Volkswagen Multivan: První jízdní dojmy

Volkswagen Multivan: První jízdní dojmy

 
 

S modernizovaným Multivanem jsme najezdili opravdu dost kilometrů na to, abychom odhalili případné nedotaženosti. Seznam kritických připomínek je zase o něco kratší...

Modelová řada pracantů od Volkswagenu přichází na náš trh omlazená, s lepší technikou i jízdními výkony. Modely Multivan, Transporter, Caravelle a California jsou hospodárnější, ekologičtější a dynamičtější než dosud – a to hlavně díky novým motorům TDI s přímým vstřikováním common rail.

Pátá generace Transporteru (označovaná jako T5) se tak po šesti letech od svého uvedení na světové trhy dočkala modernizace. Ta se dotkla celého vozu – nejmarkantnější změnou v tomto ohledu je přepracování exteriéru vozu, který nyní lépe zapadá do firemního „DNA“ značky Volkswagen. Uvnitř pak na posádku mimo pozměněného interiéru čekají nové informační, zábavní a asistenční systémy, které vozy z rodiny Transporteru v rovině výbavy v podstatě ztotožňují s klasickými osobními vozy.

To byl ostatně i náš první dojem – palubní deska Transporteru je co do zpracování i funkčních prvků plně srovnatelná s osobními vozy ze stáje VW. Leaderovi na poli užitkových vozů v ČR (podíl na trhu se blíží 21 %) to jistě přinese další ovoce.

Nedávný razantní propad poptávky po těchto vozech (za prvních 9 měsíců roku se trh propadl o 31 procent) totiž výrobcům užitkových vozů přináší velké problémy. Z portfolia VW to nejvíce „odnesl“ Crafter, jehož prodeje se meziročně propadly o 44 %, městské dodávky s -19 % zaznamenaly o poznání menší pokles. Letos plánuje Divize Volkswagen Užitkové vozy prodat v Česku přibližně 4 tisíce vozů, zatímco v roce 2007 to bylo přibližně 6.700 prodaných automobilů.

Motory: sbohem, pumpe-düse!
Představování začněme od toho nejdůležitějšího – od motoru. Pohonné jednotky (resp. jejich obměna) jsou totiž bezpochyby klíčovým vylepšením. V modernizovaných vozech Volkswagen T5 byly všechny čtyřválcové a pětiválcové turbodiesely TDI s přímým vstřikováním čerpadlo-tryska (pumpe-düse; PD) nahrazeny novou generací motorů s přímým vstřikováním common rail, splňující emisní normu Euro 5.

Celkem jsou k dispozici čtyři nové čtyřválce TDI se zdvihovým objemem 2,0 litru, které se dodávají ve variantách s nejvyšším výkonem 62 kW, 75 kW, 103 kW a 132 kW. Zatímco první tři jmenované agregáty spoléhají na přeplňování jedním turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, nejvýkonnější provedení je dvojící turbodmychadel přeplňováno dvoustupňově.

Ze zážehových motorů zůstal v nabídce dvoulitrový čtyřválec s výkonem 85 kW, který rovněž plní Euro 5. Tento agregát však podle zástupců automobilky tvoří naprosto zanedbatelnou část prodejního koláče s pouhými jednotkami prodaných kusů.

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model2,02,0 TDI2,0 TDI2,0 TDI2,0 TDI DSG
Převodovka5M5M5M6M7A
Zdvihový objem [cm3]19841968196819681968
Nejvyšší výkon [kW/min-1]85/520062/350075/3500103/3500103/3500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]170/ 2700-4700220/ 1250-2500250/ 1500-2500340/ 1750-2500340/ 1750-2500
Max. rychlost [km/h]163146157173170
Zrychlení 0-100 km/h [s]17,322,217,914,215,3
Komb. spotřeba [l/100 km]10,47,37,37,58,0
Cena Startline [Kč bez DPH]665.302,-653.489,-709.728,-763.784,-810.336,-
Cena Comfortline [Kč bez DPH]776.770,--809.229,-864.153,-910.705,-
Cena Highline [Kč bez DPH]---977.536,-1.024.088,-

Využití systému common rail se neprojevilo jen na příznivějších hodnotách spotřeby a lepším dynamickém projevu, ale díky variabilitě v řízení vícenásobného vstřikování paliva přímo do válců se technikům podařilo zlepšit zvukový projevu motorů TDI. To můžeme s radostí potvrdit - hlučné dunění ve vysokých otáčkách nahradil o poznání kultivovanější zvuk. Čísla mluví jasně: verze o výkonu 103 kW je dokonce o 5 dB tišší než odpovídající Transporter s motorem TDI PD - lidský sluch vnímá tento rozdíl jako snížení hlučnosti o polovinu. Obsah oxidů dusíku (NOx) a pevných částic ve výfukových plynech snižuje systém chlazené recirkulace výfukových plynů, který je doplněn u všech karosářských variant a motorů oxidačním katalyzátorem a filtrem pevných částic.

