Test Auto.cz

Renault Koleos 2.0 dCi – Francouzský Korejec

16.12. 2013
Verdikt
 

Koleos prošel druhým faceliftem, který oživil vzhled, vylepšil výbavu, ale bohužel také zvýšil ceny.

Renault vstoupil do segmentu SUV poměrně pozdě, až v roce 2008. Vsadil přitom na veskrze globální projekt: francouzský Renault se postaral o design, japonský Nissan dodal techniku a výrobu zajišťuje Samsung v Koreji. Před dvěma lety se kompletně změnil design předních partií a letos přišel druhý facelift s další sadou úprav. Čeho jsme se opět nedočkali, to je funkce denního svícení, které dnes má téměř každý aktuálně prodávaný model.

Příď zdobí nová maska chladiče s podstatně zvětšeným logem automobilky. K této nepřehlédnutelné změně se přidává nový hnědý lak, upravený design kol a jiný dekor v interiéru. Starší navigaci Carminat TomTom nahrazuje nový multimediální systém R-Link, dodávaný standardně. Další novinkou je zadní parkovací kamera a systém sledování mrtvého úhlu. Obojí najdete ve vyšší, bohatě vybavené specifikaci Privilege. Ta navíc disponuje třeba koženým čalouněním, audiosystémem Bose, který kvalitou zvuku výrazně překonává většinu ostatních Renaultů, nebo panoramatickým střešním oknem.

Nemilou zprávou pro české zájemce o jediný Renault s pohonem všech kol je zvýšení cen: v porovnatelných verzích činí zhruba 100.000 korun. Ceník se navíc zaměřil jen na nejžádanější agregáty, na výběr je tedy turbodiesel 2.0 dCi spojený s pohonem všech kol, který má s manuální převodovkou 110 kW a v kombinaci s automatem 127 kW. Vyzkoušeli jsme druhý z nich, který je také v podstatě novinkou – dosud byl automat určen jenom pro slabší verzi dvoulitru a vrcholné provedení mělo naopak povinně manuální převodovku.

obrázek [600 x 391]  

Těžko skrývané stárnutí

Základní přednost Koleosu zůstává i po letech stejná. Renault využil bohatých zkušeností ze segmentu MPV (však řady EspaceScénic patří k průkopníkům) a nadělil svému SUV velká okna a několik promyšlených řešení. Poněkud nepochopitelně zmizely uzavíratelné schránky, které se nacházely pod loketní opěrkou ve dveřích. I nadále jsou ale na zadní straně předních sedadel přichyceny výklopné stolečky a převoz dlouhých předmětů usnadní sklopné opěradlo spolujezdcova sedadla.

Praktická stránka se tedy jeví relativně v pořádku, horší je to ale s designem. Uvnitř se nelze ubránit pocitu, že interiér vznikl jednoduchým poskládáním dostupných komponentů, palubní desce chybí jakákoliv jednotící myšlenka. Zadní polovině kabiny musíme vytknout relativně nízko (340 mm nad podlahou) uložené sedáky, které podpírají stehna jen v omezené míře. Přidejme vcelku skromný prostor pro kolena a je to jasné: tady Renaultu modernější konkurenti utekli. Klimatizace je při teplotách okolo nuly často bezradná, nejednou se stane, že po deseti kilometrech jízdy začne do kabiny pouštět horký vzduch i tehdy, když máte navolenou teplotu výrazně nižší než 20°C.

