Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Užitečná hmotnost: Pomoc, moje alfa je moc tlustá!

Auto Tip Klassik
Diskuze (42)
Gert Wiertelarz má problém. Koupil si novou Alfu Romeo Spider a zjistil, že své spolujezdce si bude muset pečlivě vybírat. Jeho vůz má totiž užitečnou hmotnost 170 kilogramů a on sám váží 115 kilo…

Současní kupci aut stojí před dalším problémem. Při rozhodování jaký model si koupit budou muset vedle svých finančních možností také popřemýšlet o tom, koho budou chtít vozit. Ne všechna auta totiž bez problémů uvezou i pouhé dva pasažéry. Moderní vozy nabité bezpečnostní a komfortní výbavou jsou totiž stále těžší, a tahle obezita nenápadně ukrajuje z užitečné hmotnosti. A jelikož přetěžovat vůz nad tuto hodnotu se nesmí, je tu nečekaná potíž.

Potýká se s ní například Němec Gerd Wiertelarz, který si letos pořídil Alfu Romeo Spider a s obrovským překvapením zjistil, že je vlastně na tohle auto moc těžký. Respektive že alfa je moc těžká na něj.

Pohledný italský vůz má totiž pohotovostní hmotnost 1790 kilogramů, a to včetně dojezdového kola a zvedáku. Celková hmotnost pak podle dokladů činí 1960 kg. To znamená, že nejen pro posádku, ale také pro náklad zbývá 170 kg… O tuhle porci se 115kilový Wiertelarz dokáže málem postarat sám. Přitom není nijak tlustý, měří kolem dvou metrů a svými parametry určitě není nijak výjimečný. Takže zbývá 55 kilogramů… Rezerva tak akorát pro ženu, řeknete si. No, ne tak docela, I mezi nimi bude těžké vybírat. Řidičova kolegyně Anke, kterou vidíte na velké fotografii, měří 178 centimetrů a váží přesně požadovaný „zbytek“. Takže ta by se svézt mohla. Do zavazadelníku pak už ovšem naše dvojice může hodit nanejvýš tak aktovku a kabelku, alfa je zatížená přesně na limit, víc už nepobere.

Wiertelarz dokonce zašel za dealerem Alfy Romeo, aby se zeptal, zda by nemohl dostat nějakou výjimku z maximálního zatížení. „Ne, něco takového je vyloučeno,“ zněla odpověď. „Tím je to pro mě jasné,“ říká Wiertelarz, „tohle auto pro mě není.“ Snaží se ho tedy prodat, nejlépe někomu, kdo by od pohledu neměl s každodenním užíváním spideru hmotnostní problém. Od Alfy ale ještě jít nechce, nicméně hledat bude muset velmi pečlivě. Tak třeba Spider 3.2 JTS V6 - užitečná hmotnost 140 kilogramů… Takže vyřadit ze seznamu.

Mladík se dokonce obrátil na právníka, aby se pokusil dosáhnout zrušení kupní smlouvy. Jeho zástupce argumentuje tím, že při prvním pohledu na jeho klienta je zřejmé, že by mohl mít problémy s nízkou užitečnou hmotností alfy, a povinností prodejce značky tedy bylo ho na toto upozornit. Vyjádření dealera však ještě nedorazilo, věc byla postoupena vedení v Itálii. Právní expert Auto Bildu Uwe Lenhart má za to, že by Wiertelarz nemusel být bez šance: „Užitečná hmotnost je tak nízká, že omezuje obvyklé používání vozu. Na to by prodejci upozorňovat měli.“

Auta s nízkou nosností


Citroen C6 HDi Exclusive

Užitečná hmotnost 370 kg

Pohotovostní hmotnost 1965 kg

Luxusní francouzský model sice nabízí královsky místa, ale každá z pěti osob musí vážit nejvýš 75 kg.

Ford Focus C-Max 2.0 CNG Ghia

Užitečná hmotnost 315 kg

Pohotovostní hmotnost 1610 kg

Ústrojí plynového pohonu je hodně těžké, kompaktní MPV tím pádem vlastně nelze použít jako rodinné.

Lexus LS 460

Užitečná hmotnost 340 kg

Pohotovostní hmotnost 2155 kg

Obří luxusní a bezpečnostní výbava dělá z velkého japonského sedanu málo praktické auto.

Mercedes-Benz S 600

Užitečná hmotnost 375 kg

Pohotovostní hmotnost 2315 kg

Podobný případ jako lexus, ale tady aspoň 75kilogramových osob může nastoupit až pět.

Range Rover Sport TD V8 HSE

Užitečná hmotnost 405 kg

Pohotovostní hmotnost 2770 kg

Neskutečně těžké SUV by aspoň mohlo hodně uvézt, ale bohužel nic převratného nenabízí.

-ab/sa-

Foto Auto Bild

Auto Tip Klassik
Diskuze (42)
25. 6. 2007 12:34
Neřešit...
Britský sportovní vůz nejmenované značky má přesně stejnou užitečnou hmotnost a bez problémů uveze dva lehce přesmetrákové chlapy plus věci na víkend (dvě sportovní tašky a stan). Mám vyzkoušené :o)
24. 6. 2007 13:49
Re: pohotovostní x provozní hmotnost
Dneska se do vsech dokladu uvadi provozni hm. (technicaky, ZTP, CoC listy....), opravdu vcetne 75kg ridice. Takze ta uzitecna hmotnost u alfy 140kg staci na 55kg pritelkyni a 85kg nakladu.
24. 6. 2007 13:39
Re: málo
to je mozna z casti pravda. ale kdyz uz udelam auto s vysokou hmotnosti tak ho asi nadimenzuji tak, aby melo i nakou pouzitelnou nosnost.
24. 6. 2007 12:56
Re: málo
Nic proti 159, ale hmotnost se nerovna bezpecnosti. Pri srazce s jinym vozidlem to je urcita vyhoda, pri srazce s pevnou prekazkou zase naopak. Bezpecnost se dosahuje pevnosti karoserie a programovanymi bezpecnostnimi zonami. Dle me jsou AR 159/brera/spider velmi podarena auta. V zasade bych jim vytknul prave predevsim tu hmotnost. Kdyby usetrili nejakych 100kg, vyrazne by jim to prospelo.
Avatar - Sprint
24. 6. 2007 07:48
málo
Drahá auta od kterých člověk něco čeká ale pro praktické využití jsou k ničemu. S žádným s uvedených aut bych asi nemohl ani jet na dovolenou. Stačí 4 dospělí lidi a pár kufrů a jsou přetížený. :no:
Blbá Fabie nebo Octavie uvezou 515, resp. 660kg. :yes: