TEST DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130 EAT8 – Prémie na půl cesty
Model DS 3 Crossback je dalším dílem osamostatněné značky DS. Městský crossover má šmrnc a neztratí se ani v Pařížské, ale omluví jen neotřelý vzhled tak sebevědomou cenovku?
Design, interiér
Závěrem loňského roku jsem testoval DS 7 Crossback, tedy auto nové francouzské značky, která chce po svém osamostatnění se od mateřského Citroënu tvořit alternativu (nejen) německé prémie. Uběhlo jen pár měsíců a přebírám klíčky od druhého modelu. Znovu je to SUV, tentokrát však nemá rodinné ambice, ale spíše předpoklady pro pohodlné městské popojíždění.
DS 3 Crossback je malý crossover, tedy zástupce nejrychleji se rozrůstajícího segmentu, ze kterého si Francouzi rovněž chtějí ukrojit svůj podíl. Zkrátka auto pro klientelu, která se ani za menší vůz neostýchá utratit skoro milion korun, ale Audi Q2 jim z nějakého důvodu není pochuti. Ano, slyšíte správně. Testovaný kousek našlapaný výbavou stojí 972.000 Kč. Absolutní základ přijde na střízlivějších 560.000 Kč, když si ale dopřejete alespoň prostřední výkonnostní verzi tříválce v testované výbavě Grand Chic, už jste na částce 755.900 Kč. Co tedy za tento peníz dostanete?
Jako transformers
Obcházím tak ten testovací kousek v zářivé zlaté barvě (za příplatek 19.000 Kč) a čekám, kdy se auto po vzoru transformers začne měnit v obrovského železného bojovníka. Všechny ty záhyby, prolisy, nekonvenčně tvarované Matrix LED světlomety s horizontálně umístěnými diodovými linkami vás prostě nenechají klidným. Připočtěme k tomu ještě neotřelou ploutev na B sloupku odkazující na starší DS či osmnáctipalcová kola s agresivním designem a máte auto, na které prostě nejde nemít názor.
Právě vzhled je ve srovnání s konkurencí největší zbraní DS, tudíž se snaží zaujmout za každou cenu. Vnímání designu je samozřejmě ryze subjektivní, ale sám za sebe musím říct, že se mi extrovertní přístup Francouzů líbí. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou zapuštěné kliky dveří (dostanete je ve standardu), které vyjedou, jen když je potřebujete. A pokud z nějakého důvodu vyžadujete jejich vysunutí, stačí jednu z nich jednoduše stisknout. Uvidíme, jak spolehlivě to bude fungovat po třech zimách, za mě osobně je to ale sympatický detail.
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130
Zajímavých drobností ostatně najdete na autě mnoho. Ne všechny jsou ale ku prospěchu věci. Například tlačítko pro otevírání víka zavazadelníku je umístěné až v nárazníku nad registrační značkou. Při každém otevírání se tedy musíte trochu více ohnout, hlavně ale saháte na místo, které zpravidla nebývá zrovna čisté. Naštěstí lze zavazadelník zpřístupnit rovněž tlačítkem na klíčcích.
DS 3 Crossback už tolik netrpí vadou svého většího sourozence, v jehož přifouklé karoserii se ztrácelo i velké devatenáctipalcové obutí. Testovaná „trojka“ dostává osmnáctky, vstříc komfortu ale můžete vykročit obutím sedmnáctek. To vše pro auto s délkou 4188 mm, šířkou 1791 mm, výškou 1534 mm a rozvorem 2558 mm.
Menší déjà vu
Uvnitř se cítíte jako ve zmenšeném DS 7 Crossback. Také zde najdeme bezpočet diamantových vzorů, které automobilka čerpá z vlastního loga. Standardní výbavou je digitální přístrojový štít v kombinaci s 10,3“ obrazovkou multimediálního systému uprostřed. Head-up displej je součástí testované výbavy Grand Chic, v těch nižších si musíte připlatit 15.000 Kč, byť jde o řešení promítající obraz „jen“ na sklíčko.
Infotainment jako takový je svižný a obraz má perfektní kvalitu. Tlačítka pod ním se sice tváří jako fyzická, ale ve skutečnosti jsou to dotykové plošky. Zarážející je, že DS 3 Crossback vůbec nenabízí dvouzónovou klimatizaci. V autě s tak sebevědomou cenovkou by něco takového mělo být samozřejmostí.
