27.12. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Test: Volkswagen Transporter Van L2 2.0 TDI - Hodně muziky

 

Transporter furgon v delším provedení L2 převeze 5 m3 nákladu. K tomu se sluší pořídit 2.0 TDI o výkonu minimálně 75 kW.

Přestože importér nabízí skříňový Transporter v obou délkách/rozvorech se čtrnácti verzemi pohonu včetně základního dvoulitru 2.0 TDI/62 kW, pro testované provedení L2 považujeme za vhodný základ testovaný čtyřválec o výkonu 75 kW. Úvodní jednotku 2.0 TDI/62 kW jsme testovali před více než třemi lety (AutoProfi 1/2010) a pamatujeme si, že i pro kratší provedení s celkovou hmotností jen 2,6 tuny nebyla příliš silná.

Její výhoda spočívala v příjemném tahu od 1200 min-1, ale s větší zátěží by si poradila jen s těžkostmi. Navíc platí zákonitost, že jezdit na plný plyn se slabší jednotkou vytváří vyšší spotřebu než se silnějším motorem provozovaným na cca 80 procent výkonu.

Motorická ruleta

Jediným zádrhelem může být cenový rozdíl mezi výkonovými provedeními 62 a 75 kW téhož motoru s totožným turbodmychadlem. Volkswagen požaduje za silnější verzi o 31 682 Kč bez DPH více, což vzhledem k pouze přeprogramované řídicí jednotce není částka zrovna nízká. Kdo však hodlá předjíždět a také pro něj platí, že čas jsou peníze, těžko odolá vyšší vstupní investici.

250 N.m

Pryč jsou doby, kdy řidiči dodávek jezdili běžně i se vznětovými motory v otáčkách kolem 2500-3000 min-1. Cena nafty tak vystoupala, že řidiči užitkových vozidel musí čím dál více ignorovat údaje o výkonu motoru a více se zajímat o točivý moment. U testované jednotky 75 kW vrcholí hnací síla na 250 N.m v rozmezí 1500-2500 min-1.

Prázdný furgon stačil svižnému tempu rozvážkových vozidel, ale po naložení 600 kg coby poloviny užitečného zatížení vůz hodně zkrotl. Druhý testovací okruh s náloží přinesl nárůst spotřeby o 1,1 l/100 km, protože jsme se snažili držet stejné tempo jako s prázdným furgonem. Mít pod kapotou základní agregát o výkonu 62 kW, museli bychom jet téměř stále na plný plyn a dle našeho odhadu by spotřeba stoupla přibližně o 1,5-2,0 l/100 km.

Pět stupňů má stačit

Pro obě pohonné jednotky 62 a 75 kW výrobce určil pětistupňové přímo řazené převodovky. Důvody mohou být dva – v zemích se silnou ekonomikou jako Německo se slabší agregáty používají výhradně v městském provozu, za druhé chtěl Volkswagen ušetřit výrobní náklady. Obojí v pořádku, ale v Česku a dalších státech, kde je živnostník či dopravce pod tlakem nákupní ceny ochoten si pořídit slabou verzi a jezdit s ní i dálniční trasy, to v pořádku není. Proč?

Zkoušený motor se na nejvyšší převod nacházel na maximu točivého momentu 250 N.m už od rychlosti 65 km/h. Pátý převodový stupeň tak přišel v úvahu vbrzku po opuštění uzavřených obcí. Při dosažení 90 km/h mimo obce už čtyřválec musel točit téměř 2100 min-1, což na rovném či klesajícím profilu trasy vyžadovalo zbytečně zvýšený požadavek na naftu. Motor by nízké nároky plynulé jízdy zvládal klidně o 500 otáček níže.

Na dálnici nám bylo motoru líto, jelikož držet moderní turbodiesel na 3000 min-1 nám připadalo vůči němu za téměř nesolidní. Radost mohou mít snad jen provozovatelé čerpacích stanic.

Šestka nebo delší stálý převod

Pro země s menší kupní silou by se nabízelo řešení v šestistupňové převodovce, která je standardní součástí k výkonové variantě 2.0 TDI/103 kW. Z hlediska zástavby či spojení s motorem tedy žádný problém šesti stupňů k testovanému motoru není. Ten je však k dostání pouze s pěti stupni. Kdo plánuje dálniční transporty, měl by ve srovnání s testovaným pohonem kvůli ekonomičtějšímu provozu (šestistupňová převodovka/103 kW) přidat 50 354 korun bez daně?

Pokud bychom slušně jedoucí, ale pro rychlost nad 100 km/h nevhodně zpřevodovaný testovaný transporter srovnávali s provedením 103 kW jen z ekonomického hlediska, pak cenový rozdíl odpovídá přibližně 1700 litrům nafty.

