19.3. 2014 Martin Frei

Toyota Aygo: První jízdní dojmy

 

Nové Aygo se začne vyrábět až v květnu, my už jsme se v něm ale svezli. Toyota nám půjčila předsériové exempláře z ženevského autosalonu.

Čtyři pestrobarevné kusy z předsériové montáže v Kolíně putovaly nejprve na ženevský autosalon. V diskrétním soukromí vojenského areálu INTA nedaleko Madridu se s nimi setkáváme znovu, a to v doprovodu šéfkonstruktéra Kazuhika Teraie, který osmičlennou skupinku novinářů z Čech, Slovenska a Itálie ochotně seznamuje s nejdůležitějšími vlastnostmi nového Ayga.

Dovídáme se, že rozvor i šířka vozu se shodují s minulou generací, avšak platforma byla vyztužena, aby vyhověla nárokům bezpečnější karoserie. Snížené střeše odpovídá hlubší ukotvení sedadel a také mírnější sklon sloupku řízení. Celková délka 3455 mm (+25 mm) zaručuje snadnou manévrovatelnost, zvětšení zavazadelníku na 168 litrů (+19 l) pramení hlavně ze zvýšení polohy horního plata.

Eva Samková se v Ženevě stala majitelkou Toyoty Aygo

Nárůstu hmotnosti a tuhosti karoserie sekunduje komfortnější naladění pružin i tlumičů a silnější přední stabilizátor. V duchu doby i přísnější legislativy je součástí základní výbavy elektronická stabilizace VSC rozšířená o asistent rozjezdu do kopce. Na rozdíl od Volkswagenu Up! a jeho sourozenců Aygo nedostane systém samočinného nouzového brzdění před překážkou. Navíc ovšem nabízí okenní airbagy, které chrání i hlavy cestujících vzadu.

Kazuhiko Terai připomíná, že minulá generace měla v době svého uvedení devět konkurentů, zatímco dnes jich napočítáme dvacet. Právě proto se chce Toyota odlišit a vnést do třídy městských miniaut trochu vášně a přitažlivosti. Na nás, kteří jsme zvyklí v Aygu vídat nejčastěji generaci Josefa Zímy, působí příď se zkříženými kontrastními pruhy poněkud divoce. V západních zemích je ale cílová skupina o dobrých čtyřicet let mladší a právě jejímu vkusu vycházejí návrháři vstříc.

První dojmy: Toyota Aygo získala X faktor (+video)

Že dostali vskutku mimořádnou volnost, dokazují drahé projektorové světlomety, které žádné jiné auto v této třídě nemá. Paraboly běžných reflektorů by se do tenkých linií nevešly. Pro samotný kříž na masce chladiče, stejně jako pro spodek nárazníku a sloupky lze navíc zvolit několik různých barevných kombinací.

Stejně rozkuráženě působí interiér. Účelovou strohost předchůdce střídá uvolněná tvarová fantazie. I když kvalita materiálů nepřekonává německý koncernový trojlístek, některé zájemce jistě hravá atmosféra kabiny Ayga přesvědčí snáz.

Jízdu absolvujeme na dvou částech okruhu. Nejprve na dynamické trati s úzkými zatáčkami, ve kterých Aygo potvrzuje živelnou hravost předchůdce. Třicet kilogramů, které nová generace přibrala, je rovnoměrně rozmístěno po celé karoserii, do oblouku se vůz vrhá mrštně a bez zábran, v čemž ho podporuje přesné řízení s příjemně tlustým volantem.

Výjezdy ze zatáček ovšem odhalují nedostatek výkonu. Ne že bychom od litrového tříválce čekali závodní dynamiku, ale zpřevodování se v zájmu vykázání nízké tabulkové spotřeby citelně prodloužilo. Sevřenější oblouky projíždíme čtyřicítkou, na druhý stupeň přitom auto nemá výraznou chuť zrychlovat a trojku v okruhovém kvapíku řadíme až kolem 90 km/h. Při konstantním tempu si tříválec vystačí s 1500 ot./min., dynamické kličkování v hustém provozu velkoměsta se ale bude odehrávat výhradně na první dva stupně. Musíme uznat, že stejně těžce převodovaný motor Škody Citigo si v nízkých otáčkách počíná živěji.

