Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen T-Cross poprvé naživo: Baby Touareg překvapí hlavně praktičností

Stanislav Kolman
Diskuze (35)
Rodina SUV značky Volkswagen se rozrostla o nejmenšího člena, model T-Cross jsme prozkoumali přímo na amsterdamské premiéře.

Už když jsme v lednu letošního roku vítali na českém trhu model T-Roc, věděli jsme, že nepůjde o nejmenší SUV od Volkswagenu. Ať se nám to líbí nebo ne, malé městské crossovery jsou v posledních letech žádaným zbožím a ve Wolfsburgu si nenechají ujet vlak. V paletě koncernu už najdeme městský Seat Arona, Škodovka chystá sériovou verzi Visionu X a VW přijíždí s modelem T-Cross, který včera zažil premiéru v Amsterdamu. A my jsme byli u toho.

Who am I?

Na představení auta nás značka lákala nejrůznějšími spoty už několik týdnů dopředu. Často je doprovázely slogany začínající na „I am…“ a odkazovaly na to, že T-Cross bude nejen stylový a cool, ale i praktický a nabídne něco víc. Ale pojďme popořadě…

V testu T-Rocu jsem zmiňoval, že se mi design auta hodně líbí. I v okolí jsem se často setkal s názory, že na jinak docela konzervativní Volkswagen je tohle auto slušný odvaz a atraktivní stylovka. T-Cross v tomto trendu už tolik nepokračuje, na první pohled vlastně vypadá víc „normálně“, což ale rozhodně není myšleno jako kritika.

Celkově ve mně vůz budí dojem takového baby Touaregu, minimálně co do vnějšího designu. Nejvýraznějším prvkem jsou určitě zadní svítilny propojené výrazným černým pásem. Nechybí ani nápis T-Cross uprostřed víka zavazadelníku, což je označení, které Volkswagen používá u takřka všech svých nových modelů.

Video se připravuje ...

Zatímco T-Roc se vyznačuje nafouklými blatníky, T-Cross je z boku uhlazenější a poznáte jej především díky dvěma prolisům nesoucím se pod klikami dveří od předního blatníku až po zadní svítilnu. Auto je standardně dodáváno na šestnáctipalcových kolech. Nám však Volkswagen v Amsterdamu ukázal vozy vybavené po strop, tedy i s příplatkovými koly o sedmnácti a osmnácti palcích. To je ovšem jen začátek toho, jak moc si můžete maličké SUV přizpůsobit.

Volkswagen ví, že zákazníci si rádi hrají, tudíž pro ně nabízí spoustu barevných kombinací. Kupující může v konfigurátoru vybírat nejen z dvanácti barevných odstínů karoserie, ale podobně jako u Pola barevně přizpůsobit interiér. Vedle černé se vnitřní dekory nabízí třeba v oranžové či zelené. A nutno říct, že pracoviště řidiče to jedině zpestří, jak ukázal vystavený oranžový exemplář s doplňky interiéru ve stejné barvě. Z několika vystavených kousků mi ale jednoznačně nejzajímavější přišla zelená, ve které se model představil i na produktových fotografiích. Není jako pěst na oko, ale dodává šmrnc.

Jak jsme vás informovali už při včerejším odhalení auta, T-Cross sedí na základech malého hatchbacku Polo, respektive platformě MQB. Ve srovnání s ním je auto o 54 mm delší a 97 mm vyšší. Rozdíl v rozvorech je 12 milimetrů ve prospěch Pola. Podrobnější srovnání rozměrů s Polem a větším T-Rocem najdete v přiložené tabulce.

Vzájemné srovnání malých volkswagenů
T-Cross Polo T-Roc
Délka [mm] 4107 4053 4234
Šířka [mm] x 1751 1819
Výška [mm] 1558 1461 1573
Rozvor [mm] 2563 2551 2590
Zavazadlový prostor [l] 385-455/1281 351/1125 392/1237

Třídní unikát

Pracoviště řidiče dobře znáte z ostatních malých volkswagenů. Ergonomie je vyřešena na jedničku a ovladače rozmístěné logicky. Zkrátka sednout a jet. Ve vyšších výbavách dostanete digitální budíky, panel pro nastavování teploty zůstává oddělen od infotainmentu, kterému zůstalo i otočné ovládání hlasitosti hudby. A pak že to nejde!

