Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tohle jsou prý ta nejlepší vzduchem chlazená Porsche. Souhlasíte?

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Porsche se v rámci svého úspěšného seriálu Top 5 tentokrát zaměřilo na své modely se vzduchem chlazenými motory a nabízí nádherný výběr sportovních i závodních vozů z druhé poloviny dvacátého století.

Vzduchem chlazené motory dnes představují v historii značky Porsche dnes již téměř dvacet let uzavřenou kapitolu. Poslední vzduchem chlazený plochý šestiválec byl na výrobní lince usazen do vozu 911 Carrera 4 S v dubnu roku 1998, což bylo prakticky padesát let od uvedení prvního Porsche 356 se vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem.

Porsche má tedy na svém kontě 50 let vývoje a výroby sportovních i závodních vozů, k jejichž pohonu využívalo své oblíbené vzduchem chlazené motory se čtyřmi až dvanácti válci. Mezi velké příznivce vozů z tohoto období patří Patrick Long, tovární závodní jezdec značky Porsche, který je průvodcem tímto dílem Top 5.

Porsche 356 B 2000 GS Carrera 2 Cabriolet na první pohled působí jako poměrně běžný zástupce své modelové řady, ale jak naznačuje jeho označení a říká Patrick Long, tak se jedná o poměrně výjimečný, který byl představen v roce 1961 a vznikl v počtu kolem tří stovek exemplářů, které spojuje dvoulitrový plochý čtyřválec o výkonu 96 kW (130 k), umožňující dosažení rychlostí přes 200 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h pod 10,0 s. Podvozek tohoto modelu se pak mimo jiné pyšnil kotoučovými brzdami na všech čtyřech kolech.

Porsche 804 Formule 1 z roku 1962 dříve patřilo k automobilům, na které chtěla automobilka raději zapomenout, protože nedosáhlo očekávaných úspěchů, přestože po technické stránce se jednalo o kvalitní vůz, ale konkurence byla přeci jen příliš silná. Dan Gurney s tímto 1,5litrovým osmiválcem o výkonu 132 kW (180 k) zvítězil v celé sezóně jen ve Francii a na Nürburgringu dojel za deště třetí.

Porsche 908/03 Spyder z let 1970 a 1971 bylo evolucí závodního speciálu 908, jehož první provedení s uzavřenou karoserií a dlouhou zádí bylo uvedeno v roce 1968. S doplňkovým označením 03 se ovšem jedná otevřený automobil, který má před zadní nápravou uložen plochý vzduchem chlazený osmiválec o objemu 3,0 l a výkonu 280 kW (380 k).

Porsche 917 LH je nádherným zástupcem jednoho z nejslavnějších automobilů světa. Legendární „devětsetsedmnáctka“ v provedení z roku 1971, v němž s dlouhou aerodynamicky tvarovanou zádí vystupuje ve videu, se může pochlubit vzduchem chlazeným plochým dvanáctiválcem o objemu 4,9 l, disponujícím bez přeplňování nejvyšším výkonem kolem 450 kW (612 k).

Porsche ve svém seriálů Top 5 nabídlo v minulosti přehlídku svých nejvzácnějších vozů, těch s nejlepším zvukem, nejpropracovanějším přítlačným křídlem na zádi, konstrukčních řešeních, významných historických momentů, konceptů, toho nejlepšího od divize Porsche Exclusive, svých metod testování nových modelů a vozy, které si nejvíce žádají fanoušci. Mezi nejnovější díly patří i výběr Porsche s nejnižší hmotností.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
12. 3. 2018 08:27
Hovniak
Pavlusek Ty blb sa spytaj ludi, ktory sa v nich vozili a nie nas, co sme v porshe v zivote ani nesedili, resp. 99,99999 perc. ludi s CZ a SK tie modely ani len na obrazku nevvideli :-) :-) :-) a nie, ze sa urazis he