TEST Seat Leon Cupra 280 DSG ST – Natáhnout, zamířit, pal!
Přenést 280 koní na silnici pouze předními koly nedělá Seatu Leon Cupra 280 ST žádný problém. Rychlost však rozhodně nedá zadarmo.
Občas se setkávám s dotazy, zda lze ještě v dnešní době vyrobit opravdu špatný automobil, a jaký vůz současné produkce bych si pořídil, kdybych na něj měl. První odpověď je jednoznačná: „Ano, lze.“ Jenže druhá už tak jednoduchá není. Ještě donedávna bych pravděpodobně sáhl po Volkswagenu Golf GTI Performance, jízda se Seatem Leon Cupra 280 ST mě donutila přehodnotit priority. Po delší době se mi totiž dostalo do rukou skutečné řidičské auto, a navíc kombi, které uveze mraky zavazadel!
Pan Inkognito
Seat Leon Cupra 280 jako takový žádnou žhavou novinkou není, vůbec poprvé v historii se však ostrý model španělské automobilky objevuje také v provedení ST (kombi). Zajímavá je přitom cenová politika, kterou u nás Seat nastolil – Cupru 280 nejlevněji pořídíte s pětidveřovou karoserií za 682.900 Kč, následuje praktické ST za 712.900 korun, a na konci žebříčku figuruje třídveřové provedení SC za 737.900 Kč. To však v základu disponuje paketem Performance Black za 61.500 korun. Rozdíl hmotnosti mezi jednotlivými karosářskými verzemi činí maximálně 65 kilogramů, což bychom jindy považovali za poměrně velkou přítěž motoru, ve světě „Cupra“ však panují úplně jiné poměry…
Je celkem jedno, jakou verzi Seatu Leon Cupra 280 vyberete, protože v každém případě půjde o relativně nenápadné auto. Členění předního nárazníku je úplně stejné jako u běžného Leonu, otvory pro přívod vzduchu jsou jenom o něco větší a plastové mřížky připomínají včelí plástev. Nástavce prahů, které společně s brzdami Brembo a devatenáctipalcovými litými koly odlišného designu získáte v rámci paketu Performance Black, jsou spíše decentní. Výraznější horkokrevnost nepanuje ani vzadu - dvě koncovky výfuku a difuzor má dneska kdekdo…
Poznámky k decentnosti ovšem nepovažujte za zápor, spíše velký klad. Pokud se totiž v automobilech trochu vyznáte, hned vám dojde, na co se to zrovna tak upřeně díváte, a ostatním to přece může být jedno. Cupra 280 ST je zkrátka takový moderní „sleeper“, který prozrazuje identitu pouze charakteristickými šachovnicovými plaketami vpředu a vzadu, světlostí sníženou o 25 milimetrů a černým nápisem Cupra tam, kde byl dříve Leon.
Ptáte se, k čemu je takové „inkognito“ dobré? Především pro případy, kdy se chcete na odpolední projížďce pouze kochat krajinou, ale ve zpětném zrcátku stále vidíte kličkovat naštvaného řidiče „služebáku“. Buď agresora necháte předjet, nebo zarazíte pedál plynu do podlahy a pošlete mu dávku prachu ze silnice. A to umí Cupra 280 skvěle v každé situaci…
seat testy video nizsistredni sportovni
Pár poznávacích znamení
Na rozdíl od Volkswagenu Golf, jehož verze GTI a R uvnitř ihned rozeznáte podle specifického čalounění sedadel, se Cupra ST v kabině opět drží při zemi. Tedy alespoň v případě, že nezvolíte příplatková skořepinová sedadla potažená alcantarou za 33.900 Kč, ale vystačíte si s koženými křesly v černošedé kombinaci. Získáte je za příplatek 36.900 korun, v ceně je však i paket Winter (vyhřívání vpředu) a pohodlí, které jsme necítili ani v dříve testovaném Leonu X-Perience. Předním sedadlům rozhodně nechybí boční opora pro oblasti zad a stehen, to by totiž u takto koncipovaného automobilu nikdo neomluvil.
