Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes C 350 e – Pan Inkognito: 279 koní a 2,1 litru

Jan Mička
Diskuze (204)
Nový plug-in hybrid od Mercedesu se pyšní kombinovanou spotřebou 2,1 l/100 km. Je ale tento výsledek v praxi proveditelný? A vyplatí se vůbec, když stojí téměř 1,3 milionu korun?


Úvod, design, interiér


Hybridy jsme dosud považovali spíše jako náhradu za modely se vznětovými motory (Lexus by mohl vyprávět), jejich význam a směr se ale v posledních letech mění. Vezměme si například trojici supervýkonných sportovních modelů – Ferrari LaFerrari, Porsche 918 SpyderMcLaren P1. Poslední dva mohou jezdit čistě na elektřinu (Ferrari je mild-hybrid), sílu elektromotorů dostupnou v podstatě od nulových otáček ale používají hlavně jako doplněk klasických benziňáků. Právě odtud se berou výkony atakující hranici tisíce koní a jen tak mimoděk i relativně nízká spotřeba daná evropským měřícím cyklem.

Možná si řeknete, že Mercedes-Benz C 350 e z dnešního testu nemá s výše zmíněnými sportovními vozy nic společného, to je ale velká chyba. Také v jeho útrobách pracuje podobná technika a na rozdíl od běžných hybridů ujedete na plně nabitý akumulátor až 31 kilometrů. Tedy alespoň pokud nepřekročíte rychlost 130 km/h nebo nebudete požadovat maximální dynamiku. Díky elektřině pochopitelně klesá kombinovaná spotřeba – podle výrobce činí 2,1 l/100 km. Může za to výkonný elektromotor, akumulátor umístěný u zadní nápravy a zásuvka pro dobíjení z běžné domácí sítě a veřejných stanic. Testujeme nejnovější a v pořadí již druhý plug-in hybrid s hvězdou na kapotě (prvním je S 500 představené v roce 2013), je ale realita skutečně tak příznivá, jak se zdá?

Video se připravuje ...

Kdo by to do něj řekl?

Na současné generaci Mercedesu C se mi nejvíce líbí, že i v nejlevnějších variantách vypadá reprezentativně a menší výbavu na sobě nedává moc znát. Z části je to dáno opravdu silnou podobností s vlajkovou lodí S, rozeznat je od sebe ale na druhou stranu není obtížné ani pro naprostého laika. Loni jsme zde jedno „Céčko“ z levnějšího kraje měli – pod kapotou pracoval dvoulitrový turbomotor (135 kW) a jeho podvozek se obešel bez vzduchového pérování. A výsledek testu? Čtyři a půl hvězdičky s tvrzením, že výkonově slabší a zároveň dražší turbodiesel 220 d/125 kW snad ani není potřeba.

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

Exemplář z dnešního testu se po vzhledové stránce od toho předchozího liší stříbrným lakem karoserie, písmenem „e“ v označení a krytem elektrické zásuvky na zadním nárazníku. Tento vůz nikomu nemete do tváře, jak moc je ekologický, obejde se bez výrazných plaket, modrých detailů nebo nápisů „Hybrid“ jako u někdejšího Infiniti M35h (dnes se jmenuje Q70 Hybrid). Je to zkrátka dokonalý „sleeper“, kterému pasují dokonce i zimní sedmnáctipalcová kola s padesátiprocentními pneumatikami. Kdo by do něj řekl, že má celkový výkon 205 kW a stovku zvládne za 5,9 sekundy?

Drama nečekejte ani uvnitř. Pořád se totiž jedná o „starý dobrý“ Mercedes-Benz C s velmi pohodlnými předními sedadly (delší sedáky by jim nicméně neuškodily), příjemně nízkým posazem nekomplikujícím nastupování a vystupování, a především moderním provedením přístrojové desky. Na volně stojící displej infotainmentu (v našem případě příplatkového systému Comand za 85.105 Kč) jsme si již zvykli, stejně jako na ovládání prostřednictvím sdruženého ovladače na středovém tunelu. Oproti vozům testovaným v minulosti tady ale přece jen něco přibylo.

