TEST Opel Crossland X 1.2 Turbo vs. Seat Arona 1.0 TSI - Mladá krev
Úvod, pořizovací náklady
Crossovery se vezou na nekonečné vlně popularity, takže se nemůžete divit automobilkám, že sází jeden model za druhým. Hned dvě takové značky mají nové želízko v ohni, tak jsme se jim podívali na zoubek. Jde o kategorii těch úplně nejmenších SUV, které si svojí délkou nezadají s městskými hatchbacky. Ani u jednoho proto nemůžete čekat pohon všech kol, takže se (pro jejich dobro) ani nebudeme pouštět do žádných terénních akcí. Vysoká karoserie nanejvýš usnadní nastupování a nelakované plasty budou chránit lak nejspíš jenom u supermarketu.
Proti sobě tu dnes stojí Opel Crossland X a Seat Arona. Španělský zástupce se spoléhá na litrový motor, Opel má k dobru dvě deci a hromadu odhodlání k tomu. Jde mimochodem o jeden z prvních plodů spolupráce s koncernem PSA, která se kromě viditelných prvků v interiéru projevila i na technice. Platforma je společná s Citroënem C3 Aircross a novou generací Peugeotu 2008, francouzský původ má také pohonná jednotka pod kapotou.
Rodokmen seatu, jakožto koncernového dítka, není třeba podrobněji rozepisovat. Stojí na modulární platformě MQB A0 stejně jako Ibiza nebo Polo, koncern nás ale již brzy zasype hromadou dalších modelů. Ze stejného těsta bude třeba chystaný crossover od škodovky, který má nahradit Fabii Combi. Jestli vám tedy aktuální móda SUV není sympatická, budete si asi muset zvykat...
Opel je za pár
Pokud jdete po co nejnižší základní ceně, měli byste své kroky směřovat nejdříve do zastoupení Opelu. Crossland X totiž začíná s motorem o výkonu 60 kW na necelých 310 tisících, to arona je v základu o nemalých 50 tisíc dražší. Na druhou stranu má o 10 kW více a také klimatizaci, monochromatický dotykový displej a šestnáctipalcové ocelové disky. Opel v základu sice stojí na patnáctkách, ale zase má kliky v barvě vozu, tempomat nebo Bluetooth. Pokud však chcete mít pěkné a slušně vybavené auto, kde je všechno důležité, budete muset v obou případech sáhnout po některé z vyšších výbav.
Pořizovací náklady | Opel Crossland X | Seat Arona |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.2 Turbo (96 kW) | 1.0 TSI (85 kW) |
Stupeň výbavy/cena [Kč] | Enjoy/389.900 | Style/398.900 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace [Kč] | 30000 | S |
Litá kola 17" [Kč] | 11000 | 5900 |
Metalický lak [Kč] | 15000 | 13200 |
Bezklíčové startování [Kč] | 10000 | paket Easy, 12500 |
Head-up displej [Kč] | 9000 | - |
Navigace [Kč] | 23000 | paket Connectivity Plus, 23500 |
Zadní parkovací systém [Kč] | 10000 | 6300 |
Dvojitá podlaha zavazad. prostoru [Kč] | 2000 | S |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 7.754 (BEZ LED)/2.771+2.771 | 22.934 (LED)/9.272 |
Přední blatník [Kč] | 5.089 | 4.858 |
Čelní sklo [Kč] | 10.442 | 5.181 |
Brzdové destičky přední [Kč] | 2.979 (+643 Kč výměna) | 2.060 (+650 Kč výměna) |
Přední nárazník [Kč] | 14.770 | 9.174 |
Zadní nárazník [Kč] | 11.752 | 8.664 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 878 | 723 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100 000 km [Kč] | 17.082 | 15.670 |
