Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Top Marques Monaco 2014: Přehlídka superluxusu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Jedenáctý ročník unikátní přehlídky exkluzivních vozů, motocyklů, jízdních kol, superlodí, helikoptér a dalších kuriozit přilákal mnoho návštěvníků i kupců s naditými šekovými knížkami.

Obměněný organizátor výstavy Top Marques Monaco hlásil, že prodali o 50 % více vstupenek – za čtyři dny celkem přes 36.000 při ceně 50 eur/kus. Řada z nich byli již tradičně diváci mužského tenisového turnaje Rolex Masters taktéž pořádaného na dvorcích knížectví. Přes oslnivé zhodnocení pořadatelů se nemůžeme ubránit dojmu, při porovnání s osmi předcházejícími ročníky, že letos se na větším prostoru objevily kuriozity a méně známí výrobci ze všech popsaných odvětví – a také více návštěvníků přišlo jakoby přímo z kurtů oproti těm z elegantních rezidencí.

Možná že, v případě automobilů, je to tím, že nejzvučnější značky prodávají na Riviéře dvě, možná tři sítě showroomů. Nic z toho ale nevadilo Jeho Výsosti princi Albertu II monackému, vládci knížectví, který nad akcí tradičně převzal čestnou záštitu, aby v nepříliš rozlehlých halách Grimaldi Fóra strávil několik hodin, živě se zajímal o vystavené exponáty, popovídal si s reprezentanty stánků, podal si s nimi ruku a nechal se vyfotografovat...

Organizátoři ohlásili rekord

Bylo oznámeno, že vystavovatelé hlásili prodejní rekordy: prodala se vzácná starobylá socha Buddhy za 50.000 dolarů, mnoho exkluzivních hodinek Franck Muller, jedny z posledních bytů v dokončovaném monackém mrakodrapu Tour Odéon. To je pouze vrchol ledovce. Drtivá většina prodejců ostrovů, luxusních nemovitostí, šperků, herních stolů (například stolní fotbal), šampaňského v „lahvi“ z kevlaru, hodinek nebo týkových skulptur byla na informace skoupá.

My, blázni do automobilů a techniky bychom určitě ocenili sedací soupravy, křesla, psací stoly, lampy nebo stolky zhotovené z původních částí letadel nebo automobilů - nebo je alespoň imitující. Ty vkusné prezentují estetické technické detaily a ladné křivky, na opačné straně spektra stojí nevkusné ohavnosti. Račte si vybrat podle chuti a z několika firem.

Letošní Top Marques Monaco výrazně zvýšilo podíl „zelených“ vozidel. S Andreou Garibbo, šéfem italské firmy Forza G jsme hovořili o jeho úspěšné sérií luxusních elektrokol. Rám Icaro lze charakterizovat jako futuristický bicykl, Cruise navozuje americký chopper a Demonio přípomíná historický motocykl Indian. Cyklista vždy spíše pololeží s motocyklovými řídítky daleko od sedla. Motocyklový vzhled umocňuje „benzinová nádrž“ ukrývající lithiové akumulátory, které vydrží bez dobytí jízdu 80 kilometrů (za cenu 1 euro/100 km).

Obraz dokreslují pedály a předlouhý řetěz. Náboj zadního kola ukrývá elektronickou pětistupňovou převodovku, systém ale brzy nahradí třístupňové „elektro shimano“ a klínový řemen ve stylu již neexistujících motorek Buell. Naivně se ptáme, zda tedy nejde více o elektromotorku. Andrea vysvětluje rozdíl. Kolo se pohybuje (také) šlapáním, nemusíte mít řidičák, helmu, brýle, platit daně a pojištění, jezdit po silnicích....

tesla reportaze luxusni supersport tesla reportaze luxusni supersport

Elektrický superbike z 3D tiskárny

Opačnou stranu spektra představovala světová premiéra prvního e-superbiku Ego 45 italské firmy Energica skupiny Groupe CRP. Vyrobili jej s využitím technologií F1 a 3D tiskáren, přičemž jezdí až 240 km/h. Elegantní klasická kola všech druhů vystavovala značka 43 Milano srl. Mezi klasickými motocykly jsme si všimli především individuálních kreací pravidelného dánského účastníka, firmy Lauge Jensen, jedna byla dokonce v blankytně-oranžovém livreji Gulf. Přímo na výstavě prodali tucet kusů a k tomu získali dalších sedmnáct závazných objednávek motocyklů ze skicáře designéra Henrika Fiskera, který se před pár lety proslavil luxusním elektrovozem a soudní prohrou s konkurenční značkou Tesla.

