TEST Lexus IS 300h – Dává hybridní sportovec smysl?
Design, interiér
Z prémiových značek je na českém trhu v poslední době nejúspěšnější Mercedes-Benz, jehož prodeje navíc za první dva měsíce letošního roku rostou o úžasných 46 %. Jenže zapomínat bychom neměli ani na Lexus, jehož prodeje možná nejsou tak vysoké, jenže ony rostou ještě rychleji než Mercedesu, za první dva měsíce roku o 115 %! Výrobce je navíc chce dále podpořit, a to nedávno modernizovaným modelem IS.
Ten se v evropské specifikaci poprvé ukázal na loňském pařížském autosalonu, přičemž spíše než na radikální změny vsadil na drobné retuše, které však obsáhly různé oblasti vozu. Inovované IS jsme po mezinárodní jízdní prezentaci v okolí Říma vyzkoušeli v rámci redakčního testu přímo na českých silnicích, a to v hybridním provedení 300h.
Psali jsme: Motory Lexus IS v modernizované podobě pro Evropu
Excentrik a moderna
Jestliže si ještě pamatujete první generaci IS z konce devadesátých let, jistě vám neunikla radikální změna, jakou tento model střední třídy za několik let prošel. Z kdysi konzervativně laděného až trochu nudného auta je dnes výrazně střižený sedan, kterého na ulici rozhodně nepřehlédnete.
Na tomto charakteru bylo stavěno i při faceliftu, který zachoval extravagantní tvary. Designéři ale zároveň vyslyšeli kritiku, že design í-esa je v některých ohledech přece jen až moc komplikovaný. Proto zjednodušili tvar hlavních světel (ty však zůstávají oddělené), proto učesali přední nárazník, jehož dolní hrana už netvoří složitou vlnovku.
Přesto ani nadále vnější vzhled IS nesedne každému, protože mnohým pořád přijde plný nadbytečných linií. Jenže Lexus tvrdí, že zákazníci od jeho modelů žádali více stylu. Nudného designu měli už po krk a chtěli něco zajímavějšího. A tak jim to Lexus dal, a to včetně IS, které je díky tomu dnes patrně vůbec nejvýraznější zástupce střední třídy. Vždyť i taková Alfa Romeo Giulia vedle něj může působit nezajímavě...
A zákazníci podle všeho takovou extravaganci opravdu žádají, protože jim Lexus nabízí možnost vzhled ještě dále zvýraznit. Testovaný exemplář tak vedle nápadného červeného laku byl vybaven ještě sportovním paketem F Sport, který již tak strhující design dále oživuje přepracovaným nárazníkem, jinou mřížkou v masce chladiče nebo 18palcovými koly.
Složitá navigace
Pokud jsou pro vás vozy značky Lexus cizí, může vás překvapit i interiér IS. Ten pokračuje v trendu a podobně jako u dalších modelů značky působí, jako by pocházel spíše z kosmické lodi než osobního automobilu. A to zvlášť když si všimnete dotykového ovládání klimatizace nebo digitálního přístrojového štítu s centrálním prstencem, který se v závislosti na zvoleném zobrazení hýbe sem a tam. Přestože ho Lexus používá ve více modelech, stále to není okoukaný detail.
Koncepce kabiny sice zůstala zachována, přesto se toho tady změnilo dost. Jiný je volant nebo řešení středového tunelu, tou hlavní změnou je nicméně aplikace většího displeje multimediálního systému. Ten má nově úhlopříčku 10,3“, a tak skvěle vyplňuje vytyčený prostor na vrchu středového tunelu.
Jen škoda, že Lexus neudělal něco s ovládáním systému, které zůstává zbytečně komplikované. Práce s ovladačem Remote Touch Interface připomínajícím svojí funkčností počítačovou myš je natolik složitá, že třeba zadávání destinace do navigace během jízdy prakticky není možné. Bezpečnější je zastavit, protože jinde jednoduchý krok znamená v lexusu soustředění a precizní práci s myší. Na tomhle by měl výrobce opravdu zapracovat.
Z hlediska materiálů je ale kabina í-esa skvělá. Plasty jsou velice kvalitní a pohledné, navíc i jejich zpracování je skvělé. Jen některé ovladače převzaté od mateřské Toyoty působí lacině a kazí celkový dojem.
A jak je na tom Lexus IS s posazem? Popravdě řečeno by se mohlo sedět o něco níže, pozici za volantem zvyšují elektricky ovládaná sedadla. Volant by navíc mohl mít větší rozsah nastavení. Vzadu je pak prostor průměrný, a to z hlediska výšky nad sedákem i z hlediska místa před koleny, koncepce s pohonem zadní nápravy je zde zkrátka znatelná. Z největších není ani zavazadelník, který se kvůli zástavbě baterií u hybridu zmenšil na 450 litrů, což je o 30 l méně než u konvenčních verzí. Akumulátor přitom zabírá prostor jinak vyhrazený rezervnímu kolu.