Stejně jako v běžném Seatu Leon, se i v Cupře 280 sedí velmi příjemně, sportovní tříramenný volant s perforovanou kůží v místech úchopu padne skvěle do rukou, a nic na první pohled nedává najevo, že se chystáte řídit opravdu výjimečný vůz. Snad jenom odlišná grafika palubního počítače se stopkami pro měření času na závodním okruhu, šachovnicová plaketka uvnitř svislého ramene volantu, a stejný znáček vedle voliče převodovky. Ovšem nic okázalého, co by mohlo řidiče rozptylovat.
seat testy video nizsistredni sportovni
Pro nalezení pravé podstaty je tedy nutné zajít ještě hlouběji. Tlačítko na středové konzole, po jehož stisknutí naběhne menu nastavení jízdních režimů, už nenese nápis Mode, ale je zdobeno známou šachovnicí. Ve stejné linii se nově objevuje tlačítko pro částečné či plné vypnutí stabilizačního systému (i během jízdy jej stačí přidržet a elektronika poslušně ustoupí) a nabídka volitelných režimů obsahuje úrovně Comfort, Sport, Cupra a Individual. Žádné Eco, Green nebo podobné zbytečnosti - ve světě „Cupra“ jdou kompromisy stranou...
Kladivo na Francouze
Pravděpodobně si vzpomínáte na dlouhé tahanice mezi Seatem a Renaultem o titul nejrychlejší předokolky na okruhu Nürburgring. Nebudeme řešit, kdo svůj vůz vybavil lepšími komponenty, osadil přilnavějšími pneumatikami a odlehčil všechno, co se dalo, protože oba rivalové nakonec stáhli výsledný čas pod osm minut (aktuálně je lepší Renault Mégane RS 275 Trophy-R s časem 7:54,36). Základem je však výkon a v tomto ohledu měl Leon vždycky navrch, notabene ve verzi ST, která se stala nejrychlejším kombi Severní smyčky - s časem 7:58,12 je lepší než třídveřové SC.
Pod kapotou Leonu Cupra 280 pracuje známé dvoulitrové TSI řady EA888 o výkonu 206 kW a točivém momentu 350 N.m v rozmezí 1750 až 5600 otáček za minutu. Zatímco na příval newtonmetrů nemusíte prakticky vůbec čekat, pro všech 280 koní musíte dojít až k 5600 min-1, tedy do sfér, ve kterých je Cupra ukrutně rychlá takřka na každý rychlostní stupeň. Vybírat lze mezi manuální šestistupňovou převodovkou nebo skříní DSG o stejném počtu rychlostí, a vzhledem k tomu, jak se po sešlápnutí plynu děje všechno strašně rychle, doporučujeme investovat 45.000 korun a řadit páčkami pod volantem. DSG je velmi precizní, řadí jemně a ani ve městě vás nenechá vycukat.
seat testy video nizsistredni sportovni
Vnímání rychlosti je za volantem Cupry 280 ST matoucí a napoprvé nemusí chytit za srdce tak jako u bestiálního Volkswagenu Golf R s pohonem 4Motion a 15 kilowatty navíc. Pravdou ale zůstává, že se jako řidič musíte docela činit. Přenést obrovský výkon na silnici přes přední kola totiž není jen tak a bylo třeba sáhnout po jednom z nejlepších výrobků poslední doby – diferenciálu VAQ s elektronicky ovládanými lamelami.
Ještě poměrně nedávno platilo trochu zjednodušené tvrzení, že stropem pro efektivní přenos výkonu skrze přední kola je nějakých 220 koní. V prvních momentech jízdy s Cuprou se může zdát, že ani systém VAQ není samospásný a příval výkonu vám v zatáčkách ukroutí ruce, jenže není tomu tak. Postupem času totiž zjistíte, že volant sice trochu tahá do stran, ale pouze ve směru jízdy. Příď se tak efektivně stáčí ke středu zatáčky ještě dříve, než dojde k vrozené nedotáčivosti, což ale v drtivé většině případů stihnete zaregistrovat, až když dávno pelášíte vstříc dalšímu oblouku. Otázkou zůstává, jak dlouho VAQ dokáže pracovat v plném nasazení, než si bude muset oddechnout kvůli přehřátí. My takový jev nezaznamenali ani po celodenním „krouhání“ nejlepších českých okresek…
Rychlost je pouze začátek
Nyní by se mohlo zdát, že jet se Seatem Leon Cupra 280 ST opravdu rychle zvládne i zdatnější řidič, to ale pouze do chvíle, než vypnete stabilizační systém. V tu ránu zůstanete pouze vy, 280 koní a ostré a v běžném provozu nezničitelné brzdy Brembo s kotouči o průměru 340 mm vpředu a 310 mm vzadu. Cupra najednou přestane být tím krotkým koťátkem, které vykryje většinu nedokonalostí řidiče. Tady už začíná jít o život…
Tohle rodinné kombi s převodovkou DSG zvládne zrychlení z 0-100 km/h za šest sekund, teprve v zatáčkách ale odhalíte jeho skutečné limity. Dokonce i systém VAQ, který například v Golfu GTI Performance funguje naprosto fenomenálně, má svůj strop, a vyžaduje skutečně čistou a vyrovnanou jízdu. Pokud se naučíte správně brzdit, efektivně využít větší hmotnost na zadní nápravě a přidávat plyn ve správný čas, necháte za sebou klidně i Porsche 911, což ostatně na mosteckém autodromu nedávno dokázal automobilový závodník Petr Fulín. Jel s naprosto stejným exemplářem, jaký vidíte na fotografiích a videu…
seat testy video nizsistredni sportovni
Je to však běh na dlouhou trať, a proto jsem i já začal poměrně zvolna. Nejdříve na režim Comfort, ve kterém je Cupra příjemně tichá, díky adaptivnímu odpružení velmi obstojně tlumí nerovnosti i navzdory použití zmíněných devatenáctipalcových disků, a nepožaduje moc paliva – v průměru okolo 8 l na 100 km, což je při vědomí, jaký potenciál se v ní ukrývá, bez jediné chybičky.
