Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon Cupra 280 SC – Matchbox pro velké kluky

Jan Mička
Diskuze (59)

Po úspěšném testu Seatu Leon Cupra 280 ST zde máme třídveřovou variantu SC. Spojení silného turbomotoru s manuální převodovkou přináší neutuchající radost z řízení.

Naše novinářská práce je hodně rozmanitá. Jeden den si „povídáme“ s diskutéry pod vydanými redakčními články, druhý den odletíme na zahraniční prezentaci, do toho pracujeme na různých projektech, a ke všemu musíme najet bezpočet kilometrů, během kterých se nám testovací auta dostanou pod kůži. Některá jsou zcela bez emocí, jiná neuvěřitelně pohodlná, a u hrstky exemplářů je zcela jedno, že se z vás snaží za každou cenu vytřást duši, protože se během jízdy neustále usmíváte.

Seat Leon Cupra 280 naplno necharakterizuje ani jedna ze zmíněných oblastí, přesto se jedná o vůz, ke kterému se vždycky rádi vrátíme. V dnešní době byste totiž jenom těžko hledali model nižší střední třídy, který by nabízel tak skvělé jízdní vlastnosti, perfektní výbavu, a jako bonus skvělou pořizovací cenu. Nedávno jsme tady měli nejpraktičtější variantu kombi (ST) s převodovkou DSG, test třídveřového hatchbacku SC s manuální šestistupňovou skříní bychom tedy měli zvládnout rychle. Nebo snad ne?

Hračka pro velké kluky

V minulém testu jsme Leon Cupra 280 ST chválili za nenápadnost, tady musíme říci pravý opak. Třídveřová varianta, notabene s bezpříplatkovým paketem Performance Orange, působí jako dílo mladého tunera, který chce vyčnívat, ale nedávat podněty ke komentářům o přeplácanosti celku. Síla není pouze v barvě standardně dodávaných 19“ litých kol a ostrých rysech modelu jako takového, ale především v rozvoru 2596 milimetrů (kombi má 2631 milimetrů) a trochu zkosenější linii střechy. Právě tyto partie nejvíce připomínají Alfu Romeo Brera, což lačnost po řízení ještě prohloubilo.

 

Video se připravuje ...

 

Zkoušená třídveřová Cupra dostala sportovní skořepinová sedadla za příplatek 33.900 Kč, která sice nemají nastavitelnou bederní opěrku a na zadní straně chybí praktická kapsa na dokumenty (záda tvoří bytelný plast), řidičovo tělo však perfektně obepnou a na delších cestách nejsou nepohodlná. Posunutí sloupku B více dozadu navíc alespoň v mém případě vyřešilo problém s absencí výškově stavitelného bezpečnostního pásu, který se u kombi občas zařezával do krku. K tomu všemu si přičtěte nízký posaz, široké spektrum nastavení volantu vůči sedadlu, díky čemuž není zapovězena ani řidičská pozice „dlouhé nohy - krátké ruce“, a připadáte si skoro jako v závodním voze.

Posezení je v Cupře 280 SC skutečně parádní, pokud ale vaše výška přesahuje 180 centimetrů, počítejte s obtížně využitelnými zadními místy. Což o to, s rezervou nad hlavou by problém nebyl, přední sedadla však zabírají snad více podélného prostoru, než trochu pohodlnější provedení s koženým čalouněním. Už kvůli tomu se dozadu nastupuje poměrně těžko, a následné vystupování by klidně vydalo za pár minut cvičení jógy.

seat testy nizsistredni sportovni seat testy nizsistredni sportovni  

Pane Lorenc, uřídím to?

Výše zmíněná fakta představují to úplně poslední, co by nám na autě vadilo. Veškeré chmury totiž odvane představa toho, co čeká pod kapotou. Jedná se v dnešní době o notoricky známý čtyřválcový turbomotor koncernové řady EA888, vůbec poprvé jej však v rámci redakčního testu automobilu Seat zkoušíme v kombinaci s precizní manuální šestistupňovou převodovkou.