Řeč je o malém, docela nenápadném tlačítku znázorňujícím siluetu automobilu a akumulátoru. Vedle ovladače Dynamic Select, kterým nastavujete režimy Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual se jedná o další možnost, jak ovlivnit chování automobilu, tentokrát však ve vztahu k plug-in hybridnímu systému. Na výběr je z módů Hybrid, E-Mode, E-Save a Charge, přičemž jejich zaměření by mělo být každému jasné už ze samotných názvů. Ale o tom až později.

Ani na zadních místech není „Céčko“ žádné béčko (vzhledem k paletě modelů Mercedesu nebrat doslovně), což má na svědomí nejen rozvor náprav 2840 milimetrů (o 30 mm více než u konkurenčního BMW řady 3), ale především ukotvení sedáků ve výšce 360 milimetrů. To pak dokážete prominout i jejich menší délku, v luxusním segmentu bychom si ale stejně představovali více než 440 milimetrů. Naopak v příčném směru jsme si neměli nač stěžovat. Už dávno sice neplatí, že vozy schválené pro převoz pětice cestujících takovou „nálož“ zvládnou bez kompromisů, dva urostlí dospělí pasažéři si ale nebudou stěžovat v oblastech loktů, ramen, a dokonce i hlavy.

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

Někdo by mohl mít problém s menším objemem zavazadelníku, u plug-in hybridu to ale zkrátka nejde jinak. Je totiž třeba počítat se zástavbou akumulátoru u zadní nápravy a tím pádem i jistým omezením vnitřního prostoru. Na původních 480 litrů běžného sedanu třídy C zapomeňte, ani 335 litrů našeho exempláře však není k zahození. Ložná plocha má navíc pouze minimální schod a stále zůstala možnost sklopit asymetricky dělená zadní opěradla. Mercedes zkrátka navzdory složité koncepci pohonu vydoloval maximum prostoru pro zavazadla.

Motor, jízda


Všechno je jednou poprvé

Koncern Daimler získal během let spoustu zkušeností se „zelenými“ automobily, co se ale týče hybridů, vystačil si zatím pouze se základem v benzinovém šestiválci (například S 400 h nebo S 500 e) nebo vznětovém čtyřválci (S 300 Bluetec Hybrid nebo E 300 Bluetec Hybrid). Plug-in hybridní „Céčko“ poprvé přineslo do světa vozů s hvězdou na kapotě spojení zážehového přeplňovaného motoru a elektromotoru, přičemž úprav se dočkala také automatická sedmistupňová převodovka 7G-Tronic. Právě v jejich útrobách totiž najdeme malý elektrický motor s dvojicí spojek jako náhradu za měnič momentu.

Dvoulitrový turbomotor známe z dalších modelů Mercedesu a najdeme jej i pod kapotami vozů Infiniti. V 5500 otáčkách za minutu dává výkon 155 kW, točivý moment 350 N.m zabírá už ve 1200 min-1, je velmi kultivovaný a běží v podstatě bez vibrací. Elektrický motor přidává dalších 60 kW a 340 N.m, přičemž podle údajů výrobce tohle duo generuje 205 kW (279 koní) a 600 N.m. Jde o nejsilnější čtyřválec celé nabídky a točivým momentem by se mohl měřit i se vznětovými šestiválci, ve srovnání s výchozím C 250 je ale takto vybavený sedan o tři metráky těžší a užitečné zatížení je menší o 40 kilogramů.

Ovládání se od běžných Mercedesů neliší, ovšem s tím rozdílem, že po otočení klíčku neuslyšíte spalovací motor. Výchozím módem je ten hybridní, přičemž na displeji palubního počítače buď svítí dojezd na akumulátor s kapacitou 6,2 kWh, nebo symbol vozu napojeného na elektrickou zásuvku (pokud dojezd na elektřinu klesne pod čtyři kilometry). V lepším případě, tedy pokud je baterie nabitá na maximum, máte k dispozici až 31 elektrických kilometrů (nám vždy přístroje ukázaly maximálně 28), a není vyžadováno obezřetné manipulování s pedálem plynu jako u běžných hybridů. Divili byste se, jak strmé stoupání dokáže toto „Céčko“ vyjet, aniž by muselo k životu probudit spalovací motor, a pokud máte aktivovaný režim Eco, pohlídá vás také samotný akcelerátor vyvíjející umělý odpor proti chodidlu.

