Volkswagen Transporter a výroba jeho 1. generace
Historie Volkswagenu Transporter se začala psát v druhé polovině čtyřicátých let, kdy nizozemský importér Ben Pon načrtl v roce 1947 první skici. Myšlenka užitkového automobilu s mechanickými skupinami Brouka se vedení VW zalíbila a od skic nebylo daleko k prvním prototypům.
V roce 1949 tehdejší ředitel automobilky Heinricha Nordhoffa představil čtveřici prototypů, z nichž dva představovaly čistě dodávkové verze, jeden byl v provedení kombi a jeden měl podobu později tolik populárního minibusu.
Karoserie první generace Transporteru stála na vlastní podlahové plošině a využívala zesílené nápravy spolu s motorem z Brouku. K pohonu prvního užitkového Volkswagenu tedy sloužil plochý čtyřválec s protilehlými válci o zdvihovém objemu 1131 cm3 a výkonu 18 kW při 3300 min-1.
Dodávkové provedení nabízelo užitečné zatížení 750 kilogramů a minibus byl připraven nabídnout prostor osmi cestujícím ve třech řadách sedadel, z nichž dvě zadní bylo možné z vozu vyjmout.
Sériová výroba první generace Transporteru se rozběhla 8. března roku 1950 v hale číslo 1 výrobního závodu ve Wolfsburgu. Denní produkce byla v první roce výroby na deseti vozidlech za den a do konce roku 1950 bylo vyrobeno 8001 Transporterů.
O rok později se objevuje provedení Camping-Box. V roce 1951 začíná také produkce vozů pro speciální účely a automobilku opouštějí první sanitky, vozidla upravená pro potřeby hasičů a policie a také speciální servisní vozy.
Čtyři roky po spuštění produkce opouští výrobní závod ve Wolfsburgu již stotisící Transporter a v nabídce celkem 30 různých modifikací tohoto modelu. Denní produkce je 80 vozů, na což podnik ve Wolfsburgu, v něž vzniká i osobní Brouk přestává stačit.
JAKE.AUTO.CZ: Volkswagen Transporter (přehled článků)
V březnu roku 1955 byly zahájeny stavební práce v Hannoveru o dvanáct měsíců později vyjíždí ze zcela nového podniku první zde vyrobené Transportery, které zahajují novou kapitolu v historii úspěšného modelu.
V současnosti z bran automobilky v Hannoveru vedle aktuálních Transporterů páté generace vyjíždějí ještě pick-upy Amarok a také karoserie pro Porsche Panamera. Kromě Hannoveru pak produkuje Transportery i závod v polské Poznani.