Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo V90 D5 Polestar a T4 – Nejmíň Volvo, což je dobře

Martin Machala
Diskuze (46)
Švédská značka nebyla nikdy zaměřena na řidiče, v poslední době se proti tradicím vyměřuje až extrémně. Testované kombíky V90 rebelují nejmíň.


Design, interiér


Už jsem psal o tom, že Volvo na autosalony tak trochu kašle a když už se nějakou náhodou výstavy zúčastní, nepřiveze auta. Šéfové a šéfky se zase nechávají slyšet, že „výkon nebude v budoucnu“ důležitý, a premiéra nového modelu Polestar se odehraje čistě online, aby přepravující se novináři nevraždili koťátka tím, že na prezentaci přiletí osobně. A takové letadlo, to je přátele znečišťující prevít! Bohužel si nedělám srandu, tisková zpráva toto vysvětlení opravdu obsahuje.

To už je na mě, přiznám se, trošičku radikální argumentace. Kdybych něco podobného četl v prohlášení nějaké zelené bojůvky, dobře, ale u automobilky…

Bohužel to nějaký smysl dává, sami jste si v poslední době v diskuzích několikrát posteskli, že tradiční vlastnosti aut už zákazníky moc nezajímají. A Volvo jde právě takovým zájemcům o mobilitu naproti.

Sympatické nám to být nemusí, ale to je asi tak všechno, co s tím uděláme. A za volantem dvojice kombíků V90 s naftou D5 upravenou od Polestaru a nejslabším benzinem T4 mi to ani tak hrozné nepřišlo. Ne že bych si řízení vyloženě užíval, takové Volvo nebylo nikdy, kombík V90 je ale pořád normální a slušně udělané auto, které dokázalo kytičkovou rétoriku proměnit na neškodnou ozvěnu.

Hezčí kombík? Neznám.

Nad aktuálními modely značky Volvo jsem se tady rozplýval několikrát, u kombíku V90 to bude dvojnásobná radost. Za mě je to nejhezčí kombík bez rozdílu třídy, vedle něhož vypadá naše dlouhodobé éčko jako… Vlastně ani nevím, prostě úplně nijak. Z testované dvojice se mi pak líbila obyčejnější verze T4 se základní výbavou Momentum, zdrsnění v podobě výbavy R-Design mi k elegantnímu zevnějšku úplně nepasovalo, ale jak jsem již konstatoval nespočetněkrát – proti osobnímu vkusu…

Znovu si také postěžuji na srozumitelnost cenami sice ověnčeného systému Sensus, já bych však před něj jednoznačně zařadil infotainmenty BMW, Mercedesu nebo Audi. Volvácké rozhraní mi ze všeho nejvíc připomíná o něco propracovanější a lépe graficky zvládnuté řešení v renaultech, které je mému srdci blízké asi nejméně.

volvo testy srovnavacitesty vyssistredni volvo testy srovnavacitesty vyssistredni  

Nadšenější bych byl také ze světlé barvy interiéru, ta vnitřkům volv svědčí bezpečně nejvíc. Určitě bych si taky připlatil sto třicet tisíc za výbavu Incription, která interiér ještě víc zútulní. Hezky mi bylo i ve výchozím Momentu a černočerném R-Designu, ale béžové Inscription… To je něco jako… Něco jako zážitek z volváckého audia Bowers & Wilkins. Stojí sice sto tisíc, ale Come together ještě nikdy tak úžasně nezněla.

Proti už zmíněnému našemu éčku je na zadních sedačkách víc místa (i díky napříč uloženému motoru), do kufru Volva V90 se vejde až 560 litrů v základním uspořádání (Volvo do tohoto čísla počítá i prostor pod podlážkou). Rekord to není, ale stačí.

Motor, jízdní vlastnosti


Začal bych benzinovým kombíkem. Přeplňovaný dvoulitr T4 je v motorové nabídce pro V90 základem, jeho 140 kW, 300 N.m a 8,9 nevypadají závratně, na rozdíl od nedávno testované XC90 s benzinem T5 o výkonu 184 kW jsem však neměl pocit, že byste museli bezpodmínečně prchnout k výkonnějším pohonným jednotkám. T4 v kombíku V90 nepůsobí poddimenzovaně, zadýchaně, je to prostě odpovídající základ, od kterého nic jiného než slušnou dynamiku nečekáte. A nic jiného ani nedostanete, při předjíždění se však potit nebudete. Ano, s nákladem a více pasažéry to už může být hranice, to snad ale psát nemusím.

