TEST Volkswagen Beetle GSR – Porsche by se divil
Historie Volkswagenu Beetle je v podstatě stejně dlouhá, jako sama automobilka. Vždyť jeho vývoj začal již na začátku třicátých let minulého století, kdy byl také poprvé použit současný název značky. Síla původního vozu byla dokonce tak značná, že jeho výroba trvala až do roku 2003.
Tou dobou už byla na světě první novodobá generace Beetlu, která před jménem nesla označení New. Vzhledem k výrazně obloukovité karoserii si jej zamilovaly především ženy, což se s příchodem současné verze změnilo. Karoserie je nižší a ve vrcholné specifikaci Sport vypadá díky výraznému „kachnímu ocasu“ skoro jako malé Porsche 911. Možná i proto by si jej v dnešní době zamiloval také sám Ferdinand, který stál u zrodu původního „dědečka“.
Dnes se ale nebude bavit o historii, leč na ni limitovaná edice GSR čítající pouhých 3500 exemplářů odkazuje. Stejně zbarvený Beetle se totiž začal prodávat v roce 1974 a v dnešní době by měl obrovskou hodnotu, v očích majitelů možná až nevyčíslitelnou…
Žádná včelka, ale pořádný sršeň!
Agresivní vzhled, rychlé pruhy, výrazné lakování… jako bychom už takový Beetle na Auto.cz viděli, že ano? Jenže GSR dostalo přední nárazník s výraznějšími otvory, polepy dveří, kontrastní zadní difuzor a nápis Turbo na víko zavazadelníku. Celý koncept skvěle dolaďují devatenáctipalcová paprsková kola a zmíněný „kachní ocas“. Díky silným poznávacím znamením není pochyb o původu vozu, určitý vliv Porscheho však přetrval.
Uvnitř už tolik emocí a designových výstřelků nepanuje, ale posádku alespoň nic „nebije“ do očí. Rozdíly proti standardním verzím Volkswagenu Beetle zaznamenáte snad jenom díky prošití sedadel a věnce volantu žlutou nití, plaketě s pořadovým číslem vozu na volantu (náš exemplář měl číslo 3112) a nápisu GSR na víku přihrádky na rukavice. Velmi stylové je ostatně i její otevírání – stačí zatlačit do vymezeného prostoru a zatáhnout za madlo.
Velkou pochvalu si zaslouží nízký posaz v perfektních předních sedadlech s čalouněním kombinujícím látku a alcantaru (posádka se v nich nepotí a v zatáčkách skvěle podrží), vytříbená ergonomie přístrojové desky a kvalitní použité materiály. Pouze věnec volantu by mohl být tlustší a krycí „sklo“ přístrojového štítu lépe chráněno před slunečními paprsky, trojice kruhových ukazatelů je totiž občas hůře čitelná.
Výhodou Volkswagenu Beetle jako takového je, že se do něj skutečně poskládá čtveřice cestujících. V přední části interiéru je to bez debat – je pouze o 20 milimetrů užší než současný Golf a nad hlavou i navzdory mezigeneračnímu snížení karoserie o 16 milimetrů stále zůstává možná až zbytečně hodně místa. To však oceníte po přesednutí na zadní sedadla, kde se po nutné rozcvičce spojené s nastupováním pohodlně usadí i osoby s výškou okolo 170 centimetrů. Ti se však musí chtě nechtě smířit s absencí otevírání bočních oken, což typy náchylné na žaludeční problémy automaticky usazuje dopředu.
Je to GTI? Není to GTI!
Volkswagen Beetle GSR není speciální pouze barevným sladěním karoserie (kromě bočních pruhů jsou černé díly skutečně lakované) a interiéru, ale také technikou. Pod kapotou se totiž nachází přeplňované dvoulitrové TSI, které má proti standardní verzi výkon zvýšený ze 147 na 155 kW. Špička maximálního působení všech 211 německých koní v 5100 otáčkách zůstala zachována, stejně jako točivý moment 280 N.m dostupný v širokém spektru od 1700 do 5000 otáček za minutu.
Ptáte se, proč „pouze“ 155 kW, když sedmičkový Volkswagen Golf GTI má o sedm kilowattů více? No protože současné generaci Beetlu odpovídá šestému vydání ostrého hatchbacku. A to včetně koncernové platformy PQ35, motoru řady EA888 a šestistupňové převodovky DSG s dvojicí mokrých spojek (DQ350), která je zároveň naprosto stejná, jako u běžných Superbů 2.0 TDI. Ale to jenom tak pro zajímavost…
Faktem každopádně zůstává, že spotřeba odpovídá době přehnaně neomezené legislativou Evropské unie. Možná i proto nemá Beetle GSR systém stop/start a po městě se běžně pohybuje za 10 a více litrů. Pod dvoucifernou hranici se dostanete na dálnici, kde motor při rychlosti 130 km/h požaduje rovných 9 litrů (a točí 3000 otáček), a důslednou jízdou mimo město. To se pak na displeji palubního počítače občas objeví i hodnoty okolo 7,5 l na 100 km, ale upřímně řečeno, je to makačka a boj s pravou nohou.