Všechny ceny v kolonce servis jsou uváděny s DPH | ||
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 5/5/12 | 2/3/12 |
Prodloužená záruka [Kč] | - | 2 roky/40.000 km (2000 Kč) |
Za velmi solidní základ se dá u Opelu považovat verze Innovation, která s dvanáctistovkou o výkonu 96 kW přijde na 424 900 Kč. Osobně by mi tam nic zásadního nechybělo, ale pochopím, že někdo sáhne rovnou po vrcholné Ultimate, i kvůli třeba LED světlům, navigaci nebo head-up displeji, všechno jsou to fajn věci. U Seatu koukejte minimálně po verzi Style, nebo ještě lépe Xcellence, ani tady ale za svých 417 900 Kč nedostanete tolik výbavy v základu jako v případě Opelu. Třeba za LEDková světla se u arony připlácí i u nejvyšší výbavy, byť jde o férových 15 tisíc. Některé prvky ale seat vůbec nedokáže nabídnout - třeba zmíněný head-up displej nebo vyhřívaný volant.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Opel Crossland X | Seat Arona |
Základní cena | 9 | 8 |
Standardní výbava a příplatky | 9 | 8 |
Servis | 6 | 8 |
Záruky | 9 | 8 |
Průměr | 8,25 | 8 |
Design, interiér
Stačilo jen pár sekund a hned jsem měl jasno. Do značné míry se výsledek odvíjí od rozměrů obou aut, ve srovnání s aronou je opel vyšší, užší a delší, což nikdy není cesta do designerského nebe, alespoň pokud nenavrhujete autobusy. Opel je zkrátka příliš úzký a vysoký. Jakkoli považuji přední část za docela zdařilou, tříčtvrteční pohled zezadu pro Crossland X skutečně není příliš lichotivý. Při bočním pohledu navíc vynikne ohromný nepoměr v délce dveří, ty zadní jsou snad o třetinu kratší. Jako kdyby designéři zapomněli, že nenavrhují nástupce merivy se dveřmi otevíranými proti sobě.
Ve srovnání s crosslandem působí seat jako docela normální auto. Tady se jen potvrzuje, že méně znamená více, arona se spoléhá na jednoduché tvary bez dramatických prolisů, má vyvážené proporce a hezké detaily. A k tomu jí tahle barva fakt sluší. Alespoň u mě tedy seat v téhle kategorii vyhrál na plné čáře.
HODNOCENÍ DESIGNU | Opel Crossland X | Seat Arona |
Vnější vzhled | 7 | 9 |
Vnitřní vzhled | 8 | 6 |
Zpracování | 8 | 7 |
Ergonomie | 7 | 9 |
Konektivita | 9 | 9 |
Průměr | 7,8 | 8 |
Role se obrací
Uvnitř je tomu, alespoň když budu soudit podle prvního dojmu, přesně naopak. Seat vypadá se svými přísně ostrými hranami a tvrdými plasty skoro jako nějaký lowcostový produkt. Dojmu příliš nepomáhají ani matné bílé dekory, které mi ze všeho nejvíc připomínají plasty po aplikaci plničem před finálním lakováním. Na to, že má arona přilákat mladé zákazníky, by si vnitřek zasloužil trochu odvahy, alespoň co se barev týče.
Ovládání je však tradičně koncernově vypiplané. Většina funkcí se nastěhovala do dotykového displeje, včetně třeba nastavení úrovně podsvícení budíků, kolečkem si ale naštěstí pořád můžete zatočit u rádia, navigace i klimatizace. V honbě za minimalismem se naštěstí Španělé zastavili ve správnou chvíli, interiér přesto vypadá velmi uklizeně. Nejdůležitější tlačítka se sdružují okolo řadičky, takže nastartujete, rovnou vypnete stop-start a můžete vyrazit.