Parametry pohonné jednotky se u třídveřové Cupry 280 pochopitelně nemění. Z dvoulitrového objemu se podařilo vydolovat 206 kW v rozmezí 5.600 až 6.500 otáček za minutu, točivý moment 350 N.m začíná působit již v 1.750 min-1, a končí přesně v místě, kde se výkonová křivka poprvé dotýká svého maxima. Volbou manuální převodovky ušetříte 45.000 Kč, které byste jinak dali za šestistupňové DSG s dvojicí mokrých spojek, a zároveň podpoříte funkci vlastních potních žláz – rychlé rozjezdy totiž chtějí opravdový cvik.

Hlavní příval točivého momentu přichází velmi rychle, motor se snadno vytáčí, a řidiči nezbývá než se naučit skvěle synchronizovat práci rukou a nohou. Schopností rychle se pohybovat na rovinkách ale v kruzích pravověrných milovníků benzinu neuspějete, proto doporučujeme bleskový přesun na klikaté okresky. Tam totiž Cupra SC ukázala, že ve srovnání s praktičtějším kombi nemá pouze kratší rozvor a menší zadní převis, ale také docela odlišné způsoby. Tohle auto jede přesně tak, jak vypadá – rošťácky!

seat testy nizsistredni sportovni seat testy nizsistredni sportovni  

Do všeho totiž začala promlouvat váhová úspora 65 kilogramů, kterou jsme v předešlém testu nepovažovali vzhledem k ohromnému výkonu motoru za relevantní. I Cupra SC je ve standardu vybavena adaptivními tlumiči DCC, ve srovnání s nejpraktičtější variantou se jí ale z kapoty klubou malé ďábelské růžky. Kratší rozvor se totiž vedle estetického přínosu podílí také na celkově neklidnějším jízdním projevu. To řidiče zapojuje do hry a nutí jej více vstřebávat informace, které se mu dostávají skrze boční vedení sedadla a v malé míře také prostřednictvím progresivního řízení s tužším nastavením elektromechanického posilovače.

Auto svou lehkostí působí trochu jako nové Mini Cooper S, přední kola se však musejí vypořádat s výkonem 280 koní a to rozhodně není jednoduché. Výborným pomocníkem je jim elektrohydraulický řízený diferenciál VAQ, který v zatáčkách omezuje protáčení vnitřního kola a na vnější může poslat až 100 % procent síly. Ve srovnání s klasickým mechanickým samosvorem (jako má například Renault Mégane RS nebo Peugeot RCZ R) je ale chvílemi dost agresivní.

U exempláře s dvouspojkovou převodovkou DSG to nebylo tak znát, protože jste v nájezdech do zatáček vždycky měli maximálně takové otáčky, jaké vám při podřazení dovolil systém, a neřešili jste meziplyny. S manuálem má ale veškerou vládu řidič a technika se podřizuje jemu, proto je třeba provádět i skokové změny svornosti.

Navzdory tomu smekáme nad efektivitou a sehraností motoru, řízení a podvozku s výborně naladěnou víceprvkovou zadní nápravou. Výkonu je skutečně hodně, a proto si jej raději nejdříve „osahejte“ se zapnutým, případně omezeným stabilizačním systémem. Po jeho úplném vypnutí (dlouhým stiskem příslušného tlačítka) vám totiž hlídá záda pouze ABS, a to je pro méně zkušené řidiče skutečně málo.

seat testy nizsistredni sportovni seat testy nizsistredni sportovni  

Maximální váha je přikládána přesnosti nájezdů do zatáček, byť se kratinká záď na brzdách (použity jsou velmi ostré brzdy Brembo) čas od času zmítá, apex ale díky přesnému řízení trefíte snadno. Volant vás k němu ostatně sám navede a na výjezdech je už jenom potřeba nespěchat na pedál plynu. Ačkoliv totiž VAQ pracuje skvěle, nestíhá přenášet 280 koní a do toho ještě eliminovat chyby řidiče, který s vytočeným volantem a plynem zaraženým do podlahy posílá automobil po tečně ven ze zatáčky.