Seat Leon Cupra 280 ST - naměřená spotřeba paliva | |
Město [l/100 km] | 9,2 |
Mimo město [l/100 km] | 6,4 |
Kombinace [l/100 km] | 7,8 |
Otáčky motoru při 130 km/h [min-1] | 2.900 |
Jezdit uvolněně ale nevydržíte dlouho. Spíše než aktivovat jeden z režimů Sport či Cupra, ve kterých je podvozek nepohodlný a udržení kontaktu kol s vozovkou mu čas od času dělá vrásky, je lepší manuálně nastavit mód Individual. Zamilovali jsme si kombinaci komfortnějšího podvozku, ostrého nastavení motoru, řízení s měnitelným převodem a diferenciálu VAQ. Z Cupry se tak stává nekompromisně rychlá, ale stále velmi čitelná raketa.
Pak už záleží jenom na vás, jak dokážete všechen potenciál využít. Občas se totiž může zdát, že už jste došli na konec možností, pak ale lehounce povolíte stopu, VAQ okamžitě přehodnotí samosvorný účinek a rázem získáte dalších pár kilometrů v hodině k dobru. Po celou dobu je přitom automobil až nebývale stabilní, delší a těžší záď pomáhá směrovat zbytek karoserie do zatáčky, a vy se čas od času nestačíte divit, co se to vlastně děje za kouzla. Za každé situace ale musíte s autem spolupracovat, vnímat jeho chování a uplatňovat množství informací, které neustále posílá, jinak zkrátka přestane bavit. Ovšem nikoliv z důvodu špatných jízdních vlastností, ale protože na jeho řízení jednoduše nemáte…
Nečekejte ani minutu
Pokud pokukujete po opravdu rychlém kombi nižší střední třídy, které navíc dokáže zlepšovat vaše řidičské dovednosti, je Seat Leon Cupra 280 ST správnou volbou. Za cenu slušně vybaveného turbodieselového ekvivalentu získáte relativně nenápadný, ale o to více překvapivý stroj pro každodenní cestování i víkendovou zábavu.
Když pomineme Volkswagen Golf R, který má 221 kW a bez pohonu všech kol jej neseženete, nemá u nás Cupra 280 ST v podstatě konkurenci. I kdyby však měla, jenom těžko by se jednalo o tak vyvážený mix skvělé ceny, bohaté výbavy a nevšedních každodenních zážitků. Jistě, Cupra 280 ST není bez chyb, ty se však v kontextu nepřeberného množství kladů prakticky vytrácejí.
seat testy video nizsistredni sportovni
Nejlevnější verze modelu | 307.900 Kč (1.2 TSI/63 kW, SC Active) |
Základ s testovaným motorem | 682.900 Kč (2.0 TSI/206 kW, Cupra) |
Testovaný vůz s výbavou | 991.000 (2.0 TSI/206 kW, Cupra ST DSG) |
Plusy
- Decentní a nenápadný design
- Pohodlný podvozek i na 19“ kolech
- Skvělé provedení interiéru
- Špičkové jízdní vlastnosti v zatáčkách
- Řidiče zapojuje více do hry
- Bezkonkurenční cena
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Absence výškově stavitelných pásů
- Panoramatická střecha snižuje torzní tuhost karoserie
Foto: Petr Homolka