T-Cross se v upoutávkách chlubil praktičností a nutno říct, že i v tomto je na tom novinka velmi dobře. Kolem sebe jsem měl za volantem hodně místa a dobrý je i výhled ven. Pořád je to ale crossover postavený na malém hatchbacku, což je na některých místech znát. Máte-li za volantem rádi rozvalenější posez, počítejte s tím, že budete pravým kolenem neustále narážet do středového tunelu. T-Cross je sice větší, ale ne nafukovací…

Interiér působí moderním a svěžím dojmem, i ve vyšších výbavových stupních však musíte počítat s přemírou tvrdých plastů. Některé části kabiny tak působí zbytečně laciným dojmem, VW však říká, že vystavené exempláře mají k sériové výrobě hodně blízko. Některé drobnosti se tedy ještě mohou změnit.

Teď se ale přesuneme na zadní lavici, kde se novinka chlubí třídním unikátem. Zadní sedačky nejenže jsou sklopné v poměru 60:40 a při jejich složení vzroste zavazadlový prostor na 1281 litrů. Ony jsou dokonce i posuvné, což je možnost, kterou známe z vyšších automobilových tříd. Je tedy jen na vás, jestli upřednostníte více prostoru pro posádku vzadu, nebo zavazadla v kufru. A nebavíme se o nějakém drobném posunu, sedačky umí cestovat o rovných 14 centimetrů! Zavazadelník má objem 385 litrů, když ale lavici posunete co nejvíce dopředu, získáte výrazně vyšších 455 litrů. To vše v autě o 12 cm kratším než T-Roc, který takovou vychytávkou nedisponuje.

S výškou 176 centimetrů a lavicí posunutou maximálně dozadu jsem s prostorem neměl žádný problém. Prostor uvnitř malého crossoveru se podařilo maximalizovat na výbornou, takže jsem nebyl utiskován ani nad hlavou, ani před koleny. Logicky těsněji tu bude až v momentě, kdy dáte přednost většímu zavazadelníku a lavici posunete dopředu. To je ale kompromis, se kterým musíte počítat. Ideálně se vzadu bude cestovat dvěma dospělým, třetímu uprostřed by tu vzhledem k omezené šířce na dlouhých cestách příliš do zpěvu nebylo.

Známá technika v bezpečí

T-Cross coby nový konkurent Seatu Arona či Kie Stonic nepřijíždí coby nebojácný dobrodruh, který se nezalekne ani lehkého offroadu. Jde spíše o prostorný městský vůz pro rodinu, které by malý hatchback nestačil. Odpovídá tomu nejen skladba pohonných jednotek, ale i výčet asistenčních systémů, který je pro takové auto nebývale pestrý.

Začněme těmi motory, které jsou složeny z koncernové klasiky: základ tvoří litrové tříválce TSI s výkony 70 a 85 kW. Benzinovou nabídku doplňuje patnáctistovka TSI Evo o výkonu 110 kW se čtyřmi válci a funkcí vypnutí poloviny z nich. Na turbodiesel se nezanevřelo, v nabídce však najdete jeden jediný – 1.6 TDI s výkonem 70 kW. Všechny motory plní emisní normu Euro 6d – Temp, čemuž kromě jiného pomáhá i standardně dodávaný systém stop/start. Při konfiguraci dostanete na výběr mezi pěti- či šestistupňovou manuální převodovkou, případně sedmistupňovou samočinnou dvouspojkou DSG. Síla motoru je posílána výhradně na přední kola.

Ve městě vás T-Cross ochrání díky předcházení čelním kolizím s detekcí chodců a automatickým brzděním ve městech, varování před opuštěním jízdního pruhu, hlídáním mrtvého úhlu či asistentu pro rozjezd do kopce. V možnostech výbavy nechybí ani parkovací asistent, detekce únavy či adaptivní tempomat. Myslelo se i na chytrá zařízení, tudíž je k dispozici čtveřice USB portů a indukční nabíjení. A budete-li se chtít rozmazlit, můžete si připlatit za bezklíčkový vstup a startování, automatické přepínání světel či audiosystém partnerské společnosti Beats.