Testovaný exemplář dostává za příplatek 75.000 Kč inspiraci Opera, která přináší ještě větší nádech luxusu díky ozdobným prvkům exteriéru a lepším materiálům uvnitř – například kůži Nappa. Podivoval jsem se, že auto s 3000 ujetými kilometry už má kůži na přístrojové desce tak opotřebovanou. Až kolega Vláďa Kadera z Autorevue mi vysvětlil, že ne, že tohle je přeci designový prvek. Inu, proti gustu…
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130
Potěšující je určitě vnitřní prostor. Sedačky jsou pohodlné a boční vedení je „tak akorát“, aby vás podrželo, ale zároveň se sem vešli i urostlí cestující. Pro nohy i nad hlavou tu mám s výškou 176 cm dostatečné rezervy, na dlouhých cestách nebude trpět ani vaše koleno, kompaktní středový tunel vás totiž nijak neobtěžuje, i když v těchto místech DS použilo tvrdší plasty.
Místo nad hlavou mi zůstává i vzadu, kde už ale začíná docházet prostor před koleny. S výškou nad 185 cm už cesta k moři tak komfortní nebude, což ale v daném segmentu není nic neobvyklého. Vyjma prostoru mi osobně vadí pocit stísněnosti kvůli nedostatku světla, designové ploutve na bocích karoserie si někde musí vybrat svou daň. Je to právě tady, jakož i v řidičově výhledu šikmo vzad.
Jak otevřít zavazadelník už víme, tak se pojďme podívat, co najdeme uvnitř. Je to přesně 350 litrů prostoru, který lze navýšit sklopením zadní lavice na 1050 l. Počítejte ale se schodem mezi zavazadelníkem a sedačkami, plusem je naopak nepříliš vysoká nakládací hrana. A ještě jedna maličkost vzadu - koncovky výfuků jsou funkční! Vidíš Audi, že to jde. Mimochodem, také vás zadní světla nechávají vzpomenout na Porsche Cayenne?
Motor, jízdní vlastnosti
Tři válce stačí
Francouzská novinka přijíždí s jedním benzinovým a jedním dieselovým motorem. Zážehovou paletu zastupuje tříválcová dvanáctistovka PureTech ve třech výkonových verzích se 71, 96, případně 114 kW. Čtyřválec v nabídce najdete pouze naftový, je to turbodiesel 1.5 BlueHDi ve verzích 73 či 96 kW. Motory se páruji se šestistupňovou manuální převodovkou, případně osmistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem.
My jsme pro test zvolili zlatou střední benzinovou cestu, tedy tříválec s 96 kW (130 koní), jenž má maximum výkonu k dispozici v 5500 otáčkách a 230 newtonmetrů točivého momentu od 1750 otáček. Pohonné jednotce jsme se rozsáhleji věnovali v samostatném článku. Dvanáctistovka vychází z motoru 1.2 VTi, jiná je hlava válců či písty. Motor navíc vždy používá vyvažovací hřídel a současně také dvouhmotový setrvačník ve spojení s manuální převodovkou.
Že tříválec nemůže mít zvenčí líbivý zvuk? Kdepak. „Trojka“ si tak příjemně vrní, až máte pocit, že tohle auto snad chce sportovat. Tříválec má pod kapotou sice hrubší chod, ale kabina je skvěle odhlučněna a proniká sem jen minimum ruchů. To neplatí jen při popojíždění městem, kam nejmenší DS cílí, ale i při dálniční stotřicítce, kde vás výrazně neruší valivý hluk od kol, ale spíše aerodynamický svist kolem zrcátek.
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130
Sto třicet koní na papíře vám dech nevyrazí, ale vlastně se na tomhle tříválci jen těžko hledají chybky. Motor je snaživý od nízkých otáček, pod dvěma tisíci se zapojí turbo a síla tříválce doprovázena pověstným ševelením graduje za sametově hladkého střídání jednotlivých rychlostních stupňů. Úplně bez chyby ale tento osmistupňový automat není. A nejhůře se projevuje tam, kde chce být DS 3 Crossback jako doma – ve městě. Při dojíždění na křižovatku si všímáme, že se převodovka snaží držet co nejvyšší stupeň do poslední možné chvíle, což s sebou logicky přináší nepříjemné vibrace. To samé jsem vypozoroval už během prvních mezinárodních jízd, takže o chybu testovaného kousku určitě nejde.