Kombinovanou spotřebu udává Volvo i podle nové metodiky WLTP a číslo to úplně reprezentativní není – rozptyl 7,5 až 8,5 litru vypadá v katalogu o dost hůř než dřívějších virtuálních, ale určitě atraktivnějších 6,9 litru. Reálnému soužití je samozřejmě blíž WLTP, do devíti litrů jsem s Volvem V90 T4 jezdil i já. A když jsem sjel z dálnice, šlo to i pod osm.

volvo testy srovnavacitesty vyssistredni volvo testy srovnavacitesty vyssistredni  

Ještě jednou si vezmu do pusy dříve testovanou XC90 – proti ní byla v kombíku V90 větší akustická pohoda, určitě i díky tomu, že motor nemusel kvůli každému sebemenšímu zrychlení variátorově vyletět do otáček. I s T4 osmistupňový měnič neustále řadí a snaží se dvoulitr udržet v „provozních“ otáčkách, jeho práce je však podobně jako v XC90 těžko zaznamenatelná.

Nyní k naftě. Čtyřválec D5 je s výkonem 173 kW tím nejsilnějším naftovým pro V90, díky Polestaru však může být ještě o něco líp. Výkon se pak zvýší na 177 kW, krátkodobě (Polestar uvádí dvacet sekund trvající overboost) pak na 188 kW. Overboost pomůže i maximu točivého momentu (z 500 na 520 N.m), standardem pro D5 je pak 480 N.m. A když to všechno podtrhneme a sečteme, dostaneme… Tradááááá, o desetinu lepší zrychlení na stovku! Tedy 7,1 s! Nechci to zlehčovat, třeba by mě prodejce nalákal ještě na nějaké jiné výhody optimalizace (přečetl jsem si cosi o „lepší zpětné vazbě při sešlápnutí plynového pedálu“ nebo „vyšším výkonu ve středním pásmu otáček“), kvůli té desetince bych se však k Polestaru asi neuchýlil. A ušetřil pětadvacet tisíc.

Porovnání se standardní D5 jsem neměl, každopádně dvojitě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec (jedno z turbodmychadel disponuje variabilní geometrií lopatek) je rozhodně to nejlepší, co si do kombíku V90 můžete pořídit. Ona by tedy stačila asi i slabší verze D4 s výkonem 140 kW (rovněž dvojitě přeplňovaná), v případě V90 s D5 (lhostejno, jestli navíc doplněno o Polestar) se však dočkáte příjemné výkonové rezervy a již nadprůměrné dynamiky, což je u Volva věc vídaná stále méně. Jediné, co může chybět, je trocha toho charakteru. D5 táhne tak nějak neznatelně, dynamiku vnímáte spíš prostřednictvím přístrojového štítu, původní mohutný pětiválcový nával doprovázený typickým zvukem je už jenom vzpomínka. Zavzpomínal jsem si i já, ne že ne, ale s V90 D5 mě nenapadlo, že bych měl po pěti- a vícevalcích brečet. Slzičky mi tekly v XC90.

Pro čtyřválec D5 udává Volvo rozpětí podle WLTP 6,5 až 7,2 litru. Já se pohyboval lehce nad vyšší z hodnot.

volvo testy srovnavacitesty vyssistredni volvo testy srovnavacitesty vyssistredni  

Tady je to docela v pořádku

Pokud se modulární platforma SPA nemusí tahat s těžkým SUV, pracuje její technika (vpředu lichoběžník, vzadu víceprvek a stále trochu nezvyklé kompozitní listové pero) vlastně docela příjemně. Nabízený komfort ani agilitu bych tedy s konkurenty od Mercedesu, BMW ani Audi (i když A6 má hlavně na vzduchovém podvozku nečekané problémy s tlumením nerovností) úplně nesrovnával, na rozdíl od několikrát zmíněné XC90 je však jízdní projev možno stále považovat za kultivovaný - ani D5 Polestar na dvacítkách nepříjemně netloukla. Na druhou stranu se ovšem ani v náznaku nedočkáte ničeho, co by jen stopovým prvkem připomínalo zábavu. I V90 prostě jenom jede. Řízení je totální netykavka, ve volantu necítíte vůbec nic.

Závěr


Závěr

Myslím, že jsem to už někde napsal, že dvojice S90/V90 je aktuálně to nejlepší, co Volvo nabízí. Zvlášť pokud si interiér sedanu/kombíku vyšperkujete do nenapodobitelně útulného béžového stylu, koupíte předražené audio Bowers & Wilkins a v ceníku zaškrtnete jakási ta lépe izolující okna, přijde vám svět bez víceválců nakonec docela fajn. Nebo minimálně snesitelný.

