Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

To nejlepší od Porsche: Tohle trio je fanoušky nejžádanější!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Porsche prostřednictvím svého seriálu Top 5 odhalilo a představilo řadu zajímavostí ze své minulosti i současnosti, ale jeho nejlepším dílem bude s největší pravděpodobností ten bonusový, i když jde jen o Top 3.

Porsche ve svém seriálů Top 5 nabídlo v minulosti přehlídku svých nejvzácnějších vozů, těch s nejlepším zvukem, nejpropracovanějším přítlačným křídlem na zádi, konstrukčních řešeních, významných historických momentů, konceptů, toho nejlepšího od divize Porsche Exclusive a rovněž svých metod testování nových modelů.

Následně se na jaře letošního roku seriál Top 5 odmlčel, ale fanoušci na něj nezapomněli a chtěli další díly. Automobilka Porsche jejich prosby a přání vyslyšela. Výsledkem je bonusové video, které tentokrát nenabízí pětici toho nejlepšího, ale zaměřilo se na tři vozy z minulosti značky, o něž se v současnosti její příznivci zajímají nejvíce.

Prvním z této trojice je model 911R z roku 1967, který posloužil jako inspirace pro stejnojmennou loňskou limitovanou edici devětsetjedenáctky na základech modelu GT3 RS. Toto Porsche přitom ve druhé polovině šedesátých let vzniklo jako závodní derivát sériového modelu, od nějž se vizuálně lišilo prakticky jen laminátovými nárazníky a u některých vozů hrdlem palivové nádrže ve středu přední kapoty.

Hmotnost tohoto vozu se po odlehčení o více než 200 kg pohybovala okolo 830 kg. V zádi této verze mohl pracovat dvoulitrový šestiválec Typ 901/22 s výkonem okolo 155 kW (210 k) nebo Typ 901/21 naladěný na výkon 171 kW (232 k).

V letech 1967 a 1968 byly vyrobeny celkem čtyři tovární prototypy 911R a dvacet vozů pro zákazníky. K největším sportovním úspěchům tohoto modelu patří vítězství v Tour de France Automobile roku 1969 s posádkou Larousse Gerard a Gélin Maurice.

V pořadí druhou a při pohledu na video spíše jeho hlavní hvězdou je již jen díky svému zvukovému projevu Porsche 917/30 Spyder z roku 1973, které bylo tehdy připraveno pro starty v sérii Can-Am.

Před zadní nápravou tohoto úžasného stroje je podélně uložený přeplňovaný dvanáctiválec o objemu 5,4 litru. Tento motor mohl být naladěn až na 1163 kW (1580 k), což z něj v celé historii značky Porsche doposud nepřekonanou nejvýkonnější pohonnou jednotku.

Mark Donohue s tímto nádherným monstrem schopným dosáhnout rychlosti 380 km/h vyhrál v sérii Can-Am v roce 1973 šest závodů z osmi, a to v řadě za sebou. Ve zbývajících dvou se o první místo podělili Charlie Kemp a George Follmer, sedlající rovněž devětsetsedmáctku.

Třetím o posledním vozem v tomto videu je Porsche 930 Turbo. Tento model se veřejnosti poprvé představilo na autosalonu v Paříži v roce 1974, ale ve videu je již v podobě, v níž bylo nabízeno od roku 1977. Tehdy totiž velké zadní přítlačné křídlo s přezdívkou bobří ocas nahradilo ještě větší se zvednutými okraji, které dostalo přezdívku velrybí ocas.

Pod jen těžko přehlédnutelnou ozdobou zadních partií tohoto Porsche se pak rovněž od roku 1977 ukrýval vzduchem chlazený plochý šestiválec o objemu 3,3 litru, který byl přeplňován jedním turbodmychadlem a disponoval výkonem 220 kW (300 k). Tato hodnota tehdy stačila k dosažení maximální rychlosti kolem 260 km/h.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)