Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Aygo: První jízdní dojmy

Martin Frei
Diskuze (57)
Nové Aygo se začne vyrábět až v květnu, my už jsme se v něm ale svezli. Toyota nám půjčila předsériové exempláře z ženevského autosalonu.

Čtyři pestrobarevné kusy z předsériové montáže v Kolíně putovaly nejprve na ženevský autosalon. V diskrétním soukromí vojenského areálu INTA nedaleko Madridu se s nimi setkáváme znovu, a to v doprovodu šéfkonstruktéra Kazuhika Teraie, který osmičlennou skupinku novinářů z Čech, Slovenska a Itálie ochotně seznamuje s nejdůležitějšími vlastnostmi nového Ayga.

Dovídáme se, že rozvor i šířka vozu se shodují s minulou generací, avšak platforma byla vyztužena, aby vyhověla nárokům bezpečnější karoserie. Snížené střeše odpovídá hlubší ukotvení sedadel a také mírnější sklon sloupku řízení. Celková délka 3455 mm (+25 mm) zaručuje snadnou manévrovatelnost, zvětšení zavazadelníku na 168 litrů (+19 l) pramení hlavně ze zvýšení polohy horního plata.

Nárůstu hmotnosti a tuhosti karoserie sekunduje komfortnější naladění pružin i tlumičů a silnější přední stabilizátor. V duchu doby i přísnější legislativy je součástí základní výbavy elektronická stabilizace VSC rozšířená o asistent rozjezdu do kopce. Na rozdíl od Volkswagenu Up! a jeho sourozenců Aygo nedostane systém samočinného nouzového brzdění před překážkou. Navíc ovšem nabízí okenní airbagy, které chrání i hlavy cestujících vzadu.

Kazuhiko Terai připomíná, že minulá generace měla v době svého uvedení devět konkurentů, zatímco dnes jich napočítáme dvacet. Právě proto se chce Toyota odlišit a vnést do třídy městských miniaut trochu vášně a přitažlivosti. Na nás, kteří jsme zvyklí v Aygu vídat nejčastěji generaci Josefa Zímy, působí příď se zkříženými kontrastními pruhy poněkud divoce. V západních zemích je ale cílová skupina o dobrých čtyřicet let mladší a právě jejímu vkusu vycházejí návrháři vstříc.

Že dostali vskutku mimořádnou volnost, dokazují drahé projektorové světlomety, které žádné jiné auto v této třídě nemá. Paraboly běžných reflektorů by se do tenkých linií nevešly. Pro samotný kříž na masce chladiče, stejně jako pro spodek nárazníku a sloupky lze navíc zvolit několik různých barevných kombinací.

Stejně rozkuráženě působí interiér. Účelovou strohost předchůdce střídá uvolněná tvarová fantazie. I když kvalita materiálů nepřekonává německý koncernový trojlístek, některé zájemce jistě hravá atmosféra kabiny Ayga přesvědčí snáz.

Jízdu absolvujeme na dvou částech okruhu. Nejprve na dynamické trati s úzkými zatáčkami, ve kterých Aygo potvrzuje živelnou hravost předchůdce. Třicet kilogramů, které nová generace přibrala, je rovnoměrně rozmístěno po celé karoserii, do oblouku se vůz vrhá mrštně a bez zábran, v čemž ho podporuje přesné řízení s příjemně tlustým volantem.

Výjezdy ze zatáček ovšem odhalují nedostatek výkonu. Ne že bychom od litrového tříválce čekali závodní dynamiku, ale zpřevodování se v zájmu vykázání nízké tabulkové spotřeby citelně prodloužilo. Sevřenější oblouky projíždíme čtyřicítkou, na druhý stupeň přitom auto nemá výraznou chuť zrychlovat a trojku v okruhovém kvapíku řadíme až kolem 90 km/h. Při konstantním tempu si tříválec vystačí s 1500 ot./min., dynamické kličkování v hustém provozu velkoměsta se ale bude odehrávat výhradně na první dva stupně. Musíme uznat, že stejně těžce převodovaný motor Škody Citigo si v nízkých otáčkách počíná živěji.