Monstrózní americký silniční superchopper Wolf značky Bigdog Motorcycles (z 0 na 96 km/h za 3,9 s) pohání benzinový dvoulitr s elektronickým vstřikováním a šestistupňovou převodovkou. Vlastník firmičky, pan Dominique Mariaule nám prozradil pikanterii: jeho stroje doma v USA nemají homologaci, kdežto v Evropské unii ano. Exkluzivní zástupce společnosti Boss Hoss Cycles pro Francii předváděl monstrum s motorem V8 Chevrolet o výkonu 500 koní a hmotnosti 500 kilogramů.

Nejvíce prostoru ke kreativitě konstruktérům nabízí voda. Jachty kotvily ve vzdálenějším přístavu, rychlé, elegantní i hrozivé čluny okupovaly nástupní dvorany Grimaldi Fóra. Věděli jste například, že je možno si objednat rychlý člun milánské firmy Sacsmarine s autorizovanou příplatkovou livrejí FTP Lancia Martini Racing, nebo že lze koupit jejich člun s motory Suzuki laděnými firmou Abarth?

V módě zůstávají všelijaká vznášedla na tryskový pohon, motorové surfy či novinka thajské společnosti WoKart International reprezentující jakousi velikou vodní, mimořádně stabilní motokáru, která se údajně nepřevrátí ani ve dvoumetrových vlnách. Novinka je jednosedadlová, přičemž v přípravě jsou dvou- a čtyřmístné modely. Helikoptéra AugustaWestland reprezentovala „ptačí svět“, i když její kombinace letounu a vrtulníku AW609 Tilt Roor s překlopnými vrtulovými motory zde byla přítomna jenom na prospektech.

tesla reportaze luxusni supersport tesla reportaze luxusni supersport

Ať žije Tesla!

Na tomto místě musíme přiznat, že naše nevíra v elektromobily dostala vážnou trhlinu. Řídit velký sedan Tesla Model S po trase závodu F1 vinoucí se knížectvím v ostrých zákrutech, úzkých uličkách v provozu plném chodců, auta a řemeslníků stavějící svodidla a zátarasy pro nadcházející Grand Prix bylo více než příjemným překvapením a zážitkem.

Tesla se chová jako absolutně tichý a pohodlný sedan s udivujícím zrychlením (podle výrobce 0-100 km/h za 4,4 s ) a jedovatými brzdami. Velká 17" obrazovka zobrazuje a soustřeďuje všechny možné údaje nacházející se normálně před řidičem a spolujezdcem. Pokud je pravdou, že ujede až 502 km bez dobíjení a na dalších 300 kilometrů budete potřebovat na „dotankování“ půlhodinu – v závislosti na příkonu elektropřípojky, pak jde opravdu o revoluci. Konkurenčnímu BMW 5 bychom vytkli jenom trošičku omezenější rejd a až vražednou tichost při pohybu životem kypícím městem. Na akumulátory dává výrobce záruku osm let. Impozantní je 150litrový zavazadlový prostor vpředu (tam, kde mají běžné sedany motor) a 1640litrový vzadu. Být prodejcem Tesly musí být snadné a skoro nuda.

Auta, jež se stávají na Riviéře známkou korektního chování jejích bohatých obyvatel jsou nadlouho vyprodaná. Přetahují zákazníky Mercedes-Benzu, Audi, BMW a Porsche. A to se napřesrok objeví Model X (SUV) a v roce 2016 malý městský typ velikosti BMW 3/Audi A4.

5x světová premiéra

Na Top Marques Monaco se odehrála světová premiéra pěti supervozů. Největší rozruch vzbudil britský „Project Judi“, kupé pro velké cestování Speedback GT. Auto, patrně ne náhodou, připomíná nejlepší Astony DB ze šedesátých a sedmdesátých let. Pohon obstarává aktuální ústrojí Jaguaru XKR: přeplňovaný 5.0 V8, 510 k, 625 N.m). Heslo vše nejlepší, co může britský průmysl nabídnout ctí také velmi přesné, počítačem obráběné hliníkové díly s rukodílným finišem karosářských dílů, exkluzivní interiér plný nejjemnějších ostrovních kůží, textilu a dýh. Logo i jméno společnosti šikovně zdůrazňují britský akcent. Vždyť co může být britštějšího, než jméno David Brown Automotive.

tesla reportaze luxusni supersport tesla reportaze luxusni supersport

Ale pozor: otec a syn Brownovi milují a sbírají klasická i moderní auta, ale s legendárním bývalým vlastníkem společnosti Aston Martin mají opravdu společné jenom to jméno. Byl by hřích toho nevyužít. Druhý den výstavy už měli dva vozy prodané a na dalších pět zakázek rozpracovaných. Koncem akce hlásili, že by měli mít pokryto dvacítku z plánované stokusové limitované série – a to za cenu 495.000 liber plus cla a daně!

