Test Auto.cz

Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW) – Kdo šetří, jezdí za tři

4.2. 2015
Verdikt
 

Škoda Fabia III sází především na tříválcové motory. A to jak zážehové, tak vznětové, jejichž nabídku tvoří dvě výkonové varianty 1.4 TDI. Vyzkoušeli jsme tu silnější se 77 kW.

Turbodiesely kvůli vyšší pořizovací ceně nebývají u malých automobilů první volbou zákazníka, ve Škodě Fabia ale mají dlouhou tradici. S tříválcovým agregátem 1.4 TDI (PD) byla dostupná již první generace Fabie, přičemž stejně označený motor dostala také ta druhá, která jej však v roce 2010 nahradila jednotkami 1.2 TDI (tříválec) a 1.6 TDI (čtyřválec). Třetí generace opět vsadila na tříválec 1.4 TDI, jedná se ale o nově vyvinutý agregát.

Testovaná vznětová čtrnáctistovka 1.4 TDI/77 kW je aktuálně nejdražším motorem v nabídce Fabie III. V testované vrcholné verzi Style stojí pětidveřový hatchback 379.900 korun. Ve srovnání se slabším turbodieselem s 66 kW se za vyšší výkon připlácí 20.000 korun, proti podobně silnému benzinovému turbomotoru 1.2 TSI s 81 kW je vznětový agregát dražší o 60.000 korun.

Ostré křivky a prostorná kabina

Automobilový design je ryze subjektivní záležitost, v případě nové Škody Fabia se však veřejnost shoduje na tom, že se její tvary povedly více než u předchůdce. Automobil díky ostrým křivkám působí dynamickým dojmem, čemuž pomáhá snížená karoserie a širší postoj. Auto se mezigeneračně snížilo o 31 milimetrů a zároveň rozšířilo o výrazných 90 milimetrů.

Množstvím detailů malý hatchback opticky navazuje na větší modely značky, zadní svítilny naopak svým tvarem jasně odkazují na první generaci Fabie. Zmínit musíme také již mnohokrát popisovanou linku tornádo táhnoucí se po celém boku karoserie, u které se v zimním nečasu potvrdilo, že skutečně účinně zamezuje zašpinění bočních oken. Designové přešlapy na vozu nenajdeme, snad jenom hlavní světlomety by podle nás mohly být o něco menší. To je však způsobeno tím, že si automobil musí v základních verzích vystačit s rozměrnými parabolovými světly. Nicméně testovaný exemplář disponoval vyspělejšími projektorovými světlomety kombinovanými s diodami denního svícení.

obrázek [600 x 364]  

Stylistům se povedla i kabina, a to jak designově, tak ergonomicky. Přístrojová deska je řešena jednoduše a nadčasově. Opticky ji oživuje vodorovný dekor vedoucí přes celou šířku nebo svěží zelené podsvícení tlačítek. Ovladače jsou přehledně rozmístěné a zároveň po ruce.

Otestovali jsme: Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) – Pro rodinu jako dělaná

Použité plasty jsou sice tvrdšího rázu, působí však hodnotně a jejich zpracování je velmi kvalitní. V kabině je nicméně znatelná snaha o snížení výrobních nákladů, ať už lacinějšími plasty mimo zorné pole řidiče (například madlo ve dveřích) nebo výhradně jednozónová klimatizace. Tato snaha je však kompenzována praktickými prvky, jako jsou síťky na bocích předních sedadel nebo držáky na mince a parkovací karty ve středovém tunelu.

obrázek [600 x 403]  

Z hlediska prostoru boduje kabina Škody Fabia především svojí výškou, na kterou si nebudou stěžovat ani dlouháni. Místem na zadních sedadlech mladoboleslavský hatchback ale v rámci segmentu spadá spíše do průměru, ať už z hlediska délky nebo šířky. Normálně vzrostlým jedincům bude místo pro kolena bohatě stačit, trojice dospělých si ale na zadní lavici libovat příliš nebude.

Vozy Škoda se vždycky chlubí velkým zavazadlovým prostorem, což bezesporu platí také pro novou Fabii. V případě hatchbacku nabízí zavazadelník skvělých 330 litrů objemu, čemuž může konkurovat jenom málokterý soupeř. Jeho praktičnost zvyšují háčky na tašky nebo odkládací prostor pro drobnosti, za příplatek je pak k dispozici síť a ohrádka, která se hodí například na převážení lahví. Po sklopení zadních nesouměrně dělených sedadel bohužel vznikne schod vysoký asi 110 milimetrů.

Nepřehlédněte: Škoda Fabia Combi: První jízdní dojmy

obrázek [600 x 413]  

Silný, ale poněkud hrubší motor

Zcela nový turbodiesel 1.4 TDI ve své silnější variantě nabízí 77 kW a 250 N.m. Motor je to dosti silný, v nízkých otáčkách se ale projevuje jeho turboefekt. Agregát ožije až kolem 2000 otáček a se stejným zápalem táhne někam k 4000 otáčkám.

