Volkswagen Multivan: První jízdní dojmy

Volkswagen Multivan: První jízdní dojmy

 
 
30.11. 2009 Aleš Jungmann Aleš Jungmann - aj.png Google+ profil

S modernizovaným Multivanem jsme najezdili opravdu dost kilometrů na to, abychom odhalili případné nedotaženosti. Seznam kritických připomínek je zase o něco kratší...

Modelová řada pracantů od Volkswagenu přichází na náš trh omlazená, s lepší technikou i jízdními výkony. Modely Multivan, Transporter, Caravelle a California jsou hospodárnější, ekologičtější a dynamičtější než dosud – a to hlavně díky novým motorům TDI s přímým vstřikováním common rail.

Pátá generace Transporteru (označovaná jako T5) se tak po šesti letech od svého uvedení na světové trhy dočkala modernizace. Ta se dotkla celého vozu – nejmarkantnější změnou v tomto ohledu je přepracování exteriéru vozu, který nyní lépe zapadá do firemního „DNA“ značky Volkswagen. Uvnitř pak na posádku mimo pozměněného interiéru čekají nové informační, zábavní a asistenční systémy, které vozy z rodiny Transporteru v rovině výbavy v podstatě ztotožňují s klasickými osobními vozy.

To byl ostatně i náš první dojem – palubní deska Transporteru je co do zpracování i funkčních prvků plně srovnatelná s osobními vozy ze stáje VW. Leaderovi na poli užitkových vozů v ČR (podíl na trhu se blíží 21 %) to jistě přinese další ovoce.

Nedávný razantní propad poptávky po těchto vozech (za prvních 9 měsíců roku se trh propadl o 31 procent) totiž výrobcům užitkových vozů přináší velké problémy. Z portfolia VW to nejvíce „odnesl“ Crafter, jehož prodeje se meziročně propadly o 44 %, městské dodávky s -19 % zaznamenaly o poznání menší pokles. Letos plánuje Divize Volkswagen Užitkové vozy prodat v Česku přibližně 4 tisíce vozů, zatímco v roce 2007 to bylo přibližně 6.700 prodaných automobilů.

Motory: sbohem, pumpe-düse!
Představování začněme od toho nejdůležitějšího – od motoru. Pohonné jednotky (resp. jejich obměna) jsou totiž bezpochyby klíčovým vylepšením. V modernizovaných vozech Volkswagen T5 byly všechny čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska (pumpe-düse; PD) nahrazeny novou generací motorů s přímým vstřikováním common rail, splňující emisní normu Euro 5.

Celkem jsou k dispozici čtyři nové čtyřválce TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru, které se dodávají ve variantách s nejvyšším výkonem 62 kW, 75 kW, 103 kW a 132 kW. Zatímco první tři jmenované agregáty spoléhají na přeplňování jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, nejvýkonnější provedení je dvojící turbodmychadel přeplňováno dvoustupňově.

Ze zážehových motorů zůstal v nabídce dvoulitrový čtyřválec s výkonem 85 kW, který rovněž plní Euro 5. Tento agregát však podle zástupců automobilky tvoří naprosto zanedbatelnou část prodejního koláče s pouhými jednotkami prodaných kusů.

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model2,02,0 TDI2,0 TDI2,0 TDI2,0 TDI DSG
Převodovka5M5M5M6M7A
Zdvihový objem [cm3]19841968196819681968
Nejvyšší výkon [kW/min-1]85/520062/350075/3500103/3500103/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]170/ 2700-4700220/ 1250-2500250/ 1500-2500340/ 1750-2500340/ 1750-2500
Max. rychlost [km/h]163146157173170
Zrychlení 0-100 km/h [s]17,322,217,914,215,3
Komb. spotřeba [l/100 km]10,47,37,37,58,0
Cena Startline [Kč bez DPH]665.302,-653.489,-709.728,-763.784,-810.336,-
Cena Comfortline [Kč bez DPH]776.770,--809.229,-864.153,-910.705,-
Cena Highline [Kč bez DPH]---977.536,-1.024.088,-

Využití systému common rail se neprojevilo jen na příznivějších hodnotách spotřeby a lepším dynamickém projevu, ale díky variabilitě v řízení vícenásobného vstřikování paliva přímo do válců se technikům podařilo zlepšit zvukový projevu motorů TDI. To můžeme s radostí potvrdit - hlučné dunění ve vysokých otáčkách nahradil o poznání kultivovanější zvuk. Čísla mluví jasně: verze o výkonu 103 kW je dokonce o 5 dB tišší než odpovídající Transporter s motorem TDI PD - lidský sluch vnímá tento rozdíl jako snížení hlučnosti o polovinu. Obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic ve výfukových plynech snižuje systém chlazené recirkulace výfukových plynů, který je doplněn u všech karosářských variant a motorů oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.

Multivanem na Dachstein
Uvnitř modernizovaného Multivanu i v nejnižším stupni výbavy Startline nalezneme skládací stolek pro zadní pasažéry či plné obložení interiéru. To dříve nebývalo standardem. Po usednutí za tříramenný volant si kromě inovované palubní desky začínáme všímat i dalších vylepšení. Nový je panel klimatizace, sedadla jsou větší a pohodlnější a uvnitř vozu najdeme více držáků a odkládacích prostor. To se při delších výletech hodí, což jsme při cestě z Prahy na rakouský ledovec Dachstein a zpět mohli vyzkoušet na vlastní kůži.