Zavazadlový prostor je přístupný přes dvoudílné páté dveře. Výklopný spodní díl je na první pohled zbytečnou komplikací, kdo ale například často jezdí lyžovat, ten takové řešení jistě ocení. Navíc nehrozí, že by se při otevírání pátých dveří něco omylem vykutálelo ven. Dělená zadní sedadla se sklopí do roviny jednoduchým zatáhnutím za páčky, která se nachází hned u vstupního otvoru. Udávaným objemem 450 litrů se nenechte zmást, půdorys 940 x 1070 mm i výška 470 mm si v ničem nezadají s klasickými kombi. Na druhé straně je zde nevýhoda v podobě vysoko položené podlahy, 750 mm nad vozovkou.

obrázek [600 x 402]  

Silný motor moc parády nenadělá

Turbodiesel 2.0 dCi je dobře známý i z ostatních Renaultů, Koleos ze čtyř existujících výkonových stupňů nabízí prostřední dva. Možnost automatické převodovky se po faceliftu přesunula z varianty 110 kW na výkonnější 127 kW, která dává nejvíce 360 N.m (oproti 320 N.m). Tato změna prospěla dynamice, automatický Koleos nyní zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy. To je o čtyři desetiny rychleji než u předchozí verze, na druhou stranu stejný motor s manuální převodovkou (tato kombinace se již nenabízí) potřeboval ke stejnému sprintu méně než deset sekund.

Že je takto motorizovaný Koleos volbou pro klidné řidiče, to se potvrdí už na prvních metrech. Převodovka na všech stupních často využívá prokluzu hydrodynamického měniče – přímého záběru se po přidání plynu nedočkáte. Díky tomu jsou rozjezdy komfortní, řazení až na změnu zvuku motoru skoro nepostřehnutelné a turboefekt bez sebemenších pochybností eliminován. Jenže měnič současně požírá výkon, což má negativní vliv na dynamiku i spotřebu. Navzdory vysokému výkonu není proto tento motor ve spojení s automatem a 1784 kg provozní hmotnosti ničím víc než přiměřeným.

Při dálničních 130 km/h motor na šestku točí rovných 2500 min-1, výsledkem je průměrná spotřeba 8,6 l na 100 km. Podobný je také výsledek ve městě, Koleos si zde nárokuje okolo devíti litrů, mimo město pak stačí o třetinu nižší příděl nafty. Konkurence umí být nezřídka úspornější, třeba taková Mazda CX-5 s měničovým automatem dosahuje podobných hodnot v případě, že ji pohání benzinový motor.

Mimochodem, ačkoliv je automatická převodovka často vyhledávanou volbou pro tažení přívěsů, u Koleosu máte smůlu. Nejvyšší přípustná hmotnost je 1350 kg, přitom s manuální převodovkou smí dieselový Koleos táhnout až 2000 kg.

Systém 4x4 pochází od Nissanu. Jde o na dnešní poměry o jednoduchou elektronicky řízenou spojku, kterou může řidič částečně ovládat. Pohon zadní nápravy lze tlačítkem trvale vyřadit, jinak se připojuje automaticky. V rychlostech do 50 km/h lze navíc aktivovat stálý pohon 4x4, v tomto režimu může řidič také využít služeb velmi dobře kalibrovaného asistenta pro sjíždění svahů. Do opravdového terénu to není nic extra, tam se ale spojky tohoto typu kvůli tendenci k přehřívání ani z principu nehodí. Na občasnou jízdu šotolinou nebo sněhem je ale japonský systém účelným a spolehlivým řešením.

obrázek [600 x 331]  

Podvozek je relativně komfortní a rozhodně nevybízí k ostřejší jízdě. Tlumení nerovností je na poměry SUV vzhledem k přítomnosti osmnáctipalcových kol slušné, i když je pohodlí vykoupeno náklony v zatáčkách. Řízení je přesné, avšak odtažité, brzy mají rychlý nástup a nečekaně dobré dávkování účinku. Při nutnosti výrazněji zpomalit ale může pozlobit příliš horlivý brzdový asistent, který aktivuje plný účinek brzd a k tomu přidá výstražná světla.

