Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto Bild TÜV Report 2012 (vozy stáří 2-3 roky): Toyota Prius opět první

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (68)
Toyota Prius se v loňském roce stala prvním hybridním automobilem, který zvítězil v TÜV Report a letos tento model své prvenství zopakoval.

V TÜV Report má výsadní postavení skupina nejmladších vozů. Právě zde se nejméně projevuje vliv pečlivosti údržby a celkové péče majitelů automobilů. Vychází se z předpokladu, že v prvních letech provozu se o nový automobil jeho majitelé starají právě tak, jak jim předepisuje výrobce, velké návštěvy servisů očekává málokdo z majitelů.

V Německu jezdí ke kontrole nová auta poprvé po třech letech, ale existují i výjimky, které mají zákonem stanoven přísnější (častější, časnější) dohled. Sem patří například vozy taxislužby nebo automobily z půjčoven. Jejich počet ale není v celkovém objemu dat příliš významný.

Auto Bild TÜV Report 2012: Kategorie vozů starých 2 až 3 roky

Kategorie 2-3letých vozidel letos zahrnuje automobily, které byly do provozu většinou uváděny v letech 2007 a 2008.

S 1,9 % značných závad u dvou až tříletých vozů a tím i nejlepším výsledkem pro rok 2012 je letošním vítězem hybridní Toyota Prius, kteřá měla v loňském roce 2,2 %. O druhou pozici se s kvótou závad 2,6 % dělí Mazda 2 a Toyota Auris. V loňském roce bylo na této pozici spolu s japonskými hatchbacky i Porsche 911 a tehdy byla pro všechny tři uváděna kvóta závad 2,3 %. Letos je Porsche 911 s 3,4 % až na jedenácté pozici.

Čest německého výrobce sportovních vozů hájí dvojčata Boxster a Cayman, která se za trojicí japonských vozů dělí o čtvrté místo s VW Golf Plus (kvóta závad 2,8 %). Pro srovnání si lze připomenout, že Porsche Boxster a Cayman byla vloni s 3,6 % na 19. místě a Golf Plus s 2,6 % na šesté pozici.

S kvótou závad 3,0 % je na šesté pozici Ford Fusion, který byl vloni s 2,7 % sedmý. Toto místo letos patří Toyotě Corolla Verso s kvótou závad 3,1 % (vloni 9. místo s 2,8 %). Na osmém místě skončila Mazda 3 s 3,2 % (vloni 11. místo s 2,9 %). O devátou pozici se letos dělí Opel Agila se Suzuki SX4 a oba vozy mají kvótu závad 3,3 %. Suzuki SX4 byla přitom v loňském roce sedmá s 2,7 %, zatímco Agila figurovala na 84. pozici s 6,0 %.

Prvním zástupcem mladoboleslavské automobilky je až na 54. pozici Škoda Octavia s kvótou závad 5,5 %. Stejného výsledku v letošním roce dosáhlo i BMW řady 5, MINI, Volkswagen Passat, Renault Clio a Ford S-Max. V loňském roce byla Octavia s 5,2 % na 63. pozici.

Druhou Škodou v letošním žebříčku je na 67. místě Fabia s kvótou závad 5,8 %. O tento výsledek se dělí s Mercedesem třídy A, SEATem Leon a Hyundai i30. V loňském roce přitom Fabia dosáhla se 4,3 % na 34. místo.

Třetí a prozatím posledním zástupcem automobilky Škoda v žebříčku TÜV Report je Roomster na 81. místě s kvótou závad 6,5 %. Na této pozici je letos i Ford Mondeo. V loňském roce byl Roomster na stejném místě, ale s kvótou závad 5,9 %.

Zatímco v případě prvního místa se žádná změna nekoná, tak na opačném konci došlo k zajímavým změnám. Tradičně poslední Kia Carnival hodnocení opustila a její pozici zaujala Dacia Logan, která je s kvótou závad 12,5 % na 127. místě (vloni 11,0 % a 123. místo). Druhý od konce letos skončil Renault Espace, který se ze 120. místa (10,0 %) posunul na 126. místo a má kvótu závad 12,2 %. Třetí pozici od konce obsadil Fiat Panda. Malý italský hatchback se s kvótou závad 11,6 % propadl na 125. pozici z loňského 99. místa (7,4 %).

Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2012?

Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.

Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červenci roku 2010 a končícím červnem 2011. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).

Celkem bylo do šetření zahrnuto 7,78 milionu kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.

Auto Bild TÜV Report 2012 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich - automobily staré 2-3 roky - uvádíme v dnešním článku, další naleznete na news.auto.cz během následujících dnů.

Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (68)
16. 12. 2011 18:30
Re: Statistika o ničem
Sám bych si připadal před technikem jako osel, kdybych na tu STK dojel s "výpalenýma žárovkama" potažmo s jinou viditelnou a lehce identifikovatelnou závadou. Opravdu si nemyslím, že by se většina řidičů chovala stejně.

Zeptej se technika na STK, co je schopen poznat o autě o konkrétním modelu, hned ti řekne, že když mu dojede třeba pašík, tak první, kam se bude koukat, budou všechny čepy apod. A u každého modelu ti vyjmenuje, kde bývají problémy.
16. 12. 2011 11:27
Re: Tak koho to tam máme v červených,
ty o koze, já o voze. Dívej, pro tebe jsou TÜV testy vypovídjící data o spolehlivosti, pro mě nic neříkající statistiky a podle naší diskuze jen velmi těžko dosáhneme nějakého konsenzu. Takže bych to uzavřel tím, že každej máme svý oblíbený značky a díky bohu v dnešní době máme každý možnost volby. Ať už sedláme jakoukoliv značku, přeji mnoho šťastných kilometru bez nehody ...
Avatar - Ham.
16. 12. 2011 08:21
Re: Tak koho to tam máme v červených,
Jeden kámoš, druhý kámoš, koukám, že máš kámoše všude. Ale podle kámošů těžko uděláš statistiku. TUV není dokonalý, ale vypovídací hodnotu jednoznačně má, protože pracuje skutečně s velkými vzorky. A nikde neříkám, že je to o značkách. Je to o konkrétních modelech. Jediný rozdíl mezi značkami je, že některá má poruchový 1 model, některá 5 a některá v určitém období žádný. No a že kvalita má dopad na značky? No evidentně má a řada jich kvůli kvalitě dávno zanikla, podívej se na staré britské značky, v podstatě celý britský autoprůmysl zdechl po II WW na kvalitu a buď zanikl nebo zbytky koupily zahraniční producenti. Podívej se na aktuální zprávy o PSA, jdou do ztráty v okamžiku kdy jiní jdou prudce nahoru, a proč? Techniku mají plus mínus stejnou, takže kvalita, prostě těch nekvalitních modelů mají trochu moc a zákazníci to nakonec vyhodnotí ne jako problém x modelů ale jako problém značky a postihne to i třeba objektivně dobré modely, ale o tom svět prostě je. Protože jsou giganti tak mají dvě možnosti, vzpamatují se a zachrání co se dá i když za cenu ústupu ze slávy nebo se nevzpamatují a pak dopadnou přesně jak říká tvůj kamarád, zaniknou jakou ty britské automobilky, což bych jim nepřál, protože jejich místo by okamžitě zabrala korejská produkce a kopíráky zrovna nemusím.
15. 12. 2011 22:24
Re: Já to nějak nechápu
Právě na jím uvedeném odkazu jsou ty tabulky kompletní. Stačí otevřít galerii a nebo přejít při čtení i na druhou stránku ;-) Je to tam....
15. 12. 2011 20:03
Re: Statistika o ničem
Celý rok je auto jinak naprosto v pořádku,žádné opravy a lékarnička byla nová.STK na podzim a na počátku roku byla ona rošáda s lékárničkami,takže vím jak byla stará.
Prostě náhoda,ale co z toho poznáš?Nic.
Prius asi nebude servisovat nějakej garážník?No a třeba služebáky?Ty budou mít perfektní servis a budou to v německu nejspíše německé značky.
Z STK poznáš možná péči majitele,o autě nic moc.