Větší dojem útulnosti však dokázal navodit vnitřek opelu. Palubní deska je hezky zakulacená, z velké části vyrobena z měkčených plastů a středový panel je jemně natočený k řidiči. Tohle je typický Opel, včetně volantu a provedení kapličky. Stačí se ale pozorněji rozhlédnout a objevíte znaky koncernu PSA. Francouzský původ mají kromě klíče třeba kliky dveří nebo tlačítka stahování oken. Auto disponovalo také head-up displejem, ovšem v tom levnějším provedení, kdy se obraz promítá na štítek před čelním oknem.
opel seat srovnavacitesty crossover
Výraznější rozdíly v ergonomii obou aut začnou vynikat, až když se rozjedete, soustředíte se primárně na řízení a ovládání infotainmentu věnujete minimum své mozkové kapacity. V opelu je potřeba déle hledat a více přemýšlet. První zamyšlení přišlo záhy - první dvě tlačítka pod displejem infotainmentu mají popisek a ostatní ikonu, nepochopil jsem proč. Jednodušší by mohlo být také ovládání multifunkčního volantu, ten však byl na rozdíl od seatu vyhřívaný, což v polovině prosince přijde v kombinaci s vyhřívaným čelním sklem zatraceně vhod. Do notesu s poznámkami jsem si ještě napsal, že páčky pod volantem jsou v opelu nezvykle vysoko, takže jsou při správném držení volantu špatně v dosahu.
Rozdíl v předních sedačkách je patrný okamžitě. Ty v opelu se pyšní certifikáty od ortopedů a moje zbídačená záda od neustálého sezení u počítače jejich kvality potvrzují. Jsou poctivě profilované a mají dokonce i mechanicky nastavitelnou podporu spodní části stehen. Když na to přijde, dokážou podržet i v zatáčkách, jsou ale poměrně měkké. Ve srovnání se seatem rozhodně. Ani s nimi jsem ovšem neměl problém, mají slušné boční vedení a i na delších cestách jsou pohodlné. Vypadají ovšem dost obyčejně. Místa na zadních sedadlech je u obou aut zhruba srovnatelně, z hlediska rozvoru je to seat, který tahá za kratší konec provazu. Místa je tu o trochu méně, u obou aut ale platí, že s prostorem pro nohy to příliš slavné není. Stačí, aby si pasažér na předním sedadle posunul sedadlo dozadu a ve druhé řadě je rázem zhruba stejně místa jako v ekonomické třídě Air France. Na zadní sedačky opelu se navíc kvůli úzkým dveřím hůř nastupuje, interiér crosslandu je vůbec celkově užší.
V souboji o větší zavazadelník je to dost vyrovnané. Seat má rovných 400 litrů, crossland o deset víc. Rozdíl se ještě zvýší, když v opelu posunete druhou řadu sedadel úplně dopředu, za příplatek to umí. Objem naroste až na 520 litrů, ale dozadu už si nesedne nikdo, kdo má nohy. Se sklopenými sedadly je zase o něco větší seat, takže je to v téhle disciplíně remíza.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Opel Crossland X | Seat Arona |
Prostornost | 6 | 6 |
Přední sedačky | 8 | 7 |
Zadní sedačky | 7 | 7 |
Kufr | 8 | 8 |
Variabilita | 9 | 8 |
Průměr | 7,6 | 7,2 |
Motory, jízdní vlastnosti
Buď už jsem si na přítomnost maloobjemových šicích strojů postupem času zvykl, nebo jsou čím dál lepší. V každém případě mě ani v jednom autě takový motor neurážel, v interiéru jsou tiché, nevibrují a nestrádají ani po dynamické stránce. Stačí v paměti zapátrat, jaké motory automobilky nabízely na přelomu milénia, případně si to osvěžit svezením v něčem takovém. Třeba ve Fabii 1.9 SDI, kterou si před týdnem koupil můj kamarád na ježdění do práce. Obě auta by fabii nechaly daleko za sebou, seat má výkon 85 kW, rovných 200 N.m a na stovku se dostane za 9,8 sekundy. Když už jsem zmínil tu jedničkovou Fabii, podobné zrychlení mělo až vrcholné naftové eReSo...
Z toho vyplývá, že akcelerace seatu je více než dostatečná. V plném obsazení už je to s dynamikou pochopitelně trochu horší, ale pořád se pohybuje v přijatelných mezích. Překvapivě není pro litrový motůrek překážkou ani rychlá jízda po (samozřejmě německé!) dálnici, arona se velmi ochotně dokáže podívat i na rychlost 150 km/h. Za touto hranicí už touha auta zrychlovat razantním způsobem klesá, a to i vlivem dlouhé šestky, na maximální rychlost 182 km/h si proto chvíli počkáte.