Auto už tedy známe v celé své kráse, na tradiční redakční test si ale musíme ještě nějaký čas počkat. První vozy se totiž na trhu očekávají kolem dubna příštího roku, do té doby se ale ještě můžete těšit na první jízdní dojmy. A cena? Tu zatím znají jen Němci, základní výbava se slabším litrovým tříválcem přijde na 17.975 eur (464.300 Kč), což věru není málo. Nechme se překvapit, jak bude nastavena pro tuzemské zákazníky.

Volkswagen T-Cross – základní technické údaje
Motor 1.0 TSI 1.0 TSI 1.5 TSI 1.6 TDI
Převodovka/pohon 5M/přední 6M (7DS)/přední 7DS/přední 5M (7DS)/přední
Zdvihový objem [cm3] 999 999 1498 1598
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 70/5500 85/5500 110/5000-6000 70/3250-4000
Točivý moment [N.m/min-1] 175/2000-3500 200/2000-3500 250/1500-3500 250/-
Maximální rychlost [km/h] 180 193 (193) 220 181 (180)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,5 9,9 (9,9) 7,8 12,0 (12,4)
Stanislav Kolman
Diskuze (35)
1. 11. 2018 12:28
Re: Srovnání
Ty si z ktorej čerešne spadol? Čo je na stredovom panele Talismanu šialené?
Mne príde šialené napr. niečo iné - [odkaz] - ale aj na to si časom zvykneme.
Avatar - Jaros71
30. 10. 2018 00:29
Crossover s nenápadným designem..
Povedený malý crossover...v typickém designu VW.
NEURAZÍ , NENADCHNE ..bráška Seat Arona nabídne více emocí.
Cena časem spadne a prodávat se bude jako rohlíky..
Ne každý totiž potřebuje vyčnívat z davu.
Jen škoda , že nemá i atmosferu benzín..
Ten tříválec 1.0 TSI je fakt děs ! :-!
29. 10. 2018 07:23
Re: Baby Touareg překvapí hlavně praktičností
Môže byť, podľa mňa to majú viaceré modely, nepoznám ich tak podrobne. Ale že čo mala Toyota pre 8 alebo viac rokmi a Renault ešte dávnejšie, tak je pre VW prekvapujúca novinka, to ma dostalo... ;-)
Avatar - Floyd
28. 10. 2018 19:48
Re: No, tak jo... ja jsem teda prekvapenej.
>:D >:D >:D :yes:
Avatar - Bubáq
28. 10. 2018 19:42
Re: Dobrý večer, pane Kolmane.
Baby Touareg je jen marketingová floskule, která ovšem v případě T-Crossu neodráží skutečnost- ani z vnějšku, ani v interiéru. V tom vidím zásadní rozpor.
Za poměrně vydařený odhad toho, co by mohlo být právem nazváno Baby Touareg, považuji např. toto: [odkaz] Koneckonců i kresba pana Schulteho ([odkaz] který má obvykle precizní zákulisní informace, a představuje tedy variantu, která pravděpodobně také byla zvažována, dokazuje, že T-Cross mohl dopadnout mnohem lépe, než dopadl. Interiér pak představuje speciální problém: v případě T-Crossu podle mého Volkswagen hrubě podcenil očekávání svých zákazníků. A to jak z hlediska designu (viz např. okolí středového displeje), tak - a to především - z hlediska použitých materiálů. Ty se nejvíce blíží pojetí indického automobilu s cenovkou pod 8 tis. €....
Pro zajímavost se podívejte na koncept indické KIA SP zde [odkaz] A odpovězte si upřímně: který vůz je atraktivnější?
Za použití slova "příspěvek" pod "článkem" pana Kolmana se hluboce a upřímně omlouvám. V budoucnu se pokusím vyvarovat takových elementárních chyb.