TEST Volvo V90 D5 Polestar a T4 – Nejmíň Volvo, což je dobře
Design, interiér
Už jsem psal o tom, že Volvo na autosalony tak trochu kašle a když už se nějakou náhodou výstavy zúčastní, nepřiveze auta. Šéfové a šéfky se zase nechávají slyšet, že „výkon nebude v budoucnu“ důležitý, a premiéra nového modelu Polestar se odehraje čistě online, aby přepravující se novináři nevraždili koťátka tím, že na prezentaci přiletí osobně. A takové letadlo, to je přátele znečišťující prevít! Bohužel si nedělám srandu, tisková zpráva toto vysvětlení opravdu obsahuje.
To už je na mě, přiznám se, trošičku radikální argumentace. Kdybych něco podobného četl v prohlášení nějaké zelené bojůvky, dobře, ale u automobilky…
Bohužel to nějaký smysl dává, sami jste si v poslední době v diskuzích několikrát posteskli, že tradiční vlastnosti aut už zákazníky moc nezajímají. A Volvo jde právě takovým zájemcům o mobilitu naproti.
Sympatické nám to být nemusí, ale to je asi tak všechno, co s tím uděláme. A za volantem dvojice kombíků V90 s naftou D5 upravenou od Polestaru a nejslabším benzinem T4 mi to ani tak hrozné nepřišlo. Ne že bych si řízení vyloženě užíval, takové Volvo nebylo nikdy, kombík V90 je ale pořád normální a slušně udělané auto, které dokázalo kytičkovou rétoriku proměnit na neškodnou ozvěnu.
Hezčí kombík? Neznám.
Nad aktuálními modely značky Volvo jsem se tady rozplýval několikrát, u kombíku V90 to bude dvojnásobná radost. Za mě je to nejhezčí kombík bez rozdílu třídy, vedle něhož vypadá naše dlouhodobé éčko jako… Vlastně ani nevím, prostě úplně nijak. Z testované dvojice se mi pak líbila obyčejnější verze T4 se základní výbavou Momentum, zdrsnění v podobě výbavy R-Design mi k elegantnímu zevnějšku úplně nepasovalo, ale jak jsem již konstatoval nespočetněkrát – proti osobnímu vkusu…
Znovu si také postěžuji na srozumitelnost cenami sice ověnčeného systému Sensus, já bych však před něj jednoznačně zařadil infotainmenty BMW, Mercedesu nebo Audi. Volvácké rozhraní mi ze všeho nejvíc připomíná o něco propracovanější a lépe graficky zvládnuté řešení v renaultech, které je mému srdci blízké asi nejméně.
volvo testy srovnavacitesty vyssistredni
Nadšenější bych byl také ze světlé barvy interiéru, ta vnitřkům volv svědčí bezpečně nejvíc. Určitě bych si taky připlatil sto třicet tisíc za výbavu Incription, která interiér ještě víc zútulní. Hezky mi bylo i ve výchozím Momentu a černočerném R-Designu, ale béžové Inscription… To je něco jako… Něco jako zážitek z volváckého audia Bowers & Wilkins. Stojí sice sto tisíc, ale Come together ještě nikdy tak úžasně nezněla.
Proti už zmíněnému našemu éčku je na zadních sedačkách víc místa (i díky napříč uloženému motoru), do kufru Volva V90 se vejde až 560 litrů v základním uspořádání (Volvo do tohoto čísla počítá i prostor pod podlážkou). Rekord to není, ale stačí.
Motor, jízdní vlastnosti
Začal bych benzinovým kombíkem. Přeplňovaný dvoulitr T4 je v motorové nabídce pro V90 základem, jeho 140 kW, 300 N.m a 8,9 nevypadají závratně, na rozdíl od nedávno testované XC90 s benzinem T5 o výkonu 184 kW jsem však neměl pocit, že byste museli bezpodmínečně prchnout k výkonnějším pohonným jednotkám. T4 v kombíku V90 nepůsobí poddimenzovaně, zadýchaně, je to prostě odpovídající základ, od kterého nic jiného než slušnou dynamiku nečekáte. A nic jiného ani nedostanete, při předjíždění se však potit nebudete. Ano, s nákladem a více pasažéry to už může být hranice, to snad ale psát nemusím.
Kombinovanou spotřebu udává Volvo i podle nové metodiky WLTP a číslo to úplně reprezentativní není – rozptyl 7,5 až 8,5 litru vypadá v katalogu o dost hůř než dřívějších virtuálních, ale určitě atraktivnějších 6,9 litru. Reálnému soužití je samozřejmě blíž WLTP, do devíti litrů jsem s Volvem V90 T4 jezdil i já. A když jsem sjel z dálnice, šlo to i pod osm.
volvo testy srovnavacitesty vyssistredni
Ještě jednou si vezmu do pusy dříve testovanou XC90 – proti ní byla v kombíku V90 větší akustická pohoda, určitě i díky tomu, že motor nemusel kvůli každému sebemenšímu zrychlení variátorově vyletět do otáček. I s T4 osmistupňový měnič neustále řadí a snaží se dvoulitr udržet v „provozních“ otáčkách, jeho práce je však podobně jako v XC90 těžko zaznamenatelná.