Multivanem na Dachstein
Uvnitř modernizovaného Multivanu i v nejnižším stupni výbavy Startline nalezneme skládací stolek pro zadní pasažéry či plné obložení interiéru. To dříve nebývalo standardem. Po usednutí za tříramenný volant si kromě inovované palubní desky začínáme všímat i dalších vylepšení. Nový je panel klimatizace, sedadla jsou větší a pohodlnější a uvnitř vozu najdeme více držáků a odkládacích prostor. To se při delších výletech hodí, což jsme při cestě z Prahy na rakouský ledovec Dachstein a zpět mohli vyzkoušet na vlastní kůži.

Příjemně překvapila satelitní navigace s hlasovým ovládáním v češtině. Chce to sice trochu cviku, přístroj naštěstí rozumí poměrně hodně obstojně a nadiktování přesné adresy netrvá déle než několik desítek sekund.

Při rychlých dálničních přesunech i v městkém provozu se hodí Volkswagenem nabízená rodina asistenčních a ochranných systémů. Mezi ně patří například zdokonalený stabilizační systém ESP, nyní dodáván sériově pro všechny modely i s asistentem pro rozjezd do kopce, dále asistent pro změnu jízdního pruhu (Side Assist), zadní kamera (Rear Assist), adaptivní světlomety a kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách (RKA). Při nouzovém brzdění se nyní zapnou výstražné blikače, aby byli ostatní řidiči upozorněni na nebezpečí. Funkce pro stabilizaci přívěsu je vyladěna pro vyšší citlivost a účinnost. I při jízdě bez něho řídící jednotka na základě porovnání točivého momentu a skutečného zrychlení zjišťuje okamžitý stav zatížení vozidla (prázdné, poloprázdné, plné) a odpovídajícím způsobem přizpůsobuje charakteristiku regulačních zásahů ESP.

VW Multivan 2010 – Technické údaje a ceny v ČR
Model2,0 TDI 4Motion2,0 BiTDI2,0 BiTDI DSG2,0 BiTDI 4Motion2,0 BiTDI 4Motion DSG
Převodovka6M6M7A6M7A
Zdvihový objem [cm3]19681968196819681968
Nejvyšší výkon [kW/min-1]103/3500132/4000132/4000132/4000132/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]340/ 1750-2500400/ 1500-2000400/ 1500-2000400/ 1500-2000400/ 1500-2000
Max. rychlost [km/h]172191191-188
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,711,411,3-12,1
Komb. spotřeba [l/100 km]8,37,88,1-8,8
Cena Startline [Kč bez DPH]836.113,-----
Cena Comfortline [Kč bez DPH]948.140,-941.508,-988.060,-1.014.594,-1.061.547,-
Cena Highline [Kč bez DPH]1.051.022,-1.052.161,-1.098.713,-1.125.647,-1.172.199,-

Nechme ale systémy už být a vraťme se k vozu samotnému. Ten náš byl vybaven pohonem pouze přední nápravy (nikoliv tedy mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace) a agregátem o výkonu 103 kW, čili druhou nejsilnější jednotkou v nabídce. I tak jsme ale na zádi objevili „jen“ jedno červené písmenko v nápisu TDI. Když jsme následně na tiskové konferenci zjistili, že vozy s dvoustupňově přeplňovanými agregáty (nyní vrchol nabídky) mají červené pouze D a I pídili jsme se po důvodu. Odpovědný technik k tomu nechtěl nic bližšího sdělit, šestiválec 3.0 TDI se ale do motorového prostoru prý vejde...

Pod kapotou máme motor o poznání slabší, což je cítit zejména při předjíždění. Stále existuje určitá výkonová rezerva, tu ale využíváme častěji než by nám bylo milé. A to jedeme ve voze dva, jen s několika málo zavazadly. Ten, kdo bere Multivan jako plnohodnotnou velkoprostorovou náhradu osobního vozu, bude muset sáhnout po nejvýkonnější verzi.