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

To ovšem neznamená, že při jízdě není vyžadována spolupráce ze strany řidiče. Kapacita akumulátoru se totiž poměrně rychle snižuje, a pokud situaci neuzpůsobíte styl jízdy, zhruba dvouhodinové nabíjení z běžné domácí sítě nebo veřejných nabíječek přijde vniveč během patnácti kilometrů. Je potřeba nechat systém rekuperovat energii (brzděním nebo po uvolnění pedálu plynu) a ukládat ji zpátky do akumulátoru, jinak vám zbude „pouze“ běžný hybrid.

Při běžném stylu jízdy se nejvíce osvědčil hybridní mód, který dělá všechno proto, aby vyvážil použití spalovacího a elektrického motoru. Při ustálené rychlosti mu nedělá problém odpojit dvoulitrové turbo od zbytku hnacího řetězce a využívat pouze čistou energii, v takovém případě se ale se průměrnou spotřebou nedostanete pod 5 litrů benzinu na sto kilometrů. A to je skoro o tři litry více, než uvádí výrobce.

Netrvá však dlouho a naučíte se pracovat i se zbytkem dostupných režimů hybridního systému. Po přepnutí infotainmentu do zobrazení „Tok energie“ navíc okamžitě víte, kam jaká energie zrovna putuje. Základem pozitivního výsledku spotřeby je vždy vyjíždět s plně nabitým akumulátorem, přepínat mezi režimy Hybrid a E-Mode, a cestu si předem trochu promyslet. Je zbytečné „drtit“ akumulátor při cestě po dálnici (přestože vůz utáhne až do rychlosti 130 km/h), když víte, že za pár kilometrů skončíte v koloně, kde si samotný turbomotor vezme okolo 9 l/100 km. Čtyřicetikilometrové přesuny do práce jsem díky tomu zvládal se spotřebou okolo třech litrů benzinu, přičemž stříbrný sedan rozhodně nebyl brzdou provozu. S maximálním využitím elektrického pohonu už ale v baterii nezbyla téměř žádná energie (kapacita neklesá pod 10 procent) a vůz bylo nutné opět připojit na nabíječku.

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

Pokud tak neuděláte, nic zvláštního se nestane - budete opět využívat hlavně hybridní režim, při kterém jsem bez ohledu na výsledek zvládal jezdit asi 7 l/100 km. Co ale módy E-Save a Charge? Funkce prvního z nich je celkem jasná – „uzamkne“ aktuální kapacitu akumulátorů, a pokud nebudete chtít využít veškerý systémový výkon, dojezd na elektřinu neubude. Druhý se naopak s maximálním využitím spalovacího motoru postará o to, aby kapacita narůstala. Mercedes uvádí, že se pak máme připravit na zvýšený odběr benzinu, což potvrdilo i měření při ustálené rychlosti na sedmý rychlostní stupeň. Zatímco v režimu Hybrid jsme při 130 km/h a 2300 otáčkách za minutu naměřili 7,2 l/100 km, Charge si nárokoval asi o 3 litry více. Nabíjení je ale poměrně rychlé – během zhruba dvaceti ujetých kilometrů se dojezd na elektřinu zvýšil asi o 10 kilometrů, tedy o třetinu toho, co nabízí plně nabitý akumulátor. S třílitrovou spotřebou se pak ale můžete rozloučit.

Airmatic + sedmnáctky = Bingo!

Zkoušený hybrid má jako jediný z celé nabídky Mercedesu třídy C ve standardu odpružení Airmatic se stavitelnou světlou výškou (manuálně ji lze zvýšit o 25 milimetrů, v rychlostech nad 140 km/h o 15 milimetrů klesá). Přiznám se, že první zmínka o vzduchovém pérování mi moc klidu nepřinesla, protože obecně moc nezvládá přejezdy ostrých příčných nerovností. Zmíněné padesátiprocentní zimní obutí ale dokázalo „zakopávání“ kol a bouchání do karoserie téměř dokonale odfiltrovat. A to šlo dokonce o pláště typu run-flat.