Úvaha úspory jednoho l/100 km díky šestce vychází tak, že by se vyšší náklady na silnější provedení s šestkou vrátily po ujetí cca 170 000 km po dálnici. Toto je čistě ekonomické hledisko, které ještě nezohledňuje silnější agregát i pro jízdu mimo rychlostní úseky. Méně viditelný, ale o to závažnější fakt je, že dlouhodobě vysoké otáčky (nad přibližně 2700 min-1) žádnému modernímu turbodieselu nedělají dobře.

Více kotvicích ok

Delší rozvor 3400 mm nabízí prodloužení ložné plochy o 40 cm. Výrobce nešetřil a tomuto rozdílu přidělil dvě úchytná oka navíc. Nacházejí se nad úrovní podlahy ve výztuze rámu před zadním podběhem. Prodloužení karoserie před zadním kolem v dolní části omezuje využitelnost nákladového prostoru, do šíře ložné plochy však zasahuje méně než samotný podběh. Nakládání europalet tedy nebylo nijak omezeno, pro ochranu standardně plechové podlahy bychom ale určitě volili aspoň gumovou podlahu, která však spolu s osvětlením nástupního schodu přijde na nemalých 5461 Kč bez DPH. K převozu palet a možnosti je posouvat po podlaze je vhodnější dřevěná podlaha s již málo zvýšenou cenovkou 8070 korun bez daně.

Plusy

  • Silný motor
  • Osm kotvicích ok
  • Komfort jízdy

Minusy

  • Absence šestky
  • Velký příplatek za gumovou podlahu

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Emise CO2 (g/km) 193
Emisní norma Euro 5
Největší výkon (kW/min-1) 75/3500
Toč. mom. (N.m/min-1) 250/1500-2500
Převodovka pětistupňová manuální
Pohon předních kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 15,3
Spotřeba paliva (l/100 km) 9,4/6,0/7,2
Délka/šířka/výška (mm) 5292/1904/1990
Objem náklad. prostoru (m3) 5,0
D/š/v nákladového prostoru (mm)2970/1692/1410
Šířka mezi podběhy (mm) 1244
Rozvor (mm) 3400
Provozní hmotnost (kg) 1813
Celková hmotnost (kg) 3000
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2200
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 585 405
Spolupracujeme s TipCars.com
Praha schválila změny územního plánu kvůli novým tramvajovým tratím Praha schválila změny územního plánu kvůli novým tramvajovým tratím

Hlavní město nechá zpracovat změny územního plánu, které…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc? Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou…

 



Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak! Fotoreportáž ze srazu VW Transporter: Legendární dodávka 180krát jinak!

Letos jsme opět zavítali na velké celorepublikové setkání…

Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model! Busík od VW za 3,8 milionu korun? Pozor, jde o model!

Za skoro čtyři miliony můžete mít leccos. Třeba slavný VW…

 



 
Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé

Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé

Dnes 13:43

Příměr z titulku platí jak pro kdysi populární motocykly a skútry Simson, tak pro jejich muzeum v Žabovřeskách nad Ohří. Založil ho nadšenec značky Petr Hradecký.




Blesk.cz

Hotovo. Drahoš získal dostatek podpisů pro kandidaturu, „potáhne“ proti Zemanovi

Hotovo. Drahoš získal dostatek podpisů pro…

Bývalý šéf Akademie věd Drahoš k dnešnímu dni nasbíral 78 321 podpisů, což stačí pro kandidaturu na prezidenta.…

V Praze mají vzniknout dvě nové tramvajové tratě: Vedení s tím počítá v územním plánu

V Praze mají vzniknout dvě nové tramvajové tratě:…

Nové tramvajové trati z Jižního Města do Kobylis a ze Smíchova do Michle. Se záměrem výstavby počítá vedení…

 

iSport.cz

Střelec Lafata se po 400. startu v lize smál: Už se asi blížím konci

Střelec Lafata se po 400. startu v lize smál: Už se…

Kolikrát už zachránil Spartu? I včera proti Slovácku byl kapitán David Lafata spasitelem. Jeden gól vstřelil,…

SESTŘIH: Bayern vykročil za obhajobou. V hustém dešti přehrál Leverkusen 3:1

SESTŘIH: Bayern vykročil za obhajobou. V hustém…

Fotbalisté Bayernu Mnichov zahájili útok na rekordní šestý bundesligový titul za sebou vítězstvím 3:1 nad…

 

Reflex.cz

Rusko staví most, kterým chce anektovaný Krym spojit s Ruskem. Bude mu to k něčemu?

Rusko staví most, kterým chce anektovaný Krym spojit…

Zhruba 5 tisíc dělníků pracuje již dva roky na stavbě mostu, který má spojovat poloostrov Kerč s Ruskem…

Je to horkem, nebo začal Landa hulit?

Je to horkem, nebo začal Landa hulit?

Na oficiální facebookové stránce zpěváka a vlastence Daniela Landy se objevil text jeho nového šlágru. Jak na…