Naopak velmi mile překvapila spotřeba. I když jsme na německých dálnicích drželi velmi vysoké tempo a nezřídka kdy se blížili udávané maximální rychlosti 173 km/h, celou trasu se podařilo zajet za příjemných devět litrů. Úsporná jízda po okresních silnicích si pak i díky šestistupňové manuální převodovce (nabízeno je i sedmistupňové DSG) vyžádá jen 6,3 litru nafty na 100 km. A to je na takto velké auto bezpochyby výborný výsledek. Na jízdních vlastnostech není co kritizovat, náchylnost na náhlý poryv bočního větru je při prázdném voze s velkou boční plochou logická. Žádné zásadní změny na podvozku (kromě možnosti zástavby novější spojky Haldex) se neudály, a tak můžeme jen konstatovat, že Multivan má jízdní vlastnosti stejně kvalitní jako dřív. Výborné tlumení nerovností, stabilita v zatáčkách či při prudkém brzdění je zkrátka na samé špici třídy.

Na Dachsteinu jsme z vozu vystoupili téměř neunavení – ono má cestování v podobných vozech opravdu něco do sebe. To ostatně potvrzují i čeští reprezentační běžkaři, kteří ve vozech z rodiny Transporter díky sponzorské záštitě Volkswagenu zcestují křížem krážem doslova celou Evropu a „náhodou“ zrovna na Dachsteinu ladili formu na novou sezónu. Při společné večeři se pak ukázalo, že jedna z velkých nadějí české bílé stopy, Aleš Razým, staršího Multivana vlastní jako soukromé auto.

Bestseller v novém
Multivan, Transporter i ostatní vozy z rodiny udělaly, ač se to na první pohled nemusí zdát, velký skok kupředu. Nebylo potřeba nic zásadního měnit. Vývoj se mohl zaměřit na elektronické systémy, dotáhnout ergonomii interiéru až téměř k dokonalosti, a tak tyto vozy ještě více přiblížit osobním automobilům. Ve všem jsou nyní o kousek lepší, což dohromady dává znatelný posun vpřed. Zkrátka jako u Golfu šesté generace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec Kvůli chatě na Lipně chce opozice Zimolův konec

Opoziční zastupitelé jihočeského kraje vyzvali na dnešním…

Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně? Komentář Jany Havligerové: Babiš se bojí lynče. To jako vážně?

Andrej Babiš, šéf hnutí ANO a bývalý majitel Agrofertu se…

Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec Po útoku v Londýně nedojde k posílení bezpečnostních opatření, říká Chovanec

Po středečním teroristickém útoku v Londýně není nutné…

Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová Starý Krteček už dnešním dětem nestačí, říká Karolína Milerová

Legenda českého animovaného filmu Krteček zažívá…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem

Multivan kromě plejády vznětových jednotek obdržel také…

První spací dojmy: Kempování s volkswageny První spací dojmy: Kempování s volkswageny

V kempu nedaleko Děčína jsem si na vlastní, luxusními…

 



 
Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Nový Opel Insignia GS je jedním z nejlepších aut v segmentu. Má vůbec nějaké mouchy?

Dnes 12:50

Vyzkoušeli nový Opel Insignia Grand Sport. Lze mu vytknout máloco, něco ale přece.




Blesk.cz

Terorista z Londýna: Je to britský islamista. Bezpečnostní složky ho nepovažovaly za hrozbu

Terorista z Londýna: Je to britský islamista.…

Celý svět se nyní ptá, kdo je muž, který ve středu zaútočil před parlamentem v Londýně. Terorista nejdříve…

Máte

Máte "myší nemoc"? Počítač ničí zdraví. Chat s odborníkem.

Onemocněním karpálního tunelu nejvíce trpí lidé, kteří pracují mnoho hodin s počítačem. Může být také důsledkem…

 

iSport.cz

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil, výhodu má dál Jihlava

Patera: Sedmý boj o baráž? Kluky jsem zchladil,…

Ještě není konec. Barážníci stále čekají na svého posledního člena. Už se zdálo, že se ke Karlovým Varům,…

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu, slíbila Koukalová

Všichni se diví mé odvaze. Do Ruska příště nepojedu,…

Biatlonovou exhibici na závěr sezony proměnila Gabriela Koukalová ve svou show, když suverénně ovládla…

 

Reflex.cz

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal to je hra! Kde ve světě našli odvahu ho zakázat?

Fotbal platí za celosvětový fenomén, což mimo jiné dokládá i fakt, že jej hraje mezinárodně více národů, než…

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…