Z dostupných jízdních režimů Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual, jsem využíval hlavně druhý v pořadí. Turbomotor je v něm totiž příjemně vláčný, sílu na zadní kola posílá postupně a ke stylu elegantního sedanu s výborně odhlučněným interiérem skvěle pasuje. V minulosti jsme již několikrát komentovali dopad elektrického posilovače řízení na mechanickou zpětnou vazbu ve volantu a ani zde se jí téměř nedočkáte, k přesnosti však nelze mít jedinou výhradu a lehounký chod volantu při parkování nakonec přišel docela vhod. Škoda jenom občasného cukání vozu při připojování spalovacího motoru k hnacímu řetězci – děje se tak především v nízkých rychlostech a řidič s tím nic neudělá.

Jenže kdybychom chtěli jezdit pouze klidně a bez sportovních emocí, vystačili bychom si s jedním z nabízených turbodieselů (Mercedes jich nabízí celkem osm) nebo výchozí verzí C 250 o výkonu 155 kW. Jakmile to tedy bylo možné, putoval systém do režimu Sport+ a veškerý systémový výkon (205 kW/279 koní) na zadní kola. To pak vůz o hmotnosti téměř 1,8 tuny vystřelí z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

Pokud budete maximální sílu využívat pouze k předjíždění nebo rychlým přesunům na dálnici, jenom málokdy si položíte otázku, zda by sedan nesnesl ještě o pár koní více. Je to zkrátka tak akorát. Dříve tichý a kultivovaný motor v otáčkách rozpoutává zajímavě mechanickou symfonii, převodovka, o které jste dosud téměř nevěděli, řadí s mírným „kopnutím“, a „Céčko“ míří bez známek nestability srdnatě vpřed. Jenže jak si vede v zatáčkách?

Mercedes-Benz třídy C se zadním pohonem nikdy nešel pro drift daleko, vzhledem k jeho eleganci a nátuře je ale vyžadování oblak kouře od zadních pneumatik nepatřičné. Jenže pokud zaprší a asfalt začne klouzat, s 279 koňmi na jediné nápravě nemáte moc na výběr. Stabilizační systém je totiž poměrně benevolentní, a když si uvědomíte, že už samotný elektrický motor dává 340 N.m hned s prvním pohybem rotoru, nezbude než stále korigovat odsazení zádě. Díky zástavbě zhruba stokilogramového vodou chlazeného akumulátoru nad zadní nápravou se ale nic neděje náhle a řidič má dostatek času aby si uvědomil, jak s nastalou situací naloží. Uznávám, že klouzání s ryze elegantním Mercedesem C je docela zábava, ale máte při tom podobný pocit, jako byste se snažili rozhodit svatovítskou katedrálu. Prostě se to nedělá…

Závěr


Najde se pro něj uplatnění?

Hybridní modely to na českém trhu nemají jednoduché. Ve srovnání s adekvátně výkonnými konvenčními variantami jsou výrazně dražší (v našem případě je verze C 300/180 kW levnější téměř o 200.000 Kč), a přestože je automobilky často prezentují jako zázračné stroje s bezkonkurenčně nízkou spotřebou, realita bývá jiná. Avšak ne vždy musí být chyba na straně technických údajů, přičemž zářným příkladem tohoto tvrzení je právě Mercedes z našeho testu.

Výrobcem udávané kombinované spotřeby 2,1 l/100 km jsme sice nedosáhli, v reálném provozu však není problém se jí výrazně přiblížit. Všechno přitom začíná u řidiče a způsobu, jakým s vozem nakládá. Jde o plug-in hybrid, který v zadním nárazníku nemá zásuvku pro připojení nabíjecího kabelu jen tak pro legraci. Jízda s nabitým akumulátorem je proto nutnost, stejně jako efektivní využívání hybridního a plně elektrického režimu. Teprve potom je možné na kratší vzdálenosti jezdit s třílitrovou spotřebou, které jsme v kombinovaném režimu dosáhli také my.

