TEST Renault Koleos 2.0 dCi – Francouzský Korejec
Renault vstoupil do segmentu SUV poměrně pozdě, až v roce 2008. Vsadil přitom na veskrze globální projekt: francouzský Renault se postaral o design, japonský Nissan dodal techniku a výrobu zajišťuje Samsung v Koreji. Před dvěma lety se kompletně změnil design předních partií a letos přišel druhý facelift s další sadou úprav. Čeho jsme se opět nedočkali, to je funkce denního svícení, které dnes má téměř každý aktuálně prodávaný model.
Příď zdobí nová maska chladiče s podstatně zvětšeným logem automobilky. K této nepřehlédnutelné změně se přidává nový hnědý lak, upravený design kol a jiný dekor v interiéru. Starší navigaci Carminat TomTom nahrazuje nový multimediální systém R-Link, dodávaný standardně. Další novinkou je zadní parkovací kamera a systém sledování mrtvého úhlu. Obojí najdete ve vyšší, bohatě vybavené specifikaci Privilege. Ta navíc disponuje třeba koženým čalouněním, audiosystémem Bose, který kvalitou zvuku výrazně překonává většinu ostatních Renaultů, nebo panoramatickým střešním oknem.
Nemilou zprávou pro české zájemce o jediný Renault s pohonem všech kol je zvýšení cen: v porovnatelných verzích činí zhruba 100.000 korun. Ceník se navíc zaměřil jen na nejžádanější agregáty, na výběr je tedy turbodiesel 2.0 dCi spojený s pohonem všech kol, který má s manuální převodovkou 110 kW a v kombinaci s automatem 127 kW. Vyzkoušeli jsme druhý z nich, který je také v podstatě novinkou – dosud byl automat určen jenom pro slabší verzi dvoulitru a vrcholné provedení mělo naopak povinně manuální převodovku.
Těžko skrývané stárnutí
Základní přednost Koleosu zůstává i po letech stejná. Renault využil bohatých zkušeností ze segmentu MPV (však řady Espace i Scénic patří k průkopníkům) a nadělil svému SUV velká okna a několik promyšlených řešení. Poněkud nepochopitelně zmizely uzavíratelné schránky, které se nacházely pod loketní opěrkou ve dveřích. I nadále jsou ale na zadní straně předních sedadel přichyceny výklopné stolečky a převoz dlouhých předmětů usnadní sklopné opěradlo spolujezdcova sedadla.
Praktická stránka se tedy jeví relativně v pořádku, horší je to ale s designem. Uvnitř se nelze ubránit pocitu, že interiér vznikl jednoduchým poskládáním dostupných komponentů, palubní desce chybí jakákoliv jednotící myšlenka. Zadní polovině kabiny musíme vytknout relativně nízko (340 mm nad podlahou) uložené sedáky, které podpírají stehna jen v omezené míře. Přidejme vcelku skromný prostor pro kolena a je to jasné: tady Renaultu modernější konkurenti utekli. Klimatizace je při teplotách okolo nuly často bezradná, nejednou se stane, že po deseti kilometrech jízdy začne do kabiny pouštět horký vzduch i tehdy, když máte navolenou teplotu výrazně nižší než 20°C.
Zavazadlový prostor je přístupný přes dvoudílné páté dveře. Výklopný spodní díl je na první pohled zbytečnou komplikací, kdo ale například často jezdí lyžovat, ten takové řešení jistě ocení. Navíc nehrozí, že by se při otevírání pátých dveří něco omylem vykutálelo ven. Dělená zadní sedadla se sklopí do roviny jednoduchým zatáhnutím za páčky, která se nachází hned u vstupního otvoru. Udávaným objemem 450 litrů se nenechte zmást, půdorys 940 x 1070 mm i výška 470 mm si v ničem nezadají s klasickými kombi. Na druhé straně je zde nevýhoda v podobě vysoko položené podlahy, 750 mm nad vozovkou.
Silný motor moc parády nenadělá
Turbodiesel 2.0 dCi je dobře známý i z ostatních Renaultů, Koleos ze čtyř existujících výkonových stupňů nabízí prostřední dva. Možnost automatické převodovky se po faceliftu přesunula z varianty 110 kW na výkonnější 127 kW, která dává nejvíce 360 N.m (oproti 320 N.m). Tato změna prospěla dynamice, automatický Koleos nyní zrychlí z 0 na 100 km/h za 11,9 sekundy. To je o čtyři desetiny rychleji než u předchozí verze, na druhou stranu stejný motor s manuální převodovkou (tato kombinace se již nenabízí) potřeboval ke stejnému sprintu méně než deset sekund.
Že je takto motorizovaný Koleos volbou pro klidné řidiče, to se potvrdí už na prvních metrech. Převodovka na všech stupních často využívá prokluzu hydrodynamického měniče – přímého záběru se po přidání plynu nedočkáte. Díky tomu jsou rozjezdy komfortní, řazení až na změnu zvuku motoru skoro nepostřehnutelné a turboefekt bez sebemenších pochybností eliminován. Jenže měnič současně požírá výkon, což má negativní vliv na dynamiku i spotřebu. Navzdory vysokému výkonu není proto tento motor ve spojení s automatem a 1784 kg provozní hmotnosti ničím víc než přiměřeným.