Osobně mi byla bližší slabší verze T4, u výkonnější D5 navíc optimalizované Polestarem by mohlo hrozit, že by se jeden pídil po sportovních vlastnostech, kterých se jednoduše nedopídí. Základní benzinová motorizace T4 takové ambice nemá, konkrétní kousek s o dva palce menšími osmnáctkami (proti V90 D5) byl celkově o něco pohodlnější. I tak jsem ale marně přemýšlel, proč bych měl dát skoro 1,6 milionu (v testovaném případě) za benzinovou předokolku, když na prakticky totožné peníze vyjde naše dlouhodobé éčko (nafta a pohon všech kol). Modrý Polestar se pak už přehoupl přes dva miliony.

volvo testy srovnavacitesty vyssistredni volvo testy srovnavacitesty vyssistredni  

Volvo V90 T4 Drive-E

Nejlevnější verze modelu1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum)
Základ s testovaným motorem1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum)
Testovaný vůz bez příplatků1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum)
Testovaný vůz s výbavou1.557.400 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum)

Plusy

  • Na základní motorizaci slušná dynamika
  • S osmnáctipalcovými liťáky solidní jízdní komfort
  • Proti prémiové konkurenci prostornější interiér

Minusy

  • Vyšší spotřeba

Volvo V90 D5 AWD Drive-E

Nejlevnější verze modelu1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum)
Základ s testovaným motorem1.499.900 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E Momentum)
Testovaný vůz bez příplatků1.584.900 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E R-Design)
Testovaný vůz s výbavou2.039.650 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E R-Design)

Plusy

  • • Nadprůměrná dynamika
  • • Přiměřená spotřeba

Minusy

  • • Vysoká cena (stále jen čtyřválec)
  • • Celkově průměrné jízdní vlastnosti

Foto: Petr Homolka, Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (46)
Model Volvo V90 T4 Drive-E Volvo V90 D5 AWD Drive-E
Cena základní sestavy 1 289 900 Kč 1 584 900 Kč
Cena testované sestavy 1 557 400 Kč 2 039 650 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1969 1969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 500 173 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1600 - 4000 480 / 1750 - 2250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9 7.2
Emise CO2: 169 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1526 560 / 1526
Objem nádrže (l): 55 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1710 / 550 2050 / 570
Rozměr pneu: 245/45 R18 235/35 R20
Volvo V90 T4 Drive-E
Volvo V90 D5 AWD Drive-E
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4936 4936
b) šířka (mm): 1879 1879
c) výška (mm): 1475 1475
d) rozvor (mm): 2941 2941
e) rozchod vpředu (mm): 1628 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1629 1629
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1120 870 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 920
k) šířka vpředu (mm): 1540 1540
l) šířka vzadu (mm): 1510 1510
délka sedáku vpředu (mm): 540 540
délka sedáku vzadu (mm): 480 480
výška opěradla vpředu (mm): 640 640
výška opěradla vzadu (mm): 670 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
Avatar - CarlosOstrava
21. 2. 2019 13:42
Re: Současná s90, v90
Zítra přesedám ze Supa III do V90 a musím souhlasit...Nedá se to srovnat...Kdo Volvo haní, ať se jde projet a ošahá si to na vlastní kůži ;-)
21. 2. 2019 10:41
Re: Současná s90, v90
Dinar, svojim nazorom a porovnanim S90 so Superbom si akurat priznal svoju neznalost automobilov. Niekedy si totiz musis do auta aj sadnut a previezt sa. Nie len citat tabulky na internete. Po presadnuti z S90 do Superbu posobi Skodovka ako hračkarske auto. Vdaka motoru napriec je vo Volve ovela viac miesta ako v BMW a Mercedese. A ktory Superb ma prednu napravu s dvojitymi lichobeznikmi? Ktory mainstream to ma? Inak na SK sa predalo 2x viac 520d ako 530d a to iste Mercedes 220d versus 350d. Takze sa tu vsetci teoreticki internetovi diskuteri ohanaju 6-valcami, ale aj zakaznici nemeckej premie v tomto segmente kupuju viac 4-valce.
19. 2. 2019 23:44
Re: Proč ty 4 hvězdy nechápu
Sedni si do santa fe a pak do xc90/v90. Fotky jsou fotky. Rozdil mezi treba sorentem za 55 tis.a jakymkoliv volvem je fakt velkej. Ale z galerie ho nepoznas. Placas nesmysly, promin
19. 2. 2019 21:43
Re: Doba Touaregu V6
Sup 200kW sice neváhá kvůli převodovce, zase ale dole nejde, protože není nafoukanej. A převodovka i ve sportu nechá naprosto v klidu spadnou otáčky pod 1800rpm. Řešením je pouze řadit manuálně. Celkový prodlevy jsou ale zlomkový oproti tomu V6 Touaregu. No a pak nevím, jestli jsi zkoušel start z místa, to je u toho Turka taky peklo. Dáš plnej plyn na oranžový, vyjedeš až v půlce zelený. Nezkoušel jsem ale, jestli to má launchcontrol.
19. 2. 2019 21:25
Re: Volvo
Jsou i jine pozitky,nez sportovnost a zppetna vazba. jezdim posledni modelovy rok xc70, ale to pohodli a pocit jakesi betelnosti pro me srovnatelna auta z D3 nemela. Srovnavat s vw muze jen nekdo, kdo volvo nikdy nemel.
K nove generaaci - xc90 des, v90 se da, v90cc - tak to uz muze byt. Urcite bude v top 3 pri vymene, s allroadem a allterrainem. Alr slutecne je to tak krasny, ze ty dva valce clovek odpusti.