On totiž Volkswagen Beetle nejen ostře vypadá, ale také jezdí. V době syntetických pomůcek pro umocnění zvuku motoru je sice poměrně těžké uvěřit „boxerovité“ akustické kulise, tou však GSR vlastně odkazuje na prapředka se vzduchem chlazeným čtyřválcovým „háčkem“. Na pochybách vás nenechá ani silný zátah takřka od volnoběhu a možnost vytáčení čtyřválce až k omezovači. V takovém případě však na rozumnou spotřebu zapomeňte – pořádné okreskové dovádění si totiž klidně vyžádá i 15 litrů na 100 km, ale garantuji, že vám to v danou chvíli bude úplně jedno…
Turbomotoru nelze upřít elán a perfektní sladění s automatickou převodovkou. Zapomeňte však na volitelné jízdní režimy a adaptivní podvozek - sportovní tlumiče a pružiny jsou tvrdé jako kámen a přejezdy krátkých příčných nerovností můžou působit nepohodlně (podvozek je pocitově tvrdší než u motokárového Mini). Všechno je ale rázem zapomenuto v zatáčkách. Ve srovnání s předchozím Golfem GTI má totiž GSR kratší rozvor (o 41 mm) a širší rozchod (o 45 mm vpředu a o 30 mm vzadu), což přispělo k lepší stabilitě a omezení náklonů karoserie.
Na suchém povrchu je pak docela obtížné jezdit rozevlátým stylem (i proto, že se stabilizační systém nedá úplně vypnout) a především na výjezdech ze zatáček je znát, že by přední náprava snesla samosvorný diferenciál. Jenom to řízení není úplně optimální – mohlo by být strmější a poskytovat více zpětné vazby od kol, kterou však částečně vynahrazuje tuhý podvozek a pevné boční vedení předních sedadel.
Ve srovnání s mrštným Mini chybí Beetlu více nadšení pro rychlou změnu směru (však je také o třídu větší) a pokud si do rozstřelu přizveme i současné GTI, „sedmička“ zvítězí díky vyladěnějšímu elektronickému závěru diferenciálu a vyššímu výkonu. Nebojím se však říci, že kdybychom vedle žlutočerného sršně postavili generačně shodný Golf GTI, v zákrutách by byl „rodinný“ hatchback pomalejší. Sice ne o moc, ale přece…
VW Beetle GSR - srovnání s VW Golf GTI VI a VII | |||
Model | Volkswagen Beetle GSR | Volkswagen Golf GTI VI | Volkswagen Golf GTI VII |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Převodovka | 6A | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1984 | 1984 | 1984 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 155/5100 | 155/5300 | 162/4500-6200 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 280/1700-5000 | 280/1700-2500 | 350/1500-4400 |
Max. rychlost [km/h] | 225 | 238 | 244 |
Pohotovostní hmonost [kg] | 1342 | 1339 | 1370 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7.3 | 6.9 | 6.4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7.6 | 7.4 | 6.0 |
Závěr
Agresivní vzhled, silný turbomotor, jehož evoluční podoba pohání také současný Golf GTI, perfektní šestistupňová převodovka DSG s páčkami pod volantem a bitevní žlutočerné zbarvení – to je ve zkratce Volkswagen Beetle GSR, který si kromě cejchu nejsilnějšího produkčního „brouka“ z testu odnáší výborné hodnocení.
Pokud si odmyslíme trojici uvedených minusů, které sportovně založený řidič stejně ignoruje, stále tady zůstává jeden velký problém – Volkswagen Beetle GSR s nulovým proběhem už v Česku nekoupíte. Pro tuzemský trh totiž bylo vyhrazeno pouhých deset exemplářů, z nichž dva se v době vydání testu nacházely ve firemním programu Das WeltAuto (jedním z nich je i testovaný kousek za 700.000 Kč, najeto má 15.000 km). Stejný osud vás ale potká i v případě, že si vystačíte s verzí 2.0 TSI Sport se 147 kilowatty. Ta už totiž v současném ceníku dovozce nefiguruje vůbec…
Nejlevnější verze modelu | 407.900 Kč (Basic/ 1.2 TSI 77 kW) |
Základ s testovaným motorem | 626.900 Kč (Sport / 2.0 TSI 155 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | Asi 720.000 Kč (Sport / 2.0 TSI 155 kW) |
Plusy
- Ryze sportovní jízdní vlastnosti
- Prostornost interiéru vzhledem k vnějším rozměrům
- Vynikající šestistupňové DSG
- Kvalitní a stylové materiály v kabině
- Exkluzivita
Minusy
- Tlumení krátkých příčných nerovností
- Absence otevírání zadních oken
- Tenký věnec sportovního volantu
Foto: Petr Homolka