Při dálničních 130 km/h motor na šestku točí rovných 2500 min-1, výsledkem je průměrná spotřeba 8,6 l na 100 km. Podobný je také výsledek ve městě, Koleos si zde nárokuje okolo devíti litrů, mimo město pak stačí o třetinu nižší příděl nafty. Konkurence umí být nezřídka úspornější, třeba taková Mazda CX-5 s měničovým automatem dosahuje podobných hodnot v případě, že ji pohání benzinový motor.
Mimochodem, ačkoliv je automatická převodovka často vyhledávanou volbou pro tažení přívěsů, u Koleosu máte smůlu. Nejvyšší přípustná hmotnost je 1350 kg, přitom s manuální převodovkou smí dieselový Koleos táhnout až 2000 kg.
Systém 4x4 pochází od Nissanu. Jde o na dnešní poměry o jednoduchou elektronicky řízenou spojku, kterou může řidič částečně ovládat. Pohon zadní nápravy lze tlačítkem trvale vyřadit, jinak se připojuje automaticky. V rychlostech do 50 km/h lze navíc aktivovat stálý pohon 4x4, v tomto režimu může řidič také využít služeb velmi dobře kalibrovaného asistenta pro sjíždění svahů. Do opravdového terénu to není nic extra, tam se ale spojky tohoto typu kvůli tendenci k přehřívání ani z principu nehodí. Na občasnou jízdu šotolinou nebo sněhem je ale japonský systém účelným a spolehlivým řešením.
Podvozek je relativně komfortní a rozhodně nevybízí k ostřejší jízdě. Tlumení nerovností je na poměry SUV vzhledem k přítomnosti osmnáctipalcových kol slušné, i když je pohodlí vykoupeno náklony v zatáčkách. Řízení je přesné, avšak odtažité, brzy mají rychlý nástup a nečekaně dobré dávkování účinku. Při nutnosti výrazněji zpomalit ale může pozlobit příliš horlivý brzdový asistent, který aktivuje plný účinek brzd a k tomu přidá výstražná světla.
Závěr
Po více než pěti letech na trhu nelze mít u Koleose přehnaná očekávání. Zrovna v segmentu SUV jde vývoj rychle kupředu a poslední dva roky přinesly hned několik ambiciozních a velmi povedených konkurentů. Na ně Renault zkrátka nestačí a bohužel to dnes nevynahradí ani výhodnými cenami. Nakonec je proto největší výhodou Koleose prostý fakt, že se jedná o SUV od Renaultu – kdo vyžaduje takový typ auta a preferuje jednu značku, tomu Francouzi dokážou vyhovět.
Renault Koleos - srovnání s konkurenty | ||||
Značka | Renault | Hyundai | Kia | Mazda |
Model | Koleos | ix35 | Sportage | CX-5 |
Motor | 2.0 dCi/127 kW | 2.0 CRDi/135 kW | 2.0 CRDi/135 kW | 2.2D/129 kW |
Výbava | Privilege | Trikolor | Exclusive | Revolution |
Základní cena [Kč] | 829.900,- | 749.890,- | 674.980,- | 806.400,- |
Automatická převodovka | S | 40.000,- | 40.000,- | 52.500,- |
Bixenonové světlomety | 20.000,- | S | S | S |
Bezklíčový vstup | S | S | S | S |
Klimatizace automatická | S | S | S | S |
Kožené čalounění | S | S | 15.000,- | S |
Litá kola | R 18 | R 18 | R 18 | R 19 |
Metalický lak | 13.500,- | 13.000,- | 14.000,- | 12.400,- |
Navigační systém | S | S | 43.000,- | S |
Parkovací kamera | S | S | S | S |
Parkovací čidla P+Z | S | S | S (jen vzadu) | S |
Rádio s USB+bluetooth | S | S | S | S |
Sledování mrtvého úhlu | S | - | - | S |
Střešní okno | S | 25.000,- | 35.000,- | 19.000,- |
Tempomat | S | S | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | S | S | S |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 863.400,- | 827.890,- | 821.980,- | 890.300,- |
Nejlevnější verze modelu | 704.900 Kč (2.0 dCi/110 kW Dynamique) |
Základ s testovaným motorem | 754.900 Kč (2.0 dCi/127 kW Dynamique) |
Testovaný vůz s výbavou | 863.400 Kč (2.0 dCi/127 kW Privilege) |
Plusy
- Výborný výhled všemi směry
- Rozsah standardní výbavy
- Systém 4x4 s volbou jízdních režimů
- Kvalita zvuku audiosystému Bose
Minusy
- Vysoká spotřeba s automatickou převodovkou
- Po faceliftu výrazně dražší
- Slabší komfort sezení na zadních sedadlech
- Postrádá funkci denního svícení
- Možnost táhnout jen 1350kg přívěs
- Chování topné soustavy v zimě
Foto: Petr Homolka