Na okresních silnicích se řidič dočká potřebné síly i bez nutnosti zbytečného podřazování. Ve městě se ale projeví pouze pětistupňová manuální převodovka, respektive dlouhé zpřevodování nižších stupňů. To je znát hlavně při rozjezdu, kdy automobilu chvilku trvá, než se rozpohybuje. Ve městě pak řidič poměrně často řeší, zda zařadit čtyřku, což znamená jenom 1250 otáček a líné reakce, nebo zda podřadit na trojku, kdy motor točí o 500 otáček výše a kdy reakce motoru stále nejsou nijak ostré. Pětka už je v pořádku, při dálniční stotřicítce motor točí příjemných 2300 otáček.

Na délku drah kulisy nebo přesnost řazení si však stěžovat nemůžeme, v tomto ohledu ručně řazená převodovka výrazně boduje. Problém se zpřevodováním by teoreticky mohl vyřešit automat, ten se ale pro silnější 1.4 TDI nedodává. Sedmistupňové DSG je možné dokoupit ke slabší verzi turbodieselu s 66 kilowatty, a to za přijatelných 36.000 korun.

obrázek [600 x 403]  

Zatímco během klidné jízdy je motor skvěle odhlučněný, při ostřejším sešlápnutí plynu dá přece jen najevo svůj vznětový tříválcový původ, a to hlavně v době, než se jednotka dostatečně zahřeje na provozní teplotu. Přesto se dá vznětový tříválec označit za kultivovaný, navíc po větším zajetí se určitě může uklidnit. Standardně dodávaný systém Start/stop motor spustí tiše, nějakou chvilku mu to ale trvá.

Velkou předností turbodieselů je nízká spotřeba, což platí i pro 1.4 TDI. Ve městě lze jezdit kolem šesti litrů na 100 kilometrů, jízda na okreskách znamená 5,5 litru, dá se však snadno dostat i k hranici pěti litrů. Na dálnici si tříválec řekl o 5,7 litru na 100 kilometrů. Dlouhodobá spotřeba se nakonec zastavila na 5,6 litrech nafty na 100 km, po větším zajetí bude jistě dále klesat. Tovární údaje ve všech třech posuzovaných režimech totiž začínají trojkou...

Stabilní i komfortní

Naladění podvozku nové Škody Fabia chválili kolegové již v dříve zveřejněných testech, a tak by se dalo tuto tématiku stručně odbýt s odkazem na dřívější testy. To by se ale vůz s turbodieselem pod kapotou nesměl chovat trochu jinak než benzinoví sourozenci.

Dieselová Fabia nadále kombinuje komfort s dynamikou, v tomto případě ale klade důraz spíše na tužší naladění. To zřejmě souvisí s poněkud vyšší hmotností vozu, jehož udávaná pohotovostní hmotnost činí 1.165 kg, zatímco Fabia s benzinovou 1.2 TSI (81 kW) a šestistupňovým manuálem váží 1.129 kg.

V zatáčkách se Fabia s turbodieselem nijak dramaticky nenaklání a nadále si uchovává radost při vrhání do oblouků. Tomu pomáhá standardně dodávaný systém XDS+ přibrzďující v případě potřeby vnitřní kolo. Díky tužšímu a přesnému řízení si řidič může i za volantem dieselového hatchbacku průjezd zatáčkami opravdu vychutnat, navíc v nich bude cítit dostatečnou jistotu, protože se Fabia nenechá rozhodit nějakou nerovností. Navzdory těžšímu agregátu auto není nedotáčivé, dokonce by se dalo označit za lehce přetáčivé.

obrázek [600 x 354]  

Podvozek je dobře odhlučněný a neozývají se od něj žádné rázy, jak by třeba mohla naznačovat jednoduchá zadní kliková náprava s vlečenými rameny. Pouze na nerovném povrchu je lehce znatelné podupávání kol, to ale souvisí s velkými šestnáctipalcovými ráfky testovaného exempláře.

Automobil disponoval příplatkovými zadními kotoučovými brzdami, dodávanými za dva tisíce korun. S nimi Fabia brzdí opravdu skvěle, a tak jejich pořízení rozhodně doporučujeme. Klidně by mohly být standardem alespoň ve vyšších stupních výbavy, a ne jenom u vrcholného turbomotoru 1.2 TSI (81 kW).

Škoda Fabia – srovnání s konkurencí
ModelŠkoda FabiaFord FiestaMazda 2Opel CorsaSeat Ibiza
Motor1.4 TDI1.6 TDCi1.5 Skyactiv-D1.3 CDTI1.6 TDI
Zdvihový objem [cm3]14221560149912481598
Válce/ventily3/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]77/3500-375070/380077/400070/375077/4400
Točivý moment [N.m/min]250/1750-2500200/1750-3000220/1400-3200190/1500-3500250/1500-2500
Převodovka5M5M6M5M5M
Maximální rychlost [km/h]193181178182188
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,111,710,111,910,5
Komb. spotřeba [l/100 km]3,53,63,43,34,2
Základní cena [Kč]356.900384.990411.900334.900382.900

Závěr

Nová Škoda Fabia je univerzálním společníkem. Díky kompaktním rozměrům se skvěle hodí do města, neztratí se však ani na dálnici. Posádce nabídne vcelku prostornou kabinu a hlavně rozměrný zavazadelník. V případě objednání silnějšího turbodieselu 1.4 TDI/77 kW se automobil pochlubí solidním zátahem a nízkou spotřebou, na méně příjemný zvuk vznětového tříválce si ale bude posádka zpočátku zvykat.