Delší převody spolu s tužší karoserií naopak přicházejí vhod na rychlé části tratě, která nápadně připomíná dálnici D1. Díky výraznému klopení širokých zatáček nemusíme brzdit a tachometr po chvíli snažení vyšplhá ke 170 km/h. Ani při takové rychlosti podvozek nevykazuje známky nervozity, bezpečně drží směr a klidně pluje přes spáry panelů. V kabině panuje pohodová atmosféra a my si užíváme pohodlí velkoryse dimenzovaných sedadel. Aerodynamický hluk se drží v obvyklých mezích, akustiku občas vyruší bubnování kamínků v podbězích.

Celkově vzato sleduje Aygo hlavní trendy současnosti: nová generace zlepšila komfort jízdy a přidala na emocích i individualizaci. Na špičku konkurence mírně ztrácí dynamikou motoru, ve všem ostatním má ale v ruce silné karty.

Tři otázky

Kazuhiko Terai, vedoucí vývoje Toyoty Aygo

Co si na nové generaci vyvíjela Toyota sama a co má společné s francouzskými modely?

S manažery PSA jsme probírali základní návrh vozidla, ale pak už šel každý svým směrem, aby měl vlastní styl. Tříválcový motor do všech vozů dodává náš závod v polských Tychách, z dílů karoserie sdílíme dveře a sedadla. V kabině máme společný ještě komunikační systém od Pioneeru a klimatizaci, všechno ostatní se liší.

Všude se dnes klade důraz na snižování hmotnosti. Je možné v tak malém a levném voze použít třeba hliníkové panely nebo plechy lisované za tepla?

Hlubokotažnou ocel používáme, ale s lisováním za tepla už bychom neudrželi přiměřenou cenu. Prioritou byla bezpečnost a pohodlí posádky, proto je nový vůz o 30 kg těžší než ten současný.

Toyota už dokázala nasadit hybridní pohon do Yarisu. Dočkáme se ho i v Aygu?

S hybridním pohonem nepočítáme, v této kategorii by nepřinesl významnou úsporu paliva. Zato náklady by byly neadekvátně vysoké. Počínaje tím, že bychom pro těžší agregát potřebovali robustnější zavěšení, konče hádankou, kam umístit akumulátory.

Martin Frei
Diskuze (57)
Avatar - The Spešl Uan
28. 3. 2014 16:10
ak to nechápu
Toto nikdy nepochopím.Vypadá to trošku divně a exoticky,ale rozhodně je to zajímavé.Nelze upřít snahu a mně se kupodivu i docela líbí.Má takový svůj styl a rozhodně se na to dá koukat,natož pak si myslím že jezdit s tím je i přes ošklivý interiér dobré.Akorát tak nevypadá žádná Toyota.Úplně se vymyká z toyotavzhledu a jestli tohle chtějí zavést všude...TAKOVOUHLE VERSO NEBO AVENSIS...To bych Toyotu,kterou už ani tak nemám rád,üplně zatratím.
Avatar - Blue Sun
20. 3. 2014 18:08
Re: Líbí se mi...
Sám jsi nevkus.
Avatar - Dinar
20. 3. 2014 14:12
Re: Líbí se mi...
Stárnou, protože jim už nestačí cokoliv obaleného černým lesklým plastem? To není stárnutí, to je tříbení vkusu, aygo je prostě nevkus kam se podíváš. ;-)
Avatar - dal
20. 3. 2014 13:50
Re: Harakiri
UP se svými bratry se už nemusí bát.
Ve francouzských automobilkách musí mít konkurence své lidi! Neumím jinak pochopit, když je každé jejich schopné auto okamžitě nějakou krávovinou sraženo dolů.
Avatar - dal
20. 3. 2014 13:33
Re: Harakiri
Spíš nemožné! :-)