Motor, jízdní vlastnosti
Úsporný, ale co ten zvuk?
Lexus IS je na evropských trzích nabízen pouze se dvěma motorizacemi, mezi nimiž navíc nenajdeme turbodiesel, což je v Evropě spolu s chybějící verzí kombi zásadní nevýhoda. Výrobce ale věří, že ke vznětovému motoru má více než zajímavou alternativu v podobě hybridu, a proto jsme právě hybridní model 300h vyzkoušeli.
Technika varianty 300h se v rámci faceliftu IS nezměnila. I nadále hybrid kombinuje 2,5litrový zážehový čtyřválec s elektromotorem, které společnou prací umí řidiči poskytnout až 164 kW a 221 N.m. Zatímco atmosférický spalovací motor s přímým vstřikováním D-4S a proměnným časováním sacích a výfukových ventilů Dual VVT-i má sám o sobě 133 kW, u elektromotoru je uváděna hodnota 105 kW. Tato síla je přitom posílána prostřednictvím planetové převodovky e-CVT na zadní kola, jak se na „prémiovku“ sluší a patří. Čtyřkolku Lexus nenabízí.
V prémiové třídě každopádně tyto hodnoty nikoho příliš nevytrhnou. Přestože se zvenku IS tváří jako atlet, v hybridním provedení je spíše kliďas, který více než sprintování od zatáčky k zatáčce miluje klidnou jízdu. Jenže to si při jízdě najednou všimnete, že ten tuhý pedál plynu má vlastně dvě polohy a když jej opravdu silně stlačíte až k podlaze, rázem zjistíte, že by pod kapotou nějaký potenciál ke sportování přece jen byl. Jen se to musí autu důrazně říci.
Jenže – zvuk motoru je naprosto necharakterní, navíc uměle dobarvený v reproduktorech pomocí systému Active Sound Control (ASC). Automobil kvůli tomu zní jak nějaké autíčko z prehistorické počítačové hry, přičemž umělý tón je opravdu otravný, čehož si všimnete hlavně při jízdě na dálnici, kde doslova rve uši. Navíc se kvůli tomu špatně odhaduje skutečná rychlost auta. Proto je nejlepší intenzitu systému co nejdříve utlumit. To si najednou uvědomíte, jak je IS krásně tiché.
Své ale má i převodovka. Přenos výkonu na silnici je bez problémů, jenže IS nabízí i manuální režim, který v tomto případě nedává vůbec smysl. Manuálně si zvolte jakýkoliv stupeň, ale ono se vlastně nic nezmění, zátah je pořád stejný, jen se při nižším stupni změní hlasitost zvuku od motoru. A navíc má volicí páka obrácenou logiku. Ještě že jsou tu k dispozici páčky pod volantem.
Odmyslete si tedy sportovní vzhled a máte tady pohodový sedan, který je navíc velice úsporný, jak je u hybridů z dílny Toyoty zvykem, což v tomto případě znamená průměrnou spotřebu kolem sedmi litrů. Stačí se však krotit a dostanete se níže, naopak při týrání pohonné jednotky se jen málokdy dostanete přes deset.
Co to jde, odpojuje lexus spalovací motor a jede jen na elektřinu. A když se s tímto charakterem naučíte pracovat, můžete v elektrickém módu ujet až tři kilometry. Stačí jemně pracovat s plynem a nepřesáhnout rychlost 50 km/h. Když budete tato pravidla dodržovat, můžete elektrický režim klidně natvrdo zapnout pomocí tlačítka. Jenže jak některé z pravidel porušíte, lexus ihned automaticky sepne zážehový agregát.
Lexus IS – srovnání s dalšími hybridy střední třídy | |||
Model | Lexus IS | BMW 3 | Mercedes-Benz C |
Motor | 300h | 330e iPerformance | C 350 e |
Pohon | hybrid | plug-in hybrid | plug-in hybrid |
Poháněná náprava | zadní | zadní | zadní |
Zdvihový objem [cm3] | 2494 | 1998 | 1991 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Kombinovaný výkon [kW] | 164 | 185 | 205 |
Největší výkon spalovacího motoru [kW] | 133 | 135 | 155 |
Točivý moment spalovacího motoru [N.m] | 221 | 290 | 350 |
Největší výkon elektromotoru [kW] | 105 | 65 | 60 |
Točivý moment elektromotoru [N.m] | 300 | 250 | 340 |
Převodovka | CVT | 8A | 7A |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 225 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 | 6,1 | 5,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,6 | 1,9 | 2,1 |
Základní cena [Kč] | 985.000 | 1.154.400 | 1.300.750 |
Ticho a komfort
Kliďas je Lexus IS 300h i při samotné jízdě. Hlavně aerodynamický hluk je perfektně utlumen, proudění vzduchu totiž usměrňují i nenápadné detaily jako drobná „křidélka“ u předních sloupků karoserie a v zadních svítilnách. Jenže i proto je občas slyšet práce podvozku více, než by se nám líbilo, a to zvlášť na větších nerovnostech.