Dynamické měření | Opel Crossland X | Seat Arona |
Pneumatiky | Nokian WR A4 | Continental WinterContact |
Rozměr pneumatik | 215/50 R17 | 205/55 R17 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS a 6. RS (80-120 km/h) [s] | 5,8/8,7,10,3 | 7,1/10,5,16,4 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3000 min-1 | 2800 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 46,3/86,4/125,9 | 48,6/87,5/125,8 |
Opel jede se svojí dvanáctistovkou ještě o chlup lépe. Nabídne 96 kW a 230 Nm, to nejlepší ze sebe začne vydávat už lehce nad dvěma tisíci. Nahoře už toho příliš nepředvede, jenom začne hlasitěji vrnět, seat má ve vysokých otáčkách o něco tišší chod. Akcelerace opelu je velmi slušná, ke zrychlení z 0 na 100 km/h potřebuje 9,1 sekundy a na rozdíl od seatu tolik nepolevuje ani ve vyšších rychlostech, což potvrdilo i naše měření. V rámci zrychlení z 80 na 120 km/h byl na šestku crossland o drtivých šest sekund rychlejší než arona, v nižších rychlostech rozdíl není zdaleka tak propastný, ale pořád tady je. Jenže zatímco tenhle motor je u Opelu vrchol, u Seatu se jedná o střed nabídky - nad ním je ještě čtyřválcová patnáctistovka naladěná na 110 kW, která je zase trochu někde jinde. A to jak výkonem, tak pochopitelně i cenou.
Výkon motoru však není všechno, hlavně když musíte používat šestistupňový manuál v crosslandu. Ten je snad za trest, má gumový chod a velmi dlouhé dráhy, takže netrefit kvalt je tady opravdu snadné. Úplný opak seatu, který nabídne tuhé řazení, jasně vymezené dráhy a příjemně nastavenou spojku. Asi nemusím říkat, se kterým autem mě víc bavilo jezdit. Spotřeba obou aut byla skoro stejná, tabulkově je na tom seat o chlup lépe (4,9 vs. 5,0 litru). V reálném provozu je rozdíl stejně zanedbatelný, při plynulé devadesátce si Crossland X řekne o 4,8 litrů na sto, arona byla o dvě deci úspornější. Dálniční stotřicítka znamená spotřebu 7,5 l/100 km s oběma auty, dlouhodobý průměr osciloval okolo 6,5 l/100 km, což považuji za slušnou hodnotu.
HODNOCENÍ MOTORU | Opel Crossland X | Seat Arona |
Zrychlení | 9 | 8 |
Pružnost | 9 | 7 |
Spotřeba udávaná | 8 | 8 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 9 |
Průměr | 8,4 | 8 |
Francouzské geny
Opel je jednou z těch automobilek, která dovede podvozek naladit pohodlně a zároveň stabilně. To je crosslandu do značné míry vlastní, na kvalitním asfaltu je velmi pohodlný a skvěle také dokáže tlumit nerovnosti, a to i ty opravdu velké. Jízdní vlastnosti už ale tak skvostné nejsou, opel se v zatáčkách dost naklání, což by vzhledem k zaměření auta zas tak nevadilo. Na špatném asfaltu ale dost znervózní, stačí v zatáčce trefit menší výmol nebo se chytit vyjetých kolejí a hned je to potřeba korigovat volantem.