Filozofie vozu je založena na posouvání limitů, skvělého řidiče z vás neudělá za den. Cupra 280 SC ale není nikterak záludná, pouze vyžaduje dodržování jednoduchých pravidel. Pokud se je naučíte, poskytne vám hodiny a hodiny řidičské zábavy, které může omezit snad jedině přehřátí diferenciálu VAQ. Kontrol je ale hned několik – systém pracuje s daty získanými interním čidlem, teplotou motorového oleje a vstupními signály pro výpočet teploty jednotlivých komponent spojky. V běžných podmínkách nemáte šanci VAQ „utahat“, pokud se tak ale stane, bude vůz fungovat jako s klasickým otevřeným diferenciálem.

Méně univerzální, více řidičská

Řízení hatchbacku, který zrychlí z klidu na stovku za 5,8 sekundy a dokáže uhánět až 250 km/h (nám tachometr ukázal i 272 km/h), je velká zodpovědnost. Cupra 280 SC požitek z efektivní jízdy nedá zadarmo, vyžaduje určité nadání a cit, jinak se zkrátka budete trápit a neprávem na ni svalovat vinu. Automobil z pochopitelných důvodů není moc praktický, při klidném stylu jízdy se však neliší od běžných verzí. Spotřeba jenom málokdy přesáhne 7 l na 100 km, a přestože byste podle údajů výrobce měli jezdit na vysooktanový benzin, čtyřválec nepohrdne ani běžným naturalem.

seat testy nizsistredni sportovni seat testy nizsistredni sportovni  

Seat Leon Cupra 280 SC rozhodně patří mezi nejřidičtější ostré hatchbacky dnešní doby, po krku mu však jde Renault Mégane RS 275 (201 kW) a především novinka z Japonska – Honda Civic Type R s dvoulitrovým čtyřválcem VTEC Turbo o výkonu 228 kW. Na Severní smyčce okruhu Nürburgring je zatím Honda s časem 7:50:63 nejrychlejší předokolkou, rekord však zajel vývojový prototyp…

Seat Leon Cupra 280 SC - srovnání s konkurencí
Model Seat Leon Cupra 280 SC Honda Civic Type R Renault Mégane RS 275 Volkswagen Scirocco R
Motor 2.0 TSI 2.0 VTEC Turbo 2.0T RS 275 2.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1984 1996 1998 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 206/5600-6500 228/6500 201/5500 206/6000
Točivý moment [N.m/min] 350/1750-5600 400/2500-4500 360/3000-5000 350/2500-5000
Převodovka 6M 6M 6M 6M
Maximální rychlost [km/h] 250 270 254 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5.8 5.7 6.0 5.7
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] 6.0 7.3 7.5 8.0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1375 1382 1462 1426
Cena [Kč] 737.900 859.900 740.900 840.900



Nejlevnější verze modelu 307.900 Kč (1.2 TSI/63 kW, SC Active)
Základ s testovaným motorem 737.900 Kč (2.0 TSI/206 kW, SC Cupra)
Testovaný vůz s výbavou 836.200 Kč (2.0 TSI/206 kW, SC Cupra)

Plusy

  • Perfektní přední sedadla

 

  • Precizní manuální převodovka

 

 

  • Silný zátah v širokém spektru otáček

 

 

  • Příznivá spotřeba paliva

 

 

  • Maximální „fun“ faktor

 

Minusy

  • Omezený přístup na zadní sedadla

 

  • Prostor vzadu v podélném směru

 