Právě větší výtluky ukazují, že se naladění adaptivního odpružení a podvozku tvořeného lichoběžníkovými rameny vpředu a víceprvkem vzadu sice povedlo, dokonalosti stejně velkého kupé RC nedosahuje. Zatímco u er-céčka je podvozek naprosto bez chyby, u IS přece jen občas zachybuje. Vyvážení plavnosti a komfortu je ovšem celkově na slušné úrovni, navíc je při jízdě dobře znát tuhost karoserie.
Když se pak rozhodnete zrychlit, rázem zjistíte, že se nebavíte ani vy a ani samo auto nedává nějak zvlášť najevo, že by si rychlou jízdu užívalo. Elektronika sice pracuje v zatáčkách citlivě a jemně a při jejím případném vypnutí auto občas smýkne bokem, jenže řízení je naprosto nekomunikativní. A tak zjistíte, že IS 300h je přece jen o té pohodové jízdě, kterou zvládá nejlíp. To není kritika, protože taková auta jsou třeba, jen IS trochu mate vnějším vzezřením.
Když vám totiž kombinace excentrického vzhledu s komfortním svezením nebude vadit, rázem zjistíte, že IS je zajímavou alternativou ke konkurentům německých prémiových značek, která je navíc nabízena za zajímavou cenu. Díky aktuální akční nabídce na verzi Executive se základní cena hybridu dostala na 985.000 korun, přičemž už za tuto částku nabízí více než slušnou výbavu. V základu nechybí tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, ale i bezklíčový vstup, parkovací senzory vpředu i vzadu, parkovací kamera nebo vyhřívaná přední sedadla.
Testovaná varianta je pak doslova nabušená výbavou zahrnující navigaci, ventilovaná přední sedadla, kožené čalounění či sledování mrtvého úhlu, přičemž se stále vejdete do 1,5 milionu korun, což je u prémiového zástupce střední třídy skvělá nabídka.
Závěr
Závěr
Lexus 300h ve verzi F Sport v sobě ukrývá velice různorodé osobnosti. Navenek dává najevo excentrický, ryze sportovní vzhled, a tak byste čekali ostrý sedan, který bude hltat jednu zatáčku za druhou a milovat rychlé přesuny. Jenže nenechte se zmást, v duši je to klidný pohodář, který vlastně sportování nemá rád. Než aby posádku rychle svezl, raději jim nabídne naprostý komfort, což ostatně tradičně vyplývá z hybridního pohonu. Zatímco při klidné jízdě o motoru posádka vůbec neví, při vyšším tempu spalovací agregát najednou vyje, jakoby ho řidič trápil. Navíc „hudební“ podkres dobarvený systémem Active Sound Control působí velice uměle, a tak je nejlepší ho vypnout.
Ve výsledku tak trochu postrádáme smysl testované verze. Jestli chcete ještě sportovnější výraz, raději sáhněte po přeplňovaném benzinovém dvoulitru, a jestli toužíte po úsporném hybridu, raději zvolte nějakou luxusní variantu. I v takovém případě se ale budete muset smířit s omezeným vnitřním prostorem nebo zbytečně komplikovaným multimediálním systémem. Zvlášť na něm by měl Lexus zapracovat, protože v tomto ohledu na konkurenci hodně ztrácí.
V čem má IS naopak výhodu, je cena. Verzi 300h díky aktuální akční nabídce klidně pořídíte pod milion, na což konkurence (byť výkonnější a nabízející komplikovanější plug-in hybridy) nedokáže reagovat.
Nejlevnější verze modelu | 985.000 Kč (IS 300h/164 kW Executive) |
Základ s testovaným motorem | 985.000 Kč (IS 300h/164 kW Executive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.235.000 Kč (IS 300h/164 kW F Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.465.000 Kč (IS 300h/164 kW F Sport) |
Plusy
- Nízká spotřeba paliva za všech podmínek
- Komfortní odpružení
- Luxusní zpracování
- Zajímavá cenovka
Minusy
- Komplikovaný multimediální systém
- Nepřirozené dobarvení zvuku motoru
- Občasné bouchání od podvozku
- Průměrný vnitřní prostor
Foto: David Rajdl