Investice do Fabie se vznětovým agregátem je poměrně vysoká, proto by nad ním měli uvažovat hlavně řidiči, kteří s autem chtějí jezdit opravdu hodně. Proti podobně silnému benzinovému čtyřválci 1.2 TSI s 81 kW je 1.4 TDI (77 kW) o nemalých 60.000 korun dražší. Pokud budeme počítat s udávanou kombinovanou spotřebou (3,5 l na 100 km u 1.4 TDI vs. 4,8 l na 100 km 1.2 TSI), vrátí se náklady vložené do turbodieselu po ujetí bezmála 159.000 km (viz tabulka). Reálná spotřeba vznětových motorů se ale mnohdy blíží těm zážehovým, a tak se návratnost turbodieselu může ještě více prodloužit.

Ve srovnání s konkurencí je ale Škoda Fabia s 1.4 TDI (77 kW) velmi výhodnou koupí, takto silný turbodiesel neumí za danou cenu nikdo jiný nabídnout. Konkurovat může jenom Opel Corsa se slabší 1.3 CDTI (70 kW) a chudší výbavou. V základní výbavě lze totiž pětidveřovou Corsu s touto jednotkou pořídit za 334.900 korun.

Škoda Fabia – návratnost nákladů
Motor1.2 TSI (81 kW)1.4 TDI (77 kW)
Cena Style [Kč]319.900379.900
Průměrná cena litru paliva [Kč]*29,4629,59
Udávaná spotřeba [l/100 km]4,83,5
Návratnost při udávané spotřebě [km]0158.550
*Podle aktuálních statistik CCS ze dne 30. 1. 2015

obrázek [600 x 421]  

Nejlevnější verze modelu234.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Active)
Základ s testovaným motorem356.900 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)
Testovaný vůz s výbavou453.000 Kč (1.4 TDI/77 kW Style)

Plusy

  • Silný zátah turbodieselu
  • Přesné řazení, lehká kulisa
  • Dobrá ovladatelnost
  • Komfortní nastavení podvozku
  • Prostorný interiér, zavazadelník

Minusy

  • Zvuk tříválcového motoru
  • Zpřevodování manuální převodovky
  • Lacinější detaily v interiéru
  • Vysoký příplatek za turbodiesel
Foto: Jiří Pekárek
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW)

Cena v základní výbavě: 356 900 Kč Cena v testované výbavě: 453 000 Kč

Základní výbava:Šest airbagů, litá 15“ kola, Front Assistant, omezovač rychlosti, sada na opravu pneumatik, mlhovky, diody denního svícení, výškově a podélně nastavitelný kožený volant, výškově nastavitelná přední sedadla, palubní počítač Maxi Dot, systém Start/stop a rekuperace brzdné energie, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrické ovládání bočních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové odemykání a startování, samočinná klimatizace, zadní parkovací čidla, autorádio Swing atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Style Multimedia Plus – SunSet, malý kožený paket, vyhřívání předních sedadel, rozpoznání únavy řidiče, autorádio Bolero s přehrávačem MP3 a slotem na kartu SD, bluetooth, přípojkou k zařízením Apple a funkcemi MirrorLink a SmartGate, (+18.000,-), paket Style Advance – bezklíčový vstup, parkovací čidla vpředu a vzadu, dešťový a světelný senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním (+12.000,-), paket Simply Clever – síťový program, pružná odkládací schránka v zavazadlovém prostoru, držák na multimediální přístroje a schránka na odpadky v obložení dveří (+2.000,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), zadní kotoučové brzdy (+2.000,-), mlhovky s natáčecí funkcí (+2.500,-), Colour Concept – černé detaily karoserie a černá 16“ kola (+23.700,-), tempomat (+9.000,-), rezerva (+1.100,-), vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla (+800,-).

Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 3.9 / 3.3 / 3.5
Emise CO2:90
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 530
Rozměr pneu:215/45 R 16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1467
d) rozvor (mm): 2470
e) rozchod vpředu (mm): 1457
f) rozchod vzadu (mm): 1451
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia 1.4 TDI (77 kW) – Kdo šetří,…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Racing21 na Valašské rally: Den druhý a top 10 Racing21 na Valašské rally: Den druhý a top 10

Druhá etapa letošní Valašské rally znamenala pro posádku…

Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde

Vstup do sezony TrueCam MČR 2017 nevyšel Klokočka Škoda…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…