opel seat srovnavacitesty crossover
To seat dokáže předvést výrazně lepší výkon. Naladění podvozku je trochu tužší, naštěstí ne tak moc, jako třeba v naší dlouhodobě testované atece. Komfort je na velmi slušné úrovni a ani do interiéru arona nepouští žádné rány. V zatáčkách je jistá a díky preciznějšímu řízení a přesnějšímu řazení si jízdu více užijete. Obzvlášť pokud od auta očekáváte trochu něco víc než jen jízdu z bodu A do bodu B. Jízdními vlastnostmi nemá daleko k běžným klasickým hatchbackům - však má taky jen o 15 milimetrů vyšší světlou výšku než ibiza, takže to v podstatě hatchback je. V zatáčkách se arona příliš nenaklání a s lehkým motůrkem v přídi ráda zatáčí. Ani bych se nedivil, kdyby už v Seatu chystali nějakou ostřejší verzi.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Opel Crossland X | Seat Arona |
Ovladatelnost | 7 | 9 |
Komfort odpružení | 9 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 7 | 7 |
Řízení | 7 | 8 |
Řazení | 5 | 9 |
Brzdy | 7 | 7 |
Průměr | 7 | 8 |
Závěr
Závěr
Protože mi kolena pořád fungují tak, jak mají, dal bych pořád přednost klasickému kompaktnímu kombíku před zvýšeným crossoverem. Kromě lepšího výhledu a snazšího nastupování mě nějaká další pozitiva nenapadají, ne pokud není v nabídce pohon všech kol, který by zvýšený podvozek dokázal rozumně obhájit. Trh si to ale žádá a každý dobrý obchodník se bude snažit poptávku uspokojit. Dobrou zprávou je, že obě dnešní auta předvedly slušné a především velmi vyrovnané výkony. Do značné míry tedy bude vaše volba záviset na tom, jak moc se vám jedno či druhé líbí po té vizuální stránce, případně jakou dokážete u dealera vyjednat cenovku.
Obě auta totiž stojí zhruba stejně, základní cena je ale v případě opelu skutečně velmi zajímavá. Jakmile však zatoužíte po trochu lepší výbavě nebo silnějším motoru, začnou se rozdíly pomalu stírat. Z konkrétních testovaných kousků byl ve výsledku levnější seat, na druhou stranu měl slabší motor a postrádal některé prvky výbavy, jaké jsou u opelu standardem.
opel seat srovnavacitesty crossover
Vyhrát ale může jen jeden, a proto dnes vítězství připadlo seatu. První náskok získal za povedený vzhled a udržel ho skvělými jízdními vlastnostmi. Cestičku už platformě MQB-A0 ostatně prošlápla nová Ibiza a v rámci koncernu také poslední Polo. Podvozek si dokáže dobře poradit i s vyšší stavbou karoserie, nabídne velmi slušný komfort a především jisté chování i na horším asfaltu. Právě tady byl mezi oběma auty největší rozdíl. Arona nakonec nějaké bodíky ztratila svým fádním interiérem, který neoslnil ani použitými materiály, na vítězství to ale stačilo.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Opel Crossland X | Seat Arona |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 8,25 | 8,00 |
DESIGN | 7,80 | 8,00 |
INTERIÉR | 7,60 | 7,20 |
MOTOR | 8,40 | 8,00 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,00 | 8,00 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,81 | 7,84 |
Opel Crossland X 1.2 Turbo (96 kW)
Nejlevnější verze modelu | 309.900 Kč (1.2/60 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 389.900 Kč (1.2 Turbo/96 kW Enjoy) |
Testovaný vůz bez příplatků | 424.900 Kč (1.2 Turbo/96 kW Innovation) |
Testovaný vůz s výbavou | 565.300 Kč (1.2 Turbo/96 kW Innovation) |
Plusy
- Dynamický a úsporný motor
- Komfortní podvozek
- Praktický interiér
Mínusy
- Nejisté jízdní vlastnosti
- Nepřesné řazení
Seat Arona 1.0 TSI (85 kW)
Nejlevnější verze modelu | 365.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Reference) |
Základ s testovaným motorem | 398.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 417.900 Kč (1.0 TSI/85 kW Xcellence) |
Testovaný vůz s výbavou | 556.701 Kč (1.0 TSI/85 kW Xcellence) |
Plusy
- Komfortní a stabilní podvozek
- Kultivovanost motoru a odhlučnění
- Skvělá ergonomie
Mínusy
- Fádní interiér
Foto: Ondřej Lilling