Nyní k naftě. Čtyřválec D5 je s výkonem 173 kW tím nejsilnějším naftovým pro V90, díky Polestaru však může být ještě o něco líp. Výkon se pak zvýší na 177 kW, krátkodobě (Polestar uvádí dvacet sekund trvající overboost) pak na 188 kW. Overboost pomůže i maximu točivého momentu (z 500 na 520 N.m), standardem pro D5 je pak 480 N.m. A když to všechno podtrhneme a sečteme, dostaneme… Tradááááá, o desetinu lepší zrychlení na stovku! Tedy 7,1 s! Nechci to zlehčovat, třeba by mě prodejce nalákal ještě na nějaké jiné výhody optimalizace (přečetl jsem si cosi o „lepší zpětné vazbě při sešlápnutí plynového pedálu“ nebo „vyšším výkonu ve středním pásmu otáček“), kvůli té desetince bych se však k Polestaru asi neuchýlil. A ušetřil pětadvacet tisíc.
Porovnání se standardní D5 jsem neměl, každopádně dvojitě přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec (jedno z turbodmychadel disponuje variabilní geometrií lopatek) je rozhodně to nejlepší, co si do kombíku V90 můžete pořídit. Ona by tedy stačila asi i slabší verze D4 s výkonem 140 kW (rovněž dvojitě přeplňovaná), v případě V90 s D5 (lhostejno, jestli navíc doplněno o Polestar) se však dočkáte příjemné výkonové rezervy a již nadprůměrné dynamiky, což je u Volva věc vídaná stále méně. Jediné, co může chybět, je trocha toho charakteru. D5 táhne tak nějak neznatelně, dynamiku vnímáte spíš prostřednictvím přístrojového štítu, původní mohutný pětiválcový nával doprovázený typickým zvukem je už jenom vzpomínka. Zavzpomínal jsem si i já, ne že ne, ale s V90 D5 mě nenapadlo, že bych měl po pěti- a vícevalcích brečet. Slzičky mi tekly v XC90.
Pro čtyřválec D5 udává Volvo rozpětí podle WLTP 6,5 až 7,2 litru. Já se pohyboval lehce nad vyšší z hodnot.
volvo testy srovnavacitesty vyssistredni
Tady je to docela v pořádku
Pokud se modulární platforma SPA nemusí tahat s těžkým SUV, pracuje její technika (vpředu lichoběžník, vzadu víceprvek a stále trochu nezvyklé kompozitní listové pero) vlastně docela příjemně. Nabízený komfort ani agilitu bych tedy s konkurenty od Mercedesu, BMW ani Audi (i když A6 má hlavně na vzduchovém podvozku nečekané problémy s tlumením nerovností) úplně nesrovnával, na rozdíl od několikrát zmíněné XC90 je však jízdní projev možno stále považovat za kultivovaný - ani D5 Polestar na dvacítkách nepříjemně netloukla. Na druhou stranu se ovšem ani v náznaku nedočkáte ničeho, co by jen stopovým prvkem připomínalo zábavu. I V90 prostě jenom jede. Řízení je totální netykavka, ve volantu necítíte vůbec nic.
Závěr
Závěr
Myslím, že jsem to už někde napsal, že dvojice S90/V90 je aktuálně to nejlepší, co Volvo nabízí. Zvlášť pokud si interiér sedanu/kombíku vyšperkujete do nenapodobitelně útulného béžového stylu, koupíte předražené audio Bowers & Wilkins a v ceníku zaškrtnete jakási ta lépe izolující okna, přijde vám svět bez víceválců nakonec docela fajn. Nebo minimálně snesitelný.
Osobně mi byla bližší slabší verze T4, u výkonnější D5 navíc optimalizované Polestarem by mohlo hrozit, že by se jeden pídil po sportovních vlastnostech, kterých se jednoduše nedopídí. Základní benzinová motorizace T4 takové ambice nemá, konkrétní kousek s o dva palce menšími osmnáctkami (proti V90 D5) byl celkově o něco pohodlnější. I tak jsem ale marně přemýšlel, proč bych měl dát skoro 1,6 milionu (v testovaném případě) za benzinovou předokolku, když na prakticky totožné peníze vyjde naše dlouhodobé éčko (nafta a pohon všech kol). Modrý Polestar se pak už přehoupl přes dva miliony.
volvo testy srovnavacitesty vyssistredni
Volvo V90 T4 Drive-E
Nejlevnější verze modelu | 1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum) |
Základ s testovaným motorem | 1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.557.400 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum) |
Plusy
- Na základní motorizaci slušná dynamika
- S osmnáctipalcovými liťáky solidní jízdní komfort
- Proti prémiové konkurenci prostornější interiér
Minusy
- Vyšší spotřeba
Volvo V90 D5 AWD Drive-E
Nejlevnější verze modelu | 1.289.900 Kč (T4/140 kW FWD Drive-E Momentum) |
Základ s testovaným motorem | 1.499.900 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E Momentum) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.584.900 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E R-Design) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.039.650 Kč (D5/173 kW AWD Drive-E R-Design) |
Plusy
- • Nadprůměrná dynamika
- • Přiměřená spotřeba
Minusy
- • Vysoká cena (stále jen čtyřválec)
- • Celkově průměrné jízdní vlastnosti
Foto: Petr Homolka, Ondřej Lilling