Foto: Petr Homolka

Jan Mička
Diskuze (59)
Seat Leon Cupra 280 SC
Cena základní sestavy 737 900 Kč
Výbava základní sestavy Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, asistent rozjezdu do kopce, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, diferenciál VAQ na přední nápravě, dojezdová rezerva, multikolizní brzda, litá 19“ kola, diodové světlomety a zadní svítilny, střešní spoiler, tmavá zadní skla, elektrické ovládání bočních oken, multimediální systém Media Systems Plus s 6,5” displejem, páčky řazení pod volantem, progresivní řízení, volba režimů motoru a podvozku, zesilovač zvuku motoru, adaptivní podvozek DCC snížený o 25 mm, sportovní volant, hliníkové prahové lišty, automatická klimatizace, Performance paket Orange a další. Kč
Cena testované sestavy 836 200 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní tempomat s funkcí Front Assist (+13.900 Kč), digitální příjem rádia (+5.300 Kč), navigace High s 6,5palcovým displejem (+24.100 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu (+12.900 Kč), asistent dálkových světel + Lane Assist (+8.200 Kč), skořepinová sedadla čalouněná Alcantarou + vyhřívání (+33.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 206 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 5600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.5 / 6.6
Emise CO2: 154
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1150
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 495
Rozměr pneu: 235/35 R 19
Seat Leon Cupra 280 SC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4236
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - JohnST
19. 10. 2016 22:18
Re: asi nejpovedenejsi kara z koncernu
Spotreba malokedy presiahne 7L/100km? Jazdil som 265konovy motor v Leone Cupra kombi a mal som bezne 12L. Kde robim chybu pan Micka? :-) :-!
Avatar - Covenant
10. 6. 2015 09:27
Re: spotreba 7?
Souhlasím Woody bez jisté sebekontroly těch 7 neuděláš.

Na druhou stranu pokud ty testovací jízdy byly spíš delší a často v hustém provozu, tak na 1000km, které s nimi Jan Mička najezdil se to mohlo takhle zprůměrovat....každopádně mě tam těch 7l teda moc často nesvítí >:-[]
Avatar - woody-alien
10. 6. 2015 08:17
Re: spotreba 7?
Přesně tak. Pokud je auto schopné jet úsporně a výsledná "neúsporná" spotřeba je dílem řidiče, není důvod si stěžovat. Pokud Cupru/GTI apod. půjčíš manželce (pozn. beru to podle té své, neříkám že někdo nemá doma novou Elišku Junkovou ;-) ) , zcela jistě pojede v průměru pod 7 litrů. Navíc tahle auta jsou schopna jezdit za relativně málo i při svižné ale plynulé jízdě. Pochopitelně, jakmile začneš ten potenciál využívat, a často vlastně "zbytečně", jen pro radost, spotřeba jde nahoru. Je to tvoje volba. Za sebe musím ovšem dodat, že kdybych ten potenciál využívat nechtěl, tak nevím, proč bych si podobné auto kupoval. A potom mi např. spritmonitor poskytne docela cenné informace o tom, kolik asi takové auto žere, když ho využíváš úměrně určení. Není to nic přesného, jsou tam rozdíly ale určitý obraz ti to poskytne. A v případě Cupry mi tedy vychází, že těch zmiňovaných "7 bez snažení" tam není ani v jednom případě, rozumné ježdění vychází spíš na 8 litrů a pro radost ještě víc. Funguje to ale i obráceně. Pamatuju test na Mondeo kombi 1.6 EB, kde si stěžovali na průměrnou spotřebu 9,5 litru. Zkušenosti majitelů jsou ale podstatně příznivější. Zřejmě s Mondeem v reálu jezdí jinak než novinář v krátkém testu. ;-)
9. 6. 2015 21:15
Re: Co znamena
Auto musí být schopno spalovat 95. Jen z té jednotky nedostaneš maximum, co umí poskytnout.
9. 6. 2015 20:31
Re: spotreba 7?
Jen je otázka, o co vlastně člověku jde, když porovnává spotřeby. Je rozdíl mezi tím, když auto žere, protože s ním mám problém jet "pomalu" (tak, jak jezdím s jinými auty), a když je prostě nenažrané a spotřebu dolu srazit nejde. To první není o úspornosti auta, ale o řidiči a nevidím to jako negativum (jako negativum to však lze vidět z hlediska ohrožení tvého řidičského oprávnění :-) ).