A co na to spotřeba paliva? Dlouhodobě jsme se s mixem dálnice, okresek a popojíždění Prahou dostali na hodnotu 6,3 litru. Apetit ve městě se většinou pohybuje okolo 7,5 litru, zhruba sedm litrů si vyžádá dálnice v rychlostech do 140 km/h, naopak klidnou okreskovou jízdou se klidně můžete pohybovat pod šesti litry, což na malý crossover s tříválcem a automatem nejsou špatná čísla.
Hledání kompromisu
DS 3 Crossback je posazen na modulární platformě CMP, kterou dostává jako první model skupiny PSA. Kromě jiného je připravena i na zástavbu elektrického pohonu, který crossover dostane v příštím roce. Podvozek „trojky“ je konvenční stejně jako pohonná jednotka. DS 7 Crossback sice mělo technický základ shodný s Peugeotem 5008, navíc ale dostalo alespoň víceprvkovou zadní nápravu. Menší sourozenec si musí vystačit s modifikovaným zavěšením McPherson vpředu a torzní tyčí vzadu.
DS se nijak netají tím, že u menšího crossbacku hledalo co nejideálnější kompromis mezi komfortem a sportovním naladěním. Podvozek má tužší charakter, ale většinu nerovností a drobných výmolů vstřebává bez ztráty kytičky. Až na opravdu vytlučených dírách přenáší do kabiny tupé rány, které ale za stovky kilometrů napočítáte na prstech jedné ruky.
DS 3 Crossback 1.2 PureTech 130
Řízení je „žensky“ jednoduché a přesné, zpětnou vazbu tu asi ani nikdo nečekal. I tak se ale nájezdy do zatáček odhadují snadno a při svižnějším tempu se nesetkáte s nedotáčivostí či výraznými náklony karoserie. Na poměry zvýšených aut si DS 3 Crossback počíná opravdu dobře, to ano. Na druhou stranu se ale nemůžu zbavit dojmu, že tomu něco chybí. Když sedím uvnitř a nevidím to odvážné a extravagantní pojetí exteriéru, vlastně mám pocit, že řídím dobře fungující peugeot nebo citroën s opravdu pěkným interiérem. A to mluvíme o autě, na které vám nebude stačit ani půl milionu.
Závěr
Závěr
DS 3 Crossback je stylovka, kterou na ulici nepřehlédnete a extroverti ji budou milovat. Neortodoxně tvarovaná karoserie, atraktivní pojetí exteriéru i interiéru, dostatečná porce praktičnosti a sympatický jízdní mix komfortu a sportovnosti jsou jednoznačně největšími klady tohoto auta.
Jenže potom tu jsou věci, ze kterých máte pocit, jako by to tažení do prémiového segmentu skončilo někde na půl cesty. Máte zapuštěné kliky dveří, ale jen jednozónovou klimatizaci. Matrix LED světlomety, ale zavazadelník bez možnosti elektronického otevírání. A navíc techniku, která nijak nevybočuje ze zajetých kolejí konvenčních peugeotů a citroënů. Nemáte na výběr ani žádnou silnou „neokoukanou“ motorizaci, i kdyby její cena měla být vyšroubována na nesmysl.
Škoda, protože právě to bych si v prémiovém segmentu představoval. Tenhle testovaný kousek s tříválcem za milion sice není tak bizarní jako nedávno testovaná Audi A1, přesto se nemůžu zbavit dojmu, že jinak skvěle vypadajícímu autu ještě něco chybí.
Nejlevnější verze modelu | 560.000 Kč (1.2 PureTech 100/75 kW Be Chic) |
Základ s testovaným motorem | 650.000 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Be Chic) |
Testovaný vůz bez příplatků | 755.900 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Grand Chic) |
Testovaný vůz s výbavou | 972.000 Kč (1.2 PureTech 130/96 kW Grand Chic) |
Plusy
- Atraktivní vzhled
- Pěkný a vcelku praktický interiér
- Sympatický mix jízdních vlastností
- Slušná spotřeba paliva
Minusy
- Vyšší cena
- Chybějící prvky výbavy
- V nízkých rychlostech váhající automat