak nevybočuje ze zajetých kolejí konvenčních peugeotů a citroënů. Nemáte na výběr ani žádnou silnou „neokoukanou“ motorizaci, i kdyby její cena měla být vyšroubována na nesmysl.

Škoda, protože právě to bych si v prémiovém segmentu představoval. Tenhle testovaný kousek s tříválcem za milion sice není tak bizarní jako nedávno testovaná Audi A1, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že jinak skvěle vypadajícímu autu ještě něco chybí.

Nejlevnější verze modelu 560.000 Kč (1.2 PureTech 100/75 kW Be Chic)
Základ s testovaným motorem 650.000 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Be Chic)
Testovaný vůz bez příplatků 755.900 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Grand Chic)
Testovaný vůz s výbavou 972.000 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Grand Chic)

Plusy

  • Atraktivní vzhled
  • Pěkný a vcelku praktický interiér
  • Sympatický mix jízdních vlastností
  • Slušná spotřeba paliva

Minusy

  • Vyšší cena
  • Chybějící prvky výbavy
  • V nízkých rychlostech váhající automat
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (36)

Doporučujeme

DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 EAT8
Cena základní sestavy 755 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ hliníková kola, automatická klimatizace, bezklíčový přístup, přední a zadní parkovací senzory, zatmavená zadní okna, LED světlomety vpředu a vzadu, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, dešťový a světelný senzor, navigace s barevným 10,3“ displejem, barevný head-up displej Kč
Cena testované sestavy 972 000 Kč
Výbava testované sestavy 18“ hliníková kola (+25.000 Kč), DS Inspirace Opera (černá kůže Nappa) (+75.000 Kč), paket Extended Safety + DS Drive Assist (+25.000 Kč), elektrické nastavení sedadla řidiče & masážní funkce (+30.000 Kč), DS Sensorial Drive (volič jízdních režimů) (+5000 Kč), bezdrátové dobíjení chytrého telefonu (+6000 Kč), HiFi systém Focal Electra se 14 reproduktory (+32.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1190
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.8 / 4.3 / 4.9
Emise CO2: 111
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1050
Objem nádrže (l): 44
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1205 / 495
Rozměr pneu: 215/55 R18
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 EAT8
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4118
b) šířka (mm): 1802
c) výška (mm): 1534
d) rozvor (mm): 2558
e) rozchod vpředu (mm): 1548
f) rozchod vzadu (mm): 1557
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 8. 2019 19:03
Re: Že prečo má taký hnusný dizajn...?
No jo no. Je to smutné :-(
5. 8. 2019 15:17
Že prečo má taký hnusný dizajn...?
Asi preto, že Číňanov je viac a im sa to páči...
4. 8. 2019 19:50
Re: Děs a hrůza
Jo ten zub jako odkaz na minulou generaci je humus. Nicméně celý design je nesourodě propletený různými styly a vypadá to jak výtvor nekteré z čínských automobilek s cenou tak do 300k. Navíc sázka na 3hrnky se v téhle třídě, kam chce DS patřit, není dobrá volba. Může plnit úlohu “již od...” ale TOP model musí mít 4válec obsah 1.6/2.0l přes 200k. Nahoněný 3hrnek vzbudí obavu k životnosti a hlavně výsměch za 970k :no:
1. 8. 2019 22:21
Re: Děs a hrůza
Mne na tom aute dizajnovo vadi len ten zub v duhom rade dveri, inak je to vydarene auto. Naviac ten R3 posle do haja vecsinu konkurencnych motorov aj vyssich objemov. Popravde by som mu dal prednost pred aktualnou 1.6 Puretech. Cakat do konca roka som uz ale nemienil.
1. 8. 2019 21:46
nemecky imperialisti
je to drahe pre bezneho cloveka s rozpoctom na fabiu (ten nebude typickym zakaznikom :-) ), ale ak to porovnas s rovnako vybavenym nemcom, vtedy je ds lacny.

audi q2... 23,7€ v zakladu a je to na puklicach :-O ... 1L 3val s 7°dsg / 6°man...
26+€ za 1,4tfsi holobyt.

vec druha, ze na dsg sa furt nadava ze sa kazi. japonsky aisin asi urobi lepsiu robotu

psa 1,2 (155) 3val (8°aisin) je vykonovo nad 1,4tfsi
ds zacina 21,7€ ; vzdy je na aludiskoch

psa nafty su vykonnostne medzi 1,5 - 2,0td u audi.

argument ze nemaju silny motor, no vlastne ani q2 ho nema; az sq2(300)
najsilnejsi psa benz motor je 1,6r4 ma 180-270k/330nm ...... 2,0tfsi(190,300-sq2)
ale ten sa montuje iba do ds7 (pezot508)

zrovna q2 neni moc dizajnovo vydarena