TEST Mercedes-Benz CLS SB 63 AMG 4Matic S - Raketoplán
Potřebujete reprezentativní auto, avšak zároveň nehodláte rezignovat na velkou praktičnost? Nenechte se zmást elegantní siluetou, CLS Shooting Brake nemá batůžek jenom na ozdobu. Designérům se podařilo velmi hezky zamaskovat jeho skutečné rozměry (stačí porovnat linie prosklení a střechy) a přitom objem zavazadelníku činí slušných 590 litrů. Navíc se nenadřete ani při zvedání zavazadel, nakládací hrana leží 640 milimetrů nad silnicí, za ní je však bohužel schůdek dolů.
Nebudeme však opakovat to, co už bylo popsáno například v testu oblíbené vznětové verze 350 CDI , my se zaměříme na spojení neobyčejné karoserie a stejně neobyčejné strojovny, ukrývající se pod ní.
Nový hit: AMG S
Dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec pod kapotou nemá 410, ale rovnou 430 kW, přičemž točivý moment poskočil o 80 N.m na kulatých 800 N.m. Samotné navýšení výkonu a rudě lakované brzdové třmeny by rozhodně neospravedlňovaly navýšení pořizovací ceny o masivních 254.000 korun. Co tedy od Mercedes-Benzu dále dostanete?
Zejména AMG závěr zadního diferenciálu, který zpřesňuje vedení v mezních situacích, kdy si řidič auto drží pod plynem. Standardně je totiž pohonem všech kol preferována zadní náprava, na kterou putují dvě třetiny točivého momentu. Další změnou oproti slabšímu provedení (to je asi poprvé, kdy o autu s výkonem 410 kW mluvíme jako o „slabším“) jsou šedá devatenáctipalcová kola s deseti paprsky nebo vyhřívaný systém ostřikovačů.
I v interiéru jsou změny spíše decentní, nejvíce vás bude zajímat volant. Ten dostal obšití úchopových částí pomocí alcantary, zbytek zploštělého AMG Performance volantu zůstává čalouněn černou kůží Nappa.
Rychlá zavazadla
Po nastartování to z motorového prostoru zlověstně zahřmí, jinak je však impozantní strojovna pečlivě utlumena a do interiéru pronikají jen vzdálené náznaky brutální síly pod kapotou. Pokud však necháte agregát roztočit na více než čtyři tisíce, je na charakterní baryton motoru každá zvuková izolace krátká a posádka si může chraplák v klidu vychutnat. Tedy, v klidu… tou dobou už krční svalstvo pracuje naplno a auto se dere vpřed, lhostejno jaký převodový stupeň máte právě zařazen.
Bude to možná znít jako rouhání, ale je nakonec dobře, že v tomto elegantním kombi pracuje pohon všech kol 4Matic. Dovoluje to řidiči využívat potenciál motoru v mnohem větší míře, než v případě zadokolky, byť i tak jsou chvíle, kdy máte pedál akcelerátoru až na zemi, poměrně řídkým jevem. Aby ne, když stokilometrovou rychlostí uháníte už za 3,7 sekundy a automobil před vámi uvidí čtyři majestátní koncovky výfuku rychleji, než stačíte říct CLS Shooting Brake AMG.
Díky perfektní ergonomii si za volantem snadno najdete uvolněnou, avšak k rychlé jízdě ideální pozici; rozsah nastavení sedadel je opravdu velký. Sedadla mají přifukovatelné bočnice, takže dobře obejmou střízlíka i urostlého mládence, výraznější boční vedení však kvůli absenci vedení v oblasti ramen nenabídnou. CLS ovšem není žádný okruhový speciál, nýbrž dálniční pekelník, takže v tomto ohledu mu není co vytýkat.
Trochu postěžovat si však musíme v souvislosti s převodovkou. Ne že by AMG SpeedShift MCT, tedy jednoduše řečeno sportovní verze 7G-Tronicu Plus bez hydrodynamického měniče se spojkou, díky které umí mimo jiné třeba efektní meziplyny, byla špatná skříň, to rozhodně ne. Oproti moderním dvouspojkovým převodovkám však nenabídne opravdu bezprostřední, okamžité reakce a ve sportovním režimu je v zájmu co nejrychlejší kanonády někdy zbytečně hrubá, což ostatně platí i pro rozjíždění. Řazení krásnými kovovými páčkami pod volantem pomáhá jen do určité míry, bezprostředně spojeni s autem nikdy nebudete.