První kupé FB One italské firmičky FB Tuning (podle iniciál majitele Fabia Barletty) se vyznačuje unikátní, poměrně hrubě tesanou hnědočernou karbonovou karoserií ukrývající luxusní interiér plný – pro změnu – italské nejlepší kůže. Kola zadní nápravy pohání 3.2 V6 (400 k) motor AMG přes sekvenční pětistupňovou převodovku. Unikátní a snad i trochu kolotočové jsou pruhy přes střechu, kapotu, boky, příď i záď, boční žebra, dokonce i paprsky litých kol potažené folií z 24karátového zlata.

Jiná italská firma – Mazzanti Automobili, dovezla druhý, již „sériový exemplář“ supersportu Evantra s mnoha dílčími vylepšeními vzniklými na základě dlouhodobých testů prvního kusu EV No 00. Toskánský supersport by měl vznikat v taktu nejvýše pět exemplářů ročně. Pohání jej atmosférický 7.0 V8 (701 k, 850 N.m) dostačující na rychlost přes 350 km/h a zrychlení na stovku za 3,25 s.

Britský Proteus C Type je volnou tvarovou replikou z Jaguaru XK 120, ale se základem v moderním XK 4.2. Jde o evoluci auta z konce devadesátých let (tehdy postavili pět nebo šest kusů), jenže s mnoha technickými vylepšeními. Evolučních vozů zatím vzniklo šest (ten vystavený na Top Marques Monaco) a sedmý bude dokončen co nevidět.

W Motors je prvním supersportem z Emirátů vyvinutý s technickou pomocí společností RUF a Continental a pro lepší kvalitu montovaný v Turíně. Vystavený exemplář debutoval na autosalonu v Dubaji 2013, ale firma jaksi uvádí, že světová premiéra se uskutečnila právě na Top Marques Monaco.

Lykan HyperSport pohání boxer 3,75 litru se dvěma turbodmychadly (770 k/960 N.m, 0–100 km/h za 2,8 s, 385 km/h). Narodí se jich jenom sedm, každý za cca 3,2 milionu dolarů! Také společnost Tushek odhalila upravený model TS 600 v limitované edici 1/33, do níž vstoupil rakouský partner s vazbami na slovenskou veteránskou scénu. Též byla ohlášena derniéra plážového vozu Moke, jehož průmyslová práva patří čínské společnosti Chery.

A jak je na tom tuning?

Přesně v den padesátého výročí prezentace prvního amerického Fordu Mustang jsme hovořili s majitelem britské společnosti Sutton, která se živí tím, že v USA hledá původní mustangy a přestavuje je podle přání zákazníka (třeba na Shelby). A také modernizuje: vymění listová péra za vinuté pružiny, dá nový motor, pravostranné řízení atd. a přitom autu neztratí historickou hodnotu. Mírná vylepšení hlásí i britský Noble.

Pokud jde o tuning, vyzdvihli bychom extrémně příjemnou a elegantní plážovou přestavbu VW italské firmy Crespi Yachting. Na vlastní kůži i volant jsme se přesvědčili, jaké to je ovládat kreaci francouzského úpravce Monstaka postavenou na výborném základě Toyoty GT86/Subaru BRZ a doplněnou o mechanické kompresory. Nová německá společnost Odysso slouží těm, kdo chtějí mít opravdu jedinečné auto, které si sami nakreslili nebo vybrali z katalogu projektů. Již existuje automobil ve stylu Rolls-Royce a Ferrari.

Jiří Fiala, foto autor

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Avatar - flyboyeda
27. 4. 2014 19:24
Re: luxus...
souhlasím je to přehlídka nevkusu , kýčů a nesmyslů, tuningovým firmám nefandím a přeju jim jenom bankrot, včera jsem viděl v Autosalónu na Primě jak nějaká firma zničila krásného Range Rova a bylo mi z toho špatně

9 z 10 desti tuningových firem do roka zkrachuje a to mě hřeje u srdce, doufám že časem zmizí všichni tihle autokaziči
27. 4. 2014 10:07
Re: luxus...
Áno, myslím, že to nieje geografickou polohou ale neobmedzeným kontom >:D, !
Jak sa hovorí , každý produkt má svojeho kupcu, ale u niektorých z týchto "skvostov" dosť silne pochybujem... :-O
Avatar - 3_diamanty
26. 4. 2014 21:04
Re: luxus...
suhlas... mne to pride ako vystava nevkusu ... tie niektore kreacie su skutocne hrozne gyce ...

jedine auto ktore za nieco stoji z celej tejto vystavy a vyzera normalne je ten biely defender ... takmer vsetko ostatne je len kopa neskutocneho nevkusu a gycu az bolia oci z toho

mne to skor pride ako nejaka typicka vystava nevkusu v dubaji... alebo v cine.... no ale ako tak pozeram tak vidim ze chutky na gyce uz mame aj v europskom monaku, kam ten svet speje
26. 4. 2014 15:58
luxus...
s některými kreacemi bych se styděl jít na oblastní výstavu do Pertoltic (omlouvám se tímto všem obyvatelům této vesničky) :-) a ne do MC... Holt nevkus vládne světu...