Otázkou však zůstává, zda čeští zákazníci najdou pro takový automobil uplatnění. Zatímco s běžnými vozy jsme zvyklí jezdit stále se zhruba stejnou spotřebou, v případě plug-in hybridu závisí výsledek na více okolnostech. Jinými slovy – jde to za tři, ale také za deset litrů, přičemž pod horní hranici se vejdou i některé sedany střední třídy s šestiválcovými turbomotory. S tímto Mercedesem zkrátka musíte mít trpělivost, pracovat s ním a řídit se jeho potřebami, jinak zkrátka pozbývá smysl. A nejsem si jist, jestli jsou věčně zaneprázdnění manažeři ochotni přinést takovou oběť…

mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo mercedesbenz hybrid testy video strednitrida redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu792.550 Kč (C 160/ 95 kW)
Základ s testovaným motorem1.289.960 Kč (C 350 e/205 kW)
Testovaný vůz bez příplatků1.289.960 Kč (C 350 e/205 kW)
Testovaný vůz s výbavou1.551.481 Kč (C 350 e/205 kW)

Plusy

  • Elegantní design karoserie
  • Pohodlná a prostorná kabina
  • Skvělé dílenské zpracování
  • Pohodlná jízda díky Airmaticu a rozumně velkým kolům
  • Překvapivě nízká spotřeba při uvážlivé jízdě
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Kratší přední a zadní sedáky
  • Nutnost neustále pracovat s režimy hybridního systému
  • Občasné cukání při odpojování benzinového motoru
  • Vyšší základní cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Jan Mička
Diskuze (204)
Mercedes C 350 e
Cena základní sestavy 1 289 960 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, litá 17“ kola, komfortní řízení Direct Steer, tlačítko Agility Select, podsvícené prahové lišty s nápisem Mercedes-Benz, asistent prevence před kolizí, vnitřní a vnější zpětná zrcátka s automatickým tlumením, Mercedes connect me – vzdálené služby online, aktivní kapota, tempomat s omezovačem rychlosti, vzduchový podvozek Airmatic, automatická klimatizace, asistent dopravního značení automatická převodovka, asymetricky dělená zadní opěradla a další. Kč
Cena testované sestavy 1 551 481 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza Iridium (+24.586 Kč), linie Avantgarde interiér + exteriér (+26.793 Kč), sada parkování (+32.467 Kč), sada komfortních funkcí zrcátek (+14.196 Kč), sada komfortního nastavení sedadel (+6.304 Kč), sada asistentů jízdy v pruzích (+24.586 Kč), infotainment Command Online (+85.105 Kč), asistent adaptivních dálkových světel (+3.152 Kč), LED Performance přední světlomety (+27.265 Kč), vyhřívání předních sedadel (+10.244 Kč), ambientní osvětlení interiéru (+6.935 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1200 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 2.1
Emise CO2: 48
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 335 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1750 / 525
Rozměr pneu: 225/50 R17
Mercedes C 350 e
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4686
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2840
e) rozchod vpředu (mm): 1588
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 11. 2015 14:52
Re: Neuveritelne
No tak tohle je teda blábol...

Nemám nic proti Lexusu ale tohle je jiný auto, PHEV oproti obyčejnýmu hybridu je o dost složitější, což je asi taky důvod, proč se do toho Toyota zatím pouští omezeně u Priusu. Za mě palec nahoru pro mb.
Avatar - .StenLi.
25. 11. 2015 11:23
Re: Otazka..
4x4 je vzdy za priplatok, zdy prinasa vyssiu vahu, takze nic nevidane by sa nekonalo avsak vzdy prinasa aj zvysenie spotreby, tu by priniesol znizenie spotreby dodatocnou rekuperaciou a pohynanim (ktore spotrebuje najviac paliva v meste) bez spalovania benzinu, s vysokym krutiacim momentom. El. motory su velmi male (110k z Leafu ma velkos rugby lopty) a aj s dodatocnym el. motorom (alebo dvoma mensimi) by vaha mala este stale daleko od 2,24 tonovej Tesly :-)
Avatar - Emel
25. 11. 2015 10:45
Re: Otazka..
No dobře, ale to mluvíš o úplně jiném, značně složitějším a těžším a dražším systému s několika motory...
Avatar - vabis
24. 11. 2015 22:46
maličká ale fajná
w205ka není špatné auto, akorát je trochu maličká, už se těším na chystanou w213
24. 11. 2015 22:46
Re: treba inak
>:D