Otázka je, zda to vadí. A stejně jako v případě bočního vedení si rovnou odpovězme v duchu písničky pánů Svěráka a Uhlíře: nevadí! Kdo by chtěl honit pětimetrové, 1,9 tuny vážící auto po okreskách? Na to má Mercedes-Benz třídu A, konkrétně obrovské překvapení minulého roku: A 45 AMG. Elegantnímu kombi s rozvorem 2.874 milimetrů více vyhovují pozvolnější oblouky, ve kterých se podvozek umí náležitě opřít o asfalt.
V základním nastavení je auto sice trochu tužší, nicméně výborné tlumiče nedávají kolům žádný prostor pro odskakování. Podvozek dokáže odfiltrovat velké i malé rázy (spáry atd.), takže k vašemu pozadí doputuje jen to uprostřed. Ve sportovním režimu už sice cítíte všechno, nicméně stále je zde pomyslná tenká měkká vrstva mezi silnicí a vámi. Podvozek od AMG je vskutku výborným kompromisem mezi bezpečným vedením ve vysokých rychlostech bez náklonů a nutností navštěvovat každý měsíc chiropraktika.
Řízení je velmi dobré, byť číst silnici dlaněmi je v podstatě nemožné. Posilovač se však snaží nepřekážet vám a sportovní parametrické řízení (přizpůsobí své chování zvolenému režimu podvozku) s dostatečnou ostrostí tak funguje přirozeně. Velmi dobré jsou brzdy, dostatečně nekompromisní a dobře dávkovatelné. Jejich výdrž ale není věčná, stačí několik razantních decelerací a začínají vadnout. U takto těžkého auta se (při předpokládaném ostrém stylu jízdy) opravdu vyplatí přemýšlet o karbon-keramickém systému za 217.000 korun.
Je poměrně zvláštní, že Mercedes-Benz dle technických specifikací nabízí třeba i v modelu CLS 350 standardně pouze 59litrovou nádrž a i vozy ze stáje AMG (u nichž opravdu nelze čekat výrazně nízké hodnoty spotřeby) mají dostávat nádrž jen o sedm litrů větší. Vždyť v dobách legendární W124 byla u top modelů s hvězdou na kapotě standardem nádrž o objemu 90 litrů. Jak jsme však byli ujištěni, všechny verze mají v souladu s ceníkem standardně dospělou osmdesátilitrovou nádrž, takže se není proč znepokojovat.
Když už jsme u kapacity nádrže, jak je na tom AMG se spotřebou? Ve městě se budete muset smířit se zhruba čtrnáctilitrovou žíznivostí, na dálnici (při dodržování tuzemských rychlostních limitů) je možné zhruba dva litry ušetřit. Pod deset litrů se podíváte jen při velmi, velmi klidné jízdě hraničící se sebetrýzněním. Když pak popoženete všech 585 koní, budete rádi, když se udržíte na dohled dvaceti litrům vysokooktanového benzinu.
Závěr
Nadřazenost, převaha, jistota. To vše za volantem tohoto AMG velmi silně vnímáte, k tomu všemu je CLS Shooting Brake krásné a výjimečné auto. Navíc, na rozdíl od ostrých sportovních automobilů, ho lze mít jako běžné auto pro všední den: může pršet, může sněžit, vy však na schůzku přijedete stylově, včas, a klidně i s hokejovou výbavou v kufru. Provozní náklady jsou sice „o něco“ vyšší, jenže který jiný manažerský vůz nabídne surrealistických 430 kW?
Nejlevnější verze modelu | 1.433.850 Kč (250 CDI/150 kW) |
Základ s testovaným motorem | 3.073.400 Kč (CLS 63 AMG 4M S/430 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.650.034 Kč (CLS 63 AMG 4M S/430 kW) |
Plusy
- Výkon motoru
- Image
- Pohon všech kol
- Jisté jízdní vlastnosti
Minusy
- Výhled vzad
- Vyšší spotřeba
- Převodovka při ostré jízdě
Foto: Petr Homolka