TEST Nissan Qashqai 2,0 dCi (110 kW) - Praotec mládne
Ať si konkurence říká, co chce, Nissan měl odvahu. Když před téměř třemi lety představil Qashqai, obdrženou skepsí by mohl tapetovat výrobní haly. Na SUV je to málo svalnaté, na MPV málo variabilní a považte to jméno! Když se pak začal vůz prodávat statisícovými tempy, chytili se ostatní za hlavu a začali vytvářet třídní klony.
Čím si tohle nezařaditelné auto vydobylo slávu? Především svou obyčejností, v dobrém slova smyslu. Chcete-li, bude se tvářit jako MPV a s pohonem předních kol nebude ani tak drahé. Velká světlost a vyspělý volitelný pohon všech kol z něj umí udělat i velmi schopné SUV, které, a to je jeho největší přednost, nevypadá zvenku tak mohutně jako konkurence a nedráždí militantní ekologisty.
Ještě před jarním faceliftem jsme proto sbírali poznatky o verzi s dvoulitrovým turbodieselem, která nám dosud v paletě testů chyběla.
Pohled na sněhovou kalamitu vůkol v kombinaci s pohonem pouze přední nápravy sice nevypadal povzbudivě, kvalitní zimní obutí a nadstandardní 200 mm světlost skýtaly alespoň jakousi naději. A skutečně, vyjma pár extrémních, vpravdě závějových průjezdů jsme se s předním pohonem vždycky nějak prohrabali. Vypnout protiprokluzový systém nelze, plynulosti v těchto extrémních manévrech ale významně pomohlo vypínatelné ESP. Pro všechny zájemce o připojitelný pohon zadní nápravy tak nebudou řešit jeho nutnost, ale spíše pohodlí s ním spojené. Ostatně, padesátitisícový příplatek není tak drastický.
Pod kapotou nalezne majitel vyspělý dvoulitrový turbodiesel s maximálním výkonem 110 kW a nejvyšší hodnotou točivého momentu 320 Nm. Díky variabilní geometrii lopatek turba nejsou rozjezdy doprovázeny kopanci do zad, ve středních rychlostech a zvláště v městském provozu se projeví o trochu menší pružnost. Padesátikilometrové rychlosti nejvíce sluší čtvrtý rychlostní stupeň, ani na ten ale není případné zrychlení nijak zvlášť ochotné. Pochvalu si motor zaslouží za zvuk, průměrnou známku si pak zaslouží za spotřebu, která ve městě bez nijak dramatického stylu jízdy (ale se sněhem pod koly) vyšplhala až k devítilitrové hranici. Průměrnou rychlost 100 km/h zvládá vůz za 6,5 l/100 km, dálniční limit pak kolem osmi litrů.
suv nissan testy crossover Při běžné jízdě na suchém, mokrém i sněhovém povrchu se Qashqai chová jako každý trochu těžší hatchback – a to míníme jako lichotku. Víceprvková zadní náprava sedí v zatáčkách dlouho jako přibitá a vyšší stavba i těžiště nezpůsobují nijak dramatické náklony. Budeme-li se tvářit, že Qashqai je SUV, pak je co do agility podvozku na špici třídy. Volant lze nastavovat v obou osách a posilovač má opravdu jen podpůrný účinek, takže řidič neztrácí kontakt s vozovkou. Brzdy jsou trochu ostřejší a řazení má delší dráhy, je ale dostatečně přesné.
Interiér, před dvěma a půl lety moderní, je nyní už považován za běžný i v jinak strohé ostatní japonské produkci – takže opět chvála za průkopnictví. Přístroje i ovladače jsou jasné, pouze odkládacích prostor bychom uvítali více. Pohodlná přední sedadla s dostatkem prostoru ve všech směrech jsou „vyvážena“ poněkud krátkými sedáky vzadu. Panoramatická střecha navíc snižuje už tak skromný prostor pro hlavy cestujících, cenné milimetry lze získat jen odsunutím krycí rolety a hlazení kštice sklem může začít. Pokud vůz něčím opravdu boduje, jsou to rozměrná zrcátka a díky nim významně posílená jistota o provozu kolem. Bohužel je to vyváženo nedostatečným výhledem před vůz a šikmo vzad. Situaci částečně zachraňuje parkovací kamera jako součást příplatkového paketu, respektive stupně výbavy I-way.
suv nissan testy crossover Víko zavazadlového prostoru lze otevírat pohodlně, určitě bychom uvítali možnost odklopit jej ještě výše. Zavazadlový prostor se základním objemem 410 litrů lze zvětšit sklopením zadních opěradel, ale nově vzniklá plocha je dosti šikmá.
Qashqai je i nadále štikou v rybníce a i díky akcím na podporu modelu (momentálně sleva 70.000,- na všechny motorizace) jde o velmi vyvážený vůz. Množství hnidopišských poznámek není v tomto případě tak podstatné – většinou jde o maličkosti. To podstatné, tedy využitelnost, motor, jízdní vlastnosti a pohodlí má Qashqai stále na výši. Příplatek 30.000 oproti motoru 1,5 dCi/78 kW není likvidační, dvoulitr bude ale asi více konvenovat zájemcům o pohon všech kol.
Pohon všech kol není investicí do skutečných potřeb, ale dobrého pocitu a ten bude pro jistou skupinu zákazníků důležitý. Benzinový dvoulitr má při srovnání s dieselem význam, pokud místo spotřeby oceňujete kultivovanost. Uvidíme však, jak jeho pozici ovlivní větší naftový motor 2,0 dCi.
První cena vozu | 464.900,-Kč (1.6 16V 84 kW Visia) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 559.900,-Kč, (2.0 dCi 110 kW 4x2 Visia) |
Základní cena testovaného vozu | 630.900,-Kč (2.0 dCi 110 kW 4x2 I-way) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 642.900,-Kč (2.0 dCi 110 kW 4x2 I-way) |
Plusy
- Jízda, ovládání vozu
- Kultivovaný motor
- Přijatelná spotřeba
- Dojem neokázalosti
- Plnohodnotné náhradní kolo
- Rozumné ceny příplatků
- Kvalita a prostor na předních sedadlech
Minusy
- Některé odkládací prostory
- Krátký zadní sedák
- Výhled z vozu