Toyota Aygo: Dopálený japonský Zorro na prvních fotkách

Delší převody spolu s tužší karoserií naopak přicházejí vhod na rychlé části tratě, která nápadně připomíná dálnici D1. Díky výraznému klopení širokých zatáček nemusíme brzdit a tachometr po chvíli snažení vyšplhá ke 170 km/h. Ani při takové rychlosti podvozek nevykazuje známky nervozity, bezpečně drží směr a klidně pluje přes spáry panelů. V kabině panuje pohodová atmosféra a my si užíváme pohodlí velkoryse dimenzovaných sedadel. Aerodynamický hluk se drží v obvyklých mezích, akustiku občas vyruší bubnování kamínků v podbězích.

Celkově vzato sleduje Aygo hlavní trendy současnosti: nová generace zlepšila komfort jízdy a přidala na emocích i individualizaci. Na špičku konkurence mírně ztrácí dynamikou motoru, ve všem ostatním má ale v ruce silné karty.

Tři otázky

Kazuhiko Terai, vedoucí vývoje Toyoty Aygo

Co si na nové generaci vyvíjela Toyota sama a co má společné s francouzskými modely?

S manažery PSA jsme probírali základní návrh vozidla, ale pak už šel každý svým směrem, aby měl vlastní styl. Tříválcový motor do všech vozů dodává náš závod v polských Tychách, z dílů karoserie sdílíme dveře a sedadla. V kabině máme společný ještě komunikační systém od Pioneeru a klimatizaci, všechno ostatní se liší.

Všude se dnes klade důraz na snižování hmotnosti. Je možné v tak malém a levném voze použít třeba hliníkové panely nebo plechy lisované za tepla?

Hlubokotažnou ocel používáme, ale s lisováním za tepla už bychom neudrželi přiměřenou cenu. Prioritou byla bezpečnost a pohodlí posádky, proto je nový vůz o 30 kg těžší než ten současný.

Toyota už dokázala nasadit hybridní pohon do Yarisu. Dočkáme se ho i v Aygu?

S hybridním pohonem nepočítáme, v této kategorii by nepřinesl významnou úsporu paliva. Zato náklady by byly neadekvátně vysoké. Počínaje tím, že bychom pro těžší agregát potřebovali robustnější zavěšení, konče hádankou, kam umístit akumulátory.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery Sociální správa obstavila účet Vítkovice Heavy Machinery

Správa sociálního zabezpečení obstavila jeden účet…

Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock Jasné slovo Martina Čabana: Zednáři, režiséři a CapsLock

Ano, určitě vám babička říkávala, že na každém šprochu je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Toyota Aygo: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Euro NCAP 2017: Toyota Aygo – Podle výbavy může mít tři nebo čtyři hvězdy Euro NCAP 2017: Toyota Aygo – Podle výbavy může mít tři nebo čtyři hvězdy

Toyota Aygo je další z řady automobilů, kterým organizace…

Toyota Aygo 1.0 VVT-i vs. VW up! 1.0 – Dospělé miniatury? Toyota Aygo 1.0 VVT-i vs. VW up! 1.0 – Dospělé miniatury?

Litrové atmosférické tříválce, maličké rozměry……

 



 
Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Honker: Znáte polský Land Rover? Jako nástupce UAZu 469 slouží dodnes

Včera

I Poláci mají svůj drsný offroad ve stylu Land Roveru Defender či Mercedesu G. Vyrábět se začal na konci osmdesátých let.




Blesk.cz

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal na Srbsko a Černou Horu

EU se rozroste o dva nové členy? Eurokomisař ukázal…

Srbsko a Černá Hora budou pravděpodobně příštími státy, které se stanou členy Evropské unie. Řekl to komisař pro…

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po kterých se budete olizovat

Zahřejte se jídlem! 4 recepty na teplé mňamky, po…

Nejlepší je prohřát se zevnitř a nemusí to být jen horký čaj či grot, co vás dokáže zahřát. Máme pro vás čtyři…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida nastoupil v závěru

SESTŘIH: Dortmund jen remizoval na Herthě, Darida…

Záložník Vladimír Darida nastoupil poprvé od říjnového zranění kolena a následné operaci na pár minut za Herthu,…

 

Reflex.cz

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8 kryptoměn. O měnách zpívají samé dívky

Svět má první popovou skupinu, která reprezentuje 8…

Osm japonských dívek pod jménem Kasocuka Šojo je skutečným unikátem. Každá členka reprezentuje jednu z kryptoměn…

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání. Premiér ale zaskočil sněmovnu skandálním výrokem

Babiš a Faltýnek byli vydáni k trestnímu stíhání.…

Policie bude pokračovat ve stíhání premiéra Andreje Babiše a prvního místopředsedy strany ANO Jaroslava Faltýnka…