Závěr

Po více než pěti letech na trhu nelze mít u Koleose přehnaná očekávání. Zrovna v segmentu SUV jde vývoj rychle kupředu a poslední dva roky přinesly hned několik ambiciozních a velmi povedených konkurentů. Na ně Renault zkrátka nestačí a bohužel to dnes nevynahradí ani výhodnými cenami. Nakonec je proto největší výhodou Koleose prostý fakt, že se jedná o SUV od Renaultu – kdo vyžaduje takový typ auta a preferuje jednu značku, tomu Francouzi dokážou vyhovět.

Renault Koleos - srovnání s konkurenty
ZnačkaRenaultHyundaiKiaMazda
ModelKoleosix35SportageCX-5
Motor2.0 dCi/127 kW2.0 CRDi/135 kW2.0 CRDi/135 kW2.2D/129 kW
VýbavaPrivilegeTrikolorExclusiveRevolution
Základní cena [Kč]829.900,-749.890,-674.980,-806.400,-
Automatická převodovkaS40.000,-40.000,-52.500,-
Bixenonové světlomety20.000,-SSS
Bezklíčový vstupSSSS
Klimatizace automatickáSSSS
Kožené čalouněníSS15.000,-S
Litá kolaR 18R 18R 18R 19
Metalický lak13.500,-13.000,-14.000,-12.400,-
Navigační systémSS43.000,-S
Parkovací kameraSSSS
Parkovací čidla P+ZSSS (jen vzadu)S
Rádio s USB+bluetoothSSSS
Sledování mrtvého úhluS--S
Střešní oknoS25.000,-35.000,-19.000,-
TempomatSSSS
Vyhřívání předních sedadelSSSS
Cena při shodné výbavě [Kč]863.400,-827.890,-821.980,-890.300,-

Video

Nejlevnější verze modelu704.900 Kč (2.0 dCi/110 kW Dynamique)
Základ s testovaným motorem754.900 Kč (2.0 dCi/127 kW Dynamique)
Testovaný vůz s výbavou863.400 Kč (2.0 dCi/127 kW Privilege)

Plusy

  • Výborný výhled všemi směry
  • Rozsah standardní výbavy
  • Systém 4x4 s volbou jízdních režimů
  • Kvalita zvuku audiosystému Bose

Minusy

  • Vysoká spotřeba s automatickou převodovkou
  • Po faceliftu výrazně dražší
  • Slabší komfort sezení na zadních sedadlech
  • Postrádá funkci denního svícení
  • Možnost táhnout jen 1350kg přívěs
  • Chování topné soustavy v zimě
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Koleos 2.0 dCi

Cena v základní výbavě: 754 900 Kč Cena v testované výbavě: 863 400 Kč

Základní výbava:Litá 18” kola Austral, šest airbagů, přední mlhové světlomety, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná, kontrolní zrcátko pro zadní sedadla, dešťový a světelný senzor, dvě protisluneční záclonky na oknech zadních dveří, parkovací čidla vpředu a vzadu, palubní počítač, tempomat s omezovačem rychlosti, výškově a hloubkově nastavitelný kožený volant a kožená hlavice řadicí páky, poloautomatická parkovací brzda, hands-free karta Renault, vyhřívaná přední sedadla, kožené čalounění, sklopné stolečky na zadní straně předních opěradel, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, automatická dvouzónová klimatizace, audiosystém Premium Bose, navigační a komunikační systém R-Link a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+13.500,-), xenonové světlomety (+20.000,-).

Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

 
Technické údaje
Motor Renault Koleos 2.0 dCi
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 6 / 7
Emise CO2:182
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1380
Objem nádrže (l):65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1784 / 526
Rozměr pneu:225/55 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4520
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1695
d) rozvor (mm): 2690
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Renault Koleos 2.0 dCi – Francouzský Korejec







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi Renault Koleos se představuje! Konečně evropský design a nové 2.0 dCi

Druhá generace koleosu pokračuje v současném designovém…

Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily Renault Koleos: Druhá generace odhaluje detaily

Největší SUV v nabídce Renaultu je 4.670 mm dlouhým…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…