Příjemně překvapila satelitní navigace s hlasovým ovládáním v češtině. Chce to sice trochu cviku, přístroj naštěstí rozumí poměrně hodně obstojně a nadiktování přesné adresy netrvá déle než několik desítek sekund.

Při rychlých dálničních přesunech i v městkém provozu se hodí Volkswagenem nabízená rodina asistenčních a ochranných systémů. Mezi ně patří například zdokonalený stabilizační systém ESP, nyní dodáván sériově pro všechny modely i s asistentem pro rozjezd do kopce, dále asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), zadní kamera (Rear Assist), adaptivní světlomety a kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách (RKA). Při nouzovém brzdění se nyní zapnou výstražné blikače, aby byli ostatní řidiči upozorněni na nebezpečí. Funkce pro stabilizaci přívěsu je vyladěna pro vyšší citlivost a účinnost. I při jízdě bez něho řídící jednotka na základě porovnání točivého momentu a skutečného zrychlení zjišťuje okamžitý stav zatížení vozidla (prázdné, poloprázdné, plné) a odpovídajícím způsobem přizpůsobuje charakteristiku regulačních zásahů ESP.

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model2,0 TDI 4Motion2,0 BiTDI2,0 BiTDI DSG2,0 BiTDI 4Motion2,0 BiTDI 4Motion DSG
Převodovka6M6M7A6M7A
Zdvihový objem [cm3]19681968196819681968
Nejvyšší výkon [kW/min-1]103/3500132/4000132/4000132/4000132/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]340/ 1750-2500400/ 1500-2000400/ 1500-2000400/ 1500-2000400/ 1500-2000
Max. rychlost [km/h]172191191-188
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,711,411,3-12,1
Komb. spotřeba [l/100 km]8,37,88,1-8,8
Cena Startline [Kč bez DPH]836.113,-----
Cena Comfortline [Kč bez DPH]948.140,-941.508,-988.060,-1.014.594,-1.061.547,-
Cena Highline [Kč bez DPH]1.051.022,-1.052.161,-1.098.713,-1.125.647,-1.172.199,-

Nechme ale systémy už být a vraťme se k vozu samotnému. Ten náš byl vybaven pohonem pouze přední nápravy (nikoliv tedy mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace) a agregátem o výkonu 103 kW, čili druhou nejsilnější jednotkou v nabídce. I tak jsme ale na zádi objevili „jen“ jedno červené písmenko v nápisu TDI. Když jsme následně na tiskové konferenci zjistili, že vozy s dvoustupňově přeplňovanými agregáty (nyní vrchol nabídky) mají červené pouze D a I pídili jsme se po důvodu. Odpovědný technik k tomu nechtěl nic bližšího sdělit, šestiválec 3.0 TDI se ale do motorového prostoru prý vejde...

Pod kapotou máme motor o poznání slabší, což je cítit zejména při předjíždění. Stále existuje určitá výkonová rezerva, tu ale využíváme častěji než by nám bylo milé. A to jedeme ve voze dva, jen s několika málo zavazadly. Ten, kdo bere Multivan jako plnohodnotnou velkoprostorovou náhradu osobního vozu, bude muset sáhnout po nejvýkonnější verzi.

Naopak velmi mile překvapila spotřeba. I když jsme na německých dálnicích drželi velmi vysoké tempo a nezřídka kdy se blížili udávané maximální rychlosti 173 km/h, celou trasu se podařilo zajet za příjemných devět litrů. Úsporná jízda po okresních silnicích si pak i díky šestistupňové manuální převodovce (nabízeno je i sedmistupňové DSG) vyžádá jen 6,3 litru nafty na 100 km. A to je na takto velké auto bezpochyby výborný výsledek. Na jízdních vlastnostech není co kritizovat, náchylnost na náhlý poryv bočního větru je při prázdném voze s velkou boční plochou logická. Žádné zásadní změny na podvozku (kromě možnosti zástavby novější spojky Haldex) se neudály, a tak můžeme jen konstatovat, že Multivan má jízdní vlastnosti stejně kvalitní jako dřív. Výborné tlumení nerovností, stabilita v zatáčkách či při prudkém brzdění je zkrátka na samé špici třídy.

Na Dachsteinu jsme z vozu vystoupili téměř neunavení – ono má cestování v podobných vozech opravdu něco do sebe. To ostatně potvrzují i čeští reprezentační běžkaři, kteří ve vozech z rodiny Transporter díky sponzorské záštitě Volkswagenu zcestují křížem krážem doslova celou Evropu a „náhodou“ zrovna na Dachsteinu ladili formu na novou sezónu. Při společné večeři se pak ukázalo, že jedna z velkých nadějí české bílé stopy, Aleš Razým, staršího Multivana vlastní jako soukromé auto.

Bestseller v novém
Multivan, Transporter i ostatní vozy z rodiny udělaly, ač se to na první pohled nemusí zdát, velký skok kupředu. Nebylo potřeba nic zásadního měnit. Vývoj se mohl zaměřit na elektronické systémy, dotáhnout ergonomii interiéru až téměř k dokonalosti, a tak tyto vozy ještě více přiblížit osobním automobilům. Ve všem jsou nyní o kousek lepší, což dohromady dává znatelný posun vpřed. Zkrátka jako u Golfu šesté generace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Volkswagen California: Hvězda kempování slaví 30. narozeniny Volkswagen California: Hvězda kempování slaví 30. narozeniny

Volkswagen California je nejúspěšnějším kempovacím vozem…

Volkswagen – Explore the north: V Lofotech bez hotelu Volkswagen – Explore the north: V Lofotech bez hotelu

Léto je sice v plném proudu, ale pojďme se ochladit…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…