19.3. 2014 Martin Frei

Toyota Aygo: První jízdní dojmy

 

Nové Aygo se začne vyrábět až v květnu, my už jsme se v něm ale svezli. Toyota nám půjčila předsériové exempláře z ženevského autosalonu.

Čtyři pestrobarevné kusy z předsériové montáže v Kolíně putovaly nejprve na ženevský autosalon. V diskrétním soukromí vojenského areálu INTA nedaleko Madridu se s nimi setkáváme znovu, a to v doprovodu šéfkonstruktéra Kazuhika Teraie, který osmičlennou skupinku novinářů z Čech, Slovenska a Itálie ochotně seznamuje s nejdůležitějšími vlastnostmi nového Ayga.

Dovídáme se, že rozvor i šířka vozu se shodují s minulou generací, avšak platforma byla vyztužena, aby vyhověla nárokům bezpečnější karoserie. Snížené střeše odpovídá hlubší ukotvení sedadel a také mírnější sklon sloupku řízení. Celková délka 3455 mm (+25 mm) zaručuje snadnou manévrovatelnost, zvětšení zavazadelníku na 168 litrů (+19 l) pramení hlavně ze zvýšení polohy horního plata.

Eva Samková se v Ženevě stala majitelkou Toyoty Aygo

Nárůstu hmotnosti a tuhosti karoserie sekunduje komfortnější naladění pružin i tlumičů a silnější přední stabilizátor. V duchu doby i přísnější legislativy je součástí základní výbavy elektronická stabilizace VSC rozšířená o asistent rozjezdu do kopce. Na rozdíl od Volkswagenu Up! a jeho sourozenců Aygo nedostane systém samočinného nouzového brzdění před překážkou. Navíc ovšem nabízí okenní airbagy, které chrání i hlavy cestujících vzadu.

Kazuhiko Terai připomíná, že minulá generace měla v době svého uvedení devět konkurentů, zatímco dnes jich napočítáme dvacet. Právě proto se chce Toyota odlišit a vnést do třídy městských miniaut trochu vášně a přitažlivosti. Na nás, kteří jsme zvyklí v Aygu vídat nejčastěji generaci Josefa Zímy, působí příď se zkříženými kontrastními pruhy poněkud divoce. V západních zemích je ale cílová skupina o dobrých čtyřicet let mladší a právě jejímu vkusu vycházejí návrháři vstříc.

První dojmy: Toyota Aygo získala X faktor (+video)

Že dostali vskutku mimořádnou volnost, dokazují drahé projektorové světlomety, které žádné jiné auto v této třídě nemá. Paraboly běžných reflektorů by se do tenkých linií nevešly. Pro samotný kříž na masce chladiče, stejně jako pro spodek nárazníku a sloupky lze navíc zvolit několik různých barevných kombinací.

Stejně rozkuráženě působí interiér. Účelovou strohost předchůdce střídá uvolněná tvarová fantazie. I když kvalita materiálů nepřekonává německý koncernový trojlístek, některé zájemce jistě hravá atmosféra kabiny Ayga přesvědčí snáz.

Jízdu absolvujeme na dvou částech okruhu. Nejprve na dynamické trati s úzkými zatáčkami, ve kterých Aygo potvrzuje živelnou hravost předchůdce. Třicet kilogramů, které nová generace přibrala, je rovnoměrně rozmístěno po celé karoserii, do oblouku se vůz vrhá mrštně a bez zábran, v čemž ho podporuje přesné řízení s příjemně tlustým volantem.

Výjezdy ze zatáček ovšem odhalují nedostatek výkonu. Ne že bychom od litrového tříválce čekali závodní dynamiku, ale zpřevodování se v zájmu vykázání nízké tabulkové spotřeby citelně prodloužilo. Sevřenější oblouky projíždíme čtyřicítkou, na druhý stupeň přitom auto nemá výraznou chuť zrychlovat a trojku v okruhovém kvapíku řadíme až kolem 90 km/h. Při konstantním tempu si tříválec vystačí s 1500 ot./min., dynamické kličkování v hustém provozu velkoměsta se ale bude odehrávat výhradně na první dva stupně. Musíme uznat, že stejně těžce převodovaný motor Škody Citigo si v nízkých otáčkách počíná živěji.

Toyota Aygo: Dopálený japonský Zorro na prvních fotkách

Delší převody spolu s tužší karoserií naopak přicházejí vhod na rychlé části tratě, která nápadně připomíná dálnici D1. Díky výraznému klopení širokých zatáček nemusíme brzdit a tachometr po chvíli snažení vyšplhá ke 170 km/h. Ani při takové rychlosti podvozek nevykazuje známky nervozity, bezpečně drží směr a klidně pluje přes spáry panelů. V kabině panuje pohodová atmosféra a my si užíváme pohodlí velkoryse dimenzovaných sedadel. Aerodynamický hluk se drží v obvyklých mezích, akustiku občas vyruší bubnování kamínků v podbězích.

Celkově vzato sleduje Aygo hlavní trendy současnosti: nová generace zlepšila komfort jízdy a přidala na emocích i individualizaci. Na špičku konkurence mírně ztrácí dynamikou motoru, ve všem ostatním má ale v ruce silné karty.

Tři otázky

Kazuhiko Terai, vedoucí vývoje Toyoty Aygo

Co si na nové generaci vyvíjela Toyota sama a co má společné s francouzskými modely?

S manažery PSA jsme probírali základní návrh vozidla, ale pak už šel každý svým směrem, aby měl vlastní styl. Tříválcový motor do všech vozů dodává náš závod v polských Tychách, z dílů karoserie sdílíme dveře a sedadla. V kabině máme společný ještě komunikační systém od Pioneeru a klimatizaci, všechno ostatní se liší.

Všude se dnes klade důraz na snižování hmotnosti. Je možné v tak malém a levném voze použít třeba hliníkové panely nebo plechy lisované za tepla?

Hlubokotažnou ocel používáme, ale s lisováním za tepla už bychom neudrželi přiměřenou cenu. Prioritou byla bezpečnost a pohodlí posádky, proto je nový vůz o 30 kg těžší než ten současný.

Toyota už dokázala nasadit hybridní pohon do Yarisu. Dočkáme se ho i v Aygu?

S hybridním pohonem nepočítáme, v této kategorii by nepřinesl významnou úsporu paliva. Zato náklady by byly neadekvátně vysoké. Počínaje tím, že bychom pro těžší agregát potřebovali robustnější zavěšení, konče hádankou, kam umístit akumulátory.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát Sněmovna spolkne o 89 milionů víc než letos, o desítky milionů si polepší i Senát

Poslanecká sněmovna má mít v rozpočtu na příští rok o 89…

Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking Číně hrozí zhoršení ratingu kvůli zadlužení. Zveličujete naše potíže, kontruje Peking

Pokud Čína zásadně nezkrotí své zadlužení, hrozí jí další…

Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor Miliardář Němec ovládl dodavatele pro laboratoře BioVendor

Rodinný investiční fond Consilium miliardáře Tomáše Němce…

Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu Ludvíkovy sliby ženou zdravotnictví do minusu

Příští rok má být na zdravotní péči 12,8 miliardy korun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Aygo: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 




Toyota Aygo 1.0 VVT-i vs. VW up! 1.0 – Dospělé miniatury? Toyota Aygo 1.0 VVT-i vs. VW up! 1.0 – Dospělé miniatury?

Litrové atmosférické tříválce, maličké rozměry……

Video: Toyota Aygo vs. VW up! Měření dynamiky. Bude stačit letiště? Video: Toyota Aygo vs. VW up! Měření dynamiky. Bude stačit letiště?

I s minidvojkou jsme vyrazili na měření dynamických…

 



 
Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Těsnění hlavy válců: Umí zničit motor! Jak poznat, že je poškozené?

Dnes 08:00

Ubývá vám chladicí kapalina, ale podlaha v garáži pod autem je suchá? V takovém případě může být příčinou poškozené těsnění pod hlavou. Jak to poznat a proč byste neměli s opravou otálet?




Blesk.cz

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v Malešicích ho jeřábem vytáhli hasiči

Dělník spadl mezi tuny odpadků: Z „betonové jámy“ v…

Zřejmě vlastní neopatrností jeden z dělník v pátek po půlnoci spadl ve spalovně v Malešicích mezi tuny odpadků.…

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít peníze ze zakázky

Starosta skončil v poutech. Do kapsy mu měly jít…

Dlouholetý starosta Kišiněva, místopředseda proevropské Liberální strany Dorin Chirtoaca byl ve čtvrtek večer…

 

iSport.cz

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený, zaplatí za to, říká Nibali

Mezi lídry na Giru to vře. Dumoulin je namyšlený,…

Situace na prvních místech cyklistického Gira d'Italia je tři etapy před koncem čím dál zamotanější, a mezi…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

75 let od útoku na Hedricha: Konec bestie a hrůzovláda

Před 75 lety, 27. května 1942 v 10.31 h, uskutečnili českoslovenští parašutisté vrcholný čin evropské…

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s argentinským Karlem Poborským

Otisk českého fotbalu v Jižní Americe: Seznamte se s…

Vlevo u srdce státní znak České republiky, na druhé straně černobílý symbol Dynama České Budějovice. Nevídané…